Illustratie van:

John Deere 2450 - Dynamo stuk, koolstofborstels vervangen

Hallo,

Trekker laadde niet bij, accu lampje brandde trouwens nooit vol, meestal beetje 'half'. Maar dynamo eruit gehaald en koolstofborstels daar uit gehaald, deze zitten aan zo'n zwart blokje, spanningsregelaar? Maar deze leken mij versleten, ene was sowieso korter dan de ander. Dynamo is van bosch, maar als ik Google op het type nummer dat op het blok sta vind ik niks.
Mijn vraag, waar kan je zo'n blokje vandaan halen, of gewoon hele dynamo vervangen?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Misschien zo niet heel duidelijk te zien, maar koolstofborstels zijn niet even lang.

Reacties

deeremeneer
Ik zou hem even bij een auto elektro zaak laten reviseren. Nieuw is vaak niet nodig.
Jasper83
Brezan oid bellen zijn vaak gewoon op voorraad. Maar zijn ze wel echt op? Vind ze nog knap lang.
Wimsumar
Beste Freekert:

Quote:
Dynamo is van bosch, maar als ik Google op het type nummer dat op het blok sta vind ik niks.

Ja, Don't forget who is Bosch!
Een jaar geleden had ik iets vergelijkbaars: Alle spanningsregelaars kosten enkele tientjes, behalve die van mijn Fendt/Bosch dynamo.
Een complete dynamo zou (als ik het goed verstaan heb) € 750,- hebben gekost.
Er zit nu een nieuwe dynamo van Letrika op, voor de prijs van € 144,- (en een fractie meer dan een nieuwe Bosch-regelaar).
erik9831
@Wimsumar Die van 750€, daarmee zou men jou dan wel herkennen in de buurt. Je zou dan de enige trekker hebben die een gouden dynamo gemonteerd had. 😁

Zelfs de oude modellen zonder spanningsregelaar op de dynamo zitten rond de 300 en 120 voor een regelaar.

De dynamo die ik het laats heb gekocht, was iets van een 130€. Dynamo met spanningsregelaar op.
Wimsumar
Beste Erik9831:

Quote Reactie van @erik9831:
gouden dynamo

"Zwart randje" er omheen is eigenlijk wel dat er een controlelampje is dat de dynamo (al of niet door defect) niet laadt, maar als de spanningsregelaar defect is, er geen waarschuwingssysteem is. Eigenlijk zou er een voltmeter op het dashboard moeten zitten.
Ik zag min of meer bij toeval en in een vroeg stadium dat er iets niet klopte. De ruitenwisser ging namelijk "2X" zo snel. Terstond een meting met de multimeter leerde dat de laadstroom een veel te hoog voltage had. Het spreekt voor zich dat dit hoge voltage verlichting en andere electrische componenten had kunnen doen doorbranden. En, eigenlijk nog belangrijker, de accu gaat bij een te hoge laadstroom koken, dat wil zeggen, het zuur treedt naar buiten met vele kwalijke gevolgen van dien.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 2450 en hebben de trefwoorden aaa en sss geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
8
TREFWOORDEN