Nu hebben we een probleem dat de wagen veel te abrupt remt. Zodra we de rem van de trekker iets aanraken gaat hij vol op de rem, dat wil je niet meemaken

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Kan het ALR ventiel inwendig kapot zijn?
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
In eerste instantie zou ik het zoeken in de afstelling van de veer tussen ALR en chassis (as), probeer deze eens een stuk losser te draaien, als het dan beter gaat langzaam bijstellen.
Voor het precies afstellen een manometer op een rembooster zetten, en bijregelen.
Bedankt voor je antwoord!
Kan de afstelling van die veer zo ineens veranderen dan? De wagen heeft een paar maand stil gestaan, voor die tijd was er niks aan de hand. Hij wil nu alleen nog volgas remmen, hoe zachtjes de rem ook intikt
En je schrijft in je openingswoord dat je die kar pas hebt?
Hebben hem 1,5 maand geleden opgehaald met een trekker zonder lucht. Verder nog niet gebruikt.
@nielsve
Hij doet het ook met de trekker vd buren. Allebei Fendt. Lijkt me stug dat t net toevallig aan beide trekkers ligt maar het zou kunnen
vol
half vol
leeg?
dit heb ik op mijn kieper wel zitten ik had hem altijd op vol,staan tot een grapjurk hem op leeg heeft gezet en ik vervolgens het frontgewicht bijna bij iemand op de achterbank geparkeert heb.
Zitten wel 2 kranen op maar die zijn voor de luchtvering van voor en achter.
Dan kan het ook zijn dat de rem zich automatisch aanpast naar het gewicht vd lading.
Dan zitten de niveau regelaars waarschijnlijk vast
Hij is luchtgeveerd ja.
Waar zitten deze regelaars? in het ALR ventiel?
ik kan er ook zo de hydrauliekslang aansluiten en de luchtremmen los laten
Deze zitten aan het chassis met een stangenstelsel aan de assen .
Deze sturen vaak ook de remkracht aan
auto.hogewerf.com/auto/Remmen_files/…
Het is een 3 asser, luchtgeveerd.
Aan de zijkant van de wagen zitten ook 2 hendels die ik kan verstellen. Deze reageren enkel op de luchtvering.
Er zit geen stangenstelsel aan naar de assen, dus zal het ALR reageren aan de hand van de druk in de luchtbalgen.
Is dit een kwestie van ALR demonteren, losmaken en inwendig reinigen? En aan de hand daarvan kijken of er wat kapot is of niet?
Het ALR schoonmaken kan nooit geen kwaad.
Alleen op de juiste wijze weer in elkaar zetten
Was gister iets te voorbarig, er zitten wel niveau regelaars op de aanhanger. Had deze nog niet zien zitten.
Ik heb dit type ALR ventiel erop zitten: truckonderdelenshop.nl/media/catalog/…
De druk in de luchtbalgen is ook aangesloten op het ALR. Terwijl er ook regelaars opzitten. Dan zijn deze zeker alleen voor het positie regelen vd luchtvering?
Ga komende week even met een ruil ALR proberen, als dit niet lukt breng ik de wagen naar een specialist. Het is toch aardig complex onder die kar
Controleer of deze goed bewegelijk zijn.
Ik had onder mijn wagen 2 hoogte regelaars zitten die vast zaten op het laagste punt (vollast), met het oppompen vd balgen bleven deze staan op het laagste punt, waar door ook de balgen verder opgepompt werden als normaal.