Illustratie van:

Fendt 102 S - speling op vooras

Beste TF`rs

Onlangs heb ik de vooras van mijn tractor uit elkaar gehaald omdat er veel speling in de wiel ophanging zit. Toen ik de as eruit haalde zag ik dat deze behoorlijk ingelopen was.

Toch heb ik voor de zekerheid nieuwe bussen besteld bij granit maar de as is eigenlijk te ver versleten en de speling blijft.

Volgensmij is het gedeelte waar het wiellager gietijzer en de as zelf van "gewoon staal" welke in elkaar gemonteerd zijn en vervolgens aan de onderkant gelast.

Nu kan ik 2 dingen doen of ik laat alles zitten en rij gewoon door. Of ik zet de as in een draaibank en draai de las af, pers het uit elkaar en laat een nieuw as maken. En las deze er weer in.

Nu heb ik een aantal vragen:

1 Heeft iemand hier al eens zoon as vervangen?
2 Weet iemand waar ik deze as kan krijgen?
3 Ik dacht altijd dat gietijzer aan "gewoon staal" lassen zeer moeilijk is maar toch lijkt dit vrij nettjes gebeurd te zijn bij mijn as. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik op letten?

Met vriendelijke groet,

Marc

Deel dit topic

Reacties

marc102
Fendttrisixfan
Ik zou oplassen en afdraaien, zo verder rijden komt niet goed
marc102
@Fendttrisixfan oke maar aangezien ik geen draaibank heb is het niet interesanter om een nieuwe as te laten maken? Helaas kan de as niet afgedraaaid worden zonder hem uit elkaar te halen omdat het wiellager dan de beitel eraf zou slaan haha
fendtdie 97
Heb daar geen ervaring mee. Hoe dan ook moet je voor het oplassen en afdraaien de as eruit halen Maar persoonlijk zou ik nieuwe as (laten) maken als hij er dan toch eenmaal al uit is. kwestie van terug als nieuw rond te rijden.
Fendttrisixfan
As laten maken zal wel iets kosten
Fendt108lsa
Je moet dat navragen bij technische scholen, mooie oefening voor de leerlingne en prijselijk voor jou
Valtra-Fordpower
Als de as gedemonteerd is, is het gewoon een rechte, stompe as met 1 spiebaan? Niks riskeren, nieuw monteren.
john deere 7810
Is de as los van het onderste stuk? of igg uit elkaar te halen? zoniet had ik een nieuwe as laten maken en deze oude as van het onderste stuk afgeslepen. Daar een gat ingeboord desnoods ruimen tot exact de maat en de nieuwe as er in persen met wat locktide (sterke variant) en er desnoods een gat dwars doorheen boren en borgen met 1a2 spanstiften.

Lijkt mij de goedkoopste oplossing 😉
jcbmaas
@marc102 Ik zou niet lassen aan het oppervlakte van de as. Dit ivm met kromtrekken van de as, als dat gebeurd kun je hem weggooien. Afdraaien tot een overgangspassing en een buis draaien met inwendig de maat van de afgedraide as en uitwendig de maat van de bronzen bussen. Dit dan monteren met spanstiften. Dat lijkt mij de beste oplossing.

Het gedeelte waar de wielnaaf aan zit kan ook van gietstaal zijn gemaakt (weet ik niet zeker) gietstaal is wel te lassen aan elk ander soort staal.

Mvg Dirk Maas
fendt2
Zou om een gebruikte gaan zoeken die beter is. Heb nog een vooras van een farmer2 lijkt het zelfde. Maar verwacht kleine verschillen bovendien weet ik de staat ook niet van die as.
ford3600
@marc102 kun je niet gewoon nieuwe bestellen bij de dealer
marc102
@fendtdie 97 @Fendttrisixfan @Fendt108lsa @Valtra-Fordpower @john deere 7810 @jcbmaas @fendt2 @ford3600

Nieuw kopen is natuurlijk de gemakkelijkste oplossing, ik heb al eens gegoogled op de Fendt nummers(zie afbeelding) maar hier kom ik niet veel verder mee. Als je zoekt op "Asschenkel" vindt je er wel een paar maar de juiste heb ik nog niet gevonden.

Als iemand weet waar ik de as of het geheel nieuw kan krijgen dan hoor ik dat heel graag 😄 !

#left
#left
luc1963
Bij VOF Vandewalle in Lichtervelde Belgie
Fendt verdeler
Ritchie
Misschien dat @appie1967 het weet?
basia
@marc102

@appie1967 Weet hier ook vast wel wat op ; zelf zou ik ermee naar een revisie of constructie bedrijf gaan , en vragen of de fusee-pennen kunnen worden "opgespoten" en weer op maat afgedraaid kunnen worden .
( Heb ik in het verleden wel eens laten doen met fusees van een Guldner ).

Nieuwe pennen in laten zetten zou ook kunnen , maar is denk ik meer werk , en duurder dus , omdat de las moet los worden geslepen dan de pen houder best heet stoken en eruit persen vervolgens nieuwe pen erin + weer spiebaangroef infrezen voor de stuurarm spie op de juiste plek .

Compleet vernieuwen kan ook , dan zou je een Fendt dealer prijsopgaaf moeten doen , en eventueel bestellen .
Waarschijnlijk zit er wel een aardig prijskaartje aan ; maar wat , dat weet ik ook niet .
appie1967
Las weg slijpen fusee onder de pers warm stoken en uit persen PAS OP het is belangrijk welke kant de spiebaan in de pen op stond moet ongeveer weer het zelfde zijn
dan is de keuze oplassen of nieuwe
Bert103S
@marc102

shop.traktorist.de/index.php/…

Ik heb 2 jaar geleden mijn linkse en rechtse asschenkels daar gekocht voor mijn 103S. Het is waarschijnlijk niet 100% orgineel maar ik ben er toch tevreden over..
ford3600
@marc102 DIE ONDERDEEL NUMMERS KLOPPEN NIET MEER ALLLES IS OVERGEZET NAAR NIEUWE CODERING
marc102
@Bert103S Bedankt voor die link, zelf heb ik nog deze gevonden
schlepper-teile.de/de/traktorteile/…

Zit alleen een beetje met de prijs, 1200 euro voor links en rechts vind ik wel erg veel. Of heb jij het goedkoper kunnen krijgen.
marc102
@ford3600 Dat snap ik maar het is alles wat ik heb. Vaak als je googled op het oude nummer of de naam dan kom je er ook wel.

Of heb jij toevallig het nieuwe nummer van dit onderdeel?
ford3600
@marc102 nee heb ik ook niet bij de dealer zetten ze het oude nummer er in en die zet zich zelf om en van mijn 105 zijn andere assen die kosten 120 euro per stuk
Bert103S
@marc102

Persoonlijk vind ik dat de prijs nog meevalt. Ik had ze toen (2 jaar geleden) ergens anders nog zien staan op een website en daar vroegen ze €1200 per stuk (enkel links).
marc102
@ford3600 Oke maar met as bedoel je dan letterlijk de as of de as met de gehele wiel ophanging erop? Of heeft jouw 105 soms een vooras waarbij je de as eruit kunt schroeven?
ford3600
@marc102 alleen de as komen bussen er nog bij
fendtdie 97
@marc102 IS inderdaad een hoop geld voor die 2 stukken samen. Ik heb nog vernomen van iemand als hij niet meer goed stuurde dat hij druklagers onderaan stopte om vlotter te draaien maar dat neemt natuurlijk de speling niet weg op die assen.
Bert103S
@marc102
Hoe heb je uiteindelijk u probleem opgelost?
marc102
@Bert103S als het goed is krijg ik morgen mijn onderdelen terug. Ik zal wel fotos plaatsen 😉
+1
marc102
@Bert103S @fendtdie 97 @ford3600 @appie1967 @jcbmaas @Fendttrisixfan
@Fendt108lsa

Hoe is het nu afgelopen? Ik heb nieuwe assen besteld via deze site:
schlepper-teile.de/de/traktorteile/…
Ik had achteraf gezien deze assen ook kunnen laten maken maar omdat ik dacht dat er een passing op zou zitten durfde ik dit niet, ik heb de nieuwe assen opgemeten en er zit volgens mij geen passing op dus hier had ik een beetje geld kunnen besparen.

Omdat ik zelf geen draaibank heb en nog nooit gietstaal heb gelast heb ik de as naar een constructie bedrijf gebracht. Zij hebben de las afgedraaid en de versleten assen eruit geperst, nieuwe erin geperst (spiegleuf aan de goede kant gezet) en weer vastgelast zie foto:

Een ander probleem waren de bussen, nadat ik deze had vervangen paste de nieuwe as niet meer in de bussen. Waarschijnlijk omdat de "zachte" bussen na het monteren een beetje vervormen. Dus toen heb ik deze delen ook naar het constructie bedrijf gebracht die ze uit gehoond hebben zodat deze weer soepel bewegen.
jcbmaas
@marc102 Nog heel wat werk in gezeten dan. Heb je het ook al terug op de fendt gemonteerd of nog niet?
marc102
@jcbmaas Heb hem net gespoten hoop hem morgen te kunnen monteren. Ik heb ook andere (sloop) fusees bekeken van 100 serie fendts en die hebben allemaal deze slijtage.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
22