Ford 5610 - Zoemt alsof er hydrauliek olie gevraagt word, olie snel warm

Geachte,

van de week tijdens het mixen viel het mij op dat de achterbrug wel erg warm was.werd. 60ltr olie heet (+50/60graden) krijgen met 3 tandwielen in beweging is wel wonderbaarlijk.
Zodra het gas eraf is en de trekker een tijdje 1/4 gas erop heeft koelt de olie wel ook snel weer af gelukkig.

Nu heb ik het idee dat de achterbrug wat zoemt alsof er hydraulische vraag is, maar niet zo erg dat je bijvoorbeeld de hendel om trekt en door de overdruk moet. Rem ventiel heb ik gecontroleerd, er komt geen druk op de remleiding. Is er iets mis met 1 van de pompen, of zou het iets zijn met de prioriteits ventielen?

Ook valt het me of dat de trekker bij laag in toeren en tijdens rijden of stilstaan er iets rammelt in de bak in de zin van.... Tsja, vergelijk het maar met een aftakas die onder een hoek staat en daardoor onregelmatig draait.
Valtra-Fordpower

Reacties

d832
Wordt de olie ook heet wanneer de aftakas niet aan is?
Valtra-Fordpower
@d832 Dat heb ik niet geprobeerd eigenlijk.

Maar de trekker heb in het verleden vaker voor de mixer gestaan, en dat ging altijd goed.
county854t
Hallo. Zou het kunnen dat je de buitendienst knop een stukje of helemaal hebt uitgetrokken? Het dat ronde knopje tussen de hefhandel en hydrauliekhandels. Die kun je omhoog trekken of omlaag duwen. Deze moet omlaag staan. Succes
Valtra-Fordpower
@county854t Zover ik weet, heb ik die niet. Het een gen 1 met LP Sekura cabine.
nhmonteur
In principe draaien de oliepompen altijd op zo'n trekker, wat wel zou kunnen is dat de olie door een overdrukklep gaat waardoor de olie erg warm word.
Maar een olietemperatuur van 50/60 graden is heel normaal als een trekker flink staat te werken voor een mixer, de oliekoeler voor de radiateur is wel goed schoon?
Valtra-Fordpower
@nhmonteur Ja die is schoon. en die leidingen zijn ook lekker warm.

Het geluid lijkt ook erg op het geluid die je hoort als de externe hydrauliek door de overdruk gaat, alleen die leiding blijft netjes koud, dus de snuffelleiding doet zijn werk goed. Wel trillen de zuig en directe persleidingen een beetje, is me ook niet eerder opgevallen.
nhmonteur
@Valtra-Fordpower misschien niet ergens een filter iets los waardoor en lucht in je systeem komt en dus lawaai gaat maken
Valtra-Fordpower
@nhmonteur Nokkenaspomp heeft recent nieuw filter gekregen, de achterbrugpomp krijgt hem eerdaags. Maar weet jij zo wel gangbare reperaties er zijn bij de 10 series?
nhmonteur
@Valtra-Fordpower ja hoe bedoel je? Je bedoelt kwa hydrauliek of gewoon algemeen?
Kwa hydrauliek wil er nog wel eens een pomp slecht worden, een prioriteitsventiel wat gaat vast zitten en leidingen die lek gaan. Verder eigenlijk geen bijzondere dingen die ik weet bij een 10 serie. Maar dat zijn ook niet de series waar ik het meest vanaf weet, weet meer van 40/ts/tsa/tm/t6000/t7000 enz
Valtra-Fordpower
@nhmonteur Wat gebeurt er als dat prio ventiel vast zit?
nhmonteur
@Valtra-Fordpower dan heb je
Minder opbrengst op je ventielen
Broucky3
Hydrauliekblockage (knop om de achterhef te laten zweven waardoor je de hendel van de achterhef moet naar beneden doen) kan soms half ingeduwt zijn
Valtra-Fordpower
@Broucky3
Ik heb maar 2 hendels in de cabine voor de hef, positie en regeling.
Valtra-Fordpower
@Broucky3 @county854t

Die knop heb ik niet, die is er pas gekomen bij de GEN II

Heb nu wel de flow gemeten bij de snelkoppelingen, 50ltr bij 170bar.
Volgens mij moet dat meer zijn.
nhmonteur
@Valtra-Fordpower dat is goed hoor, pompjes leveren beide rond de 30 liter. Dus dan is 50 liter bij 175 netjes. Ik zelf dat er verder niet veel aan de hand is. Staat een trekker voor een mixer dan word hij echt wel warm en daarbij ook de olie in de achterbrug/transmissie.
Gaat de olie echt door een overdruk heen dan word de olie ook veel warmer, heb wel eens temperaturen van rond de 100 graden gemeten bij bv een vastzittende schuif die niet neutraal kwam.
Broucky3
Deze knop in het rood
county854t
Die knop bedoel ik ook.
Broucky3
Zal vanavond eens een foto nemen van bij de ford 6600 die heeft een gelijkaardig systeem
Valtra-Fordpower
@Broucky3

Excuseer mij, de knop is wel aanwezig, maar staat volledig ingedrukt. Deze knop is er trouwens puur voor om de olie of naar de hef en externe vraag, of alleen externe vraag. Is deze uitgetrokken en wil men de hef heffen zal de olie door overdrukventiel gaan en niet de hef bedienen.

Ben trouwens wel een stapje verder. Nogmaals flow gemeten, was echter 50ltr bij 140bar, bij 170bar houd ik nog "maar" 30-40ltr over.
Als ik de zuigfilter van de achterbrugpomp los schroef, en deze pomp dus niet meer meedoet, gaat de trekker harder lopen, en klinkt minder belast. Oftewel, het zit dus in het circuit van deze pomp.
En dan begin ik te twijfelen. Toch remventiel? Ondanks dat er geen druk op de remleiding staat, en het pedaal gewoon netjes stuitert bij intrappen?
hobbyboer
Heb je al geprobeerd om verschillende hydraulische functie's te bedienen op het moment dat je het gezoem hoort?
Valtra-Fordpower
@hobbyboer Het gezoem is er altijd.Maakt niet uit wat ik doe.
casejxu
Remventiel blijft inwendig misschien wat hangen?? Want t is vaak wel t eerste ventiel wat ie tegen komt volgens mij
Valtra-Fordpower
@casejxu Hij komt als eerst ja, denk toch dat ie maar even los moet, want als ik zo de schema's bekijk kan de prio ventiel dit eigenlijk niet veroorzaken denk, dat kan alleen via de hulppomp?
casejxu
@Valtra-Fordpower Hoe het exact zit bij deze weet ik niet. Zou ik n schema moeten zien
Valtra-Fordpower
@casejxu Heb een werkplaats boek. 😄
john deere 7810
@Valtra-Fordpower

had je van die pomp ook het filter vervangen korte tijd terug? of heb je de olie nog vervangen/bijgevuld? misschien verkeerde? of je prio ventiel voor het sturen vast? of dualpower lek? Weet ook niet precies hoe dat allemaal zit bij die blauwe....
Valtra-Fordpower
@casejxu Helaas zie ik niets online staan om te kunnen spiekken.
jammermaarhelaas
Wanneer de hef werkt moet deze olie krijgen van de hoofdpomp (volgens mij geeft de nokkenaspomp alleen olie op de externe ventielen).
Een opbrengt van 30-40 liter bij 175 bar kan gegeven worden door 1 van de 2 pompen.
Wanneer dan de hef werkt (en de externe ventielen ook, tenzij gelijkertijd de hef bediend wordt) zou de hoofdpomp dus moeten functioneren.
Zou het dan niet zo wezen dat het prioriteisventiel dwarsligt/niet naar behoren functioneerd?
Valtra-Fordpower
@jammermaarhelaas Het vreemde is dan dat alle functies -zover bekend- wel naar behoren werken.
jammermaarhelaas
@Valtra-Fordpower

Bij mijn weten is de nokkenaspomp puur een hulppomp, geeft zijn opbrengst alleen op de externe ventielen. Wanneer de hoofdpomp niet voor de hef gebruikt wordt, krijgen de externe ventielen van beide pompen olie.
Is er geen nokkenaspomp aanwezig, dan wordt de oliestroom allicht eerst voor externe ventielen gebruikt, en komt daarna de hef.
Wanneer je dus bij afwezigheid van een nokkenaspomp heft, en gelijkertijd extern olie gebruikt, zal de hef op dat moment stoppen. Dit is mijn sterke vermoeden, zeker weet ik dit niet bij een 10 serie.
Valtra-Fordpower
@jammermaarhelaas Dat is niet helemaal waar, hef heeft altijd voorrang volgens het werkplaatsboek. 😉

Maar voor zover ik weet zijn er maar weinig 10 series zonder 2de pomp.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Valtra-Fordpower:
hef heeft altijd voorrang volgens het werkplaatsboek.

Oke, dat is op zich ook logischer gezien de veel gebruikte nokkenaspomp zoals je al aangeeft.
F 5610
Goede avond allemaal hierzo !
Leuke site is dit volgend mij
Nu nog effe uitvogelen hoe het allemaal werkt hierzo
Maar om meteen maar even met de deur in huis te vallen mijn ford rammelt ook stationaar ergens bij de koppeling lijkt een beetje op dit verhaal !
+1
fordt5110
@F 5610 welkom op deze site. ik zag dat je een vraag over een ford had. als je bovenaan de pagina bij forum, op start een topic klikt, kun je een eigen topic over jouw probleem met de ford. veder succes met deze site
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5610 en hebben de trefwoorden versnellingsbak , hydrauliek en hydrauliekpomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!