Illustratie van:

David Brown 990 - Trekkertrekken met of zonder sper?

Beste tractorfans,

Ik had een vraagje over mijn David Brown 990. Ik ga volgende week mee doen aan trekkertrek maar hoe zit dat met de sper? Kan ik de sper tijdens het trekkertrekken gebruiken of komt er dan te veel kracht op te staan?

Deel dit topic

Reacties

jaap-paulusma
Ik heb het wel gedaan met een 990
de beide wielen worden aangedreven, en hier is de tractor op berekend.
Ik zou zeggen gewoon doen
DB-kevin
dicky
Zonder sper kun je beter thuisblijven. Het zorgt voor grip en je trekker gaat beter rechtdoor. Wel de sper loslaten als je moet bijremmen....
boegie
@dicky Ik gebruik de sper anders nooit hoor...
valmet6400power
@boegie

Ligt eraan of je in een lichte klasse mee doet of een zware klasse en of je met 2wd rijdt of 4wd maar ik heb hem altijd aan in de 4,5 ton met 4wd. Baadt het niet dan schaadt het niet!
+1
Wimsumar
Beste Dicky:

Quote Reactie van @dicky:
Zonder sper kun je beter thuisblijven. Het zorgt voor grip en je trekker gaat beter rechtdoor. Wel de sper loslaten als je moet bijremmen

Ik onderschrijf de mening/ervaring van Boegie: sper niet gebruiken.

De gewichtsoverdracht van de sleepwagen via de ketting geeft enorme druk op de achteras en is bovendien, door de ketting, midden in de achteras zodat in beginsel beide achterwielen dezelfde belasting hebben. Hierdoor in principe ook gelijke grip hetgeen door 'spergebruik' niet verder beïnvloed wordt.
Als rechtdoorrijden niet meer lukt door normaal sturen, dan wil een ingeschakelde sper ook niet losgaan en is bijremmen ook niet mogelijk.
Jarno1h
@Wimsumar Maar met trekkertrek heb je er wel vaak last van dat er gaten in de baan zitten waardoor je heel vaak met een lichte trekker zo 1 wiel geen gip heeft en je zo overzij gaat. Ik rij zelf altijd met sper en als ik die los laat gaan hij er ook gelijk uit waardoor ik wel kan bij remmen. Bij de meeste trekkers is dit niet zo. Dus de overweging is of je hebt een kans dat een wiel de grip verliest zonder sper of je hebt de kans met sper dat je niet kan bij remmen mocht dit nodig zijn.
+1
valmet6400power
@Wimsumar

Soms is de praktijk anders dan jouw theorie Wim.. 😄
Mf1155
Niet gebruiken klaar. in de 4,5 doe ik het niet en in de 6,5/tm9,0 doe ik t al zeker niet. zie het ook niet vaak dat ze het gebruiken.
DANOONTJE POWERR
@Mf1155
Ik heb in de 4,5 ton eens een wedstrijd glansrijk verloren door de sper niet te gebruiken.
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR

O ja dat ging mooi 😃 😀
+1
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power
Vóór die tijd gebruikte ik de sper nooit.
Sindsdien altijd. 😆
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power
Vóór die tijd gebruikte ik de sper nooit.
Sindsdien altijd. 😆
Ford 2000 Ruben
Even een andere vraagje tussendoor:

Als je de sper inschakelt worden er 2 wielen aan gedreven en is sturen lastiger. Maar wat als je recht rijdt en je hebt geen sper ingeschakeld, wordt dan maar 1 wiel aangedreven of 2?

Stel dat het er 2 zijn, wat ik dus niet zeker weet, wordt er dan, zodat sturen makkelijker gaat, als je stuurt nog maar 1 wiel aangedreven?
valmet6400power
@Ford 2000 Ruben

Haha ik begrijp je gedachtegang maar zo werkt het niet:

De energie die geproduceerd wordt door de motor richting de eindaandrijvingen zoekt de weg van de minste weerstand. Op het moment dat je onder normale omstandigheden rechtuit rijdt zal de vermogensbehoefte per achterwiel gelijk zijn waardoor ze ook gelijk draaien.
Dit principe is ook te merken als je met een machine in de grond de koppeling op laat komen met redelijk veel gas, in principe begint 1 wiel dan te slippen en staat de ander zo goed als stil..

Sommige sportauto's hebben daarom een "limited slipp differential" die bij een bepaald verschil in omwentelingen van beide kanten spert zodat de sportauto bij een dragrace snel wegrijdt in plaats van 1 band oprookt voor hij weg rijdt!
Wimsumar
Beste Ford 2000 Ruben:

Quote Reactie van @Ford 2000 Ruben:
Stel dat het er 2 zijn, wat ik dus niet zeker weet, wordt er dan, zodat sturen makkelijker gaat, als je stuurt nog maar 1 wiel aangedreven?

Uitleg werking differentieel:

mvwautotechniek.nl/Motor/Transmissie/…

nl.wikipedia.org/wiki/…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
19