Illustratie van:

Ford 3000 - Hoe moet ik mijn PZ 135 afstellen

Hallo,
ik heb een PZ 135 aangeschaft voor achter mijn Ford 3000. Mijn kennis van maaiers is beperkt en ik zou graag willen weten of ik de maaihoogte kan instellen. Ook hangt hij heel scheef als ik hem met de hef van de grond til.
Misschien heeft iemand een handleiding waar ik de nodige informatie in vind?

Mvg,
Laurent

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Calzone: Voor de afstelling van de P.Z.-135 maaier is beperkte kennis voldoende.
Het scheefhangen van de opgetilde machine is normaal (is het gevolg van alle speling op trekkerhefarmen en machinedraaipunten).

Handleiding:

kvgportal.com/W_global/Media/…
jehan
Ik heb nog nooit een recht hangende pz 135 gezien..die hangen allemaal scheef als ze in maai stand staan ..wat ik altijd deed was de rechter heffing altijd helemaal in draaien ..maai een stukje en kijk dan hoelang de stoppel is van hetgemaaide gras .moet ongeveer 7 cm lang zijn ..is het korter topstang uit draaien ..is het langer dan topstang indraaien
+1
Laszlow
@jehan
Zo hoort het ook te zijn, de maaier vlak te stellen met de hef armen.
Volgens mij heeft een PZ135 nog niet een veer van de bovenkant bok naar onderen lopen. Vanaf een PZ165 wil je dat wel doen met een trekker zonder stuurbekrachtiging. Dan trekt de maaier aan de trekker en gaat sturen moeilijker. Dit is mij verteld door een monteur bij het LMB waar wij komen.
jehan
@Laszlow ik maai hier met een pz 210 viertrommel met een 633 ..gaat als een speer
Wimsumar
Beste Jehan:

Quote @jehan:
korter topstang uit draaien ..is het langer dan topstang indraaien

De topstang heeft (zoals bij iedere maaier) slechts 1 optimale stand (waarbij de maaibalk of maaitrommels heel iets voorover staan). Voor maaihoogteregeling is de topstangafstelling niet geschikt.
+3
jehan
@Wimsumar heb mn leven al heel wat verschillende maaiers gehad of mee gemaaid.. kon alle maaiers prima verstellen met de topstang
+6
radium45
@Wimsumar ik maai al jaren met laser gestuurde maaihoogteregeling. Kost wat maar dan heb je ook wat. Dit in combi met gps stuursignaal heb ik tijd om oa naar reakties van jou te kijken op tf.
Calzone
Bedankt voor de reacties en de handleiding!
Ik zal de rechter hefarm indraaien zodat hij al wat minder scheef hangt wanneer ik hem van de grond haal. Vanuit de handleiding heb ik begrepen dat de maaihoogte ingesteld wordt door de topstang in of uit te draaien. De glijschotels moeten dus altijd de grond raken als er gemaaid wordt?
Wanneer hij in de maaistand wordt opgetild mag de koppeling dan blijven draaien? of moet de cardanas ongeveer horizontaal blijven in werkende toestand?

Alvast bedankt!
Wimsumar
Beste Calzone:

Quote @Calzone:
moet de cardanas ongeveer horizontaal blijven in werkende toestand?

Ja, voor de cardanas is het beter dat deze redelijk horizontaal kan draaien tijdens het maaien . Tevens voldoe je dan aan punt 4 uit het hoofdstuk "Aanwijzingen voor het het maaien'' dat je dan het zogenaamde tussenframe in goede werkstand hebt.
Optillen van de maaier met draaiende cardan (ook op volle snelheid) mag, maar liever niet naar maximale hefhoogte daar dan de kruiskoppeling (met name aan trekkerzijde) in ongunstige hoek komt te staan. De maaieraandrijving mag niet hierdoor gaan klapperen.
Tijdens het maaien moet de maaier (het maaiende gedeelte) op beide glijschotels rusten.
Het indraaien van de rechter hefstang kan/mag alleen als redelijk vlak land wordt gemaaid aangezien de mogelijkheid de bodem te volgen erdoor wordt beïnvloed.
Zorg dat bij het omzetten van de maaier van transportstand (recht achter de trekker) naar maaistand dat de maaier lichtjes over de grond schuift omdat je anders zelf bekneld kan raken. De machine zal door de zwaartekracht plotseling omzwiepen als deze bij deze handeling "vrij in de lucht hangt".
jammermaarhelaas
Ik wil het niet moeilijker maken dan het is, maar door de topstang bij de Ford in het bovenste gat te doen, en bij de maaier eens verschillende gaten te proberen (ik neem aan dat er 2 of 3 verschillende posities voor de topstang in de bok van de maaier zitten?) kun je het "naar de grond wijzen" van het uiteinde van de maaier in geheven werkstand allicht ook nog verminderen. Gewoon een kwestie van uitproberen als je even tijd hebt en de aftakas uit staat!

Dit staat dus los van het vlakstellen in rijrichting voor de maaihoogte. Dat moet sowieso altijd gebeuren en goed zijn.
Wimsumar
Beste JammermaarHelaas:

Quote @jammermaarhelaas:
"naar de grond wijzen"

We bedoelen het zijdelings naar de grond wijzen van de maaier, naast de trekker. 😉
Maar inderdaad, als de topstang zo veel mogelijk evenwijdig aan de hefarmen staat, dan zal de maaier minder naar voor over wijzen bij opheffen. Dit komt de stand van de aftakaskruiskoppelingen weer ten goede.
Wimsumar
Beste Calzone:

Quote @Calzone:
Wanneer hij in de maaistand wordt opgetild mag de koppeling dan blijven draaien?

Ja, dat mag, maar til 'm niet hoger op dan echt nodig. De aandrijving mag niet beginnen te klapperen doordat de kruiskoppelingen van de tussenas (cardanas) een (te)grote hoek maken tijdens het draaien.
Daarnaast, als de maaier wordt opgetild, wil er nog wel een (met kracht) vuil, aangekoekt maaisel of iets dergelijk weggeslingerd worden. Als er personen in de buurt van de maai-activiteit staan (stuur ze weg) dan zouden ze geraakt kunnen worden door weggeslingerd vuil. (Ook kleine steentjes die tijdens het maaien worden geraakt kunnen tientallen meters wegvliegen. Ook menig trekkercabineraam is er al door gesneuveld.

Tip:
De maaier komt erg prettig stabiel in de hefinrichting te hangen als je een ketting maakt tussen het aankoppelingspunt (aan de maaier) van de rechterhefarm en deze scheef naar boven aan de trekker bevestigd ergens bij de topstang. Maak deze ketting zo lang ( of kort) dat de cardanas op ideale (vrijwel horiziontale) stand kan draaien, als de maaier strak in de ketting hangt.
Calzone
Bedankt voor de tip maar het probleem is eigenlijk dat wanneer ik de maaier hef in maaistand het hoofdframe van de maaier (met de trommels op) een stuk lager hangt dan het tussenframe. Dus het tussenframe hant mooi horizontaal maar het hoofdframe wijst in een hoek naar beneden.
Straw
Maak even een foto recht van achter op hoogte van de maaier(dat we het duidelijk kunnen zien)
Is een stuk duidelijker dan tekst,
Wimsumar
Beste Calzone:

Quote @Calzone:
het probleem is eigenlijk dat wanneer ik de maaier hef in maaistand het hoofdframe van de maaier (met de trommels op) een stuk lager hangt dan het tussenframe.

Dat is geen probleem, maar normaal. (bij ouder trekkers + maaiers uiteraard wat meer dan nieuwe vanwege de slijtage op draai- en aankoppelpunten van hefinrichting en stangenstelsel op de maaier).
Kijk, je hebt de maaier om te maaien (en dan heb je met een tientallen jaren oude P.Z.-135 iets ongeëvenaard goeds in huis). En bij het maaien zal de maaier ongetwijfeld redelijk mooi achter (op zij) van de trekker meegetrokken worden. Dat het maaiende gedeelte niet mooi recht mee omhoog komt bij het opheffen is voor het oog misschien minder fraai, maar zoals ik schreef: je hebt de maaier om te maaien, niet om er opgetild rondjes mee te rijden.

P.S.-1: Moderne maaiers zijn tegenwoordig soms zo zwaar dat trekkerachterwielen afbreken, hefarmen of zelf de dikke hefas knappen als veelvuldig met opgetilde machine wordt gereden.

P.S.-2: Zoals eerder al iemand aangaf kun je de rechter hefstang korter draaien. Ook zou je nieuw bouten/pennen kunnen monteren op plaatsen waar grote speling zit in het hefsysteem en stangenstelsel van de maaier.
Calzone
@Wimsumar ik heb dit weekend uw tips ter harte genomen. Ik heb de hydrauliek van de hefarmen een nazicht gegeven en de rechterarm ingedraaid. Volgens mij hangt hij nu mooi recht als ik hem hef. Ook de maaihoogte heb ik kunnen afstellen met de topstang. Ik heb op mijn profiel wat foto's geplaatst. Mocht hij toch niet hangen zoals het hoort hoor ik het graag!
Calzone
Wimsumar
Beste Calzone:

Quote Reactie van @Calzone:
Ik heb op mijn profiel wat foto's geplaatst.

Dat ziet er goed uit, die foto's. Over de afstelling van de maaier ben ik wat minder tevreden.

Je hebt nu de rechterhefstang erg (te) ver ingedraaid waardoor de lange trekstang, die boven over de maaier loopt, onvoldoende bewegingsruimte in het sleufgat heeft. De maaier kan hierdoor oneffenheden in het land niet goed volgen.
Het sleufgat vraagt overigens om een klap met (zware) hamer. De sleuf hoort recht te zijn.
De topstang ("derde punt") mag iets korter. Het lijkt alsof de maaier iets achterover hangt.
De stang om de maaier in transportstand (recht achter de trekker) te vergrendelen moet je in de maaistand van de maaier in het beugeltje boven de topstangverbinding steken.
De maaier liefst niet hoger optillen als op de foto is te zien als de aftakas (cardan) draait. De hoek die de kruiskoppelingen mogen maken heeft z'n grenzen.

Doe de rechtercabinedeur dicht. Deze zal anders bij het eerste de beste wegeslagen steentje sneuvelen (het glas).
Omdat de afscherming (kunststofdoek) geheel ontbreekt rond de maaier moet je geen personen toelaten binnen een bereik van minstens 25 meter vanwege mogelijk wegspattende steentjes of dergelijke.
De maaimesjes zijn niet allen zichtbaar. Ze kunnen naar binnengedraaid in de meshouder vastgeklemd zitten.
Tot slot moet je de trekkerhefarmen met de stabilisatiestangen (of kettingen?) zo instellen dat de volledige maaibreedte benut kan worden.
Rob Vanderstegen
Beste,op hoeveel toeren moet mijn db990 draaien om de vereiste 2250 rpm van mijn pz 135 te laten draaien.Dank bij voorbaat,Rob
jammermaarhelaas
@Rob Vanderstegen

Hier kan ik vinden dat de pto 540tpm maakt bij 1800 motortoeren.
tractordata.com/farm-tractors/000/…

Als dit klopt, en je hebt een tweetoerige pto, dan moet die op laag toerental staan, (540) en moet je 1800 toeren op de motor hebben om de cyclomaaier zijn standaard toerental te laten maken.
Schakel je de pto op hoog toerental, dan heb je aan 1100 motortoeren al genoeg. Probleem is dan vaak dat de motor het moeilijk of niet meer trekken kan.

Misschien heb je 2250 tpm gevonden ergens in een boekje over de maaier? Een landbouwmachine heeft als standaard toerental bij een pto aandrijving 540 of 1000 tpm, oude machines, voor een bescheiden trekkervermogen, zijn vrijwel allemaal gebouwd voor een 540 tpm pto. Er zit vaak ook wel een sticker op de machine waar het juiste pto toerental op staat.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 en hebben de trefwoorden pz 135 en afstellen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
26
TREFWOORDEN