Ter info:
-Fendt 612, MWM d226-6 motor was op hol geslagen, gevolg was gat in het motorblok en zelfs beschadiging aan de behuizing van de brandstofpomp.
- MWM d227-6 uit een Renault 981-4 gehaald, zelfde inbouwmaten, enkel de bouten soms een maatje kleiner (krukas, brandstofleiding)
- Alle randapparatuur overgebouwd op de 227
- Turbokoppeling gevuld (met 10w40)
- Motor kan met de hand volledig rond gedraaid worden, enkel op 1 bepaald punt gaat dit moeilijker (bouwt schijnbaar ergens tegendruk op)
- Motor voor het inbouwen in de Fendt eens ontlucht en gestart, is na lang ontluchten 1x gestart geraakt
- Motor ingebouwd in de Fendt
- Tractor uit versnelling gezet en koppelingspedaal ingeduwd vastgezet
- Na lang ontluchten weer een keer aan het draaien gekregen (ontluchten aan pomp (2 boutjes), en twee injectors ontlucht, brandstoffilter heeft een retourleiding waar mazout uit komt)
- De batterij haal ik uit een andere Fendt (611) die dagelijks rijdt.
-Nu heb ik nog het volgende probleem:
Telkens de motor stil komt te staan (vb na draaien om te ontluchten, zonder dat hij aanslaat), wil hij de volgende keer niet meer draaien als de starter aangrijpt. Je hoort enkel één tik, waarna er niets meer te horen of te zien is. Als je dan de motor handmatig een kwart of een halve toer draait, en je probeert opnieuw, draait de motor wel weer mee als de starter aangrijpt.
Nu vraag ik mij af of dit te maken heeft met dat ‘moeilijke punt’ waar de krukas wordt tegengehouden, of gewoon met een starter die toe is aan revisie. Verder ook nog gedacht dat de turbokoppeling misschien te zwaar gevuld is, of dat de motor inwendig roest is waardoor hoge weerstand bij ronddraaien… Iemand een idee van wat er mis kan zijn? Of lost dit probleem zichzelf op met een stevige starter-batterij combinatie?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 612 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik zou de startmotor er eens afhalen en open maken en kijken of je er wat aan kunt zien.
Of waterschade in 1 cilinder?
Doordat je zegt dat hij start, na een halve slag, denk ik dat er een probleem is met de starter. Het kan zijn dat de starter op dat bepaald punt niet wil werken (vast zit) maar door hem te bewegen weer los zet.
Bij een auto net hetzelfde. Start hij niet daar een defect aan de starter, dan zet je hem even in 1ste versnelling en duwt hem dan wat vooruit en achteruit. Hierdoor veranderd de positie van de starter en start hij wel.
Ook kan het zijn door een tik met een hamer op de starter dat hij ook los komt te zitten.
Verder, als je de motor handmatig een halve slag verdraait, draait de starter toch niet mee? (contact staat af als ik dit doe)
@pino en @radium45, de originele brandstofpomp van de mwm 227 staat er nog steeds op, die is niet verwisseld.
@Huuuuub, water op de cilinders zou misschien wel eens kunnen. Hoe kan ik dit nakijken en oplossen? Meteen cilinderkoppen er af halen?
Ik zal eerst eens proberen of het met een andere starter beter gaat.
De starter draait niet mee nee, alleen de starterkrans.
Als de startmotor er na een klik mee stopt, denk ik dat er inwendig iets niet goed is. Ik zou m eens eraf halen, open maken en schoonmaken. Heb ik ook gedaan met de startmotors van mijn inter en deutz.
heb de verstuivers eruit gedraaid en de achter aftakas verbonden met de front aftakas van mijn grote trekker. de front aftakas aangezet en in de andere trekker gaan zitten en langzaam de aftakas koppeling met de hand erin gelgd zodat de aftakas de motor ging aandrijven. na 3 minuten draaien de verstuivers er weer in en alles aangesloten. weer de aftakas aan en na 5 minuten liep de motor.
daarna kon je hem op elk moment weer starten met de start motor.
Nee veel simpeler. Verstuivers demonteren en dan de motor een poosje rondstarten.
Waarom zou de brandstofpomp niet passen??
Dat schreef JD8520T. En dat is ook zo: een trekkermotor wisselen is geen kinderspel. Maar waarom een motor waarvan je de technische staat niet weet?
Dat de startmotor de motor niet in beweging krijgt doet mij denken aan een onvoldoende krachtig startsysteem. Te denken valt aan een zwakke accu, slechte bekabeling en/of een versleten/onderhoudsgevoelige startmotor. Ook zou een versleten startkrans kunnen verhinderen dat de startmotor goed aangrijpt.
Dat je de motor zelf handmatig (ik lees gemakkelijk) volledig rond kan draaien geeft mij ook te denken dat de motor totaal versleten is en geen/weinig compressie opbouwt.
Het moeilijke punt in het ronddraaien zou veroorzaakt kunnen worden door water in de cylinder, maar dan krijg je de motor ook niet verder rond. Ik begrijp dat de motor al 2 keer op eigen kracht heeft gelopen, dan is het eventuele water er wel uit, of, het heeft de nodige schade al gegeven.
De vloeistofkoppeling afvullen met S.A.E. 10W40 in plaats van S.A.E. 10 is ook niet bepaalt een hoogstandje.
Desondanks, veel succes toegewenst. Ik/we denk(en) volop mee.
misschien in een weekend ook de startmotor eens ruilen van de 611 in de 612
Wat de olie voor de vloeistofkoppeling betreft, ik had reeds een vermoeden dat we hier fout geweest zijn en 10W en SAE10 voor hetzelfde bekeken hebben.
@Fendt926Driver, de volgende stap zal inderdaad eens een test zijn met een andere starter. Voor de zekerheid toch eerst de verstuivers er ook eens uithalen?
Dus als ik het goed begrijp heb je de motor nog aan het lopen voordat je hem hebt uitgebouwd? of was dit al enkele maanden daarvoor? Neem aan dat je de starterkrans nog hebt kunnen zien met het inbouwen?
En de meeste motoren hebben wel een zwaar punt. dit moet natuurlijk niet te veel zijn. Maar de meeste motoren hebben wel een punt waar ze vaak tot stilstand komen, vandaar ook altijd 1 kale plek op de tandkrans van het vliegwiel
En rookt de motor wel?
Nope pomp is identiek
Manmanman,... MAN.
konedata.net/Traktorit/fendt622.htm/
nope.
Starterkrans zit op het vliegwiel , en daar zit de vloestofkoppeling tegen aan gemonteerd
Bedankt voor de reacties!
veel plezier ermee
Foto van een Fendt 612
Foto van een Fendt 612