Beste TF`rs
Onlangs heb ik de vooras van mijn tractor uit elkaar gehaald omdat er veel speling in de wiel ophanging zit. Toen ik de as eruit haalde zag ik dat deze behoorlijk ingelopen was.
Toch heb ik voor de zekerheid nieuwe bussen besteld bij granit maar de as is eigenlijk te ver versleten en de speling blijft.
Volgensmij is het gedeelte waar het wiellager gietijzer en de as zelf van "gewoon staal" welke in elkaar gemonteerd zijn en vervolgens aan de onderkant gelast.
Nu kan ik 2 dingen doen of ik laat alles zitten en rij gewoon door. Of ik zet de as in een draaibank en draai de las af, pers het uit elkaar en laat een nieuw as maken. En las deze er weer in.
Nu heb ik een aantal vragen:
1 Heeft iemand hier al eens zoon as vervangen?
2 Weet iemand waar ik deze as kan krijgen?
3 Ik dacht altijd dat gietijzer aan "gewoon staal" lassen zeer moeilijk is maar toch lijkt dit vrij nettjes gebeurd te zijn bij mijn as. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik op letten?
Met vriendelijke groet,
Marc
Lees ook
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 102 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Lijkt mij de goedkoopste oplossing
Het gedeelte waar de wielnaaf aan zit kan ook van gietstaal zijn gemaakt (weet ik niet zeker) gietstaal is wel te lassen aan elk ander soort staal.
Mvg Dirk Maas
Nieuw kopen is natuurlijk de gemakkelijkste oplossing, ik heb al eens gegoogled op de Fendt nummers(zie afbeelding) maar hier kom ik niet veel verder mee. Als je zoekt op "Asschenkel" vindt je er wel een paar maar de juiste heb ik nog niet gevonden.
Als iemand weet waar ik de as of het geheel nieuw kan krijgen dan hoor ik dat heel graag
#left
#left
Fendt verdeler
@appie1967 Weet hier ook vast wel wat op ; zelf zou ik ermee naar een revisie of constructie bedrijf gaan , en vragen of de fusee-pennen kunnen worden "opgespoten" en weer op maat afgedraaid kunnen worden .
( Heb ik in het verleden wel eens laten doen met fusees van een Guldner ).
Nieuwe pennen in laten zetten zou ook kunnen , maar is denk ik meer werk , en duurder dus , omdat de las moet los worden geslepen dan de pen houder best heet stoken en eruit persen vervolgens nieuwe pen erin + weer spiebaangroef infrezen voor de stuurarm spie op de juiste plek .
Compleet vernieuwen kan ook , dan zou je een Fendt dealer prijsopgaaf moeten doen , en eventueel bestellen .
Waarschijnlijk zit er wel een aardig prijskaartje aan ; maar wat , dat weet ik ook niet .
dan is de keuze oplassen of nieuwe
shop.traktorist.de/index.php/…
Ik heb 2 jaar geleden mijn linkse en rechtse asschenkels daar gekocht voor mijn 103S. Het is waarschijnlijk niet 100% orgineel maar ik ben er toch tevreden over..
schlepper-teile.de/de/traktorteile/…
Zit alleen een beetje met de prijs, 1200 euro voor links en rechts vind ik wel erg veel. Of heb jij het goedkoper kunnen krijgen.
Of heb jij toevallig het nieuwe nummer van dit onderdeel?
Persoonlijk vind ik dat de prijs nog meevalt. Ik had ze toen (2 jaar geleden) ergens anders nog zien staan op een website en daar vroegen ze €1200 per stuk (enkel links).
Hoe heb je uiteindelijk u probleem opgelost?
@Fendt108lsa
Hoe is het nu afgelopen? Ik heb nieuwe assen besteld via deze site:
schlepper-teile.de/de/traktorteile/…
Ik had achteraf gezien deze assen ook kunnen laten maken maar omdat ik dacht dat er een passing op zou zitten durfde ik dit niet, ik heb de nieuwe assen opgemeten en er zit volgens mij geen passing op dus hier had ik een beetje geld kunnen besparen.
Omdat ik zelf geen draaibank heb en nog nooit gietstaal heb gelast heb ik de as naar een constructie bedrijf gebracht. Zij hebben de las afgedraaid en de versleten assen eruit geperst, nieuwe erin geperst (spiegleuf aan de goede kant gezet) en weer vastgelast zie foto:
Een ander probleem waren de bussen, nadat ik deze had vervangen paste de nieuwe as niet meer in de bussen. Waarschijnlijk omdat de "zachte" bussen na het monteren een beetje vervormen. Dus toen heb ik deze delen ook naar het constructie bedrijf gebracht die ze uit gehoond hebben zodat deze weer soepel bewegen.
tractorfan.nl/picture/968989/