Illustratie van:

Porsche Super 309 N - Hydrauliek aanlsuiting voor kipkar

Is het mogelijk om via de liftcommando een oliesnelkoppeling aan te sluiten en deze te bedienen zonder dat de lift niet heft of daalt?

ik zou namelijk graag een kipkar of schudder achter men porsche hangen.

Deel dit topic

Reacties

marc102
Dus je hebt een trekker zonder externe ventiele en je zou deze toch graag bij bouwen?

Dat kan, hier zijn wel meer topics over gemaakt. Je kan 2 dingen doen.

Optie A je maakt een aftakking op de persleiding waar je vervolgens weer een stuurventiel op zet.

Optie B je breidt het ventiel"eiland" uit met een extra ventiel echter dit zal bij jouw oude porsche wel geen optie zijn

Kun je hier iets mee?
jeffke
Mijn bedoeling was of er een mogelijkheid was om met de ventielblok van de lift de hydraulische aansluiting aan te sturen. zonder dat ik de lift bedien. en zonder een nieuwe blok bij te plaatsten en leidingen te leggen.
marc102
@jeffke oke dat is duidelijker, kun je een foto van het ventiel plaatsen?

Je zou ook eens kunnen kijken of een extern ventiel niet een optie is voor deze porsches?
jeffke
Ik ga proberen deze avond een foto te nemen.
ik weet bij de super export is een kraan op de ventielblok om om te kunnen schakelen.
+1
jeffke
Gelukt! 😛


Foto van een Porsche Super


Foto van een Porsche Super
marc102
@jeffke waar gaat de grijze leiding naat toe? Hij lijkt naar achteren te gaan?
Maar jouw vraag is dus of het mogelijk is om een kipper ventiel toe voegen zonder veel aanpassingen?
Ik weet dat er porsches met voorladers zijn dus dan zal een extern ventiel ook wel moeten kunnen met originele onderdelen

Mischien dat @Wimsumar & @oldtimergek hier meer van weten?
jeffke
De grijze leiding gaat naar achteren waar de snelkoppeling al staat.
deze stond er vroeger op en heb ze ook vervangen maar tot nu toe nog niet gebruikt om dat we niet weten hoe we ze moeten aan sturen. 😛
drm hier de vraag.:D
marc102
@jeffke Oke dus het is niet bekent of het ooit gewerkt heeft? en wat staat er in de handleiding en werkplaats boeken?
Jarno1h
@jeffke Is dat niet gewoon een persleiding? hier een stuurventiel tussen plaatsen en klaar ben je?
marc102
@Jarno1h En hoe laat je de kipper dan zakken? dan heb je dus naast een extra stuurventiel ook een retour aansluiting nodig voor dat stuurventiel toch?

Ik vermoed dat jeffke zonder al te veel aanpassingen het werkend wil krijgen maar ik vraag me af of dat gaat lukken
Jarno1h
@marc102 Ja, gewoon zon verdeelblok. 1 kant de pers andere kant drukloze retour.
Wimsumar
Beste Jeffke:

Quote Reactie van @jeffke:
De grijze leiding gaat naar achteren waar de snelkoppeling al staat.deze stond er vroeger op en heb ze ook vervangen maar tot nu toe nog niet gebruikt om dat we niet weten hoe we ze moeten aan sturen

Vermoedelijk staat deze grijze leiding rechtstreeks in verbinding met de inwendige hefcilinder. (De oliedruk in de hefcilinder is dan ook de druk op de leiding). Om bijvoorbeeld een kiepwagentje te doen leegkiepen zal derhalve eerst de hefinrichting geheel omhoog moeten gaan/gedaan worden zodat dan de olie via de grijze leiding naar externe cilinder(s) gaat.

Om een hydraulisch opgeheven schudder omhoog (en/of omlaag) te houden moet er tussen de hydrauliekslang en de snelkoppeling van de schudder een afsluitkraan gemonteerd worden. (De schudder zou anders iedere keer als de hefinrichting omhoog en omlaag wordt gedaan mee in- en uitklappen).

P.S.: Online (gratis) Porsche 309 documentatie kan ik niet vinden.
marcpd
@Wimsumar Jouw veronderstelling is juist, zo werd het origineel ook gemaakt, het externe ventiel bedien je dan met de hendel van de hef. Om te voorkomen dat de hef omhoog gaat als je het ventiel wil gebruiken, bv bij het kiepen bestaan er originele latten om de hef te blokker in vijf standen.
jeffke
@marcpd

ja die heb ik ook op een andere trekker. dat ga ik nu nog proberen en hopelijk kan ik dan men hooischudder of kipper doen werken. 😀
jeffke
@marc102 werkplaatsboek heb ik niet. en het heeft nooit niet gewerkt. drm dat ik de vraag hier stelde.

de persleiding is die kleine rode die in het midden van de blok zit.
ik zou geen stuurventiel willen bijplaatsen want dit vind ik een afzicht op de tractor enkel in het hoogst nodige geval.

het zou normaal zo moeten gaan dat je iets verplaatst op de liftblok en ik vermoed dat dat klein pinnentje is dat naast de hendel staat om de lift te bedienen. maar weet niet hoe het juist moet staan. heb al geprobeerd maar zie dan niets gebeuren.

vroeger had je op zulke tractoren ook frontladers en die werden ook bedient met de commando van de lift dacht ik.
jeffke
@Wimsumar Dit is een goede oplossing ga ik zeker proberen! 😛

maar zou toch graag te weten komen wat da klein asje is naast de commando is of wat het doet.

maar alvast bedankt voor de tip!
marc102
@jeffke Fijn dat we tot een oplossing komen haha.
Kun je misschien met paint het kleine assen omcirkelen of zo.
Of je maakt een detail foto van dit asje

Dan kunnen we je beter helpen
Wimsumar
Beste Jeffke:

Quote Reactie van @jeffke:
da klein asje is naast de commando is of wat het doet.

Ik denk dat met het stangetje, wat aan dit asje zit, de hef "automatisch" uitschakeld als een ingestelde hefhoogte wordt bereikt. (Iets dergelijks zit ook op m'n iseki minitrekker waarbij de hef ook met een enkelwerkend regelventiel wordt geactiveerd).

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Porsche Super 309 N ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
50
TREFWOORDEN