International 423 - slippende lammelenkoppeling in lage gearing

Hoi, ik weet dat er al wat thema's zijn omtrent slippende lammelenkoppeling maar mijn is de volgende:
In de lage gearing wil als het wat zwaarder wordt de lamellenkoppeling gaan slippen. Doet ie niet in de hoge. Deze zomer af laten stellen bij mechanisatie en deze gaf aan dat hij haast niet meer bij te stellen was. Vraag is nu, of ik dit probleem dan ook straks in de hoge krijg en dan richting een dure reparatie ga?
slomp74

Reacties

ErDee
De hoge is geen lamellenkopeling...
slomp74
Ok bedankt voor de info, scheelt weer.
Wimsumar
Beste Slomp74:
Quote @slomp74:
scheelt weer.

ErDee (eigenlijk verraad z'n nickname het al 😉 ) is een bijdehandje. Natuurlijk, hij heeft gelijk dat de hoge gearing geen lamellenkoppeling is maar 'gewoon' tandwielgeschakeld.
Helaas sta jij hiermee op verkeerde been. Jouw slippende lamellenkoppeling zou in de stand "hoog" net zo goed kunnen slippen (hangt af van de staat van de lamellen en de oliedruk in het systeem).

Lees meer (reacties onder de foto):

Klik op de foto:
SJB533
@Wimsumar
En dan nu de vraag aan jou: waarom zou het zoeen moeten zijn, ipv de 8+4 Agriomatic?

Er wordt namelijk vrij weinig over het type transmissie losgelaten
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
Er wordt namelijk vrij weinig over het type transmissie losgelaten

De topicopening biedt voldoende informatie over het transmissietype.
SJB533
@Wimsumar
Ow? Leg uit!
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
uit!

Mm, ga ergens anders van de hoge naar spijkers (met dubbel L )op laag water duiken A.U.B..
Corne S
@Wimsumar

Beste,

Volgens mij zijn dit soort trekkers met 4 bakken leverbaar nl:

8+2 zonder agromatic en zonder onafhankelijke aftakas

8+2 met agromatic = doordraaiende aftakas. Zit een lammelen koppeling in de bak, waardoor de aftakas door blijft draaien als je het agromatic hendel bedient.

8+2 zonder agromatic met onafhankelijke aftakas (handkoppeling naast dashboard, 2 platen bij vliegwiel). Hendel op de bak is hoog / laag (2 standen).

16+8, ook wel wandlergetriebe genoemd. Met onafhankelijke aftakas. Hendeltje onder dashboard is een haasje / schildpad. Is onder last schakelbaar. Je trekt een remband aan als hij in haasje staat. Als de remband versleten is, krijg je hem niet meer in haasje. Verder nog een ingewikkeld mechanisme met 1 draairichtingslagers. Vrijwel geen onderdelen voor verkrijgbaar meer. Ook vrij zeldzaam.
SJB533
@Corne S
Klopt, meer mogelijkheden kan ik me ook niet indenken.

Plaatje dat @Wimsumar bijgevoegd heeft, gaat dus niet op, begrijp ik?
slomp74
Hoi, Ik ga voor keuze 2. De 8+2 Met Agriomatic. Dus als ik het goed begrijp ga ik het probleem dan ook krijgen in de hoge.
Wimsumar
Beste Slomp74:
Quote @slomp74:
probleem

Met die wetenschap laat je de trekker minder zwaar werk doen.
Dairy-Special
Zo te begrijpen heb je een 8+2 transmissie met mechanische agriomatic. Het wil wel eens gebeuren dat het druklager met de golvende ring van de onderste as aan de voorkant kapot loopt. De as gaat dan naar voren en hierdoor komt er te weinig voorspanning op het lamellenpakket. De linker schijf aan de zijkant van de bak moet je rechtsom draaien om er meer spanning op te zetten en de rechter moet je linksom draaien. De voorspanning met uitgeschoven hendel moet ongeveer 16 kilo zijn.
Inter383
drive.google.com/file/d/…#

Misschien staat hier wat in
slomp74
Dank voor de info. rijst bij mij nog wel de vraag waarom hij alleen in de lage gaat slippen. In de hoge, met bijvoorbeeld cultivator eraan en diep door het zand, heeft de trekker het zwaar maar slipt hij niet. Of kan dat te maken hebben met de mogelijkheid van Dairy-Special?
RPCounty
@slomp74 omdat dat een mechanische verbinding is die dus niet via da agriomatic loopt
Inter383
De lage gearign werkt met een lamellenkoppeling
je kan de trekker in een versnellign zetten koppeling los laten en dan de hendel in de lage gearing drukken
de lamellen koppeling is dus bedoeld voor het weg rijden zonder koppeling en vandaar moet hij gesteld worden

de hoge gearing is gewoon een vaste verbinding en is dus veel sterker
slomp74
Vandaag nog even testje gedaan, als je de handle in het midden zet rijd hij ook gewoon als in de lage weg. Volgens mij zou hij dan vrij moeten staan. Nou ja, ik zal binnenkort ook nog eens een andere monteur vragen te kijken. Kan me haast niet voorstellen dat de lamellen af zouden zijn, voor de rest heeft de trekker weinig te lijden gehad. (althans zo lijkt het).
Dairy-Special
Het is net zoals Inter383 zegt, alleen de lage groep gaat via de lamellenkoppeling, de hoge groep wordt gewoon met tandwielen geschakeld en dan wordt de lamellenkoppeling niet gebruikt.
Als de trekker wil rijden als de agriomatic hendel in de vrij staat wil wel gebeuren door een combinatie van dikke olie en een versleten rem van de agriomatic. Deze rem zorgt ervoor dat de versnellingen willen schakelen met de agriomatic hendel in de vrij zonder hierbij de voetkoppeling te gebruiken.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 423 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!