Ford 8630 - Kalibratie procedure powershift transmissie

Hallo,

Ik had graag de kalibratieprocedure gekend voor een powershift bak in een 8630.

Groeten,

Benjamin
nh1880

Reacties

Wimsumar
Beste NH1880: Ik heb een paar vergelijkbare topics opgezocht. Misschien kun je er wat mee.

New Holland 8340:
tractorfan.nl/topic/46498/

Ford 8340:
tractorfan.nl/topic/88600/
+2
nhmonteur
@Wimsumar daar heeft hij helaas niks aan, bij een 40 serie gaat het heel anders dan bij een 30 serie. Hoe het precies gaat zou ik zo ook ff moeten opzoeken.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

De 8630 (en 8730 en 8830) hebben een 18v, 9r full powershift (Funk) bak. Deze bak is geheel anders dan de 4 traps powershift in de 16v 16r bak van de 40 serie.
De 18v 9r bak heeft bijvoorbeeld maar 1 hendel, deze is voor vooruit, achteruit, op en neer.

Deze tractor was hierdoor ook zeer geliefd als bemestertrekker (tenminste hier in de buurt, met als concurrent de IHC 1455. Zoek de verschillen 😀. De 1455 maakte met name kans bij mensen die vrees hadden voor de full powershift)
MaxxuM4ever
@jammermaarhelaas je ziet de 8630 wel een stuk minder dan de 1455 voorbij komen. 8630 was toch ook iets van 140 pk? Ik heb wel eens gehoord dat de price as van die serie ford trekkers niet zo best was, waardoor de spoeling wat dunner is geworden. Ford kenners zullen dit kunnen bevestigen/ontkrachten denk ik
wouterdp
@MaxxuM4ever
nog nooit een 30 serie gezien waar de price as van versleten was
martijnimmink
Hallo, stuur maar even pb, heb dat wel. Mvg, Martijn
wouterdp
Kalibratie gaat als volgt:
tractor moet warm staan, handrem op en op 1200 toeren zetten.
contact af schakelpook naar achteruit en afschakelen en vasthouden, contact opzetten.
hij zegt cc op het display, je gaat naar neutraal.
Dan start je met kalibreren, voor de F1 zet je de pook in vooruit en dan afschakelen en pook vasthouden.
je ziet op het display dat hij begint te tellen vanaf 30, zolang hij optelt is hij bezig met de calibratie als de motor 30 toeren zakt is de koppeling gecalibreerd en stopt hij met optellen.

Je herhaalt dit voor de F2 en achteruit.

F2 doe je door pook vooruit en opschakelen

Achteruit doe je door pook achteruit en opschakelen.

Als dit alles gedaan is leg je de tractor stil contact af en wacht je 1 min.
jaap-paulusma
@wouterdp is het niet zo dat, hoe langer dat optellen duurt hoe versletener je lamellenpakket is?
wouterdp
@jaap-paulusma
dit klopt gedeeltelijk, hoe hoger het getal hoe meer olie hij naar de koppeling moet pompen. Maar een vuiltje in het ventielblok of vervuild filtertje in het ventielblok of een iets te lage druk kunnen een zeer vertekend beeld geven bij deze versnellingsbak. Heb al verschillende tractors gehad die tot 99 gingen (hoogste getal) en dan foutcode en als je het ventielblok dan afneemt en volledig reinigt stopt hij ineens al op 55 bvb.
martijnimmink
@wouterdp ja klopt, heb ik ook met mijn 8630. Kan de f1 koppeling niet kalibreren die loopt er dan ook uit. Pomp druk is 14/15 bar, platen pakket zit nog niet aan zijn maximale speling en heb de klep en solenoid al vervangen....
wouterdp
@martijnimmink

mc1 ventiel reinigen, je haalt de klep er uit en achter de klep zit nog een zeefje.
zeefje goed reinigen klep zelf ook uit mekaar halen en reinigen en terug monteren. nu zit er recht tegenover de mc1 klep de kalibratie opening van de mc1 dit moet je ook reinigen.
gaat als volgt:
lagedruk contact demonteren, daar achter zit in dat gat een zeefje dat je er uit moet schroeven met een inbus (inch maat).
zeefje eruit, goed reinigen en achter het zeefje zit een soort bout met een gaatje in van +- 1/2 mm dit haal je er ook uit met een inbus inch maat ook goed reinigen alles terug monteren en dan zou hij correct moeten kalibreren. Let wel op die zeef en de bout met heet gaatje zijn een enorm prutswerk soms gaat het in 5 min maar soms ben je er ook makkelijk een uur aan bezig.

Zal anders morgen even de tekening inscannen voor alles duidelijk te maken.
martijnimmink
@wouterdp Hallo, dat zeefje zit er bij mij niet achter. klep enzo heb ik al schoon gemaakt. Ja een tekening zou mooi wezen. Mvg, Martijn
wouterdp
Bij de eerste generatie 30's zat er inderdaad geen zeefje achter de klep zelf.
probleem zal vooral in het zeefje aan de achterkant zitten.
martijnimmink
@wouterdp ja hoe bedoel je dat?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8630 en hebben de trefwoorden versnellingsbak en kalibratie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!