Illustratie van:

Fordson Power Major - Krakend geluid versnellingsbak

Ik ben bezig met een Fordson major 6 cilinder. Deze maakt een krakend geluid in de 2 hoogste versnellingen. Krakend/ratelend geluid is alleen hoorbaar als ik hem ongeveer stationair laat rijden, bij volgas hoor ik geen geluiden. Wat zou dit probleem kunnen zijn?

Danku!

Deel dit topic

Reacties

SjoerdHylke
Misschien een aantal tanden in de versnellingsbak versleten/afgebroken?
ford3000case745
Lagers
old man jose
Splaines en hart vd koppeling zullen een beetje versleten zijn( beetje ? ).
ford3600fan
@old man jose Koppeling dus even na kijken?
old man jose
@ford3600fan
Doe de trekker in de versnelling en probeer deze heen en weer te duwen, daar zou dan een tikkend geluid wegkomen.
Ook kan het zijn dat de veren in de plaat versleten zijn, mits aanwezig.
Zelfs de drukgroep cq lager kunnen een zwaar leven achter de rug hebben het gaat hier over een 6 cilinder wie weet wat voor capriolen er mee zijn uitgehaald.
Je kan heel veel zelf onderzoeken voordat je een heftige ingreep doet, wil je toch gaan restaureren kun je alles van dichtbij bekijken.

suc 6
ford3600fan
@old man jose bedoel je bewegen met de pook tijdens het rijden?
old man jose
@ford3600fan
Neen bij stilstaande motor in de versnelling en dan de trekker middels de wielen voor en achteruit bewegen
ford3600fan
@old man jose Prima, ga ik dat vanmiddag even proberen!
ford3600fan
@old man jose Ik heb net de deksel op de versnellingsbak gedemonteerd, deksel aan de rechterkant van de trekker, kant van de rem pedalen. Nu kan ik op de tandwielen kijken. Nu heb ik hem in de versnelling gezet, tijdens het naar voor en achter drukken zie je ook aantal tandwielen iets bewegen. Als ik hevig heen en weer duw komt er behoorlijk wat geluid van af... Deze tandwielen staan overigens niet in de olie, zal het niveau evt te laag kunnen zijn?
old man jose
@ford3600fan
Dat is ook een mogelijkheid, olie peil zit links bij de koppeling pedaal een alu 6 kant moer.
ford3600fan
@old man jose bij het pedaal zit wel een pijlstok, aan die grote allu 6 kant dop zit geen pijlstok
old man jose
@ford3600fan
Daar moet de olie tot het blokje en daar staat op high en low.
ford3600fan
@old man jose oke danku, als ik hem is bij vullen tot net onder de max, dan maar kijken wat hij doet. Toch denk ik ook dat het de splines op de As zijn die versleten zijn.. Of zijn er nog meer mogelijkheden evt?
ford3600fan
@old man jose ik heb er olie bij gedaan en hij zit nu redelijk op niveau. Maar het geluid bij het heen en weer duwen blijft goed hoorbaar. Zal dit dan met de koppeling te maken kunnen hebben? Wat u aangaf
SjoerdHylke
@ford3600fan Als die kraakt terwijl die in de versnelling zit, zal het waarschijnlijk niet aan de koppeling liggen, maar aan de versnellings bak zelf denk ik
ford3600fan
@SjoerdHylke nee, zodra ik stationair rijdt dan is het goed hoorbaar, bij belasten is er niks te horen en bij stil staan ook niet
old man jose
@ford3600fan
Zoals ik al eerder opmerkte heeft dit beestje al wel wat capriolen uitgehaald, een beetje rammelen doen ze allemaal op deze leeftijd.
Als dit niet erger word zorgen dat er voldoende olie in is, let op de bak en de achterbrug hebben verschillende niveau's.
SjoerdHylke
Je zou misschien ook nog de tandwielen in de versnellingsbak na kunnen lopen, misschien dat er een tandje af is gebroken, dan kan het soms net van het toerental af hangen of ie begint te kraken.
old man jose
Dan moet de trekker in twee delen, de bak kan alleen via de voorkant eruit.
SjoerdHylke
@old man jose Waardoor zou anders het kraken geluid vandaan komen tijdens het rijden?
ford3600fan
@SjoerdHylke Bij volgas is er niks hoorbaar, alleen bij stationair toerental, dan komt er speling op de splines van de priceas zoals hier al vermeld wordt, er ga er vanuit dat dit het probleem is. Ik ga hem toch restaureren dus hij gaat sws in 2en omdat ik ook wil kijken hoe de koppeling erbij staat
old man jose
@SjoerdHylke
Dit kraken of rammelen komt meestal uit de bak of achterbrug veroorzaakt door slijtage en of lagerspeling.
Door het demonteren en monteren, het vergeten van de lagerspeling en of verkeerde afstellingen van lagers en tandwielen. Ook kan het voorkomen dat de splaines van de price as wat versleten en ook het hart van de koppelingsplaat wat is uitgeslagen, ook kan de drukgroep zelf wat slijtage vertonen , kortom door al deze mankementjes word het toch wel wat luidruchtig onder in deze versterkende geluidsbox.
Hoop dat ik het voor je een beetje duidelijk heb proberen te maken.
ford3600fan
@old man jose ik begrijp wat je bedoeld, het geluid is duidelijk de horen dicht bij de koppeling en niet uit de achterbrug
ford3000case745
Waar lag het nu aan dan? Mn fiat tokkeld namenlijk ook als je in zn hoogste versnelling stationair rijd
ford3600fan
@ford3000case745 Het is gewoon deels slijtage van speling op de tandwielen. En er was een tandwiel waarvan het messing lagerbus versleten van was, die zat dus gammel op de as. Dit heb ik verholpen en nu is het geluid aanzienlijk minder.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Power Major en hebben de trefwoorden versnellingsbak en kraken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
11
TREFWOORDEN