1000 toeren aftakas gezocht
wij zijn op zoek naar een 1000 toeren aftakas voor een renault 421m.
Kan iemand ons daarmee helpen?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Renault 421M en hebben de trefwoorden aftakas , 1000 toeren aftakas en renault 421m geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
stefan swuste misschien?
Ik ken je trekker niet en ook je pomp heb ik nog nooit gezien, vraag eens iemand in de buurt die er verstand van heeft.
Ik denk dat het al snel meer gaat kosten dan dat je ooit gaat besparen, of je moet goedkoop aan een losse tandwielkast kunnen komen of toevallig eentje hebben liggen.
Lager dan 1500 op de motor zou ik ook niet doen, gebrek aan smering/koeling gaat anders zorgen voor nog hogere kosten. (verwacht ik als simpele ziel)
Tja, wat is wijsheid?
Kijk, de aanwezigheid van een ruim 90 p.k. John Deere 6230 doet (mij) suggereren dat er een behoorlijke oppervlakte bewerkt (en dus ook beregend) moet worden. Dat deze J.D. trekker het half gas/op halve kracht op de 1.000-toeren-aftakas kan doen en dat hierbij tevens zonder blikken of blozen wordt gesteld dat een Renault 421M (42 p.k.) dat ook wel kan (halfgas op 1.000 toeren A.T.A.) kan geen ander conclusie opleveren dan dat de regeninstallatie nipt de kwalificatie tuinsproeier kan halen.
Beter lijkt mij in te zetten op een beregeningssysteem waar in ieder geval de Renault 'de handen aan vol' heeft bij gebruik van de (normale) hoogtoeren-540-aftakas, waarbij bijna de maximale motorpeekaas gebruikt worden..
In onderstaande link (Handleiding Renault 421) zie je op pdf. blz. 10 de aftakasmogelijkheden: Er is/was een "af fabriek" aftakas die 540 toeren draait bij 1.600 motortoeren en/of een aftakas die 540 draait bij 1.980 motortoeren. Aan de afbeeldingen te zien zitten er dan , in geval van beide, 2 aftakasstompen ( een 'hoge' en een 'lage') op de trekker. (1.000 toerenaftakas wordt niet genoemd).
Vermeende brandstofbesparing blijft beperkt tot het verschil tussen de toerentalspecifieke verbruikswaarden bij 1.980 en 1.600 motortoeren. Dit zal iets van 5 tot 10 gram per p.k. per uur zijn.
Stel het maximum motorvermogen bij 1.600 motortoeren op 25 p.k., dan zal voor deze vermogensafgifte bij 1.980 toeren 125 tot 250 gram diesel meer worden verbruikt. Grofweg een kwart liter, waarvoor bij huidige dieselprijs 3 a 4-duizend uur beregend zou moeten worden om de (geschat) € 1.000,- voor inbouw/onderdelen van de "eco"aftakas terug te verdienen.
Technisch bezwaar lijkt mij dat de 1.600-toeren-aftakas hoog in de achterbrug ligt, ver boven smeerolieniveau.
Handleiding Renault 301, 361 en 421:
vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
handel naar voren 540, handel naar achteren 1000
Niets, dat wil zeggen, de overeenkomst is dat wat op jouw R-421 ontbreekt is dat T.F.-lid Landini-6500 ook niets aan z'n 1.000-toeren-aftakas heeft.
Ik vond in de technische handleiding van de Renault-88 een afbeelding van de opbouw van de aftakasaandrijving. (Waarschijnlijk is die van de R-421 hetzelfde). De bovenste aandrijfas zou vervangen kunnen worden door een as met aftakasstomp en zo de 540-op-1.600-motortoeren mogelijkheid kunnen geven. Via een vertraging met een tussentandwiel draait de onderst ("normale") aftakasstomp dan 540 bij 1.900 motortoeren.
P.S-1.: De "1.600" toerenaftakas is volgens mij in Nederland nooit toegepast. In Frankrijk daarintegen was deze wel standaard leverbaar.
P.S.-2: Let op de erg hoge positie van de 1.600 aftakasstomp. Ik denk dat dit bij menig werktuig problemen gaat geven met de lengte van de tussenas en de hoek waaronder de kruiskoppelingen moeten draaien.
In onderstaande link de technische handleiding van de Renault-88 met op pdfblz nr. 34 op afbeelding 86 de opbouw van de aftakasaandrijving.
vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
Nee, niet''dus''.
Ik vermoed dat de 540E stomp een verlenging is van de hoofdaandrijfas.
Dan moet je nogmaals kijken: De bovenste (aftakas) stomp zit iets onder de topstangbevestiging.