Ford 5000 - Lekkage aftakas

Hallo TFers,

Ik heb een vraag over een olie lekkage bij de aftakas van een Ford 5000 uit 1975 met Dual Power.

Er lekt olie bij de aftakasstomp. Zie witte pijl op volgende foto:



Aftakas werkt voor de rest prima aleen ik wil graag van de lekkage af.

Ik heb verschillende artikelen gelezen op Tractorfan over hoe dit te verhelpen en wat er dan los moet maar vraag mij af of dat ook geldt voor een Ford 5000, april 1975 met Dual Power.

1) kan ik als ik de borgveer los haal bij een keerring komen die ik dan kan vervangen?

of

2) moet de aftakaskstomp eraf door de vier bouten lost te maken?

of

3) moet het luikje achter de topstandhouder los om bij een soort borging/moer te komen om de aftakasstomp los te halen?

of misschien een combi van dit alles.

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie support.

Groetjes,

Roel.

Lees meer »

spiroe

Reacties

nhmonteur
Hallo Roel,
Je kan 2 dingen vervangen bij de aftakasstomp. En o-ring om de aftakasstomp en de keerring van de aftakas.
Om de o- ring te vervangen haal je de borg ring weg bij de stomp en trek de stomp eruit. Er kan wel wat olie uitkomen bij het verwijderen. Dan zie je O-ring zitten en kan je deze vervangen.
Als het lekken dan nog niet over is. Dan draai je de 4 bouten los rondom de aftakas terwijl de stomp erin zit. Ook de toestand houder haal je ff weg.
Nu moet je er voor zorgen dat de stomp blijft zitten en de houder waar de keerring in zit eraf komt. Laat anders iemand de stomp goed tegen houden en tik voorzichtig het huis eraf. Is die er af dan kan je de keerring en pakking vervangen.

Succes ermee
spiroe
@nhmonteur Dank je wel. Even voor de zekerheid met toestandhouder bedoel je hiermee het "geraamte" waar je de trekbek in zet en waar in mijn geval ook de hulphefcylinders aan vast zitten?
nhmonteur
@spiroe haha ik bedoel topstanghouder. M'n telefoon maakt soms rare woorden van dingen. Wel vergeten te zeggen als je de keerring gaat vervangen dan moet wel ff de achterbrugolie eraf.
spiroe
@nhmonteur Ja leuk die telefoon techniek 😄. Als ik de trekker goed voorover zet kan ik dan de olie laten zitten? Zit er net een jaartje in.
martijn1998
@spiroe als ik jou was zou ik eerst de o ring vervangen daar voor kan de olie er op blijven. Als de keerring dan ook nog lekt kan je die later alsnog vervangen
nhmonteur
@spiroe ja maar de olie hoef je niet te vervangen, gewoon ff schoon opvangen en na reparatie weer terug gooien.
Maar zou als ik jou was eerst de O-ring vervangen, vaak is het lekken dan al over.
spiroe
@nhmonteur @martijn1998 Ok, bedankt voor jullie hulp. Ga eerst de O-ring vervangen. Even speuren in het onderdelenboek en naar de dealer.
Fordje4600
@spiroe mijn vader reed vroeger de trekker de sloot in om de aftakaskeering te vervangen
county854t
Als het probleem na het vervangen van de O-ring niet verholpen is dan kun je inderdaad je treker voorover in een flinke greppel zetten, dan loopt de olie mooi naar voren. Als je een aftakas keerring gaat halen, informeer dan is naar een casettekeerring. Die zijn stukken beter en in elk geval leverbaar voor een 5610 gen3. Succes
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!