Afstellen luchtremmen aanhanger

Wij hebben sinds kort een aanhanger met luchtremmen.

Nu hebben we een probleem dat de wagen veel te abrupt remt. Zodra we de rem van de trekker iets aanraken gaat hij vol op de rem, dat wil je niet meemaken 😃

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Kan het ALR ventiel inwendig kapot zijn?
Caseih856

Reacties

BigBendeutz
De ALR zou kapot kunnen zijn.
In eerste instantie zou ik het zoeken in de afstelling van de veer tussen ALR en chassis (as), probeer deze eens een stuk losser te draaien, als het dan beter gaat langzaam bijstellen.
Voor het precies afstellen een manometer op een rembooster zetten, en bijregelen.
Caseih856
@BigBendeutz
Bedankt voor je antwoord!

Kan de afstelling van die veer zo ineens veranderen dan? De wagen heeft een paar maand stil gestaan, voor die tijd was er niks aan de hand. Hij wil nu alleen nog volgas remmen, hoe zachtjes de rem ook intikt
willm
willm
nielsve
En met een andere trekker aan de aanhanger? wij hadden dat in het begin ook bij onze mf 7620, die stopte ook bij de minste aanraking van de remmen. na een kleine aanpassing door de dealer aan de trekker remt het zoals het hoort, dus et ligt niet altijd aan de aanhanger.
radium45
Quote @Caseih856:
De wagen heeft een paar maand stil gestaan, voor die tijd was er niks aan de hand

En je schrijft in je openingswoord dat je die kar pas hebt?
Caseih856
@radium45
Hebben hem 1,5 maand geleden opgehaald met een trekker zonder lucht. Verder nog niet gebruikt.

@nielsve
Hij doet het ook met de trekker vd buren. Allebei Fendt. Lijkt me stug dat t net toevallig aan beide trekkers ligt maar het zou kunnen
+1
radium45
Quote @Caseih856:
De wagen heeft een paar maand stil gestaan, voor die tijd was er niks aan de hand.
hoe weet je dat dan?
appie1967
Wat te denken van roest in de trommels heb ik zelf ooit eens gehad wel met hydraulische remmen , remde leeg onbenullig maar geladen waren de trommels zo weer glad en toen viel het remmend vermogen vies tegen
+1
maikwolsink
Zit er niet een kraantje op de wagen met 3 standen?
vol
half vol
leeg?
dit heb ik op mijn kieper wel zitten ik had hem altijd op vol,staan tot een grapjurk hem op leeg heeft gezet en ik vervolgens het frontgewicht bijna bij iemand op de achterbank geparkeert heb.
+1
Caseih856
@maikwolsink
Zitten wel 2 kranen op maar die zijn voor de luchtvering van voor en achter.
+1
radium45
@maikwolsink wat heb jij voor kipper? Meestal is een lar regelklep gemonteerd
Favorit614

Dan kan het ook zijn dat de rem zich automatisch aanpast naar het gewicht vd lading.
Dan zitten de niveau regelaars waarschijnlijk vast
Caseih856
@Favorit614
Hij is luchtgeveerd ja.
Waar zitten deze regelaars? in het ALR ventiel?
maikwolsink
@radium45 vgm zk22 en dat wat jij bedoelt zit er dus niet op.
ik kan er ook zo de hydrauliekslang aansluiten en de luchtremmen los laten
radium45
@maikwolsink LAR ventiel werkt ook alleen in combi met vering, sinds wanneer heb jij een dumper dan?
Favorit614
Quote @Caseih856:
Waar zitten deze regelaars?

Deze zitten aan het chassis met een stangenstelsel aan de assen .
MF65
Luchtgeveerd of bladgeveerd? Bij luchtvering bepaalt de balgdruk de remkracht d.m.v. het lastafhankelijk remventiel (ALR) deze kan vast zitten. Als het trommelremmen zijn kun je ook de boosters een gat lager zetten.
Favorit614
truckentrailerparts.nl/Nederlands/Winkel/…

Deze sturen vaak ook de remkracht aan
MF65
Nee, Das een hoogteregelaar, die zorgt er voor dat je vol en leeg bij luchtvering altijd de zelfde rijhoogte hebt.
Favorit614
@MF65 Klopt, maar bij mijn wagen sturen ze ook de remkracht aan.
MF65
@Favorit614 Ah, ok die toepassing was mij niet bekend.
Favorit614
@MF65 in combinatie met pag 48 zie bijlage.
auto.hogewerf.com/auto/Remmen_files/…
Caseih856
@MF65
Het is een 3 asser, luchtgeveerd.

Aan de zijkant van de wagen zitten ook 2 hendels die ik kan verstellen. Deze reageren enkel op de luchtvering.

Er zit geen stangenstelsel aan naar de assen, dus zal het ALR reageren aan de hand van de druk in de luchtbalgen.

Is dit een kwestie van ALR demonteren, losmaken en inwendig reinigen? En aan de hand daarvan kijken of er wat kapot is of niet?
Favorit614
@Caseih856 misschien toch ff handig om een stel foto's te plaatsen.
Het ALR schoonmaken kan nooit geen kwaad.
Alleen op de juiste wijze weer in elkaar zetten
Caseih856
@Favorit614
Was gister iets te voorbarig, er zitten wel niveau regelaars op de aanhanger. Had deze nog niet zien zitten.

Ik heb dit type ALR ventiel erop zitten: truckonderdelenshop.nl/media/catalog/…

De druk in de luchtbalgen is ook aangesloten op het ALR. Terwijl er ook regelaars opzitten. Dan zijn deze zeker alleen voor het positie regelen vd luchtvering?

Ga komende week even met een ruil ALR proberen, als dit niet lukt breng ik de wagen naar een specialist. Het is toch aardig complex onder die kar
ruud
@Caseih856 mocht je de vering alsnog af willen sluiten moet je de linkse 2 aansluitingen(op je afbeelding ) afsluiten en een druk regelaartje met leiding rechtstreeks vanaf een voorraad tank daarop aansluiten. Door met de druk regeleraar kun je dan balgdruk simuleren voor je alr, dus je remdruk regelen. Als er al luchtverontreiniging opzit, zit er ook Abs op? Als die geen voeding krijgt kunnen ze ook abrupt remmen.
Favorit614
@Caseih856 De niveau regeling is verbonden met het remventiel ( bij de stelbout links).
Controleer of deze goed bewegelijk zijn.
Ik had onder mijn wagen 2 hoogte regelaars zitten die vast zaten op het laagste punt (vollast), met het oppompen vd balgen bleven deze staan op het laagste punt, waar door ook de balgen verder opgepompt werden als normaal.
Caseih856
@Favorit614 Is het een simpele klus om de luchtvering af te koppelen en alleen de lucht remmen te gebruiken? Wij vinden het te complex onder de wagen. En zonder vering licht de laadvloer op de rubber blokken. Zijn we tevens wat lager.
Favorit614
@Caseih856 dan werkt de rem ook niet goed.
Of hij remt leeg te hard of vol te zacht.
Remmen zijn lastafhankelijk
bert8210
@Favorit614 hallo, ik heb een gelijkaardig probleem met een bladgeveerde wagen. Ik heb een kraan die je op leeg, halfvol of vollast kunt zetten, kan deze ook vast zitten? zelfs op leeg zit je bij het minste door de voorruit. mvg Bert
maikwolsink
@bert8210 dan moet je de remmen zelf iets losser stellen
Favorit614
@maikwolsink helpt niet, boosters drukken wel door.
Favorit614
@bert8210 Deze kan inwendig ook wel mankementen hebben.
Misschien handig om de remdruk te meten op de boosters, om te zien wat de druk doet.
misschien dat de handbediening niet werkt of de ALR inwendig kuren heeft en of opnieuw moet worden ingesteld.
Als alles toch naar behoren werkt, kan je nog kijken of de boosters een gat naar beneden kan in de remsteller, anders kleinere boosters monteren
bert8210
@Favorit614 bedankt, ja ik dacht ook al om een de boosters een gat te verstellen, de handbediening werkt wel zou je denken, want als je hem verstelt zie je direct de booster een stuk verder uitschuiven
ruud
Zodra de balg druk weg valt zal die altijd voluit gaan remmen, en dat is nu net niet wat je wilt. Je kunt met de niveau regelaar de hoogte wel afstellen dus ook laten zakken . En dan kun je met de stel boutjes op je alr de remdruk afstellen aan de hand van de ingestuurde druk en je gemeten balg druk. Als je de wagen in hoogt laat zakken verandert je balg druk trouwens niet, enkel t volume in de balgen. Verder zou ik zeggen zolang de verjng werkt mooi laten zitten.
Caseih856
@ruud
Maar het ALR staat zowel in contact met de druk in de balgen als de niveau regelaars. Wanneer ik de vering, met de 2 bedien hendels, zou laten opkomen zou de wagen toch eigenlijk moeten denken dat hij leeg is. Aangezien de druk in de balgen dan ook niet hoog is.
Toch remt hij nog direct volgas bij de allerlichtste aanraking met het rempedaal.
Dan zou je toch zeggen dat het ALR inwendig niet goed werkt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!