Pas als de kentekenplicht is ingevoerd gaat ook de maximumsnelheid omhoog, van 25 km/u naar 40 km/u.
De Tweede Kamer stemde dinsdag tegen een wetsvoorstel voor de invoer van een kentekenplicht voor landbouwtrekkers, met 71 tegen 69 stemmen. Het wetsvoorstel is daarmee verworpen.
"Goede zaak." twitterde Elbert Dijkgraaf meteen. "Leidde tot weer hogere kosten landbouw."
Een VVD-motie om de snelheid van trekkers te verhogen is daarentegen wel aangenomen. In de motie stelt VVD-Kamerlid Barbara Visser dat vanwege de maximaal toegestane snelheid voor trekkers van 25 km/uur cruciale wegen zijn afgesloten voor landbouwverkeer. Daarom verzoekt ze de regering om een snelheidsverhoging voor trekkers mogelijk te maken en met gemeenten en provincies afspraken te maken over openstelling van de wegen voor landbouwverkeer.
De minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, had eerder op de dag in een kamerbrief bij de Kamerleden aangedrongen om voor de wet te stemmen. Ze wees erop dat als het wetsvoorstel wordt verworpen, Nederland niet voldoet aan de Europese APK-plicht en de Europese Commissie het land dus boetes op kan leggen. Ook stelt ze dat een snelheidsverhoging voor trekkers niet door kan gaan zonder kentekenplicht.
Laatste
Reacties
Kan er nog niet echt iets over vinden op internet bij de RDW of welke instelling dan ook of deze wet er nu definitief door is.
Heb wel een stuk gelezen in de HMT dat tractoren die harder rijden dan 25km/u er wel extra aanvullende voorwaarden komen, namelijk:
2-leiding luchtremsysteem en gelaste velgen.
Weet alleen niet of dit ook voor oldtimer tractoren geldt die de 40km/u halen en hoe oud is een oldtimer? Ouder dan 25 jaar net als bij auto´s neem ik aan.
Voor mij nog 1 groot raadsel!
Ja, ik weet dat een groot deel van de forumleden het een worst zal zijn of een trekker veilig is of niet. Dat er een deugdelijke verlichting op zit, of überhaupt remvertraging.
MET kenteken zou hier een gigantisch voordeel in te behalen zijn doordat die notoire idioten er een stuk makkelijker uitgepikt kunnen worden. Ik denk dat hierdoor de helft aan ongevallen waarbij een landbouwvoertuig betrokken is, voorkomen kan worden.
Maar ja, wat kost die paar euro wel niet ten opzichte van een mensenleven.
boerderij.nl/Mechanisatie/Nieuws/…
met kenteken plicht geef je de overheid een vinger om je hand te kunnen pakken , en voor oom agent is het makkelijk scoren !!!!!!!!!!
google.nl/#q=kenteken+tractor
nu.nl/politiek/4365028/…
Elk bedrijf wat met personeel werkt is volgens mij wettelijk verplicht al zijn machines VCA te laten keuren. Dus ook tractoren en aanverwante machines en hulpstukken.
Zo´n VCA keuring voor tractoren staat volgens mij bijna gelijk aan een APK keuring. Dus dat wil zeggen dat onder andere verlichting, remmen, olielekkages en dergelijke allemaal in orde moet zijn.
Dus de APK plicht is er eigenlijk al, maar dan verkapt lijkt mij.
Vind het zelf heel spijtig dat het niet doorgaat. Een kenteken werkt ook nog eens anti-diefstal naast alles wat al genoemd is. En van verplichte apk was helemaal geen sprake als gewoon max 40 km/h rijdt.
De meeste landbouwbedrijven zijn goed verkaveld ,zodat er minder landbouwverkeer de weg op moet.Behalve loonwerkers dan. Hier is ook wel rekening mee gehouden .
En dan ook niet zeuren over een kapot lampje wat dan nog wel een keertje gemaakt wordt of zo en vieze verlichting of weet ik veel welke uitvluchten er verzonnen worden.
DAAR BEN JE ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR WANT JIJ BENT DE BESTUURDER!
Alles moet gewoon in orde en functioneel zijn voor de openbare weg!!!