Wat is verschil in olie 10w40 en 15w40

In de motor van de kraan wil ik olie aanvullen. Kan het kwaad als ik 10w40 gebruik ipv. 15w40 en vice versa? Wat is eigenlijk het verschil?

Deel dit topic

Reacties

+4
Wimsumar
Beste Lucas: De 10W40 olie zal (koud) heel iets dunner vloeibaar zijn dan de 15W40.

Olieweetjes:

autoweetjes.com/Motorolie.html/

AANVULLING:

Mits de olie van hetzelfde merk en verder ook dezelfde specificaties zie ik niet echt een probleem in het bijvullen van het motorcarter met olie van iets andere vicositeit.

(P.S.: Al die dames/heren die bij een tankstation met een flacon in de hand onder de motorkap van hun auto hangen vullen hun motorolie vast en zeker met ander merk en samenstelling olie bij. Autopech door oliemenging staat bij de A.N.W.B. niet in de top 10 van storingen).

anwb.nl/auto/nieuws/…
+6
MartinZaandam
De 15W40 is een minerale olie, dus gemaakt van Crud-oil wat ze overal in de wereld uit de grond halen of gemaakt van "oude smeerolie' want dat is tegenwoordig ook "zwart goud" en daar kunnen ze hoogwaardige nieuwe smeer olieën van maken. Nu hebt jij het over 10w40, maar hoe lager de nummering wordt hoe meer het naar vol-synthetische olie gaat. Een 5W30 is dan ook altijd synthetisch. Ik weet niet wat voor kraan je hebt, maar oudere motoren kunnen vaker op verschillende oliën lopen dan nieuwere motoren. Gooi in een nieuwe motor waar ze 10w30 voorschrijven nu nooit een hogere nummering (= andere dikte verhouding bij temperatuur), want daar kunnen (waarschijnlijk) de hydraulische klepstoters dan niet tegen. Die olie is dan te dik, je kleppen reageren daardoor later dan gebruikelijk en er kan dan een klep naar binnen (open) staan als er een zuiger alweer boven is
MaxxuM4ever
@MartinZaandam leuk weetje over olie,
Wist ik niet met mijn golf met hydraulische klepstoters
+1
erik9831
@MartinZaandam 5w30 gebruikten wij in de garage enkel in auto's met een roetfilter. 10 of 15w40 is daar ook niet geschikt voor.
+1
Wimsumar
Beste MartinZaandam:

Quote Reactie van @MartinZaandam:
Een 5W30 is dan ook altijd synthetisch.

Ik lees in onderstaande link dat synthetische olie dunner kan zijn omdat de smeerfilm sterker is.
(Synthetische olie is overigens ook 'gewoon' een minerale olie).

''Flikker, in geval van nood, alles maar door elkaar":

oldtimerautosite.nl/alles_over_motorolie.htm/…
+2
walker1
Zover ik weet zeggen die getallen, bv 10W40 alleen wat over de viscositeit en niet of het een minerale olie of een synthetische olie is, of half synthetisch.
Synthetische olie heb je ook in allerlei diktes:
oliehandel.nl/toepassing/automotive/….
@lucas : gooi gewoon de olie in de kraan die voor de kraan geadviseerd wordt.
+1
MartinZaandam
@walker1 Klopt, het getal geeft de viscositeit aan (met- of zonder W), ik leg alleen in het verhaal uit, dat de laagste nummering op het flacon/jerrycan de benaming "synthetisch" heeft staan. Het is moeilijk om hier een kort verhaal op te schrijven, waar een Topic-opener iets aan heeft, want er altijd wel iets te vinden op het internet, dat net een andere insteek geeft. Een Topic kan bijna nooit een 100% goed antwoord bevatten, maar we doen ons best om zo hoog mogelijk te eindigen
lucas
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
b-loc
Soms is het heel moeilijk om het verschil te vinden tussen synthetische of minerale olie.
Vaak staat het er niet bij.
Een voorbeeld is de "Kroon Oil dieselfleet CD+ 15W40"
kroon-oil.com/nl/catalogus/…
Het veiligheidsblad spreekt over "Hoog geraffineerde minerale oliën en additieven"
De synthetische olie krijgt dezelfde omschrijving "Kroon Oil HELAR SP LL-03 5W-30"

Op deze website zou de "Kroon Oil dieselfleet CD+ 15W40" een synthetische olie zijn.
ab-marineservice.com/en/product/…

Hoe kan ik eenvoudig het bos door de bomen zien?
+1
dennisbouter
@b-loc gewoon kijken wat kroon adviseert
b-loc
@dennisbouter Ze adviseren voor een F3L912 (D4006) MULTIFLEET SHPD 10W-40 in gematigd klimaat.
Om naar 15W40 te gaan moet je al in mediterraans klimaat zitten.
Maar ook hier kan ik niet vinden of het minerale olie is of niet.
dennisbouter
@b-loc en wat maakt dat precies uit?
b-loc
@dennisbouter Wat het uitmaakt, veel...
Dat is het verschil tussen zorg dragen of afbeulen...

Dus de website van Kroon oil is niet correct wat ik al dacht.
dennisbouter
@b-loc ik denk dat website van kroon gewoon correct is, ze adviseren jou welke olie uit hun assortiment volgens hun geschikt is.
+1
bas101
@b-loc 10w40 is in dieselmotoren van voor ca 1990 niet aan te raden 15w40 is 3 x beter
dennisbouter
@bas101 dat hangt er ook vanaf welke additieven er in zitten neem ik aan
Rokus
@b-loc weet niet waar de motor in ligt, maar als ik F3L912 intikt bij kroon kom ik uit de bij een atlas 1988 tot 1991.En dan adviseren ze 2 verschillende 15-w40 oliën
b-loc
@Rokus Ik zocht op Deutz 4507.
Hierbij kom ik deze olie uit.
kroon-oil.com/nl/productadvies/…
dennisbouter
@b-loc op de website van eurol adviseren ze ook 10w40 als beste olie kendall boven de -10 zelfde verhaal
Rokus
@b-loc Oke dat is appart jah zijn de zelfde motoren!
dennisbouter
@Rokus maar de toepassing is niet het zelfde en het toerental misschien ook niet
Rokus
@dennisbouter kraan of trekker gaat bij ons de zelfde olie in!
dennisbouter
@Rokus mee eens, je vraagt aan je leverancier een olie die overal in mag en daaruit komt dan een advies
Rokus
@dennisbouter als dat met de motoren van tegenwoordig kan, is dat voor die van 1980 helemaal geen probleem
dennisbouter
@Rokus. Weet ik niet, ik heb een 6155R DX160-5 en een CVT 6200 ingevoerd. Dan krijg ik 3x 10w40 als advies 🤷‍♂️
+1
Rokus
@dennisbouter die gaat bij ons inderdaad (MSP 10-w40) in alle motoren met AdBlue
b-loc
@Rokus
Ik heb een overzichtje gemaakt van de verschillende oliën die mogelijk zijn in een F3L912 volgens Kroon oil.
F3L912 in een D4507
-MULTIFLEET SHPD 10W-40 (gematigd klimaat)
-MULTIFLEET SHPD 15W-40 (tropisch klimaat)

F3L912 in een Atlas laadschop
-DIESELFLEET CD+ 15W-40
-MULTIFLEET SHPD 15W-40

F3L912 in een Linde heftruck
-SYNFLEET SHPD 10W-40 (half synthetisch)
-DIESELFLEET CD+ 15W-40
-MULTIFLEET SHPD 10W-40

F3L912 in een HAMM 3-WIELIGE WALS
-KROONTRAK CVT 10W-40
-AGRIDIESEL CRD+ 15W-40 (bij landbouwmachines spreken ze nooit over deze AGRIDIESEL olie)
-SYNFLEET SHPD 10W-40

F3L912 in een HAMM DUBBELROLWALSEN DV/HD DV-6K (andere soort wals)
-AGRISYNTH LSP 10W-40 (synthetisch LOW-SAPS)
-AGRISYNTH MSP 10W-40 (synthetisch MID-SAPS)
-AGRIDIESEL MSP 15W-40 (terug AGRIDIESEL olie bij een niet landbouwmachine)
+1
dennisbouter
@b-loc productie jaar zal ook nog een rol spelen hierin misschien, een Dieselfleet is een nieuwere olie als een Multifleet dus voor de trekker adviseren ze multifleet omdat de dieselfleet nog niet bestond toen de trekker uit kwam
Fendt280S
Ik doe de laatste jaren 10w40 met als specs E9. Dat is olie voor de meest moderne diesel motoren dus de beste kwaliteit olie die er op de markt is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden olie , 15w40 en 10w40 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
136
TREFWOORDEN