Wat gaat het kenteken kosten?

Vanaf 2017 bedragen de kosten van kentekenaanvraag en tenaamstelling voor een al vóór 2017 in gebruik genomen voertuig € 18,-. Verder moet er een gele kentekenplaat worden aangeschaft van ongeveer € 12,-. Daarmee komen de kosten van de kentekening op € 30,- per (land)bouwvoertuig.

Bij de invoering van de kentekenplicht is er gestuurd op zo laag mogelijke kosten. De mogelijkheid van een digitale tenaamstelling, zonder dat de eigenaar naar een postkantoor moet, wordt voor het eerst ingevoerd. Ook het niet schouwen of keuren van het voertuig door de RDW of een andere instantie en de beperking tot één kentekenplaat maken dat de kosten van kentekening zo laag mogelijk worden gehouden.

Geen GV-kenteken aanvragen

Regelmatig wordt de vraag gesteld of het niet beter is om nu al een GV-kenteken kunt aanvragen, omdat het straks misschien lastiger wordt om een kenteken te krijgen. Dat is zeker niet het geval. De kosten van het kenteken van een voertuig waarvoor nu onnodig een GV- kenteken wordt aangevraagd en waarvoor in 2017 nog een tenaamstelling moet worden uitgevoerd op totaal € 72,83 inclusief twee kentekenplaten. Wachten tot 2017 en dan een kentekenaanvraag doen, kost dan € 30,-, inclusief één kentekenplaat. Door nu niets te doen, bespaar je dus meer dan € 40,- per voertuig en het kenteken aanvragen is eenvoudiger dan nu bij het GV-kenteken.

Geen extra belastingen

Landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid vallen nu buiten de heffing van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB). Omdat er nu geen kentekenplicht voor deze voertuigen is, worden deze niet gezien als motorrijtuig voor de MRB.

Tegelijkertijd met de invoering van de kentekenplicht wordt de belastingwetgeving zodanig aangepast dat landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines in 2017 niet belastingplichtig worden. Door de kentekenplicht komt er dus geen MRB of BPM voor (land)bouwvoertuigen.

Geen extra verzekeringen

Aan de verplichte WAM-verzekering voor landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines verandert er door het kenteken niets. De (land)bouwvoertuigen moeten nu ook al verplicht verzekerd zijn op basis van de WAM. Wel zal na invoering van de kentekenplicht de verzekering op kenteken plaatsvinden. De verzekeringsgegevens worden dan opgenomen in het WAM-register en er zal een registercontrole worden ingevoerd. Hiermee kan administratief worden gecontroleerd of een (land)bouwvoertuig een verplichte WAM-verzekering heeft.
Tinus

Reacties

RobinL13
Quote:
de beperking tot één kentekenplaat

Er komt dus maar één kentekenplaat op? En moet deze dan voor of achter op de trekker worden gemonteerd?
+1
joozt
@RobinL13 Achterop 😉
ford3000case745
Is een oldtimer kenteken net zo duur?
1046
@ford3000case745 is ongeveer 30 euro te duur dan????
walrus
@1046 ja,
dat komt er weer bovenop al de andere lasten.
Henk E
En dan denk ik dat ik een groot probleem heb, mijn Belarus 132h heeft geen chassis en dus ook geen chassisnummer.
Wel een soort typeplaatje waar wat gegevens op staan, benieuwd hoe dit dan zou moeten.
assink
@Henk E
Henk, jouw voertuig is smaller dan de wettelijke eisen en is dus geen kenteken nodig bij mijn weten.
Henk E
@assink Kun je daar ook het artikelnummer bij geven want ik kan het niet vinden.
Bij mijn weten zijn er geen uitzonderingen op de kentekenplicht.
Kees2030
Afgeknotte driehoek hoeft er ook niet meer op als er een kentekenplaat op zit.
Dit omdat de driehoek vaak op de plaats zit waar de kentekenplaat hoort te zitten.
Vind het zelf maar vreems, maar wel mooier als die grote driehoek achterwege kan blijven.
+1
ErDee
Ik lees in de klep dat bij een constructiesnelheid boven de 25km/u luchtremmen en gelaste velgen plicht zijn??? Dus iedereen (al is het dan wel bouwjaar vanaf 1978??) moet nu luchtremmen en vaste velgen gaan kopen en installeren, of hoe begrijp ik dat nu?
Dus boer Harms met z'n 845XL moet de velgen gaan wisselen en een luchtreminstallatie gaan opbouwen?
ford3000case745
@ErDee dikke lichtinstallatie bouwen op mn ford 3000
1046
@ErDee dan heb ik geluk . De mijn staat voor 30 km in de boeken en is van voor 78
RVM
@1046 hoppa de volvo is van '77
Oldtimer-fan
@ErDee

Kijk maar eens bij deze link. Duidelijk overzicht in de tabellen wat nu eis is aan remmen.
cumela.nl/verkeer-en-vervoer-voertuigeisen/…
Fendt6inlijn
Leuk voor de hobbyboer....
leo en irm
Das leuk mijn case krijgt een gele kenteken plaat loopt harder dan 25 maar mijn miede ma karren hebben geen rem dus maar 25 km en witte plaat en mag met deze combi niet harder dan 25 schietallemaal niet
op .weer een melk koetje voor de regering
chucky5o
Mijn trekker staat in de boeken 25 km/h, hoge band onder gooie en ding rijd 30/35, 40 als ik m opfok... daar haal ik nu ook 5km/h winst mee
Tinus
@chucky5o Dat gaan ze niet controleren dus mooi blijven rijden zo.
Oldtimer-fan
Wat moet er vanaf 2017 op aanhangers hangen? Een witte plaat met zelfde kenteken als de tractor? Of moeten die ook een eigen kenteken krijgen?
Oldtimer-fan
@JD3010

Ik zie er niet specifiek iets in staan over het kenteken.
JD3010
@Oldtimer-fan Wat ik lees:
Alleen met aanhangwagens met een eigen kenteken mag er maximaal 40 km/h worden gereden. Met een aanhangwagen zonder eigen kenteken mag er niet sneller dan 25 km/h worden gereden.
Oldtimer-fan
@JD3010

Onder welk kopje haal je die info vandaan? Ik zie t niet namelijk
JD3010
@Oldtimer-fan Het laatste gedeelte van: Losbreekreminrichting
Oldtimer-fan
@JD3010

Ah nu zie ik 't. Dankje!
JD3010
@Oldtimer-fan 👍Graag gedaan hoor.
lukasbelarus
Valt alles mee toch? alleen hoe zit het met zelfbaksels en chassis nr? (ivm eigen kenteken)
+2
koen JD
Het stelt eigelijk helemaal niet veel voor. Ben gister avond naar een voorlichtings avond geweest en er zit gewoon een kern van waarheid in het hele verhaal. En begrijp nu ook beter waarom er een kenten plicht komt.

Maar als ik de reacties hierboven lees kunnen jullie dat ook beter gaan doen want dat geeft meer duidelijkheid al het gediscussieer
jd user
Dus ik stel mij voor dat: iedereen volgend jaar harder rijd dan 25 kilometer per uur, ook een flitsbekeuring kan krijgen?....Want dat heb ik niet gelezen of daar ook al rekening mee gehouden is.
Koiter
Zou iemand mij kunnen vertellen wat nou de maximale snelheid is? Als het 25km/h is, waarom zitten de stickers van 40km/h op het spatbord?
1046
@Koiter nu nog 25
koen JD
Kale trekker is gewoon 40 allemaal

Aanhangers met eigen kenteken ook 40

In de toekomst.

Flits bekeuring kan niet hoe wou je dat gaan doen ?

Iedereen wie nu te hard krijgt kan bij staande houding ook een boete krijgen
1046
@koen JD momenteel alles nog 25 en met de kentekens is et afhankelijk of et oldtimer is of niet, 25 voor oldtimers en 40 voor de overige
koen JD
@1046 ik was nog niet helemaal klaar😄
1046
@koen JD schiet dan eens op
koen JD
@1046 rustaaaaag
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!