Illustratie van:

International 733 - sperdifferentieel

Iemand idee hoe we sperdifferentieel in/uit schakelen van onze International 733 ? Waaraan merken we dat sperdifferentieel is ingeschakeld ? Of valt dat niet meteen op ? Alvast dank u wel voor alle relevante informatie!

Deel dit topic

Reacties

Fast Eddy
Voor de hefhandels zit een gietijzeren pedaal.
Die trap je met je hak in. Dat is je difflock. Als het goed is blijft het pedaal uit zich zelf naar beneden staan. Als je hem er weer uit wilt hebben moet je het pedaal weer in trappen of even een half metertje achteruit rijden.
DBRaymond
@Fast EddyPedaal, intrappen, enz..., is ons bekend, doch wanneer we pedaal intrappen gebeurt er naar ons gevoel eigenlijk niets en blijft pedaal ook niet in... Idee ?
radium45
Quote @DBRaymond:
gebeurt er naar ons gevoel eigenlijk niets

Bij normaal rechtuitrijden zul je ook niets merken van een slot. Probeer eens een scherpe bocht te rijden.
DBRaymond
@radium45 OK, dank u voor het advies. Maar het is alleszins zo dat we het stuur ook al sterk naar links en rechts hebben gedraaid om reactie te krijgen maar die ook niet hebben gekregen. Nu zullen we ook nog eens proberen om een sterke bocht naar rechts te nemen. Maar ook is het zo dat wanneer we het pedaal indrukken deze niet ingedrukt blijft. Is dit nu wel of niet normaal bij deze trekkers ?
radium45
@DBRaymond Als het slot werkt zul je normaal gesproken geen bocht kunnen nemen, de trekker wil alleen rechtuit. Het slot blijft veelal pas vast staan als deze onder spanning komt zoals bij het nemen van een bocht.
radium45
@DBRaymond ik zou eens volgen wat het pedaal doet onder de trekker als iemand hem intrapt. Mischien is er een verbinding los en doet het ding gewoon niks.
DBRaymond
@radium45 "...volgen wat het pedaal doet onder de trekker als iemand hem intrapt..."

Wanneer het pedaal wordt ingetrapt druk een metalen plaatje tegen een metalen pin dewelke uit de remtrommels komt waardoor de metalen pin in de remtrommels wordt gedrukt.

Kan u dit volgen ?
radium45
@DBRaymond tot zover doet het pedaal dus wat het moet doen blijkbaar.
Wimsumar
Beste DBRaymond:
Quote @DBRaymond:
nog eens proberen om een sterke bocht

Het truucje om de werking vann het differentieelslot te 'testen' wordt teniet gedaan omdat er een voorlader op de trekker zit. Pas als de trekker aan achterzijde zwaar belast is, zodat de vooras nog maar nauwelijks contact maakt met de ondergrond, zal de trekker rechtuitrijden bij ingeschakelde differentieelslot.

In meeste gevallen moet bij oudere trekkers het pedaal ingeduwd gehouden blijven daar anders tegen de veerdruk in het "slot" weer losspringt. Echter, zo lang er sprake is van mogelijke wielslip (reden waarom het slot ingeschakeld is) zal het slot vast blijven zitten door de kracht die op het systeem staat. In laatste geval zul je eerst de koppeling even moeten gebruiken, of zelfs moeten stoppen, om het slot los te laten springen.

DBRaymond
@Wimsumar Test werd gedaan zonder frontlader , we zouden eventueel de trekker achteraan nog eens zwaarder kunnen belasten en de test opnieuw doen ?
radium45
@DBRaymond Niet nodig, als als het diff slot werkt merk je dit meteen bij het maken van een bocht. als je dit niet merkt heb je 2 opties, of het slot werkt niet of... hoe zeg ik dit netjes...
old man jose
@radium45
Is het even naar de gallemiezen.
radium45
@old man jose Ja zoiets.
DBRaymond
@radium45 Super , we gaan het uittesten...
old man jose
@DBRaymond
Een differentieel slot maakt dat de tractie op beide aangedreven wielen hetzelfde is, het woord zegt het al: je hebt een differentieel dat zit in de achterbrug en maakt dat tijdens het rijden de wielen "different"snelheden kunnen maken.
Ben je in het veld bezig en de wielen krijgen dan een "different " speed dan kun je het differentieel "op slot" zetten en heeft de tractor meer tractie en zal deze beter vooruit komen als deze slipt.
DBRaymond
@old man jose "...differentieel "op slot" zetten..."

Vooreerst hartelijk bedankt voor de zeer gewaardeerde uitleg , maar hoe werkt dat "op slot" zetten nu precies ?
old man jose
@DBRaymond
In het differentieel zit een schuifmof deze verbind de linker en de rechter steekas met elkaar zodat deze even snel ronddraaien, daardoor kun je ook geen bocht maken. Tijdens een bocht maken naar R draait het linkerwiel sneller, bij een bocht naar L draait het rechterwiel sneller.
Dus nooit gebruiken tijdens het draaien omdat dan de spanning op het differentieel zo groot word dat er iets moet buigen of barsten. Als je het al wil proberen doe dit dan op het grasland of in de losse grond omdat daar de weerstand veel lager is.
DBRaymond
@old man jose Dit is klaar en duidelijk , bedankt !!
old man jose
@DBRaymond

SUC6 jongen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 733 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
5