Illustratie van:

1000 toeren aftakas gezocht

Hallo
wij zijn op zoek naar een 1000 toeren aftakas voor een renault 421m.
Kan iemand ons daarmee helpen?

Deel dit topic

Reacties

+1
wim-same
Heeft hij niet
varken
Is het een optie?
stefan swuste misschien?
limbo
Waar wil je die op aan sluiten? voor zover ik weet heeft hij geen 1000t aftak as
CHALLENGERfan
Als ik het zo kan vinden was deze trekker alleen leverbaar met 540 en 540E. Of bedoel je een 21 splines aftakas-stomp?
mherijgers
Het is om voor de regenpomp te zetten. Kunnen we met een lager motortoerental draaien. Is de as niet te verwisselen zodat men een 1000 toeren pto krijgt? Mag eventueel 21 splines stomp zijn. 540E mag ook maar het liefst 1000 als dit mogelijk is
valmet6400power
@mherijgers

Hoeveel toeren gaat ie dan op de motor draaien? Want uren achter elkaar 1000 toeren per minuut knapt die motor echt niet van op..
CHALLENGERfan
@valmet6400power 1000 aftakas of motor toeren? Beide moet gewoon kunnen, mits je een 1000 toeren aftakas hebt in het eerste geval natuurlijk
Fendt__power
@CHALLENGERfan het kan ook wel beide indd maar is niet lekker voor je motorblok als je 1200 toeren op de motor hebt 3 of 4 uren lang! dan kan je toch beter 1700 motor toeren hebben 😄
CHALLENGERfan
@Fendt__power Ligt vooral aan de belasting heh. Met een zware belasting is iets hoger in toeren wel beter, maar als ie et er niet zwaar mee heeft is 1200 wel net zo zuinig. Maar ik zou me idd voor kunnen stellen dat dit wel zwaarder trekt als je 540 aftakas toeren gaat draaien in zn 1000
Fendt__power
@CHALLENGERfan nouja ik zou hem mooi op 540e zetten want heb hier in het noorden laatst vaak genoeg gehoord dat die valmet 805jes die hier veel voor de beregenings instalatie staan er een nieuw blok in hebben doordat ze zuinig wouden draaien! en die dingen zijn me anders een partij taai!
CHALLENGERfan
@Fendt__power Ik heb er nog nooit van gehoord, maar als er iets taai zijn, zijn et wel die 805jes en dan is et niet zo best nee. Ik denk ook niet dat een 421 zoveel vermogen over heeft dus dan is 540E idd een betere optie. En 540E stompen moeten er als et goed is wel zijn voor die Renaults dus dan is meteen et probleem opgelost
valmet6400power
@CHALLENGERfan

Heb wel bij iemand gewerkt die had ook de trekker op 1000 motor toeren staan maar de hoeveelheid roet die daarna uit de motor kwam als die uit was gevallen was niet normaal.. En hij was amper zuiniger dan dat wij op 1400 motor toeren beregenen..
CHALLENGERfan
@mherijgers Een 540E stomp zou origineel geleverd moeten zijn, dus die zou je nog wel ergens moeten kunnen vinden. Ik heb geen idee of er een 1000 toeren stomp te maken valt
mherijgers
Volgens @CHALLENGERfan zijn ze geleverd met 540E. Dus moet dit toch makkelijk te maken zijn.....
limbo
Als je een 1000toeren tal wilt maken zul je het tand wiel wat op de stomp as draait moeten veranderen dus een groter tand wiel en of dit mogelijk is??Je zou dan de hele achter bak uit elkaar moeten halen,wat niet zo maar is gebeurd .Haal maar een s de deksel van de achter brug en kijk er eens in.Ik heb op het moment zo een achter brug uit elkaar liggen om de stomp te vernieuwen ,ik zou niet weten hoe je dit zou moeten doen.
are550
Hallo 540 bij ongeveer 2000 motor toeren bij 1000 tpm op de aftakas zou 540 tpm al bereikt worden bij 1000 motor toeren ik denk niet dat hij dat trekt. de meeste beregenings pompen zijn 1 op ong. 5 versneld dus 5x 540 is 2700 tpm van de pomp waaier dit komt over een met een 380 volt electro pomp die draaid ong. 2800 tpm
mherijgers
We hebben er nu een john deere 6230 voor gehad staan op 1000 toeren pto dan maakt de motor 1200 toeren. Ik denk dat dit met een renault ook wel moet lukken.
CHALLENGERfan
@mherijgers Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar er zit natuurlijk wel een aardig verschil in vermogen met de John Deere en Renault. Daarbij wordt een 1000 toeren stomp maken waarschijnlijk erg veel werk, dus dan kun je beter voor de 540E gaan.
mherijgers
We willen het proberen zeg maar. Als het niet gaat dan gaat het niet. Maar dan hebben we het in ieder geval geprobeerd
mherijgers
Oke. Heeft iemand enig idee waar we die kunnen halen?
limbo
Ff de navraag hoe maak je een 1000toeren stomp???
varken
Je moet doormiddel van een tandwieloverbrenging de aftakas 1,85 keer versnellen
limbo
Dus het is toch zo dat je het grote tand wiel in de overbrenging moet veranderen? zal geen gemakkelijke klus zijn, vlgs mij is er geen plaats in het huis om een groter tand wiel te plaatsen.En dan nog nog niet eens over de kosten nagedacht?
varken
Je kan hem ook bij de pto versnellen
limbo
HOE??
varken
kramp.com/shop-be/nl/… zo bijvoorbeeld
limbo
Yep zo kan het ook.
ljdekker
Ik heb nog een vertragingskast c.q. versnellingskast liggen. Als je deze op de trekker doet dan is de ingaande as 1000 en de uitgaande as 540. Maak je het ding op de machine is het een versnelling waarbij de machine dus op 1000 wordt aangedreven terwijl de trekker 540 draait.
tvmn
@ljdekker ik lees dat jij een versnellings kast heb liggen hoe ziet dat ding er uit grteus
mherijgers
Als men een orginele 540E as kan monteren zullen de kosten wel meevallen. Het is maar om te proberen of de trekker dit aankan. Anders kunnen we alsnog een vertragingskast gebruiken. Het is even puzzelen voor de juiste overbrengingverhouding
hobby boer en co
Zou een apparte kast niet makkelijker / universeler zijn..
mherijgers
Welke overbrengingsverhouding hebben we dan nodig zodat de trekker dit goed aan kan?
+1
hobbyboer
Is dit wel zo'n goed plan?
Ik ken je trekker niet en ook je pomp heb ik nog nooit gezien, vraag eens iemand in de buurt die er verstand van heeft.
Ik denk dat het al snel meer gaat kosten dan dat je ooit gaat besparen, of je moet goedkoop aan een losse tandwielkast kunnen komen of toevallig eentje hebben liggen.
Lager dan 1500 op de motor zou ik ook niet doen, gebrek aan smering/koeling gaat anders zorgen voor nog hogere kosten. (verwacht ik als simpele ziel)
hobbyboer
Of vraagt je pomp echt heel weinig vermogen?
mherijgers
Pomp vraagt weinig vermogen. 1000 toeren pto zal waarschijnlijk niet gaan. 540E moet kunnen toch
CHALLENGERfan
@mherijgers 540E moet prima gaan verwacht ik en het is de mooiste en simpelste oplossing. Ik weet alleen niet zeker of die 540E optie op de 421M uit een losse stomp bestond ofdat er dan optioneel een 2e versnelling werd ingebouwd. Weet @limbo dat? In het eerste geval is het dus alleen een stomp vinden, maar de vraag is ook of je die zo makkelijk kunt vinden.
mherijgers
@CHALLENGERfan oke zullen we daar eens naar op zoek gaan.
hobbyboer
Dan kun je misschien iets met een v-snaaroverbrenging op/bij/voor je pomp doen?
limbo
Hallo,ik heb ff geen tijd gehad om te reageren ) een stomp vinden is niet zo moeilijk deze kun je zo bij de dealer bestellen.en dan heb je nog een opening boven waar ook een stomp aangesloten kan worden.Nu weet ik niet zeker maar ik dacht dat dit voor de 1000t was zou je ff bij de dealer na moeten vragen.
mherijgers
@limbo ik weet niet uit welke regio dat jij komt...... maar hier in het zuiden rondom breda zitten de renault dealers niet zo heel dik gezaaid. Dus even naar de dealer gaan is niet zo makkelijk. Maar door alle reacties op dit topic ben ik al een heel stuk wijzer van geworden.
+1
Wimsumar
Beste MHerijgers:

Quote Reactie van @mherijgers:
al een heel stuk wijzer

Tja, wat is wijsheid?
Kijk, de aanwezigheid van een ruim 90 p.k. John Deere 6230 doet (mij) suggereren dat er een behoorlijke oppervlakte bewerkt (en dus ook beregend) moet worden. Dat deze J.D. trekker het half gas/op halve kracht op de 1.000-toeren-aftakas kan doen en dat hierbij tevens zonder blikken of blozen wordt gesteld dat een Renault 421M (42 p.k.) dat ook wel kan (halfgas op 1.000 toeren A.T.A.) kan geen ander conclusie opleveren dan dat de regeninstallatie nipt de kwalificatie tuinsproeier kan halen. 😉
Beter lijkt mij in te zetten op een beregeningssysteem waar in ieder geval de Renault 'de handen aan vol' heeft bij gebruik van de (normale) hoogtoeren-540-aftakas, waarbij bijna de maximale motorpeekaas gebruikt worden..

In onderstaande link (Handleiding Renault 421) zie je op pdf. blz. 10 de aftakasmogelijkheden: Er is/was een "af fabriek" aftakas die 540 toeren draait bij 1.600 motortoeren en/of een aftakas die 540 draait bij 1.980 motortoeren. Aan de afbeeldingen te zien zitten er dan , in geval van beide, 2 aftakasstompen ( een 'hoge' en een 'lage') op de trekker. (1.000 toerenaftakas wordt niet genoemd).

Vermeende brandstofbesparing blijft beperkt tot het verschil tussen de toerentalspecifieke verbruikswaarden bij 1.980 en 1.600 motortoeren. Dit zal iets van 5 tot 10 gram per p.k. per uur zijn.
Stel het maximum motorvermogen bij 1.600 motortoeren op 25 p.k., dan zal voor deze vermogensafgifte bij 1.980 toeren 125 tot 250 gram diesel meer worden verbruikt. Grofweg een kwart liter, waarvoor bij huidige dieselprijs 3 a 4-duizend uur beregend zou moeten worden om de (geschat) € 1.000,- voor inbouw/onderdelen van de "eco"aftakas terug te verdienen.
Technisch bezwaar lijkt mij dat de 1.600-toeren-aftakas hoog in de achterbrug ligt, ver boven smeerolieniveau.

Handleiding Renault 301, 361 en 421:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
CHALLENGERfan
@Wimsumar In principe is het enige wat je nu nodig hebt een andere stomp. Dat hoeft niet veel te kosten. Het is natuurlijk wel zo, zoals jij stelt, dat het verschil in verbruik minimaal is bij dit vermogen en het is dus idd de vraag of zo'n stomp kopen uit kan
pino
Als je 2 stompen hebt is de ene 540, en de bovenste 750 touren. Dan heb je 2 stompen achter op de trekker. Heb je die niet alleen 540.
mherijgers
Op dit moment heeft onze renault 1 stomp. Dat is 540. En kan de beregeningspomp met gemak aan. Ik ga kijken of er mogelijk een as boven kan
mherijgers
Kan de onderste as eruit gehaald worden en bovenin gemonteerd worden voor 540E of werkt da niet????
Landini 6500
Dat heeft een Landini voor
handel naar voren 540, handel naar achteren 1000
mherijgers
@Landini 6500 mischien een domme vraag... maar wat heeft een landini te maken met een renault 421????
Wimsumar
Beste MHerijgers:

Quote:
wat heeft een landini te maken met een renault 421?

Niets, dat wil zeggen, de overeenkomst is dat wat op jouw R-421 ontbreekt is dat T.F.-lid Landini-6500 ook niets aan z'n 1.000-toeren-aftakas heeft. 😉

Ik vond in de technische handleiding van de Renault-88 een afbeelding van de opbouw van de aftakasaandrijving. (Waarschijnlijk is die van de R-421 hetzelfde). De bovenste aandrijfas zou vervangen kunnen worden door een as met aftakasstomp en zo de 540-op-1.600-motortoeren mogelijkheid kunnen geven. Via een vertraging met een tussentandwiel draait de onderst ("normale") aftakasstomp dan 540 bij 1.900 motortoeren.

P.S-1.: De "1.600" toerenaftakas is volgens mij in Nederland nooit toegepast. In Frankrijk daarintegen was deze wel standaard leverbaar.

P.S.-2: Let op de erg hoge positie van de 1.600 aftakasstomp. Ik denk dat dit bij menig werktuig problemen gaat geven met de lengte van de tussenas en de hoek waaronder de kruiskoppelingen moeten draaien.

In onderstaande link de technische handleiding van de Renault-88 met op pdfblz nr. 34 op afbeelding 86 de opbouw van de aftakasaandrijving.

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
CHALLENGERfan
Quote Reactie van @Wimsumar:
De bovenste aandrijfas zou vervangen kunnen worden door een as met aftakasstomp en zo de 540-op-1.600-motortoeren mogelijkheid kunnen geven.

Dus de 540-stomp past ook in het 540E gat?
Wimsumar
Beste ChallengerFan:

Quote @CHALLENGERfan:
Dus

Nee, niet''dus''.
Ik vermoed dat de 540E stomp een verlenging is van de hoofdaandrijfas.
CHALLENGERfan
@Wimsumar Sorry, had et niet helemaal goed gelezen, maar dan is het wat meer werk om een 540E aftakas te krijgen ja.
mherijgers
Ik heb het eens goed bekeken maar die bovenste as zit recht achter de topstang bevestiging dus dat is ook niet echt handig
Wimsumar
Beste MHerijgers:

Quote @mherijgers:
recht achter de topstang bevestiging

Dan moet je nogmaals kijken: De bovenste (aftakas) stomp zit iets onder de topstangbevestiging.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 421M en hebben de trefwoorden aftakas , 1000 toeren aftakas en renault 421m geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
53
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
12