Illustratie van:

Massey Ferguson 135 - Ontluchten van het koelsysteem

Ik heb een massey ferguson 135 en hiervan heb ik de koelvloeistof vervangen.De radiator heb ik ongeveer een half uur doorgespoeld.Daarna bijgevuld maar volgens mij zit er nog lucht in het systeem. Ik heb het idee dat de slangen leeg blijven als de motor draait. Weet iemand hoe je zoiets moet ontluchten? En had ik het motorblok ook moeten spoelen? De radiator kwam vreemd roestachtig water uit. Wie weet een oplossing.

Deel dit topic

Reacties

boeremco
Heeft u gekeken of de thermostaat misschien kapot is of verstopt is want dat kan ook een probleem zijn
janvisser
@boeremco Geen idee waar die zit. De tempmeter doet het wel en de motor word ook niet heet.Hoe kijk ik de thermostaat na?
boeremco
De thermostaat zit in het thermostaathuis en dat huis zit aan de slang die naar de bovenkant van de radiator gaat stuur zo foto van het thermostaathuis. En het door meten van de thermostaat doe je als volgt je doet de thermostaat in een pannetje met koud water en dan het pannetje zet je op het vuur en hou er een temperatuur meter er bij te houden wanneer hij open gaat en of hij wel open gaat.

(klik om te vergroten)

janvisser
@boeremco Ik zal dat morgen eens proberen. Als ik de radiator tot boven vul dan duurt het maar even en dan loopt er een hele straal uit het overloopslangetje.Ook zit er nog best veel druk op de radiatordop na een paar minuten.
boeremco
@janvisser wat je ook kan doe is de slangen in knijpen als je water in heb gedaan in alle slangen knijpen behalve de bovenste slang en als dat niet werkt is de pomp misschien wel kapot maar dat gebeurt bijna nooit. Maar hoor het morgen wel hoe of was
Je zal niet de eerste zijn die een nieuwe pakking heeft gemaakt en vergeten het middenstuk er uit te knippen
Wimsumar
Beste JanVisser: Het koelsysteem heeft (schoon) een inhoud van 10,2 liter.

Het koelsysteem volgens het M.F.-135 instructieboek:

Klik (doorklikken op vorige/volgende, in de bovenhoeken van je scherm)

annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…
+1
marcpd
Het koelsysteem van een 135 hoef je niet te ontluchten. Als je koelvloeistof hebt bijgevuld hebt bij een koude motor, kun je 'm even laten lopen zonder dop op de radiator, dan zou je bij een goed werkend systeem stroming moeten kunnen zien. Als er een probleem is met de thermostaat kan ie ofwel heet lopen of blijft de thermostaat open staan, dan komt de motor niet op temperatuur. Als je 'm bijgevuld hebt en je laat de motor draaien met de stop op de radiator is het normaal dat ie in het begin water via de overloop verliest en dat er een beetje druk op het systeem komt. Zo lang de motor niet heet loopt is er niet veel aan de hand met het koelsysteem.
MASSEY-MOOI
Volgens mij kun je het helemaal niet ontluchten
hobbyist mf 35
Ik heb zelf ook een mf 135 waar de thermostaat wel los gaat tenminste ik voel dat het water op een gevenmoment warm word. Alleen heb ik het idee dat de pomp het niet doet want de onderste slang die aan de radiator zit blijft koud terwijl het water boven in de radiator echt goed warm is. Wat denken jullie daarvan ?
+1
hooidonk
@hobbyist mf 35
Het koelsysteem van de (1)35 is behoorlijk overbemeten, dus het is niet vreemd dat de slang onderaan koud blijft. Komt de motor wel goed op temperatuur?
hobbyist mf 35
@hooidonk Of die goed op temperatuur komt weet ik niet zeker omdat de meter niet werkt. Als ik me hand op het blok leg kan ik dat geen min. volhouden.
hooidonk
@hobbyist mf 35
Oei, dat is lastig inschatten. Vaak lijkt iets veel warmer dan dat het daadwerkelijk is. Als het blok wel 80° wordt, sta je na een minuut vasthouden flink vals te zingen.
Kun je die van je andere trekker niet overprikken? De voeler kun je er als het goed is zo met de hand uit draaien en dan is hopelijk het touwtje lang genoeg om bij de andere trekker te komen, als je ze een beetje strak op elkaar zet.
hobbyist mf 35
@hooidonk Haha ja idd zo warm zal die niet geweest zijn. Ja dat had goed gekund alleen die temperatuur meter doet het ook niet. Daar word de onderste slang wel warm van na een poosje gelopen te hebben. Dat is wel een 35 maar dat zal niet heel veel maken denk ik.
valmet6400power
Quote Reactie van @hobbyist mf 35:
Alleen heb ik het idee dat de pomp het niet doet want de onderste slang die aan de radiator zit blijft koud terwijl het water boven in de radiator echt goed warm is. Wat denken jullie daarvan ?

Dit heeft onze Case uit 1984 ook, we hadden een probleem met de verwarming 3 jaar terug. Dit bleek achteraf een verstopte leiding te zijn in de cabine maar toen voelden we ook voor het eerst aan de radiateur. Die was net wat jij zegt, ene slang gewoon warm en de onderste net zo koud als het buiten was. Het bleek ook een geval overbemeten radiateur te zijn, hij wordt nooit knap warm tenzij de trekker ergens al z'n 72 pk voor nodig heeft..
hobbyist mf 35
@valmet6400power Oké dat is handig om te weten zou alleen wel graag willen weten of de waterpomp het wel doet. Weet alleen nog niet hoe ik zoiets makkelijk kan testen.
+2
valmet6400power
@hobbyist mf 35
Dat is vrij eenvoudig te constateren, als hij werkt en de motor is warm dan zou je bij draaiende motor een “stroming” moeten zien in je radiateur.
Als je waterpomp niet werkt, wij hadden een trekker waarbij het asje slipte van de waaier, dan is ie zo aan de kook!
+1
hobbyist mf 35
@valmet6400power super ga ik daar naar kijken.
hooidonk
@hobbyist mf 35
Ah, dan gaat dat hem inderdaad niet worden. Nieuwe meter kost niet zoveel, dus dat is misschien het overwegen waard?

Nee, volgens mij is dat koelsysteem nagenoeg hetzelfde.

Ik kan het helaas bij die van ons momenteel niet proberen, want ik loop bij onze 35 ook te tobben met de temperatuurhuishouding. Ging altijd perfect, liep snel op naar de 80° en bleef daar ook op. Maar nadat we de thermostaathuispakking vervangen hebben, komt hij niet meer boven de 50°, alleen bij flink werken. Daarna nieuwe thermostaat gemonteerd, maar het probleem blijft hetzelfde.
hobbyist mf 35
@hooidonk Ja iddkan er beter een nieuwe in zetten laat eerst wel effe iemand kijken die er iets meer verstand van heeft en of het de meter is.

Oké dat is lastig komt zoiets omdat de thermostaat te vroeg open gaat ? Je woon mooi in de buurt zag ik ik kom uit Lunteren.
hooidonk
@hobbyist mf 35
Ik heb er geen verklaring meer voor waarom jij dit doet. Omdat hij bij belasting wel door gaat naar de 80°, lijkt het me dat de meter wel klopt. En doordat de nieuwe thermostaat hetzelfde gedrag vertoont als de oude, lijkt me dat ook niet het probleem.

Ook nog een keer het systeem leeg gehaald en weer gevuld met de voorwielen een eind van de grond om alle lucht er zo goed mogelijk uit te krijgen, maar nog steeds hetzelfde.
old man jose
Tip voor alle hobbyisten voor het vullen van het koelsysteem "" De voorwielen"" een eind van de grond volgens @hooidonk

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 135 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
20