Beste TF-ers,
Sinds enige tijd heeft mijn trekker last van pulserende oliedruk. Dit houdt in dat de druk met ongeveer 20 bar omhoog en omlaag gaat. Dit gebeurt ongeveer 3 keer in twee seconden tijd.
Wie weet met welke reparatie ik het gewenste resultaat behaal? Ik heb geen zin om die pomp tig keren uit elkaar en in elkaar te schroeven om te kijken of er iets veranderd.
Het kleine zeefje in de pomp is grondig gereinigd. Ventiel waar de druk mee te regelen is zit niet vast, misschien zitting wat uitgejutterd door vele jaren gebruik?
Groet
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de John Deere 2130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ja, continu, oliedrukmeter heb ik aangesloten achterop de trekker.
Als er zo'n houder is gebroken hoort die druk dan niet veel sneller op en neer te gaan? Nou ja, misschien dat indirect daardoor die golfbeweging kan ontstaan.
Die 0,1 seconde is natuurlijk moeilijk te bekijken
Ook bij hoger toerental blijft het zo. Soms lijkt het iets minder nadat ik de hefinstallatie bedien, maar als je bijvoorbeeld dan een ruk aan het stuur geeft komt die golfbeweging direct daarna weer terug.
Ik verwacht dat je ergens lekkage hebt in je stuur. Maar heb geen idee hoe dat precies zit bij die types. Probeer eens de leiding aan je flow control af te doppen. Dan heb je geen olie naar je stuur en zou het weg moeten zijn. Zo niet dan zit het ergens anders.
Ik heb wel eens een loszittende zuigklep gehad op m'n 2140. Pomp maakte rinkelend geluid en overblijfselen van het veertje vond ik terug in het daalventiel van de hefinstallatie. Die pomp loopt nu op een perscilindertje minder omdat het schroefdraad van dat inlaatventiel verdwenen is.
Precies, het is meer schommelbeweging in plaats van touwtje springen.
Ik kan inderdaad eens proberen om de olie naar het stuur af te doppen.
als hij echt "klappert" dan zijn waarschijnlijk je klephoudertjes in de pomp, Maar dat lijkt me nu nog niet de oorzaak...
Er zit een VCE cabine op, stuurhuis zit redelijk verstopt. Geen idee of dat het heet wordt. Trekker heeft geen hi/lo.
De hef zakt dacht ik heel langzaam met de motor uit, nog nooit opbrengst van de pomp gemeten.
Hydraulieksysteem is vorig jaar wel een keer flink heet geworden. Om een of andere onduidelijke reden was de pompdruk opgelopen tot ruim 200 atm., ook met golfbeweging. Olie ging toen door het overdrukventiel van een achteraf opgebouwd ventielenblok. Daarvoor nog nooit problemen hier mee gehad. Toen afgesteld naar een 160 atm. Golfbeweging bleef.
Gaat de golfbeweging met het toerental mee?
Nee, gaat niet met het toerental mee.
@Adri-JD850
Oliepijl is goed, ook alle filters zijn schoon.
Na veel schoonmaakwerk had ik besloten een nieuw drukregelventiel in de oliepomp te zetten, een compleet setje bij Sparex vandaan. Dat ze daar als setje te krijgen zijn geeft mij de indruk dat die ventieletjes niet het eeuwige leven hebben en er zo nu en dan wel eens problemen mee kunnen zijn.
Bij het vergelijken van het oude met het nieuwe setje kon je opmerken dat het oude ventiel en zitting toch wel een beetje op elkaar ingejutterd waren.
Pompdruk heb ik afgesteld op iets van 160 bar.
Momenteel werk alles zoals het hoort.