Hallo,
Mijn ford super dexta wil de laatste tijd slecht in de versnelling, moet hem er echt in drukken. Ik moet uit stilstand eerst in de 1 drukken, en dan pas kan ik hem in de 2, 3 en achteruit zetten. Mijn hydrauliek ventiel heeft wel een tijdje gelekt, maar als ik het dopje aan de zijkant eraf draai, loopt de olie er wel uit, wat (volgens mij) aangeeft dat er nog genoeg olie in zit.
Misschien is het ook wel tijd voor nieuwe olie...
Wie kan mij helpen?
mvg
Sjoerd
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Vuldop bij versnellingspook.
Niveauplug aan rechterzijkant van de versnellingsbak.
Zie Instructieboekje Dexta:
lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…
Nee, boven peil heeft geen zin.
Onduidelijk is (me) echter het schakelprobleem. Wat gebeurd er dan als je versnelling 2 of 3 of achteruit ineens wilt inschakelen zonder eerst in de eerste versnelling te schakelen?
Je zou het (poken)deksel eraf kunnen halen om de boel te inspecteren. De schakelstangen (waar de pook in ingrijpt) zouden roestig kunnen zijn.
''Trillen'' als gevolg van krakende tandwielen?
Het koppelingspedaal kent van boven tot beneden 3 fases:
De bovenste paar centimeter gaan bij intrappen erg licht. Dit is de zogenaamde vrij slag die nodig is om het koppelingssysteem (lager) niet continue te belasten (slijten).
Dan tot ongeveer halverwege ( bij merkbaar zwaarden intrappen) bedien je de rijkoppeling waarbij het in-/uitschakelen van versnellingen mogelijk moet zijn. En bij het laatste stuk naar onderen, tegen nog meer veerdruk in, wordt tevens de aftakaskoppeling ontkoppelt.
Dan is je SuperDexta minder super dan je denkt, maar 'gewoon' een Dexta.
Het doorrijden bij ingetrapte koppeling wijst op niet goed vrij komen van de koppeling(splaat). Inderdaad het stangenstelsel opnieuw afstellen.
De vrije slag moet minimaal 3 cm zijn.
Zie koppeling afstellen, pdf blz nr 22, figuur FO-538:
lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…
Dan zal het een 'Sup' Dexta zijn. (De vooreind van een SuperDexta en de achtereind van een Dexta).
Zo zag het er bij binnenkomst uit
Zo ziet hij eruit. De zijkanten zijn wel wat roestig, de tandwielen eigenlijk niet.
lijkt het wel of er een tussen versnelling is. laat je koppeling los dan begint de motor zwaarder te lopen. dan het `trucje` schakelen van 1, 2, 3 en dan in zen achteruit. Maar weet niet goed wat het doet als de motor niet loopt omdat ik hem wel ergens in krijg maar niet de goede versnelling...