Illustratie van:

John Deere 2130 - Pulserende oliedruk

Beste TF-ers,

Sinds enige tijd heeft mijn trekker last van pulserende oliedruk. Dit houdt in dat de druk met ongeveer 20 bar omhoog en omlaag gaat. Dit gebeurt ongeveer 3 keer in twee seconden tijd.
Wie weet met welke reparatie ik het gewenste resultaat behaal? Ik heb geen zin om die pomp tig keren uit elkaar en in elkaar te schroeven om te kijken of er iets veranderd.
Het kleine zeefje in de pomp is grondig gereinigd. Ventiel waar de druk mee te regelen is zit niet vast, misschien zitting wat uitgejutterd door vele jaren gebruik?

Groet

Deel dit topic

Reacties

JD3010
Dat doet die continu? Kan zijn dat er een houder van een persklepje gebroken is. Die zitten voorin de pomp.
ronald73
@JD3010
Ja, continu, oliedrukmeter heb ik aangesloten achterop de trekker.
Als er zo'n houder is gebroken hoort die druk dan niet veel sneller op en neer te gaan? Nou ja, misschien dat indirect daardoor die golfbeweging kan ontstaan.
@ronald73 doet ie het bij hoger toerental vaker dan die 3 keer per 2 seconden? Dan zou het goed in de pomp kunnen zitten. Schommelt de druk geleidelijk op en neer of is het echt 0.1 seconde omhoog/laag en de rest van de tijd stabiel?
ronald73
@Fendt-Farmer-Vario

Die 0,1 seconde is natuurlijk moeilijk te bekijken 😉

Ook bij hoger toerental blijft het zo. Soms lijkt het iets minder nadat ik de hefinstallatie bedien, maar als je bijvoorbeeld dan een ruk aan het stuur geeft komt die golfbeweging direct daarna weer terug.
JD3010
@ronald73 Ik heb dat bij mij toen niet gemeten hoe vaak dat gebeurde. Het werk kostte meer dan de klepjes.
@ronald73 bedoelde meer dat de druk op en neer gaat als iemand op een schommel. Of dat het gewoon iedere keer piekjes zijn dat de wijzer heel even hupt als iemand die aan het touwtje springen is.

Ik verwacht dat je ergens lekkage hebt in je stuur. Maar heb geen idee hoe dat precies zit bij die types. Probeer eens de leiding aan je flow control af te doppen. Dan heb je geen olie naar je stuur en zou het weg moeten zijn. Zo niet dan zit het ergens anders.
ronald73
@JD3010 Wat deed die pomp dan? Waarom besloot jij toen om dat ding te opereren?

Ik heb wel eens een loszittende zuigklep gehad op m'n 2140. Pomp maakte rinkelend geluid en overblijfselen van het veertje vond ik terug in het daalventiel van de hefinstallatie. Die pomp loopt nu op een perscilindertje minder omdat het schroefdraad van dat inlaatventiel verdwenen is.
ronald73
Quote @Fendt-Farmer-Vario:
bedoelde meer dat de druk op en neer gaat als iemand op een schommel.

Precies, het is meer schommelbeweging in plaats van touwtje springen.

Ik kan inderdaad eens proberen om de olie naar het stuur af te doppen.
JD3010
De hydrauliek klapperde toen erg en kwam ook niet aan de olie hoeveelheid.
john deere 7810
Wordt je stuurhuis abnormaal heet dat je de handen er niet blijvend aan kunt houden nadat de trekker goed op bedrijfstemperatuur is? en heeft de trekker hi/lo? en blijft je hef hoog staan (met machine er in) en de motor uit? En hoeveel liter per minuut geeft hij nog?

als hij echt "klappert" dan zijn waarschijnlijk je klephoudertjes in de pomp, Maar dat lijkt me nu nog niet de oorzaak...
ronald73
@john deere 7810

Er zit een VCE cabine op, stuurhuis zit redelijk verstopt. Geen idee of dat het heet wordt. Trekker heeft geen hi/lo.
De hef zakt dacht ik heel langzaam met de motor uit, nog nooit opbrengst van de pomp gemeten.
Hydraulieksysteem is vorig jaar wel een keer flink heet geworden. Om een of andere onduidelijke reden was de pompdruk opgelopen tot ruim 200 atm., ook met golfbeweging. Olie ging toen door het overdrukventiel van een achteraf opgebouwd ventielenblok. Daarvoor nog nooit problemen hier mee gehad. Toen afgesteld naar een 160 atm. Golfbeweging bleef.
john deere 7810
@ronald73

Gaat de golfbeweging met het toerental mee?
Adri-JD850
Oliepeil goed? beide filters zuiver? even alle plunjers er uit halen en kijk wat er aan de hand is, de pomp openmaken en reviseren kost je al gauw €300,-.
ronald73
@john deere 7810

Nee, gaat niet met het toerental mee.

@Adri-JD850

Oliepijl is goed, ook alle filters zijn schoon.
+2
ronald73
@Adri-JD850 @JD3010 @john deere 7810 @Fendt-Farmer-Vario
Na veel schoonmaakwerk had ik besloten een nieuw drukregelventiel in de oliepomp te zetten, een compleet setje bij Sparex vandaan. Dat ze daar als setje te krijgen zijn geeft mij de indruk dat die ventieletjes niet het eeuwige leven hebben en er zo nu en dan wel eens problemen mee kunnen zijn.
Bij het vergelijken van het oude met het nieuwe setje kon je opmerken dat het oude ventiel en zitting toch wel een beetje op elkaar ingejutterd waren.
Pompdruk heb ik afgesteld op iets van 160 bar.
Momenteel werk alles zoals het hoort.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 2130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
10