Illustratie van:

Fendt 612 - Ruilmotor - probleem bij starten

Ter info:
-Fendt 612, MWM d226-6 motor was op hol geslagen, gevolg was gat in het motorblok en zelfs beschadiging aan de behuizing van de brandstofpomp.
- MWM d227-6 uit een Renault 981-4 gehaald, zelfde inbouwmaten, enkel de bouten soms een maatje kleiner (krukas, brandstofleiding)
- Alle randapparatuur overgebouwd op de 227
- Turbokoppeling gevuld (met 10w40)
- Motor kan met de hand volledig rond gedraaid worden, enkel op 1 bepaald punt gaat dit moeilijker (bouwt schijnbaar ergens tegendruk op)
- Motor voor het inbouwen in de Fendt eens ontlucht en gestart, is na lang ontluchten 1x gestart geraakt
- Motor ingebouwd in de Fendt
- Tractor uit versnelling gezet en koppelingspedaal ingeduwd vastgezet
- Na lang ontluchten weer een keer aan het draaien gekregen (ontluchten aan pomp (2 boutjes), en twee injectors ontlucht, brandstoffilter heeft een retourleiding waar mazout uit komt)
- De batterij haal ik uit een andere Fendt (611) die dagelijks rijdt.

-Nu heb ik nog het volgende probleem:

Telkens de motor stil komt te staan (vb na draaien om te ontluchten, zonder dat hij aanslaat), wil hij de volgende keer niet meer draaien als de starter aangrijpt. Je hoort enkel één tik, waarna er niets meer te horen of te zien is. Als je dan de motor handmatig een kwart of een halve toer draait, en je probeert opnieuw, draait de motor wel weer mee als de starter aangrijpt.
Nu vraag ik mij af of dit te maken heeft met dat ‘moeilijke punt’ waar de krukas wordt tegengehouden, of gewoon met een starter die toe is aan revisie. Verder ook nog gedacht dat de turbokoppeling misschien te zwaar gevuld is, of dat de motor inwendig roest is waardoor hoge weerstand bij ronddraaien… Iemand een idee van wat er mis kan zijn? Of lost dit probleem zichzelf op met een stevige starter-batterij combinatie?

Deel dit topic

Reacties

Stevdvyv
O ja, de motor uit de Renault heeft wel enkele jaren stil gestaan, grotendeels binnen maar laatste jaar buiten.
Oldtimer-fan
Misschien zijn de tanden van de starterkrans om het vliegwiel beschadigd of ernstig verroest of het tandwiel in de startmotor is beschadigd of verroest.
Ik zou de startmotor er eens afhalen en open maken en kijken of je er wat aan kunt zien.
+1
jd8520t
Sorry geen idee, maar bewondering voor wat je probeert!
Huuuuub
Heb je geen water in de cilinders staan?
Of waterschade in 1 cilinder?
erik9831
@Oldtimer-fan Dat van de starterkrans was ook even mijn idee. Maar dan zou hij tijdens het starten toch op een bepaald punt moeten stoppen met draaien, of als hij voldoende draaikracht heeft, dan zou er even een abnormaal geluid te horen moeten zijn. De starterkrans die dan even tegen het tandwiel van de starter komt bij goede vertanding.

Doordat je zegt dat hij start, na een halve slag, denk ik dat er een probleem is met de starter. Het kan zijn dat de starter op dat bepaald punt niet wil werken (vast zit) maar door hem te bewegen weer los zet.

Bij een auto net hetzelfde. Start hij niet daar een defect aan de starter, dan zet je hem even in 1ste versnelling en duwt hem dan wat vooruit en achteruit. Hierdoor veranderd de positie van de starter en start hij wel.

Ook kan het zijn door een tik met een hamer op de starter dat hij ook los komt te zitten.
pino
De mwm 227 heeft kortere slag volgens mij. En de 226 langere. Heb je hier rekening mee gehouden?
radium45
@pino dan kun je niet maar zo een brandstofpomp overzetten inderdaad.
Stevdvyv
@Oldtimer-fan en @erik9831 aan de starterkrans en tandwiel van starter is geen schade te zien, dacht ik. Ook niets vreemd te horen.
Verder, als je de motor handmatig een halve slag verdraait, draait de starter toch niet mee? (contact staat af als ik dit doe)

@pino en @radium45, de originele brandstofpomp van de mwm 227 staat er nog steeds op, die is niet verwisseld.

@Huuuuub, water op de cilinders zou misschien wel eens kunnen. Hoe kan ik dit nakijken en oplossen? Meteen cilinderkoppen er af halen?

Ik zal eerst eens proberen of het met een andere starter beter gaat.
Oldtimer-fan
@Stevdvyv

De starter draait niet mee nee, alleen de starterkrans.
Als de startmotor er na een klik mee stopt, denk ik dat er inwendig iets niet goed is. Ik zou m eens eraf halen, open maken en schoonmaken. Heb ik ook gedaan met de startmotors van mijn inter en deutz.
Fendt926Driver
Heb zelf ook ooit een oude motor in mijn 610 gebouwd. ook daar had een zuiger water binnen gekregen. zat beetje veel roest in.
heb de verstuivers eruit gedraaid en de achter aftakas verbonden met de front aftakas van mijn grote trekker. de front aftakas aangezet en in de andere trekker gaan zitten en langzaam de aftakas koppeling met de hand erin gelgd zodat de aftakas de motor ging aandrijven. na 3 minuten draaien de verstuivers er weer in en alles aangesloten. weer de aftakas aan en na 5 minuten liep de motor.
daarna kon je hem op elk moment weer starten met de start motor.
radium45
Quote @Stevdvyv:
Meteen cilinderkoppen er af halen?

Nee veel simpeler. Verstuivers demonteren en dan de motor een poosje rondstarten.
Fendttrisixfan
@radium45
Waarom zou de brandstofpomp niet passen??
radium45
@Fendttrisixfan Omdat ik zo een vermoeden heb dat je een hele andere lift van de nokkenas van de inspuitpomp moet hebben.
Wimsumar
Beste Stevdvyv
Quote:
] bewondering voor wat je probeert!

Dat schreef JD8520T. En dat is ook zo: een trekkermotor wisselen is geen kinderspel. Maar waarom een motor waarvan je de technische staat niet weet?
Dat de startmotor de motor niet in beweging krijgt doet mij denken aan een onvoldoende krachtig startsysteem. Te denken valt aan een zwakke accu, slechte bekabeling en/of een versleten/onderhoudsgevoelige startmotor. Ook zou een versleten startkrans kunnen verhinderen dat de startmotor goed aangrijpt.
Dat je de motor zelf handmatig (ik lees gemakkelijk) volledig rond kan draaien geeft mij ook te denken dat de motor totaal versleten is en geen/weinig compressie opbouwt.
Het moeilijke punt in het ronddraaien zou veroorzaakt kunnen worden door water in de cylinder, maar dan krijg je de motor ook niet verder rond. Ik begrijp dat de motor al 2 keer op eigen kracht heeft gelopen, dan is het eventuele water er wel uit, of, het heeft de nodige schade al gegeven.
De vloeistofkoppeling afvullen met S.A.E. 10W40 in plaats van S.A.E. 10 is ook niet bepaalt een hoogstandje.
Desondanks, veel succes toegewenst. Ik/we denk(en) volop mee. 😉
Mengeledriver
Quote Reactie van @Wimsumar:
De vloeistofkoppeling afvullen met S.A.E. 10W40 in plaats van S.A.E. 10 is ook niet bepaalt een hoogstandje.

Hoe bedoel je die?
DennisWeerd
Ik heb het probleem met de startmotor ook gehad, dan schoot het wieltje niet ver genoeg op de starterkrans, dan hoorde je ook de tik en wou hij niet starten, als ik de motor dan handmatig iets draaide wilde het wel, startmotor laten reviceren, probleem was dat het startmotortandwieltje niet ver genoeg uitschoot
Fendt926Driver
De batterij haal ik uit een andere Fendt (611) die dagelijks rijdt.

misschien in een weekend ook de startmotor eens ruilen van de 611 in de 612
Stevdvyv
@Wimsumar, de technische staat van de 227 is ons niet geheel onbekend, deze komt namelijk uit een Renault van het eigen bedrijf. Het is tevens mijn eerste ervaring met een klus van deze omvang, dus zeker niet de bedoeling om een dure ruilmotor aan te schaffen terwijl we er over 1 beschikken. De Renault was voor de sloop omdat de versnellingsbak kapot was. De motor heeft tot dan steeds vlot gelopen. Ook alvorens het inbouwen in de Fendt heb ik de motor nog eens getest, zoals vermeld. Toen nog geen probleem gehad met de starter die niet ronddraaide. Dit is pas sinds de inbouw voorgekomen.
Wat de olie voor de vloeistofkoppeling betreft, ik had reeds een vermoeden dat we hier fout geweest zijn en 10W en SAE10 voor hetzelfde bekeken hebben.

@Fendt926Driver, de volgende stap zal inderdaad eens een test zijn met een andere starter. Voor de zekerheid toch eerst de verstuivers er ook eens uithalen?
walrus
Hoeveel uur stond er op de motor die op holgeslagen was?
john deere 7810
@Stevdvyv

Dus als ik het goed begrijp heb je de motor nog aan het lopen voordat je hem hebt uitgebouwd? of was dit al enkele maanden daarvoor? Neem aan dat je de starterkrans nog hebt kunnen zien met het inbouwen?

En de meeste motoren hebben wel een zwaar punt. dit moet natuurlijk niet te veel zijn. Maar de meeste motoren hebben wel een punt waar ze vaak tot stilstand komen, vandaar ook altijd 1 kale plek op de tandkrans van het vliegwiel 😉

En rookt de motor wel?
Fendttrisixfan
@radium45
Nope pomp is identiek
radium45
@Fendttrisixfan vreemd, dan denk ik weer te technisch.
Fendttrisixfan
@radium45 tis toch niet omdat je een andere slag hebt dat de pomp anders moet inspuiten...
Arrie94
Was niet juist de boring kleiner?
nhmonteur
Gewoon je verstuivers er ff uit pakken en kijken of hij dan wel goed rond gaat. Ook al eens naar de klepspeling gekeken?
appie1967
Een 225 en een 227 en 226 hebben allemaal 120 mm slaglengte alleen een andere boring de 225 95mm de 227 100mm de 226 105mm
pino
@appie1967 klopt ik was even in het boek gedoken! Ik dacht eerst dat die korter was, maar was ander type mwm!
Arrie94
@pino Er zijn ook langere MWMs zoals die in een 626 😛 Die heeft een slag van 155 mm, daar krijgt een 1455 nog kippevel van 😃
Wimsumar
Beste Arrie94
Quote @Arrie94:
MWMs zoals die in een 626

Manmanman,... MAN. 😉

konedata.net/Traktorit/fendt622.htm/
Arrie94
@Wimsumar He verdraaid, hoe kom ik daar nou weer bij haha
Stevdvyv
@john deere 7810, ik heb de motor uit de Renault uitgebouwd, daarna in testopstelling getest (met enkel batterij en dieseltank), toen kreeg de starter hem nog mooi rond zonder problemen. Aan de starterkrans is niets te zien (maakt trouwens deel uit van de vloeistofkoppeling van de Fendt). Daarna ingebouwd in de Fendt. Als ik het zo bekijk kan het natuurlijk nog steeds aan het elektrisch circuit liggen. Zal ook eerst alle contactpunten nog eens goed proper maken.
Favorit614
Quote @Stevdvyv:
maakt trouwens deel uit van de vloeistofkoppeling van de Fendt

nope.
Starterkrans zit op het vliegwiel , en daar zit de vloestofkoppeling tegen aan gemonteerd
thefendtfreak
@Stevdvyv al eens proberen te starten met een schroevendraaier rechtstreeks op de starter??? Heb hier ook een deutz motor die soms alleen maar tik zegt en door te starten rechtstreeks is het meestal verholpen....
+8
Stevdvyv
Update, de tractor draait intussen weer. Nieuwe starter, goeie batterij, veel geduld (ontluchten van de roterende brandstofpomp)... En starten met de schroevendraaier om problemen met de bekabeling te omzeilen.
Bedankt voor de reacties!
valmet6400power
@Stevdvyv

Veel plezier er mee!!
+1
Fendt926Driver
Super dat je even terug koppeld hoe en wat er aan de hand was. Hebben toekomstige sleutelaars ook nog wat aan. Ook super dat het uiteindelijk toch loopt.
veel plezier ermee
rommert14
Zit er veel elektriciteit in dan?
+4
Stevdvyv

Foto van een Fendt 612


Foto van een Fendt 612

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 612 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
43