Hoi, ik weet dat er al wat thema's zijn omtrent slippende lammelenkoppeling maar mijn is de volgende:
In de lage gearing wil als het wat zwaarder wordt de lamellenkoppeling gaan slippen. Doet ie niet in de hoge. Deze zomer af laten stellen bij mechanisatie en deze gaf aan dat hij haast niet meer bij te stellen was. Vraag is nu, of ik dit probleem dan ook straks in de hoge krijg en dan richting een dure reparatie ga?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 423 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
ErDee (eigenlijk verraad z'n nickname het al ) is een bijdehandje. Natuurlijk, hij heeft gelijk dat de hoge gearing geen lamellenkoppeling is maar 'gewoon' tandwielgeschakeld.
Helaas sta jij hiermee op verkeerde been. Jouw slippende lamellenkoppeling zou in de stand "hoog" net zo goed kunnen slippen (hangt af van de staat van de lamellen en de oliedruk in het systeem).
Lees meer (reacties onder de foto):
Klik op de foto:
En dan nu de vraag aan jou: waarom zou het zoeen moeten zijn, ipv de 8+4 Agriomatic?
Er wordt namelijk vrij weinig over het type transmissie losgelaten
De topicopening biedt voldoende informatie over het transmissietype.
Ow? Leg uit!
Mm, ga ergens anders van de hoge naar spijkers (met dubbel L )op laag water duiken A.U.B..
Beste,
Volgens mij zijn dit soort trekkers met 4 bakken leverbaar nl:
8+2 zonder agromatic en zonder onafhankelijke aftakas
8+2 met agromatic = doordraaiende aftakas. Zit een lammelen koppeling in de bak, waardoor de aftakas door blijft draaien als je het agromatic hendel bedient.
8+2 zonder agromatic met onafhankelijke aftakas (handkoppeling naast dashboard, 2 platen bij vliegwiel). Hendel op de bak is hoog / laag (2 standen).
16+8, ook wel wandlergetriebe genoemd. Met onafhankelijke aftakas. Hendeltje onder dashboard is een haasje / schildpad. Is onder last schakelbaar. Je trekt een remband aan als hij in haasje staat. Als de remband versleten is, krijg je hem niet meer in haasje. Verder nog een ingewikkeld mechanisme met 1 draairichtingslagers. Vrijwel geen onderdelen voor verkrijgbaar meer. Ook vrij zeldzaam.
Klopt, meer mogelijkheden kan ik me ook niet indenken.
Plaatje dat @Wimsumar bijgevoegd heeft, gaat dus niet op, begrijp ik?
Met die wetenschap laat je de trekker minder zwaar werk doen.
Misschien staat hier wat in
je kan de trekker in een versnellign zetten koppeling los laten en dan de hendel in de lage gearing drukken
de lamellen koppeling is dus bedoeld voor het weg rijden zonder koppeling en vandaar moet hij gesteld worden
de hoge gearing is gewoon een vaste verbinding en is dus veel sterker
Als de trekker wil rijden als de agriomatic hendel in de vrij staat wil wel gebeuren door een combinatie van dikke olie en een versleten rem van de agriomatic. Deze rem zorgt ervoor dat de versnellingen willen schakelen met de agriomatic hendel in de vrij zonder hierbij de voetkoppeling te gebruiken.