Ford 3000 - Hoe moet ik mijn PZ 135 afstellen
ik heb een PZ 135 aangeschaft voor achter mijn Ford 3000. Mijn kennis van maaiers is beperkt en ik zou graag willen weten of ik de maaihoogte kan instellen. Ook hangt hij heel scheef als ik hem met de hef van de grond til.
Misschien heeft iemand een handleiding waar ik de nodige informatie in vind?
Mvg,
Laurent
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 3000 en hebben de trefwoorden pz 135 en afstellen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Het scheefhangen van de opgetilde machine is normaal (is het gevolg van alle speling op trekkerhefarmen en machinedraaipunten).
Handleiding:
kvgportal.com/W_global/Media/…
De topstang heeft (zoals bij iedere maaier) slechts 1 optimale stand (waarbij de maaibalk of maaitrommels heel iets voorover staan). Voor maaihoogteregeling is de topstangafstelling niet geschikt.
Ik zal de rechter hefarm indraaien zodat hij al wat minder scheef hangt wanneer ik hem van de grond haal. Vanuit de handleiding heb ik begrepen dat de maaihoogte ingesteld wordt door de topstang in of uit te draaien. De glijschotels moeten dus altijd de grond raken als er gemaaid wordt?
Wanneer hij in de maaistand wordt opgetild mag de koppeling dan blijven draaien? of moet de cardanas ongeveer horizontaal blijven in werkende toestand?
Alvast bedankt!
Ja, voor de cardanas is het beter dat deze redelijk horizontaal kan draaien tijdens het maaien . Tevens voldoe je dan aan punt 4 uit het hoofdstuk "Aanwijzingen voor het het maaien'' dat je dan het zogenaamde tussenframe in goede werkstand hebt.
Optillen van de maaier met draaiende cardan (ook op volle snelheid) mag, maar liever niet naar maximale hefhoogte daar dan de kruiskoppeling (met name aan trekkerzijde) in ongunstige hoek komt te staan. De maaieraandrijving mag niet hierdoor gaan klapperen.
Tijdens het maaien moet de maaier (het maaiende gedeelte) op beide glijschotels rusten.
Het indraaien van de rechter hefstang kan/mag alleen als redelijk vlak land wordt gemaaid aangezien de mogelijkheid de bodem te volgen erdoor wordt beïnvloed.
Zorg dat bij het omzetten van de maaier van transportstand (recht achter de trekker) naar maaistand dat de maaier lichtjes over de grond schuift omdat je anders zelf bekneld kan raken. De machine zal door de zwaartekracht plotseling omzwiepen als deze bij deze handeling "vrij in de lucht hangt".
Dit staat dus los van het vlakstellen in rijrichting voor de maaihoogte. Dat moet sowieso altijd gebeuren en goed zijn.
We bedoelen het zijdelings naar de grond wijzen van de maaier, naast de trekker.
Maar inderdaad, als de topstang zo veel mogelijk evenwijdig aan de hefarmen staat, dan zal de maaier minder naar voor over wijzen bij opheffen. Dit komt de stand van de aftakaskruiskoppelingen weer ten goede.
Ja, dat mag, maar til 'm niet hoger op dan echt nodig. De aandrijving mag niet beginnen te klapperen doordat de kruiskoppelingen van de tussenas (cardanas) een (te)grote hoek maken tijdens het draaien.
Daarnaast, als de maaier wordt opgetild, wil er nog wel een (met kracht) vuil, aangekoekt maaisel of iets dergelijk weggeslingerd worden. Als er personen in de buurt van de maai-activiteit staan (stuur ze weg) dan zouden ze geraakt kunnen worden door weggeslingerd vuil. (Ook kleine steentjes die tijdens het maaien worden geraakt kunnen tientallen meters wegvliegen. Ook menig trekkercabineraam is er al door gesneuveld.
Tip:
De maaier komt erg prettig stabiel in de hefinrichting te hangen als je een ketting maakt tussen het aankoppelingspunt (aan de maaier) van de rechterhefarm en deze scheef naar boven aan de trekker bevestigd ergens bij de topstang. Maak deze ketting zo lang ( of kort) dat de cardanas op ideale (vrijwel horiziontale) stand kan draaien, als de maaier strak in de ketting hangt.
Is een stuk duidelijker dan tekst,
Dat is geen probleem, maar normaal. (bij ouder trekkers + maaiers uiteraard wat meer dan nieuwe vanwege de slijtage op draai- en aankoppelpunten van hefinrichting en stangenstelsel op de maaier).
Kijk, je hebt de maaier om te maaien (en dan heb je met een tientallen jaren oude P.Z.-135 iets ongeëvenaard goeds in huis). En bij het maaien zal de maaier ongetwijfeld redelijk mooi achter (op zij) van de trekker meegetrokken worden. Dat het maaiende gedeelte niet mooi recht mee omhoog komt bij het opheffen is voor het oog misschien minder fraai, maar zoals ik schreef: je hebt de maaier om te maaien, niet om er opgetild rondjes mee te rijden.
P.S.-1: Moderne maaiers zijn tegenwoordig soms zo zwaar dat trekkerachterwielen afbreken, hefarmen of zelf de dikke hefas knappen als veelvuldig met opgetilde machine wordt gereden.
P.S.-2: Zoals eerder al iemand aangaf kun je de rechter hefstang korter draaien. Ook zou je nieuw bouten/pennen kunnen monteren op plaatsen waar grote speling zit in het hefsysteem en stangenstelsel van de maaier.