Illustratie van:

Hefvermogen hydrauliek Fendt

Beste ,

Deze week heb ik een rotoreg van Lelly voor een koopje kunnen kopen. Deze rotoreg heeft een werkbreedte van 2,5 meter. Deze machine is bedoeld voor mijn Fendt Farmer 103S.
Deze week heb ik de rotoreg even aan de trekker gehangen om te verzetten en toen was er nog niets aan de hand. Maar de 2de keer hing ik de machine aan de hydrauliek en na het optillen van de machine hoorde ik serieus de olie sissen onder mijn stoel. En na 30 min draaien voelde de olie al zeer warm aan (30 a 40 graden C). Ik vermoed dat de grote O-ring gesneuveld is bij het optillen van de machine.

Maar vraag is nu :
Ben ik best om deze rotoreg terug te verkopen omdat deze te zwaar is voor mijn trekker? In de specificaties van Fendt staat er vermeld dat de trekker 2 ton mag tillen.
Of kan ik dit probleem in de toekomst eventueel verhelpen door gebruik te maken van 2 hulpcilinders onder de hefarm? (De grote O-ring van de centrale hefcilinder wordt sowieso vervangen) Maar ik kan mij best voorstellen dat 2 extra hulpcilinders veel beter hun werk gaan doen dan één centrale cilinder.

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
De o ring van de hefcylinder kan het wel een keer opgeen. Maar zoals door jou gemeld wordt die toch gemaakt. Als de trekker de eerste keer de kopeg wel kon tillen kan hij dat straks ook zonder hulp cylinders. Het aftakas vermogen lijkt mij eerder de belemmerende factor.
Bert103S
@Fendt926Driver
Dus de 2 hulpcilinders zijn volgens u overbodig ? Mij lijkt dit persoonlijk wel handiger. Omdat de ster-as van de hydrauliek dan ook minder afziet en de oliepomp kan haar debiet meer verdelen over de 3 cilinders.Ik snap eigenlijk niet goed waarom Fendt (in diene tijd) de 2 hulpcilinders niet standaard aan de hefarm hebben bevestigd.
marc102
@Fendt926Driver Maar als de o ring van de hefcilinder slecht is en olie lekt dan loopt de olie toch de achterbrug in, tenminste als dit hetzelfde is als bij mijn 102s(volgensmij wel)

Hierdoor zou de olie toch niet warm moeten worden?
Je zou dan het olie niveau langzaam moeten zien zakken lijkt me?
Bert103S
@marc102
Dat zou inderdaad wel is waar kunnen zijn dat de olie in de achterbrug loopt. Maar het olie pijl is niet abnormaal gedaald. Dus misschien zou de grote O-ring niet de oorzaak kunnen zijn van het sissen.
KubotaB6001
Doet hij dit in elke positie of alleen in de allerhoogste stand? Als hij alleen in de allerhoogste stand blijft doorpompen moet je gewoon de hendel van de hef minimaal lager zetten, dan houdt hij ook de positie aan maar stopt hij met doorpompen.
Bert103S
@KubotaB6001

Hij blijft in elke positie sissen .
Maar hij corrigeert zich enkel bij de allerhoogste stand. Indien ik de hendel dan een paar centimeters laat dalen dan corrigeert hij zich niet meer ( of toch niet heel duidelijk).
marc102
@KubotaB6001 Ditzelfde probleem lijkt veel op het probleem dat mijn 102s had/heeft. Bij een zware last in de hef wordt er continu olie bij gepomt en de trekker zakt iets terug in toeren bij stationair(moet zwaar trekken)

Dit was +- 1 jaar terug. Eerst de hefcilinder keering vervangen maar dat hielp niet. Logisch achteraf gezien. Vervolgens dacht ik het hydrauliek ventiel is versleten en olie lekt intern. Deze erafgehaald met het idee deze te laten testen en/of reviseren.

Toen begon de misserie, ik kon geen bedrijf vinden wat het ventiel open wou maken en er eens naar wou kijken(40 jaar oude techniek, vooral de diepte regeling maakt het complex. Daarbij komt dat dit soort ventiellen allen in de landbouw werden toegepast en niet/nauwelijks in bijvoorbeeld de industrie.

Dus zelf maar voorzichtig eens begonnen het ventiel te ontleden maar ik kwam niet ver. In een poging om het ventiel te openen heb ik aan bepaalde bouten gedraaid welke later instellingen te zijn geweest met als gevolg dat de hef het helemaal niet meer deed.

Tenslotte heb ik de trekker naar een fendt dealer gebracht met als opdracht het ventiel af te stellen dit hebben ze keurig gedaan en de hef werkt ook weer. Het oorspronkelijke probleem van het sissend bijpomopen bij een zware last is verminderd maar nog steeds aanwezig...

Alternatief zou zijn vervangen door een nieuw ventiel(790 euro op kramp) maar dan moet hij nog afgesteld worden.

Inieder geval ik hoop dat je hier iets mee kunt. Kijk anders ff op mijn profiel voor fotos en topics hierover
Bert103S
@marc102
Heb je enkel de hef cilinderkeerring vervangen of heb je ook nog andere O-ringen vervangen?
Ik hoop dat ik die problemen nu niet heb.... Ik zal dit nog even afwachten wat er kapot is gegaan. De examens staan ver voor de deur spijtig genoeg .... Bedankt voor u uitgebreid verslag
marc102
@Bert103S oke begrijp ik dat is ook belangrijk. Jouw beschrijving van sissen en alleen heffen als de hendel helemaal bovenin staat lijkt veel op wat mijn trekker deed voor ik hem liet afstellen
CVheggesnoeiers
Dit kan ook aan het retour filter deels liggen van dat corrigeren heffen
Bert103S
@CVheggesnoeiers

Merci voor de tip. Het is het proberen waard om nog eens de filter te vervangen van het hydraulisch systeem.
Bert103S
@marc102
Werd u olie toen ook heel warm( rond de 30 graden Celsius) nadat de motor een tijdje had gedraaid?
basia
@Bert103S

30 graden olie temperatuur is vrij normaal denk ik , pas als het boven b.v. 60 gr komt is het aan de warme kant .

Eigenlijk geen slecht idee om hulpcilinder(s) te plaatsen , hierdoor hou je de druk in je hefsysteem veel lager bij zware belasting , en dus ook minder druk cq lekverlies .
Alleen dan zou je andere hefarmen enz moeten monteren zoals bij een 106 of 108 en volgens mij hebben deze ook een dikkere hefarm-as , dus geen makkie om dat te monteren .

Oh ja , heb je de meters nog goed aangesloten gekregen ( tank en temperatuur in de klok?)
Bert103S
@basia

Ik heb begin dit jaar 2dehands hefarmen gevonden ( nog in zeer goede staat). Op de hefarmen is zo al een bevestiging voorzien voor externe hulpcilinders. Dus op gebied van hefarmen ben ik al in orde 😀 .

En Ja bedankt. Het aansluiten van mijn tank- en temperatuurmeter is gelukt. Nogmaals bedankt!
marc102
@Bert103S Nu wordt hij niet meer zo warm maar dat is nu grotendeels verholpen. 30 graden is inderdaad niet bijzonder warm. Bij elektrische systemen is mij geleerd dat je motoren,... gemakkelijk moet vast kunnen pakken zonder dat het ongemakkelijk warm wordt. Maar dat is geen bijzonder nauwkeurige meeting haha ????

Zou je niet eens een filmpje kunnen maken als je gewicht in de hef hebt? Ik heb er ook nog wel een paar van voor de reparaties dan kun je ze vergelijken...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 103 en hebben de trefwoorden hefinrichting en hulpcilinders geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
4