Hallo,
Mijn hefinrichting (MF135) blijft omhoog staan.
Ik had de trekker weggezet met de hef omhoog.
Toen ik hem later wou gebruiken, bleef deze omhoog staan.
Ik heb d koffie met melk gekleurde hydrauliek olie vervangen, filter schoongemaakt, maar de hef blijft nog steeds omhoog staan.
Wat te doen?
Hopelijk wil iemand mij de juiste informatie gegeven.
Heb me suf zitten zoeken op ineernet en fora, maar kan hier niets treffends over vinden.
Met vriendelijke groet,
Jos, Frankrijk.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 135 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wanneer heb je de hef het laatst gebruikt en welke werkzaamheden doe je er zoal mee?
Heeft deze trekker een zogenaamde externe hydrauliekaansluiting (bijvoorbeeld voor een hydraulische kiepwagen)?
Is het je opgevallen dat de achterbrug inwendig (erg) roestig is bij het schoonmaken van het hydrauliekfilter?
De werking van het M.F.-hefsysteem:
annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder6.htm/
De handels staan beiden naar beneden.
Ik heb geen handeltje onder de stoel, althans niet tussen de stoel en bovenkant versnellingsbak.
Ik doe er één maal per jaar het hooi mee met een PZ 125.
Trek er soms palen mee uit de grond, en trek er karren mee.
Het filter wat achter de handel voor de aftak as zit, links op de bak is schoongemaakt, zat behoorlijk wat meuk op.
Olie is vervangen.
Kan het zijn dat het systeem ontlucht dient te worden, en zo ja, hoe?
Ik heb geen externe hydrauliekaansluiting.
De versnellingsbak ziet er van binnen prima uit.
Voorheen werkte de hef prima, wel, zoals MF's dat doen.
Had wel eens moeite om de hooihark in dezelfde stand te houden tijdens het werk, hetgeen ik ook verweet aan het water in de olie.
Er zit de goede olie in.
Wat nu?
Met vriendelijke groet,
Jos.
Kan dit een hoeveelheid zijn geweest die bij bevriezing schade aan het systeem heeft gegeven? Of heb je olie met (water)ijskristallen afgelopen winter door het systeem gepompt waardoor schade is ontstaan?
Kun je de hefarmen (en daarmee de hefas) handmatig nog iets op en neer bewegen? Mogelijk zit de hefas vastgeroest.
Bewegen de bedieningshendeltjes anders dan anders? Indien veel lichter , dan zouden ze los kunnen zitten.
Merk/hoor je dat de pomp moeite moet doende olie te verpompen (door het overdrukventiel op de stand "constant pompen"? (Beide hendels geheel omhoog).
Is er (ooit) buitensporig hard getrokken/gedud aan/tegen de topstangverbinding? (Het niet op juiste positie kunnen houden van een werktuig (hooihark) wijst op een ontregeld trekkrachtregelingsysteem of 'gewoon' verkeerd gebruik van de buitenste hendel.
Doet de aftakas het nog? (Op de zelfde aandrijflijn zit namelijk de hefpomp).
Bevriezing lijkt mij uitgesloten daar de hef een paar weken geleden nog prima werkte. Normaal zet ik de trekker immer weg met beide hendels naar beneden, enzo de hef zelf.
Ik heb de hendels bekeken, maar de asjes draaien mooi mee, maar de buitenste, de rechtse gaat inderdaad erg licht, maar dat was al zo.
De afkas doet het niet, maar dat komt omdat ik deze giteren er verkeerd op heb gezet.
Ik had hem in de goede stand er op gezet, dacht ik, maar bij het uitproberen bleek dus van niet.
Dus dien ik de olie weer af te tappen en dat weer opnieuw te doen.
Maar, heeft dat invloed op de werking van de hef.
Bedankt voor het meedenken en de geboden adviezen, fijn forum dit !
Zonnige dag, Jos.
Als je de koppeling geheel intrapt, dan stopt de rij-aandrijving als ook de aftakasaandrijving. Aangezien de hefpomp op de aftakasaandrijflijn zit, zal deze ook stoppen met pompen. (Bij een defect aan de aftakasaandijflijn zou de pomp ook niet kunnen draaien). Maar dit terzijde, de hef zou er immers wel gewoon bij kunnen zakken.
Enkele maanden geleden in dit theater een M.F.-135 met ijsschade besproken:
Helaas nog geen feedback hoe het opgelost is.
tractorfan.nl/topic/90108/
M.F.-135 vraagbaak hier op T.F.:
tractorfan.nl/machine/massey-ferguson/…
Of, heeft het zin de pluggen die boven op de plaat, onder de stoel los te draaien?
Als ik op de gatenbalk ga staan, blijf ik met mijn hoofd in de 'wolken', heeft dus geen effect.
Na het vullen van de vesnellings bak, ging bij het starten de hef meteen omhoog.
Lijkt mij dus ook dat de hefcilinder niet leegloopt.
Maar de vraag blijft nog steeds; waarom niet?
Groet,
Jos.
Ik heb er ook geen ervaring mee. Het zou best kunnen dat hierdoor de hefwerking wordt gefrustreerd.
De plug op het rechthoekige plaatje onder de zitting (is bedoelt voor een externe olieaansluiting voor een kiepwagen o.i.d.) zou je gerust uit kunnen draaien om eventueel ingesloten lucht/smurrie er even uit te pompen (door de trekker kort te starten).
De topstangverbinding heeft nog z'n scharnierende werking? Of zit deze door roest vast en daarbij mogelijk op ingedrukte stand zodat de hef omhoog gaat c.q. blijft staan op het bijbehorende hefimpuls van de trekkrachtregeling?
Ik denk dat ik een vermoeden heb wat er met uw trekker aan de hand is. Maar dat ligt een beetje aan welk type hef inrichting op u trekker zit.
Bij de ouder 135's had je de positie regeling aan de bovenzijde van de schuif die naast uw stoel zit. Bij deze hefinrichting kun je niet zomaar de hefdeksel lichten zonder een palletje los te halen. Wat mijn vermoede is dat uw palletje is los geschoten en uw hef dus niet meer reageert op uw bediening.
Heb eventueel misschien nog wel wat documentatie met afbeelding ter verduidelijking.
Dus mijn vraag aan u wat voor soort hefinrichting zit uw 135?
Met vriendelijke groet,
Jeroen
Interessant. Wat was bij jouw de oorzaak waardoor de hef bovenin vastzat? Kijk, voordat we gaan meppen ( nou ja, dat zal Jos MF-135 doen), is het handig de oorzaak van het probleem, het spontaan omhoog pompen van de hef, te verhelpen.
Echter, sinds de olie vernieuwd is, 2 dagen geleden, is de hef 10 cm gezakt.
Dus langzaam maar zeker vloeit de olie terug.
Ik heb na het opstarten het peil nog niet gecontroleers, maar zou teveel olie een reden kunnen zijn?
Ik ga morgenvroeg effe loeren.
Ik houd jullie op de hoogte;
Met vriendelijke groet,
Jos.
Oliepeilstokje van de achterbrug zit 'achter je rechtervoet'. Te veel olie is niet aannemelijk oorzaak van het probleem. Normaal peil bij +/_ 30 liter olie.
10 cm gezakt: Goed teken: Dat doet een M.F. in goede staat. (Schrale troost ).
vintagetractorengineer.com/2014/02/…
Hier wordt precies uitgelegd wat het probleem is met Massey Ferguson hef problemen.
De olie dient jaarlijks vervangen te worden of elke 750 gebruiksuren en het is van belang dat het systeem schoon is van binnen.
De hamer blijft dus in de hoek staan, en ik ga het systeem demonteren en schoon maken.
Groet,
Jos.
De as van het dieptecontrol die achter naar het 3e punt gaat is afgebroken waar zou je zoiets kunnen vinden en graag indien mogelijk wat montage uitleg
Gr MF 135