Illustratie van:

Ford 7840 - Ford 7840sl dual power

Hey ik ben al en paar keer tegen gekomen en ford 7840 sl dual power maar thuis hebben we en gewone 7840 sl maar in de handleiding en werkplaats boek vin ik allen maar dat er en 30 km/u en 40km/u is in en sl of sle
Nu stel ik mij de vraag is er dan wel en 7840 sl dual power gemaakt van in het fabriek of is dat er zelf op ge zet

Deel dit topic

Reacties

MaxxuM4ever
SL is hand bak. 3 groepen en 4 versnelingen met dual power (zelfde bak als de ford 10 serie)
SLE is een versnellingsbak met 4 traps powershift en 4 groepen. Ik denk dat de e voor electronic staat.
Op mijn oude werk hebben ze een moffet (ford trekker) 7840 SL en die heeft een 40 bak.
Wellicht vind je meer informatie op www.konedata.net ?
robin225
@MaxxuM4ever ja versnellingen dat weet ik hoe het zit maar vind niks terug in de werkplaats boeken van en dual power ma op het internet staan toch trekkers die wel en dual power hebben in de 40 serie
SJB533
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
Ik denk dat de e voor electronic staat.

Wilde gok: ElectroShift? 😉

Om het verhaal even te completeren:
  1. 40S had als standaard de EconoShift. Optie was de DualPower. Dit was in feite niet meer, dan de oude 8X2 constant mesh uit de 1000-serie. (Of als DP: 16X4)
  2. 40SL had standaard de SynchroShift, 12X12 gesynchroniseerd. DualPower (24X24) was een optie op deze transmissie.
  3. 40SLEElectroShift/Pulse Command was de standaard. Vier powershifttrappen, in 2 gesynchroniseerde groepen en een hoog laag (16X16). Op de pook zat een knop, om tussen de beide gesynchroniseerde groepen te kunnen schakelen, zoals ook de NH TSA/T6000/T6 ElectroCommand hebben.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @SJB533:
Wilde gok: ElectroShift?

Klopt.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @SJB533:
Op de pook zat een knop, om tussen de beide gesynchroniseerde groepen te kunnen schakelen

De 40 serie had, ik geloof vanaf 1993, wel de zgn. dumpknop op de omkeerhendel. Hiermee kun je de bak bij het gebruik van de omkeerhendel ontkoppelen en koppelen en hoef je voor omkeer schakelen geen voetkoppelingspedaal meer te bedienen.

Het schakelen van groepen ging op de 40 serie bij mijn weten niet anders dan handmatig. Je had daar alleen de 4 powershifttrappen en dan dus de dumpknop.
jammermaarhelaas
Je had dus de SL uitvoering met een 12x12 gesynchroniseerde bak (3 groepen, 4 versnellingen en een omkeer) met een droge rijkoppeling.
Met DualPower werd dit dus een 24x24 bak, deze heeft geen droge plaat koppeling meer en in plaats daarvan doet de DualPower naast dat het werkt als een 2 traps powershift ook dienst als rijkoppeling. Dit is dus anders dan bij de 10 serie.

Ga er maar vanuit dat de 7840 SL af fabriek leverbaar is geweest met deze 24x24 bak.
SJB533
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
waarbij de DualPower ook dienst doet als rijkoppeling. Dit is dus anders dan bij de 10 serie.

Euh?
jammermaarhelaas
@SJB533

De DualPower bij de 40 serie gesynchroniseerde bak was in feite een 2 traps powershift, waarbij beide trappen (koppelingen dus) ook dienst kunnen doen als rij koppeling, afhankelijk of je in een even of oneven versnelling wegrijdt.

De 4 traps powershift op de 16x16 bak in de SLE had ook zo een rijkoppeling, met dan nog een 3e en 4e hydrostatisch bekrachtigde koppelingen die lichter waren geconstrueerd en vooraf schakelen (dus niet onder volle last) voordat de rijkoppeling de motor en wielen koppelt.

De DualPower van weleer, die ook nog in de ongesynchroniseerde 8x2 bak in de 40 serie leverbaar was, is een onder last schakelbaar planetaire reductie die tussen de droge plaat koppeling en versnellingsbak zit.
SJB533
@jammermaarhelaas
Wordt geloof ik tijd, dat ik eens een lesje 40SL krijg 😂
robin225
@jammermaarhelaas ja dan moet die wel in het fabriek ge maakt zijn maar vind het raar dat er dan in de orchinele werplaats boek er niets van in staar allen over de sl en sle met 12x12 en 16x16 versnelings baken of michien allen maar lever baar in be paalde landen
jammermaarhelaas
@robin225

In mijn werkplaatshandboek staat wel een beschrijving van deze 24x24 bak (evenals van de 8x2, 16x4, 12x12 en 16x16). Heb niet gezocht naar de typen waarin deze geleverd is, maar lijkt me zeer waarschijnlijk gezien er voor alle typen ook een SLE 16x16 geleverd werd.
Zal zeker ook met het land te maken hebben, maar dat ze er zijn is welhaast een feit.
robin225
@jammermaarhelaas ja wan bij ons in België heb ik nog geen tegen ge komen maar dan zullen ze er wel zijn dan ga ik mij is goed in fermer dat ik op de mijne en dualpower kan laten op zeten
MaxxuM4ever
@jammermaarhelaas hier in de buurt zijn al van verschillende 40 serie fords de 7e versnelling kapot gegaan, waarschijnlijk door veel trekwerk. Maar die zijn dus zwakker dan de eerste 2 uit een groep?
Als je er eentje met blauw dak hebt schakelt hij zelf op en neer als je het koppelingspedaal intrapt. Je moet dan flink gas geven en werkt niet zo snel dus ik gebruik het bijna nooit.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
hier in de buurt zijn al van verschillende 40 serie fords de 7e versnelling kapot gegaan

Ik ga er vanuit dat het de 16x16 bak betreft?
Wanneer ik erover nadenk lijkt het me eerder een mankement in de electronica dan een mechanische storing. Voor de 5,6,7,8 heb je allen de hoge groep, hoge versnelling. Daar ligt het allicht niet aan. Voor de 7 en 8 heb je de C1 gekoppeld, als de 8 het doet, ligt het allicht niet een de C1 (dit is 1 van de 4 hydrostatisch bekrachtigde koppelingen). En je hebt de C4 gekoppeld, maar deze koppel je ook in de 5, dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen?

Blijft voor mij over de combinatie van factoren, ergens iets in de electronica (storings code?), niet op tijd gecalibreerd?

Weet je iets van wat daarvan de oorzaak was?
SJB533
Quote Reactie van @robin225:
allen over de sl en sle met 12x12 en 16x16 versnelings baken

De 7840 S was waarschijnlijk niet leverbaar in de Benelux. De 5640 een 6640 zijn sowieso wel als S geleverd.
walker1
Een trekkerserie gaat jaren mee, in die jaren kunnen er wel modellen bij komen of afvallen, uitvoeringen kunnen veranderen doordat er een nieuwer type motor of versnellingsbak is, er kunnen verbeteringen doorgevoerd worden. Niet alle modellen en uitvoeringen zijn in elk land of werelddeel leverbaar.
Kan zomaar zijn dat een werkplaatshandboek van een model uit bouwjaar x niet juist is voor een model uit bouwjaar y.

Je kan zomaar tientallen verschillende uitvoeringen hebben binnen een serie. Bv 5 verschillende vermogens, 3 versnellingsbakken, 3 luxe niveau's. dan heb je al 5 x 3 = 15 x 3 = 45 uitvoeringen.
Dan heb je mogelijk ook nog 2wd en 4wd en dan zit je al op 90 uitvoeringen.
Als er dan gedurende de looptijd van serie ook nog aanpassingen en uitbreidingen zijn dan krijg je nog meer uitvoeringen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7840 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
8
TREFWOORDEN