Illustratie van:

John Deere 3040 - slecht schakelen

Het in de versnelling krijgen van mijn oude JD 3040 gaat steeds moeizamer, hoe warmer hoe makkelijker.
Zou de koppeling slecht ontgrendelen of is er eerder wat aan de hand met het synchromesh gebeuren in de bak.
Kostbaar???

Deel dit topic

Reacties

erik9831
Hoelang zit de olie er al op ?

Het is ook zo, bij koud starten is de olie dik en bij warm zijn dunner. Hierdoor is er ook dit verschil mogelijk. Na een aantal jaren of weinig gebruik, word je olie ook dikker.

Uiteraard kan het zijn dat er wel nog iets anders voor een probleem zorgt.
Wimsumar
Beste JD-tje: Als de koppeling slecht functioneert, dan is het alsof de trekker al wil gaan rijden als je de versnelling inschakelt.
Vermoedelijk een olie(kwaliteit)probleem bij jou aan de orde.
jd user
Ik denk dat je oliepeil te laag is .En verder kan het zijn dat je niet voorzien bent van de juiste olie.Bij lage oliepeil kan ie ook moeilijk te schakelen zijn.Maar dat is bij bijna alle trekkers zó.
deeremeneer
Beste @jd-tje

Welke cabine heeft je trekker? Een vierkante of ronde? Hoe voelt je koppelingspedaal aan? Pakt hij heel diep?
jd-tje
De cabine is een SG2, ronde dus. De koppelingspedaal pakt inderdaad heel diep....
deeremeneer
Goedendag @jd-tje,

Dan is de kans groot dat je koppelingscilinder(s) lekken of dat de olie (DOT4) ververst dient te worden. Je kunt dit controleren door de ronde kap over het dashboard te verwijderen. Deze zit vast met 4 boutjes. aan iedere kant van de kap een en twee voor je knieën in de zwarte ijzeren plaat waar je stuurverstelling ook doorheen zit. Onder deze kap zit links op de geef cilinder een slangetje waaraan het reservoir zit. Deze kan bijna leeg zijn of de olie is extreem vuil. Je kunt wel zien of deze cilinder lekt door het rubber om het stangetje weg te wippen. De neem cilinder zit onder de instap achter de accubak. ook deze kan lekken. Ontluchten van deze cilinders is wat lastig. Wat ik altijd doe is de cilinders en potje onder door de ontluchtingsnippel vol pompen zodat je lucht naar boven door het potje eruit pompt.
jd-tje
Inderdaad dit is de tip tot de oplossing. Er zat een verstopping in de drukcilinder, het retourgaatje waardoor er niet genoeg zgn dot4
in kwam, opgelost en mijn trekkertje schakelt weer als vanouds !
deeremeneer
@jd-tje mooi dat het weer gelukt is. Ook fijn dat je even laat weten wat het nou was.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3040 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
25