International 733 - ACHTERSTE KRUKASKEERRING VERVANGEN

Wij hebben achterste krukaskeerring laten vervangen bij dealer, maar nu deze vervangen is lekt die nog steeds , meer nog : nu gaat tijdens stationair draaien van de trekker ook nog lampje van oliedruk branden. Wat nu ?
Kareldepress

Reacties

Corne S
Oliedruklampje heeft niet direct iets te maken met een lekkende krukaskering, tenzij hierdoor het oliepeil zakt.

Laag oliedruk kan komen door:
- te laag motortoerental, waardoor te weinig opbrengst.
- versleten pomp, hierdoor teveel druk / opbrengstverlies
- te veel "verbruikers" waardoor de oliepomp niet voldoende op kan brengen. Hierdoor valt de druk weg.

Waarschijnlijk krukaslagering te ver ingesleten, waardoor meer ruimte tussen lagerblok en krukas. Smering van de olie kan makkelijker er tussen door, dus meer opbrengst nodig. Door de speling wordt het voor de kering ook moeilijk om hem dicht te houden.
Maar dit is een mogelijke reden.

Andere reden voor de lekkende kering, hij scheef gemonteerd of hij is niets verder of iets terug gemonteerd.
Loopvlak van de krukas waar de kering op afdicht, loopt namelijk in en is niet te vernieuwen. Hooguit af te draaien of een speedi-slave te monteren.
Kareldepress
@Corne S Alvast veel dank voor reactie. Nu is het ook wel zo dat het lampje pas gaat branden wanneer trekker een 30 tal minuten stationair draait en wanneer dan terug gas wordt gegeven gaat lampje terug uit... Misschien kan je aan de hand van deze informatie wel iets bedenken van wat er aan de hand zou kunnen zijn ?
Kareldepress
@Corne S Maar hij moet ook terug opnieuw door midden want zoals ik reeds vertelde nieuwe krukaskeerring is niet dicht? Kan dan ook de lagering van de krukas in passant worden nagezien?
IHCparts
Dat de oliedruklamp pas na een tijdje gaat branden, komt omdat de olie dan warmer wordt en dunner is. Lage oliedruk is een serieus teken van slijtage in de motor. Als je er op tijd bij bent blijft de reparatie beperkt tot een set nieuwe lagerschalen. Doorrijden gaat op den duur ten koste van de krukas of erger.

Wil je weten wat de kosten zijn van bepaalde onderdelen, stuur dan even een email naar: mccormickonderdelen@gmail.com of kijk op www.ihcparts.nl
Kareldepress
@IHCparts Ik neem aan dat deze set nieuwe lagerschalen in één adem kan aangepakt worden tijdens het vervangen van de achterste krukaskeerring ?
jo845xl
@Kareldepress Keerring kun je vervangen door de trekker doormidden te halen maar om de lagerschalen te vervangen heb je wel wat meer werk , en als je het helemaal goed wilt doen moet je de krukas demonteren en opmeten en evt slijpen en overmaat van schalen monteren .
Kareldepress
@IHCparts Eigenlijk is het geen kwestie van dat de olie warmer en dunner wordt, want wanneer de trekker volledige dag op maximale kracht wordt ingezet zal lampje niet 1 keer gaan branden, alleen wanneer tractor bijv. op einde van de dag 30 min stationair draait gaat lampje plots branden, maar wanneer daarna enkele keren gas wordt gegeven gaat lampje weer spontaan uit... Ik weet het dit is eigenaardig, doch het zal wel een oorzaak hebben ?
IHCparts
@Kareldepress Op zich zijn de situaties die je noemt wel te verklaren. Bij hogere toerentallen wordt meer olie rondgepompt en zal het oliedruklampje niet aan gaan. Als je hierna de tractor stationair laat draaien, is de olie nog warm. Door het lage toerental wordt minder olie rondgepompt, waardoor het lampje aan gaat. Als je vervolgens weer gas geeft, is het niet vreemd dat het lampje weer uit gaat.

Twijfel je echter nog; misschien zit er een defect in de elektra tussen oliedruksensor en lampje, of de oliedruksensor zelf. Oliedruksensoren willen nog wel eens lek gaan, deze zijn eenvoudig en goedkoop (zelf) te vervangen. Daarnaast kun je de bekabeling na lopen, kabelbreuk of doorgesleten isolatie wil nog wel eens een oorzaak zijn van onverklaarbaar gedrag.
Corne S
In ieder geval zie ik geen verband tussen het lampje het de vervangende kering. In de zin van doordat de oliekeering vervangen is, gaat nu het lampje branden.
wezel844-s
Heb al een paar keer gehad dat er een haarscheur in de aluminium deksel zat waar de krukas keerring in zit. Wat het olie druk lampje betreft je zou een keer de olie druk kunnen meten als de motorolie goed warm is. Dit moet stationair dan ruim een bar zijn is dit niet het gevan dan duid dit op een versleten motor, een versleten oliepomp of kapotte o-ring van de drukleiding van de olie pomp. Dit kun je van buiten niet zien omdat de olie dan direct lekt in de carter. Het zou eventueel ook wat anders kunnen zijn maar dat zal nadere inspectie dan moeten uit sluiten. Als je eventueel iemand zoekt die dit allemaal voor je kan maken of orginele Case IH onderdelen tegen een scherpe prijs zoekt zou je even een Mailtje moeten sturen naar wessel.schepers.ws@gmail.com
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 733 en hebben de trefwoorden krukaskeerring en achterste geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!