Wanneer wordt de kentekenplicht definitief ingevoerd? - Update: NIET!

De definitieve invoering van de kentekenplicht hangt af van de goedkeuring van het wetsvoorstel door de Tweede en de Eerste Kamer. Als de Tweede Kamer dit jaar op tijd akkoord gaat met het wetsvoorstel kan de kentekenplicht op 1 januari 2017 worden ingevoerd.

Pas als de kentekenplicht is ingevoerd gaat ook de maximumsnelheid omhoog, van 25 km/u naar 40 km/u.


De Tweede Kamer stemde dinsdag tegen een wetsvoorstel voor de invoer van een kentekenplicht voor landbouwtrekkers, met 71 tegen 69 stemmen. Het wetsvoorstel is daarmee verworpen.
"Goede zaak." twitterde Elbert Dijkgraaf meteen. "Leidde tot weer hogere kosten landbouw."

Een VVD-motie om de snelheid van trekkers te verhogen is daarentegen wel aangenomen. In de motie stelt VVD-Kamerlid Barbara Visser dat vanwege de maximaal toegestane snelheid voor trekkers van 25 km/uur cruciale wegen zijn afgesloten voor landbouwverkeer. Daarom verzoekt ze de regering om een snelheidsverhoging voor trekkers mogelijk te maken en met gemeenten en provincies afspraken te maken over openstelling van de wegen voor landbouwverkeer.

De minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, had eerder op de dag in een kamerbrief bij de Kamerleden aangedrongen om voor de wet te stemmen. Ze wees erop dat als het wetsvoorstel wordt verworpen, Nederland niet voldoet aan de Europese APK-plicht en de Europese Commissie het land dus boetes op kan leggen. Ook stelt ze dat een snelheidsverhoging voor trekkers niet door kan gaan zonder kentekenplicht.
Tinus

Reacties

Moeroen Deutz
Nog niets bekend over de datum voor het invoeren van een kenteken voor tractoren per 1 januari 2017?
Kan er nog niet echt iets over vinden op internet bij de RDW of welke instelling dan ook of deze wet er nu definitief door is.
Heb wel een stuk gelezen in de HMT dat tractoren die harder rijden dan 25km/u er wel extra aanvullende voorwaarden komen, namelijk:
2-leiding luchtremsysteem en gelaste velgen.
Weet alleen niet of dit ook voor oldtimer tractoren geldt die de 40km/u halen en hoe oud is een oldtimer? Ouder dan 25 jaar net als bij auto´s neem ik aan.
Voor mij nog 1 groot raadsel!
nhmonteur
Heb van de week cursus gehad van de fedecom, daar werd gezegd dat het kenteken een half jaar opgeschoven is, en de leraar zei daar met de verkiezingen in maart kan het best nog wel eens zijn dat het nog verder word opgeschoven.
+4
ZetorTwente
Gewoon 25 gaan rijden zonder kenteken, iedereen irriteren, en politie kan je niet na trekken. 😝
Moeroen Deutz
O ja. Had ook al iets gelezen over APK keuring voor tractoren die harder rijden 25km/u. Wordt weer een lekker melkkoetje voor de staatskas.
+2
930triplemaaier
@Moeroen Deutz hoezo een melkkoe? ik vindt het een slechte zaak dat het niet door gaat. Ik heb zelf te vaak mee gemaakt dat de remmen enzo niet voor elkaar zijn.Als ik ergens de schurft aan heb is het wel dat de verlichting en remmerij niet voor elkaar is. Door de apk wordt daar tenminste nog elke 1 a 2 jaar nog een keer naar gekeken.
+2
Fendt__power
@930triplemaaier je bent niet verplicht zonder dat te gaan rijden of je moet te pussy zijn om het niet tegen je baas te zeggen.
SJB533
@Fendt__power
Lees je reacties nog eens na? Zijn het zinvolle? (En dan doel ik met name op 1 specifieke)
Fendt__power
@SJB533 hartstikke ben gewoon recht voor mn raap 😄
+3
SJB533
@Fendt__power
Dat geeft jou nog niet de vrijheid, om te reageren, alsof je een lager IQ hebt, dan een amoebe. Sterker nog: je hoeft niet (en vaak is het ook beter om niet) te reageren!
Fendt__power
@SJB533 iets met bosmaaier en iq nee oke goud.
mike_v
Quote Reactie van @Fendt__power:
of je moet te pussy zijn om het niet tegen je baas te zeggen.

Jij bent verantwoordelijk als je combinatie niet in orde is ... Niet je baas voor zover ik weet.
+1
nhmonteur
+1
Fendt__power
@nhmonteur RT geen klote kenteken en bumperstumpers voor op de tractoren heuujjjjjj
weusjr
Maar wij hebben 2 trekkers met een 40 km bak een van 1999 en een van 2005 En we hebben er nog een van 1983 met 30 km bak en nog een van van 1967 23 km bak moeten daar kentekens op?
Moeroen Deutz
Dat probleem is dan ook weer de wereld uit geholpen.
+1
suggs 73
En weer is de cumela die weer loopt te klagen na het niet doorgaan van het wetsvoorstel !!!!!
+1
casejxu
@suggs 73 cumela is echt een waardeloze club voor veehouders iig. Met kenteken plukken hun er de vruchten van om op meerdere wegens te kunnen rijden. Tenadele van vrachtwagens en veehouders met administratieve rompslomp.

Net als gevalletje bemesters. Zal me niks verbazen als hun mee werken om te moeten injecteren. Ketsplaat is in de meeste gevallen beter maar omdat hun leden duur geïnvesteerd hebben moet iedereen er maar aan geloven.
Ritchie
@casejxu

Is toch wel bekend dat er een forse lobby van Cumela achter het verplicht injecteren verhaal zit? Heel veel boeren konden niet meer zelf injecteren -> moesten de loonwerker bellen 😉
joozt
@casejxu Cumela is ook de brancheorganisatie voor de groen- grond- infrasector en niet voor veehoudend Nederland. De belangen tussen deze twee sectoren liggen op bepaalde gebieden nog wel een heel eind uit elkaar.
valmet6400power
@joozt

Dat is met akkerbouw en veehouderij net zo.. Geef "ons" maar derogatie ipv te lage bemestingsnormen, bij wijze van spreken..
+2
joozt
@valmet6400power Precies! Ik kan me in het geval van het trekkerkenteken heel goed voorstellen dat loonwerkers het wel zien zitten. Tegelijk kan ik me ook voorstellen dat veel veehouders er niet op zitten te wachten. Wanneer doe je het goed in dit landje he... 😄
+3
aaldrik-visscher
Ik kan mij aardig vinden in de menig van Cumela. De nadelen van een kentekenplicht weegt bij lange na niet op tegen de voordelen wat een kentekenplicht zou geven.

Ja, ik weet dat een groot deel van de forumleden het een worst zal zijn of een trekker veilig is of niet. Dat er een deugdelijke verlichting op zit, of überhaupt remvertraging.
MET kenteken zou hier een gigantisch voordeel in te behalen zijn doordat die notoire idioten er een stuk makkelijker uitgepikt kunnen worden. Ik denk dat hierdoor de helft aan ongevallen waarbij een landbouwvoertuig betrokken is, voorkomen kan worden.
Maar ja, wat kost die paar euro wel niet ten opzichte van een mensenleven.
+2
1066
@aaldrik-visscher -nou dat weet ik ook niet,want alle autoos hebben een kenteken en als je ziet hoe sommige rijden
aaldrik-visscher
@1066 Klopt, maar die zijn gericht aan te pakken door middel van hun kentekenplaat.
JD6930
@1066

Heb er ook zo mijn twijfels bij...

Als je ziet hoe een hele hoop automobilisten doen rond een vrachtwagen, dan zal het weinig verschil maken of de trekker waar ze opt laatst nog voordoor moeten sjeesen een kenteken heeft of niet.

Enige voordeel is dat je de grens over kan maar hoevaak is dat nu nodig...
Wij hoeven maar de straat uit( van een km of drie vier en dwars door een dorp heen/laatste stuk over zandpad) maar kan me niet herinneren dat er iemand bij ons thuis ooit met de trekker de grens over is geweest.

Conclusie is dus dat alleen de loonwerkers er voordeel aan hebben maar die hebben daar geen plicht voor nodig om zo'n ding aan te willen schaffen.

Verder heeft alleen het rijk er baat bij.

Maar zo te zien ook niet genoeg.

Apk kan overigens in bepaalde situaties zeker goed zijn. Maar dat kenteken zal echt geen problemen oplossen...

Goed dat de snelheid wel omhoog gaat! Hoeft de politie het niet alleen maar te gedogen maar is het ook wettelijk toegestaan.

Vrees alleen het gezeik van de burgertjes op deze nieuwsberichten...
aaldrik-visscher
@JD6930 De snelheid gaat niet omhoog! Daar was de tweede kamer wel voor, maar voor de minister was het een vereiste dat er dan een kenteken op het voertuig zou zitten. Dus alles blijft helaas zoals het was.
JD6930
@aaldrik-visscher

Hmm, jammer!
+1
Hurli356
@aaldrik-visscher helemaal mee eens, aanpak van verkeershufters op trekkers (want ja die zijn er zeker) wordt makkelijker met een kenteken zodat elke leek kan doorgeven om welke trekker het ging.
+3
Koe
Snap dat er uitzonderingen zijn maar voor de meeste boeren zal de apk-keuring een te verwaarlozen bedrag zijn. Zonde dat er niet genoeg draagvlak is om nu echt eens met veiligheid aan de slag te gaan
JD6930
Het kabinet heeft tegen het wetsvoorstel van kentekenplicht gestemd, voorlopig dus van de baan:

boerderij.nl/Mechanisatie/Nieuws/…
+1
suggs 73
Als men als landbouw weg gebruiker gewoon nadenkt en daar naar handelt,meer impact heeft op veiligheid dan een kenteken !!! en de daar opvolgende apk ,wegenbelasting en de uitstoot , kun je op wachten dat vervuilende tractoren (lees oude tractoren die het nog prima doen) uit de circulatie moeten .
met kenteken plicht geef je de overheid een vinger om je hand te kunnen pakken , en voor oom agent is het makkelijk scoren !!!!!!!!!!
+3
aaldrik-visscher
@suggs 73 Dat makkelijk scoren voor oom agent is toch niets mis mee? Iemand die de beremming of verlichting niet voor elkaar heeft mag wat mij betreft goed beboet worden.
En dat een chauffeur nadenkt over zien en gezien worden, kun je me veel vertellen, maar denk dat bijna de helft van de boeren twee tientjes voor een paar werkende achterlampen al teveel vind.
+2
valmet6400power
@aaldrik-visscher
Precies wat jij zegt inderdaad, en zoals zo vaak worden de goeden gestraft voor het lakse onderhoud van de slechten die de weg op gaan met spul dat je je afvraagt waarom?!
JD6930
@aaldrik-visscher

Er zit ook verschil in wat: een voertrekker die zelden op de weg komt kan een kapot lampje best wachten als het voor het zicht op het werk niet persee nodig is. Een trekker die vaak op de weg komt moet daarib tegen wel goed werkende verlichting hebben.
+2
SJB533
Quote Reactie van @JD6930:
Een trekker die vaak op de weg komt moet daarib tegen wel goed werkende verlichting hebben.

Correctie: een trekker die op de weg komt, moet werkende verlichting hebben
+1
suggs 73
@SJB533

Als een goedwerkende werkende verlichting onder de modder of stront zit heb je er nog niet veel aan . apk of niet
SJB533
@suggs 73
Dat wel, maar als ik de weg op moet, kijk ik ook wel, of mijn spiegels en lampen schoon zijn
+2
aaldrik-visscher
@JD6930 100 meter over de weg is ook voldoende om er een auto onder te rijden.
JD6930
@aaldrik-visscher

Voertrekkers hoeven doorgaans in het donker geen 100 meter over de weg. 😉 Had het over de weg oversteken, daar hoef je niet een lichtstraat aan verlichting voor op je trekker te hebben. 😉
+3
nhmonteur
@JD6930 nee dat hoeft inderdaad niet, maar de verlichting moet wel voldoen aan de wegenverkeerswet, zo niet dan mag je niet de openbare weg op/oversteken.
aaldrik-visscher
@JD6930 Zelden de weg op, zoals jij hier boven schreef, is in mijn ogen wat anders dan de weg oversteken 😉
Daarentegen, als nou de voerwagen stuk is en naar het mechanisatiebedrijf moet .🤔
+1
jd4050
@aaldrik-visscher

Voor dat soort gevallen bied een setje magneetlampen de uitkomst als je die hebt.
old man jose
Landini 6500
@old man jose lang leven de oldtimer ( FORDSON )
+2
Tinus

henriplette
Beter zo
+2
Mengeledriver
Kosten van kenteken en tenaamstellen was bij elkaar een paar tientjes, waar hebben we het over... Gemiste kans... Nu blijft het een beetje wild-west
+1
jordi 1455
Quote Reactie van @Mengeledriver:
Nu blijft het een beetje wild-west

Liever wild west dan Big Brother.
fiattopper
@Mengeledriver geloof maar niet dat het bij kenteken blijft..
Moeroen Deutz
Nu even een technische vraag:
Elk bedrijf wat met personeel werkt is volgens mij wettelijk verplicht al zijn machines VCA te laten keuren. Dus ook tractoren en aanverwante machines en hulpstukken.
Zo´n VCA keuring voor tractoren staat volgens mij bijna gelijk aan een APK keuring. Dus dat wil zeggen dat onder andere verlichting, remmen, olielekkages en dergelijke allemaal in orde moet zijn.
Dus de APK plicht is er eigenlijk al, maar dan verkapt lijkt mij.
+2
Mengeledriver
@Moeroen Deutz Je mag het geen VCA keur noemen. VCA is één van de methodes maar aangezien de overheid eist dat personeel met een veilig arbeidsmiddel werkt maar geen verplichte keuringslijst geeft mag je dat zelf invullen. Je mag simpel gezegd je eigen keurmerk maken.

Daar komt bij dat bijvoorbeeld SKL diep inging op de technische staat terwijl COM-vca meer op het arbogebeuren in gaat. Dan kun je ook zelf nog kiezen voor wel of geen verkeersdeelname....

Dan een voorbeeldje, mensen die willens en wetens zonder remmen rijden kunnen zelf hun materiaal ook gewoon goed keuren. Juist dit soort gevallen haal je er helaas niet uit. Daarom moet de overheid eisen opstellen zoals bijvoorbeeld gebeurd bij de auto APK. Dat is voor iedereen hetzelfde. Kentekens zouden de eerste stap in die richting zijn. Alles wat rondrijdt moet immers eerst bekend zijn, dan ingedeeld en eventueel gekeurd worden.
Quintto
@Mengeledriver maar alles wat rond rijdt is toch al bekent, bijv. alles wat op de weg komt moet toch verzekerd zijn?
+2
worteljcb
Jullie vergeten de registratieplicht vanuit de EU.. Al het landbouwverkeer 40 km/h moet worden geregistreerd voor mei 2018. Dat staat gewoon vast. Het kenteken was de gemakkelijkste en goedkoopste manier! Als NL hier niet aan voldoet zal een boete volgen en waarvan wordt die betaald!?! Of er komt een ander registratiesysteem.. Ben benieuwd wat ons nu te wachten staat..

Vind het zelf heel spijtig dat het niet doorgaat. Een kenteken werkt ook nog eens anti-diefstal naast alles wat al genoemd is. En van verplichte apk was helemaal geen sprake als gewoon max 40 km/h rijdt.
Hurli356
@worteljcb klopt, dus dat kenteken gaat er toch komen, wordt alleen minimaal een half jaar uitgesteld en daarna waarschijnlijk er heel snel door gedrukt zodat Nederland voldoet aan de registratie regels.
worteljcb
@Hurli356 En hoe gaan we het ooit voor elkaar krijgen om binnen zo een korte tijd alles op papier te krijgen? Waarschijnlijk met papierenrompslomp waar iedere eigenaar achteraan moet.. Zowel RDW, regering en importeurs/dealers krijgen hier enorm veel werk mee. Je mag er dan bijna een poppetje voor aannemen (die niet wordt terugverdiend!!) Het wordt er allemaal maar slechter van met dit uitstelgedrag.
+1
jordi 1455
@worteljcb Dus Wilders had toch gelijk met zijn nepparlement uitspraak, we moeten doen wat Brussel ons dicteert ook al zal meer dan 2/3 van ons parlement er tegen stemmen. Hoog tijd dat het politieke deel van de EU (Europese Commissie, Europees parlement en zo) worden ontbonden, scheelt een hoop regels en naheffingen.
worteljcb
@jordi 1455 Ik moet nog maar eens zien wat NL zegt tegen een Brexit.. Zijn er genoeg die het zat zijn denk ik..
jordi 1455
@worteljcb Zolang Rutte zit vindt de regering het jammer dat de Britten vertrekken. Kijk maar naar die soap rondom het Oekraine referendum, na een duidelijk Nee gaat Rutte eerst dik half jaar draaien en gaat toch het Oekraine verdrag ratificeren met een bijlage van 0 waarde. Dan durft hij nog met droge ogen te beweren dat hij de bezwaren van de Nee stemmer heeft gehonoreerd.
JD6930
@jordi 1455

Europees parlement levert ons land zorgen op, maar ook miljarden.

(Kan het weten, ken een Europarlementariër die al heel wat keren is herkozen en dus al vele jaren meedraaid. Brabant draagt hem op handen en voeten in ieder geval, heeft al heel wat miljarden ons land in gesleept. 😉 En ja, een CDA'er.)
suggs 73
@JD6930

Weet niet onder welke steen jij vertoeft hebt , maar Nederland is al jaar en dag de grootste netto betaler aan Brussel , we brengen er meer heen dan dat we terug krijgen !
+2
worteljcb
@JD6930 Wat denk je dat het kost om de wet en regering aan te passen naar de grillen van de EU?!
De EU heeft hele grote voordelen en samenwerken als landen moeten we zeker doen om samen sterker te worden. Maar je kunt ook samenwerken zonder alles tot in detail te reguleren en maar hetzelfde te willen hebben. Ze maken elkaar steeds gekker en iedereen moet maar mee.. Laat ieder land zijn eigen regering hebben, met eigen wetten en regels. Van elkaar leren moeten we, maar hetzelfde zijn hoeft niet perse. En zeker niet nog net even een tikkeltje beter.. Nogmaals, in beginsel is de insteek heel goed, maar de uitwerking gaat veel te ver. Maar dat is mijn mening hoor, ieder zo zijn eigen visie. Komen we toch niet uit 😉
+1
aaldrik-visscher
@JD6930 Schijnbaar vergeten de meesten dat de meeste producten uit de landbouw geëxporteerd worden.😉
jordi 1455
Quote Reactie van @JD6930:
pees parlement levert ons land zorgen op, maar ook miljarden.(Kan het weten, ken een Europarlementariër die al heel wat keren is herkozen en dus al vele jaren meedraaid. Brabant draagt hem op handen en voeten in ieder geval, heeft al heel wat miljarden ons land in gesleept. En ja, een CDA'er.)

Als je de EU zo geweldig vindt, waarom zit je dan zo tegen Rutte te ageren, je klinkt als een hardcore VVD'er. De EU levert minder op dan het ons kost, de landbouw moet miljarden investeren om aan die idiote EU regelgeving te doen. Dan hebben we het nog niet hoe ondemocratisch de EU is en hoe het de Nederlandse democratie verhinderd.
De EU ligt op ramkoers met Rusland, al die anti-Russische propaganda en wens van Europees leger geeft mij de indruk dat EU uit is op oorlog met Rusland. De EU vindt Poetin een boef maar ondertussen hebben we een regering van kleptocraten in Oekriane en hebben een handelsverdrag met ze, wat het tot nu heeft opgeleverd, dat de Russen hun markt voor ons gesloten.

@aaldrik-visscher
Voor export heb je geen dure EU nodig
JD6930
@jordi 1455

De russen sloten hun makrt voor ons pal nadat vrij kort achter de MH17 Chrash men gewoon vrij zeker was dat Poetin en z'n maten de raketten geleverd hadden en dat in de openbaarheid verscheen.

De dader maakt straft het slachtoffer... 😢
jordi 1455
Quote Reactie van @JD6930:
De russen sloten hun makrt voor ons pal nadat vrij kort achter de MH17 Chrash men gewoon vrij zeker was dat Poetin en z'n maten de raketten geleverd hadden en dat in de openbaarheid verscheen.De dader maakt straft het slachtoffer...

Het hele MH17 onderzoek is doorgestoken kaart, voor MH 17 kon je zien dat de EU duideljik de kant van Oekraine koos.Overigens is er nog geen direct bewijs dat Rusland schuldig is, Oekriane is ook verdachte, maar die zit in het onderzoeksteam.
Wat betreft de EU betreft klink je net als Mark Rutte.
JD6930
@jordi 1455

Tuurlijk! Geen bewijs genoeg! Bukraketsysteem/rakketten die dag afkomstig uit Rusland en na de crash in eens rap terug naar Rusland, pro Russische rebellen aan het roer van dat ding die alles wat ze niet zint de lucht uit schieten en gesprekken tussen dezelfde rebellen en het Kremlin waaruit duidelijk blijkt dat zij MH17 "als vergissing" uit de lucht geschoten hebben maar toch niet genoeg bewijs...

Jij zou zeker op Trump stemmen als je voor de usa mee mocht stemmen? Das ook al zo'n Russenknuffelaar.

Denk dat het beter is om weer on-topic te gaan. 🔙
jordi 1455
@JD6930 Het is aan het internationaal strafhof te oordelen of Rusland medeschuldig is ja of nee. Nog geen dag na dat MH17 was neergeschoten wezen de vingers meteen al naar Rusland en de Rebellen in het oosten van Oekraine. Verder was het heel opvallend dat Oekraine de radar gegevens niet vrij wou geven en dat de EU voor MH17, Oekraine een associatieverdrag wouden sluiten. Dat jij een oorlog met Rusland wilt riskeren moet je zelf weten. Oekraine is sowieso schuldig omdat ze het luchtruim niet gesloten hadden. Je zit te zeiken dat Poetin de rebellen in oost-Oekraine steunt, maar ondertussen steunen we terroristen/rebellen in Syrie om Assad uit het zadel te krijgen.

Overigens geven we een Turkse dictator van het ergste soort geld en een kans op het EU lidmaatschap.
JD6930
@jordi 1455

Ik wil helemaal geen oorlog met die drankorgels uit Rusland. Daarom zou ik ook nooit op iemand als Trump stemmen. 😉

Terroristen/rebellen steunen in Syrië? Weet niet waar je dat vandaan haalt maar volgens mij probeert de hele EU hen juist uit te laten sterven. Niemand wil terroristen.

Over die dictator in Turkije. Die mogen ze van mij meteen een doorzeven met een mitrailleur. Dat ze daar niks aan doen snap ik ook niet. Maar dat heeft niks met de regelgeving van de landbouw in de EU te maken. Dus nu echt: terug On topic!
SJB533
Willen Jordi en Hans alsjeblieft de wereldpolitiek bespreken via PB of Facebook oid? Jullie wijken nogal af van het onderwerp (kentekening van landbouwverkeer)

Bvd
+1
radium45
@SJB533 of ze organiseren een meeting met elkaar ergens op een camping. Onder het genot van een hapje en een drankje en een goede sigaar....
+1
Henk 1120
@radium45 Denk, dat je er dan voor de veiligheid wel een hekje tussen moet plaatsen 😃
JD6930
@SJB533

Had ook al meermaals het verzoek gedaan om terug on topic te gaan zoals je kan lezen. 😉
SJB533
@JD6930
Hans, waarom doe je dat zelf niet? Blijkbaar gaat Jordi gewoon door, als je zelf reageert...
jd user
En ja dat kenteken dat stopt voor nu even ,want zoals er nu in de planning van de regering staat willen ze nog wat boeren eruit hebben.Dus het aantal boeren gaat afnemen ,maar ook veel tractoren gaan weg.

De meeste landbouwbedrijven zijn goed verkaveld ,zodat er minder landbouwverkeer de weg op moet.Behalve loonwerkers dan. Hier is ook wel rekening mee gehouden .
suggs 73
@jd user
De regeling geld niet alleen voor loonwerkers , ook al kom je weinig op de weg , je moet er wel/ook aan voldoen .
Denk dat de meeste ongelukken met tractoren op de weg , meer te maken heeft met de wijze van gebruik dan de technische staat van dat ding .
jd user
@suggs 73 Helemaal mee eens.

Vergeet niet dat er meer ongelukken gebeuren met vrachtwagens!.
Ook treinongelukken .
En ook weggebruikers ....cq tegenliggers die menen voorrang te willen nemen.Dat gebeurd regelmatig .En ook ondervind ik deze hinder dat tegenliggers....verkeerd inhalen .Of net erom heen willen.Daar krijg je ook grote brokken van.

Ik vind het belangrijker dat een voertuig goed kan remmen ,dan een kenteken.Want remmen zijn je belangrijkste redmiddel om een ongeluk te doen voorkomen.Ondanks je gewicht en de beladen toestand moet in now time stil kunnen staan.
worteljcb
@jd user Dat klopt helemaal, helaas zijn er teveel die er anders over denken!
JD6930
@jd user

Dat heb je met een vrachtwagen ook. Misschien nog wel vaker. Dat automobilisten denken er wel even voor door te kunnen. Vol op de rem gaan of recht voor de bumper er tussen kruipen bij het stoplicht zonder aan de dode hoeken te denken.

Zolang mensen niet in een op de openbare weg rijdende trekker/vrachtwagen gezeten hebben of er mee hebben gereden snappen ze de gevaten niet.
+1
930triplemaaier
@jd user dat er meer ongelukken met vrachtwagens gebeuren is niet zo gek omdat deze verhoudingsgewijs veel meer op de weg zitten als landbouwmachines/tractoren dus dit is een beetje appels met peren vergelijken.Als je kijkt per km op de weg dan zul je schrikken hoe hoog de kans op een ongeval is in vergelijking met een vrachtwagen. Ook zijn als er een ongeluk gebeurt met landbouwverkeer vaak de gevolgen voor de tegenpartij veel groter.
mike_v
Quote Reactie van @jd user:
Vergeet niet dat er meer ongelukken gebeuren met vrachtwagens!.

Dus ... wat jij eigenlijk zegt: Iemand die lange tijd niets meegemaakt heeft op de baan mag zijn rijbewijs stuk scheuren en weggooien? Want ja er is nooit iets gebeurt met je dus je mag de regels aan je laars lappen?
suggs 73
@mike_v

Waar heb jij het eigenlijk over ???????????
mike_v
Over @jd user, die in mijn ogen suggereert dat een "voertuig klasse" wat weinig betrokken is bij een ongeval, andere/geen regels moet volgen, @suggs 73 😉
+3
Moeroen Deutz
Zodra je je met een tractor of weet ik veel wat voor voertuig je op de openbare weg bevindt (al is het een zandpad of oversteken van een weg) behoor je te voldoen aan de wegenverkeerswet en hoort alles in orde te zijn.
En dan ook niet zeuren over een kapot lampje wat dan nog wel een keertje gemaakt wordt of zo en vieze verlichting of weet ik veel welke uitvluchten er verzonnen worden.
DAAR BEN JE ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR WANT JIJ BENT DE BESTUURDER!
Alles moet gewoon in orde en functioneel zijn voor de openbare weg!!!
mike_v
De koplamp op je Deutz (profielfoto) is stuk @Moeroen Deutz 😁
Jasperfendt
@mike_v Dat maakt op klaarlichtedag toch ook niet uit? Zijn geen richtingaanwijzers.
mike_v
Twee opmerkingen hierop @Jasperfendt; Dat was meer een reactie met een lach omdat hij er net op wijst dat alles in orde moet zijn. En twee: Hoezo maakt dat niet uit? Je auto wordt toch ook overdag gekeurd en dan worden de lichten toch ook gecontroleerd? Ook al rij je misschien enkel overdag.
Jasperfendt
@mike_v Als je overdag word aangehouden door de politie en je koplampen doen het nie tgaan ze dat niet controleren hoor. Alleen bij de apk.
aaldrik-visscher
@Jasperfendt Fout geantwoord. De verlichting moet ten alle tijde in orde zijn, ook al heb je ze op dat moment niet aan. Als de agent zin heeft kan ie jouw trekker aan een routinecontrole onderwerpen. En dan kost jouw kapotte lamp toch een papiertje van het CJIB.🙁
Jasperfendt
@aaldrik-visscher Dat je je verlichting voor elkaar moet hebben in het donker is logische. En je richtingaanwijzers altijd ook. Maar dat ze overdag kunnen bekeuren wegens kapotte koplampen vind ik wel te gek voor woorden.
+2
SJB533
Quote Reactie van @Jasperfendt:
Maar dat ze overdag kunnen bekeuren wegens kapotte koplampen vind ik wel te gek voor woorden.

Rijdt eens over de Hoogeveenseweg (Pesse-Fluitenberg) Daar staan gebodsborden met de tekst "Ontsteekt uw lichten". De hermandad kan daar moeilijk doen...
+1
mike_v
Quote Reactie van @Jasperfendt:
Alleen bij de apk

Ik ben er vrij zeker van dat ze je nog steeds een bekeuring geven als ze erachter komen dat je verlichting niet werkt wanneer ze je overdag staande houden ... De kans dat ze je staande houden EN je verlichting controleren is gewoon wat kleiner ...
+1
Moeroen Deutz
Klopt helemaal, maar daar wordt niet mee gereden. Pas aangeschaft en staat nu in de schuur om op te knappen en komt niet eerder naar buiten of hij moet helemaal klaar zijn.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!