Illustratie van:

Massey Ferguson 6480 Dyna-6 - Bokken bij optrekken (Koppeling probleem)

Hallo,
Bij dezen ben ik op zoek naar mensen die ook problemen hebben met het bokken van de ZF 24-24 speed transmissie.
We zijn sinds een jaar in het bezit van een 6480 met een 6000 uur op de klok, nu heeft deze trekker erg veel last van het bokken op de koppeling, soms schokt de trekker zo hard van de plek dat het dakraam naar beneden valt.. de stikstof accumulator is al eens vervangen, en de koppeling is toen ook gecalibreerd. soms komt de koppeling wel netjes geleidelijk op gang, en de aggressiviteit instellen via het beeldscherm geeft ook erg weinig verschil.
misschien dat er hier iemand ervaring mee heeft gehad/ een idee heeft wat het kan zijn?
We zitten zelf te denken aan een magneet ventiel of een hydraulisch ventiel dat niet goed functioneerd, maar zie er maar achter te komen wat het wel is...
alvast bedankt voor de (nuttige) reactie's!
gr Jasper

Deel dit topic

Reacties

Fast Eddy
Daar zit toch een Gima-transmissie in? Die heeft Claas ook dan heet het Hexa-shift.
Bokt hij ook als je er iets achter hebt? Of alleen met een losse trekker?
massey8690
@Fast Eddy

Ook met ladewagen, hij klapt er eerst over, daarna pakt gij wel redelijk geleidelijk..
Het gaat idd om dezelfde transmissie met verschillende aansturing denk ik, maar ik heb me dan vergist in het merk ????
Ronald21
Alleen met losse trekker
Ronald21
Denk ik, tenminste dat lijk mij logisch.
Ronald21
Ik denk een hydraulisch ventiel.
Ronald21
Wel jammer van zon mooie trekker
+5
radium45
@Ronald21 jij hebt niet veel geluk? NH was ook al niks las ik.
Ronald21
Wat bedoel je
radium45
@Ronald21 How wacht ff, ging wat mis hier. op mijn tel leek het net of jij de topic opener van dit verhaal was. Moet blijkbaar nog wennen aan de nieuwe lay out.
fendt-vario
@radium45 ligt denk ik aan zijn rijstijl.
Fendt__power
@radium45 waar ben je op uit?
mfboer
Heb je niet toevallig de bokschakkelaar van de koppeling kapot?
massey8690
@mfboer
Neen, dat hadden we al eens met een 6100 serie gehad, maar dit gaat ook op bij gebruik van de powershuttle..
+1
hobbyboer
"soms schokt de trekker zo hard van de plek dat het dakraam naar beneden valt.. "
Misschien tijd voor nieuwe gasveren aan het dakraam? 😉
Jantjecase
Doet een valmet waar ik wel is mee rij ook kunnen ze niks aan doen zeggen ze..
massey8690
@Jantjecase
Zo praten ze hier ook een beetje, maar niks is onmogelijk naar mijn idee, kan ook nie best zijn voor de transmissie dat felle ge-bok..
@massey8690 wij hebben precies hetzelfde probleem gehad met de 6460. Heeft ie altijd al vanaf nieuw gedaan hier en konden er helemaal niets aan doen. Van dat geschok ligt de demperplaat er ook zo uit. met 3500 uur de 2e demperplaat erin en de hele powershuttle koppeling lag eruit. We kregen altijd te horen dat wij de enigsten met dit probleem waren en dat iedereen dyna6 goed bevalt. Ons dus niet. De nieuwe dyna6 bakken zouden beter zijn?? We durfden het niet goed meer aan. De 6460 nu ingeruild aan fendt vario.
+1
Nick421
@Jantjecase onze valmet 6600 doet dit ook. koppeling loslaten en hij geeft eerst een stoot, en vervolgens komt de koppeling wel mooi rustig op. Zowel vooruit als teruguit.

Maar onze koppeling is een heel eind versleten (pedaal gaat zwaar) ik dacht dat het daarmee te maken had, maar zo te lezen dus niet?
@Nick421 in deze trekkers zit geen gewone koppeling. Is meer een soort van lamellenpakket met een demperplaat ervoor.
massey8690
@Masseyfergusondriver

Hadden wij ook al gehoord dat jullie er last mee hadden, wij hadden het eerder heel soms met de 6460, maar die doet het wat dat betreft weer super, maar de '80 is echt een drama op't moment, hoe merk je dat de demperplaat er uit ligt?, ik heb namelijk het idee dat er niks meer gedempt wordt en de bak het zwaar heeft met al die schokken, zou in feite een oplossing voor moeten zijn?? Ander stuurventiel, andere sensor oid.?
+2
@massey8690 als de demperplaat eruit ligt is alle verbinding tussen motor en versnellingsbak weg. Kan ook nog zijn dat de trekker onder het rijden uitvalt en niet meer rond te krijgen is. Lijkt dan net een vastloper, maar dan zitten al die veren van de demperplaat in de knel in het koppelingshuis.
Jantjecase
@Nick421 nee doen er meer zegt de dealer...
Valtra-Fordpower
@Nick421

Onze koppeling ging ook altijd zwaar, altijd al geweest vanaf aanschaf (4450uur) Op een gegeven moment moest de trekker doormidden vanwege een kapotte starterkrans, en de LMB zegt, drukgroep is defect, plaat versleten en vliegwiel moet gevlakt worden.

Paar duizend euro verder, maar hij start, koppelt en komt op als nooit te voeren, met een ligt, soepel gaand pedaal. 😄
Nick421
@Valtra-Fordpower ja de onze moet binnenkort ook een keer doormidden.
Zijn nog wat andere aandachtspuntjes. Maar daar staat al 10200 uur op, dus die koppeling heeft geen schuld meer.

Na wat frot hoekjes harken met de 6600 loop je wel ff mank met je linker knie
Valtra-Fordpower
@Nick421 Hmm als we weer geld en tijd hebben kan de Volvo ook doormidden, ook een koppeling kwaaltje
Nick421
@Valtra-Fordpower ja zo'n pracht exemplaar moet goed onderhouden worden!

Prachtige trekker, ben er ook al lang naar aan het zoeken. Een volvo bm 2650/2654 of valmet 2005/2105

Helaas zijn ze schaars en goed geprijsd
+1
MF3080E
Hebben deze geen aparte pomp voor de koppeling?
Kan het zijn dat die pomp lucht aanzuigt -> onvoldoende olie of een gaatje in
een of andere leiding voor die pomp, een of andere dichting,...
massey8690
@MF3080E

Ik had verewacht dat er hier mensen waren die wisten hoe deze koppeling aangestuurd werd, maar idd, aan zoiets zit ik ook te denken, maar een hydraulisch/elictrisch schema van de bak zou wel handig zijn..
MF3080E
@massey8690
Zon schema heb ik helaas ook niet, staat normaal in het werkplaatsboek dat je kan kopen
bij de dealer of importeur.
De 6200 series hebben een aparte pomp voor hun koppeling (vooruit - achteruit shuttle), aangezien
hetzelfde principe zit in de 6400 series denk ik dat dit hier ook zo is.
Aangezien er in de 6200 geen problemen mee waren (voor zover ik lees en hoor).
Als ik het zo lees heb je bijna alles dat achter de pomp komt al gecontroleerd, dus zou ik eens voor de pomp kijken. Het kan iets heel simpel zijn zoals ik al geschreven had lucht zuigen(dit zou je moeten kunnen horen bij het koppelen) of een verstopt aanzuigfiltertje.
Als je het probleem vindt laat dit dan zeker weten, ik denk dat er veel geïnteresseerd zijn in de oplossing. 😄
Veel succes ermee!
+2
MF3080E
@massey8690
Na wat verder zoeken heb ik toch wat documentatie gevonden die misschien kan helpen.

tractorgearbox.com/hs_mf_6400_hydraulic_system.htm…
tractorgearbox.com/hs_mf_6400_hydraulic_system_mai…
tractorgearbox.com/service_mf_6400_gearbox_powersh…

Verder is er op de website nog info te vinden over de 6400 series.
Hopelijk kan je hier mee verder, succes! 😄
massey8690
@MF3080E

Bedankt voor de interresse/ het zoeken! Me broer is hydrauliek monteur, dus we gaan er zeker werk van maken, als we zo doorrijden krijgen we sowieso schade in de bak..
Zal je op de hoogte houden!
1056xlacase
@massey8690 heb je een bericht gestuurd heb hier een soortgelijk probleem.
mf 6150
@1056xlacase
Bij bokken moet je 9/10 keer de 4 magneetkleppen vervangen, is afgelopen zomer bij onze 6465 ook gebeurd.
willemnh
Hebben wij ook wel eens met de case maar gaat ook weer over
Valtrapowerr
Kan zomaar een los stekkertje zijn, hebben wij bij de valtra ook gehad.
Heel vreemd, maar toen kon je met de ventilator van de cabine de agressiviteit instellen, hoe meer stroom je pakte hoe agressiever die werd
De MF man
Komt de bak wel goed stil staan? Als het calibreren lang duurt kan het zijn dat dat niet het geval is. Wij hebben het zelfde probleem ooit gehad, door slechte calibratie, dat kan meerdere oorzaken hebben, slechte accumulator of kapotte schotelveren zijn het meest voorkomend
mfrijder
Als de ingaande as niet stil komt te staan met lopende motor dan kun je beter niet callibreren dan wordt de klacht veeeeeeeeeeeel erger!
Altijd voor callibreren eerst Wintest er op aansluiten en kijken of alles naar behoren is.
Henkkouters
Vaak is het zo dat de veerplaat die het pakket opsluit breekt en dan krijg je dit ook veel voorkomend iets in deze types. Ook in de huidige 6600 serie met dyna 4/6 hebben dit wel eens. Bij de latere komt hij niet door de calibratie heen de eerdere wel maar dan word het probleem vele malen erger.

Wat wij wel eens doen is de box eruit halen van de transmissie in een vergelijke trekker doen en dan die andere trekker calibreren met jullie box als dat klaar is de box weer terug zetten dan is het vaak een stuk beter maar niet de oplossing voor de lange duur

Om dit op te lossen moet de trekker even overmidden en het pakket uit elkaar om dit te vervangen

Succes
mf 6150
@Henkkouters
Dat van die veerplaten betreft met name de serie met de oude neuzen, met de ronde neus heb ik er nog nooit 1 over gehoord.
Henkkouters
@mf 6150 Heb er hier in de werkplaats al meerdere uit elkaar gehad. Het klopt wel wat je zegt de nieuwe hebben er een modificatie op gehad. Je ziet het nu vooral bij de 6455/6460 4cil commonrail. Met een voorlader erop en veel vooruit/ achteruit
rommert14
@Henkkouters ook bij dyna 4?
Henkkouters
@rommert14 dyna 4 zelden meestal dyna 6
rommert14
@Henkkouters hier een keer de demper plaat van de 7624 eruit gehad of hebben we het dan over hetzelfde onderdeel? Ben geen monteur 🤷‍♂️
Henkkouters
@rommert14 ik denk dat je de trillingsdemper bedoelt tussen de motor en de versnellingsbak
mf 6150
@Henkkouters
Okay, ja als jij ze hebt gehad dan zal het waar zijn, wist ik niet. Klopt ja, onze 6460 dyna 6 t2 heeft de 3e erin zitten. Veel vooruit achteruit met de voorlader en koppelingrijden.
mfrijder
@Henkkouters Waar is hier in de werkplaats?
massey8690
@Henkkouters

ik kan me goed vinden in jou ervaringen, wij hebben 2st. t2 dyna 6. een 6460 en 6480.
Voorheen met veel voorladerwerk en achteruit de bult op/ terug met lossen van de ladewagen had de 6460 regelmatig last met bokken, de laatste jaren bijna geen last meer bij deze trekker, nu hij meer klusjes werk heeft.
De 6480 5 jaar terug aangeschaft, en die had het bij aankoop al, en bij aanschaf zou het opgelost worden, konden toen niet goed vinden, en er zelf te weinig melding van gemaakt.
De laatste paar jaar doet ie bijna niet anders meer dan bokken.
volgens jou dus de magneet ventielen?
wij hebben nooit last met trillings dempers gehad, volgens mij kun je daar ook niet mee door rijden, en merk je wel als die kapot zijn, zo ik vernomen heb, dus misschien staat het bokken los van het trillings demper verhaal.
instelling in aggressieffiteit kan het ook niet zijn, want hij bokt sneller/ harder dan dat je hem op de -5 insteld op de 6460..
Henkkouters
@massey8690

Nee vaak als eerste stikstof bol vervangen / controleren


Als dat niet zo is is het 9/10 keer de schotelveer die het pakket opsluit van vooruit/achteruit dus flinke operatie is wel iets wat de meeste mf dealers wel weten.

Als je meer info wil kun je me het beste even een bericht doen
Derkmax
Met een Case cs110 (ook zf bak) had ik het volgende :
Van de ene op de andere dag zeer abrupt schakelen. Monteur kwam erachter dat de stoel schakelaar kapot was. De trekker denkt dan dat er geen bestuurder is en schakelt dan sneller en abrupter omdat de trekker dan stilstaat. Schakelaar vervangen en alles functioneerde weer normaal. Kosten uurtje werk en schakelaartje. Zou dit ook hier het geval kunnen zijn ?
Succes ermee
KMMF
@Derkmax MF heeft geen ZF bak
Derkmax
@KMMF
Oke maar deze topic start er wel mee. Kwam mij ook al raar voor.
massey8690
@KMMF ik dacht dat de dyna-6 juist uit de ZF fabriek komt..??
+1
Fendttrisixfan
@massey8690 is toch GIMA bak dacht ik?
+1
Valtrapowerr
@massey8690 nee dyna 6 is een eigen bak ofwel een gima die ze samen met Claas bouwen. Claas hexashift en dyna 6 is hetzelfde
KMMF
@massey8690 Nee MF gebruikt helemaal geen ZF transmissie. Behalve de Dyna-VT komt alles uit de GIMA fabriek in Beauvais.
+1
Henkkouters
@Derkmax Dat is niet het geval bij mf

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6480 Dyna-6 en hebben de trefwoorden bokken en koppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
56
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
18
TREFWOORDEN