International 644 - een hoop onderdruk in één keer

Ik ben vandaag naar trekkertrek herwijnen gereden, maar ik was nog niet halverwege en toen liep het toerental langzaam terug en begon hij wat zwart te roken. 30sec/1minuut later kwam er uit het niets zoveel witte rook uit het carterontluchting zodat ik de trekker gouw uit heb gezet om verdere eventuele schade te voorkomen. Naar het thuisfrontgebelt om me op te pikken om later met de vrachtwagen de trekker op te halen. Nu een paar uur later staat de trekker thuis. Stationair doen de trekker het goed, heel weinig onderdruk!. Maar zodra ik half gas geef begint hij weer na een minuut goed wit te roken uit het carterontluchting. Weet iemand wat er mis is? Ik zelf verdenk de koppakking samen met de zuigerveren (deels). Gr. Michel
chucky5o

Reacties

ford3000case745
Luchtfilter verstopt
Fast Eddy
Ik denk dat de koppakking de schuldige is. Maar dat zat je zelf ook al aan te denken.
Huuuuub
Waarschijnlijk een gevreten zuiger.
ErDee
Of je verstuivers zijn zo slecht dat je een gat in een zuiger gebrand hebt
Wimsumar
Beste Chucky55: Test de compressie van de 4 cilinders. Een verbrande koppakking geeft 2 slechte cilinders. Zuiger(veer)schade 1 slechte compressie.

Lees ook onderstaande topic (met filmpje) waarin een koppakkingprobleem uitkomt. Jij hebt daarvoor waarschijnlijk te veel damp uit de carterontluchting.

tractorfan.nl/topic/66865/
chucky5o
Ik zal de motor wel weer uit elkaar moeten halen, krijgen de zuigers,bussen,veren,lagers van nog geen 500uur oud ook weer wat zon te zien.
ruud
Waarom al weer dan? Wat is er de vorige keer vervangen en waarom?
ruud
Wat doet je olie peil/ koelwaterpeil? Zakt of stijgt er 1 ?
chucky5o
Geen van beide zakt of stijgt, of niet zo veel dat er zichtbaar stijging of daling is dan de dag daarvoor toen ik beide wat heb bijgevult.
ruud
Maar waarom is ie 500 uur geleden ook los geweest? Lijkt mij een vreter in een bus of iets dergelijks als ik zo hoor
chucky5o
Nog geen 500 uur geleden bouwde de trekker druk op in het koelsysteem, toen ik de kop eraf had liggen zag ik dat de bussen bekrast waren en enkele veren kapot zijn. toen zijn er nieuwe bussen zuigers lagers en veren in gegaan
ruud
Oke nou ja een compressietest sowieso niet verkeerd en verder is t wel zonde zo.
ruud
Oke nou ja een compressietest sowieso niet verkeerd en verder is t wel zonde zo.
chucky5o
Compressie test wil ik maandag uitvoeren, van de week wil ik 'm repareren voor trekkertrek oosteind. kan het zo zijn dat de bussen er te diep in zitten zodat de koppakking te veel leid?
basia
@chucky5o

Zelfde probleem heb ik een keer gehad met een Fendt ; na rit met steeds veel toeren opeens veel carter druk-damp .
Voorzichtig naar huis gereden , motor laten afkoelen , weer gestart en probleem was weg .

Naar mijn mening is het een geval van zuigerveren die gaan klemmen bij hete motor ; sindsdien een poos niet boven de 1800 toeren geweest en later geen problemen meer gehad .

Dus omdat de zuigerveren nog (te) weinig speling hebben in de zuiger kunnen ze vast gaan zitten , waardoor je veel carterdruk krijgt .

Dit naar mijn ervaring en mening ; maar er kan natuurlijk ook meer aan de hand zijn
ruud
Wat je zegt met de bussen kan kloppen maar ik weet niet of dat bij deze motoren ook zo is,mocht het zo zijn zou je deze moeten kunnen opvullen op hoogte. Kop wel vlak en onderblok?
chucky5o
Kop is met de revisie gevlakt, en er zijn nieuwe kleppen in gezet onderblok is niet gevlakt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!