Illustratie van:

Mc-Cormick D 430 - Mc Cormick D 430 - Akkergang (agriomatik)

Goededag,

Gisteren, tijdens het uitmaaien van de weide, in lage gearing (akkergang), heb ik gemerkt dat bij lichte weerstand (bv. bergop) de tractor (430)stil kwam te staan terwijl de motor gewoon op toeren blijft. Te vergelijken met een koppeling die volledig slipt. In eerste instantie dacht ik aan een soort differentieel wat ervoor zorgt dat het vermogen naar de aftakas gaat. Echter, zonder aftakas gebeurt het zelfde. In de 2, 3, en 4 de versnelling kan tractor, in versnelling, stil staan terwijl motor blijft lopen, ook bij vol gas. ( getest door rem in de trappen).
Kan dit iets te maken hebben met de afstelling van de agriomatik?
Alvast bedankt voor de reactie!
Sebastiaan

Deel dit topic

Reacties

BigBendeutz
Hoe zijn de andere gangen van de agriomatic-S,,,
ook deze hele fijne V-bakken, worden helaas ouder en komen aan 't eind van hun technische levensloop en reparaties zijn duur,,,//geen/weinig onderdelen meer.
Oldtimer-fan
Quote Reactie van @BigBendeutz:
reparaties zijn duur,,,//geen/weinig onderdelen meer.

Daar kan ik je geen gelijk in geven.
Zo'n beetje iedere D-serie die hier in Nederland rondrijdt heeft agriomatic. En slopers zijn er ook voldoende. Dus een Agriomatic voor de D-serie is niet moeilijk aan te komen.
De Agriomatic-S versie die in de grote CM-serie zat (523, 624, 724, 824) zijn veel moeilijker tot bijna niet aan te komen. Tenminste de in goede staat zijnde.
Oldtimer-fan
De agriomatic is af te stellen. Alleen moet je dit laten doen door iemand die er verstand van en ervaring mee heeft.
marc102
@Oldtimer-fan De Agriomatic-S is een soort automaat is mij verteld maar wat is de agriomatic bij de D serie dan? Ook het zelfde principe? Is mij nooit opgevallen dat de D serie dit principe had
+1
Oldtimer-fan
@marc102

De agriomatic-S is niet echt een automaat. Je kunt er, zonder de koppeling in te trappen, mee schakelen tussen vooruit-achteruit in de "achteruit groep".
In de kleine en grote groep kun je schakelen tussen een hoge en lage gearing ook weer zonder de koppeling in te trappen. Het werkt met lamellen en oliedruk.
De bedieningshendel zit rechts naast het stuur bij het handgas.

De agriomatic van de D-serie heeft een grote hendel links naar de versnellingspook zitten.
Met deze hendel kun je schakelen tussen de hoge en lage gearing.
Om de hoge gearing in te schakelen moet je wel het koppelingspedaal intrappen, maar als je de lage gearing wil inschakelen, moet je de agriomatik eerst in de vrij zetten (middenstand) met koppelinggebruik en kun je zonder de koppeling in te trappen hem in de lage gearing zetten.
Dit was vooral handig bij aftakasgebruik omdat de cormicks geen doordraaiende aftakas hadden.
Ook kon je de hendel verlengen naar achter de tractor zodat één persoon de tractor kon bedienen en tegelijkertijd een kar mest oid met de hand kon afladen op het land. Zoals dat in die tijd ging.
+1
AW217
Bij de D serie kun je met de agriomatic de trekker laten stoppen met rijden en zelfs schakelen zonder dat je de koppeling intrapt en weer laten rijden. De aftakas draait dus gewoon door. Zonder agriomatic bij een D serie is er eigenlijk niet mee te pakjes persen. tractorfan.nl/picture/973553/ Met agriomatic gaat dit goed!
Oldtimer-fan
Quote Reactie van @AW217:
zelfs schakelen zonder dat je de koppeling intrapt

Oh dat wist ik niet dat dat zelfs kon. Kan met mijn 423 niet.
AW217
@Oldtimer-fan 1-2-3 laag schakelen en zelfs achteruit met draaiende pakjes pers lukt bij de 439
sebastiaanguzik
Bedankt voor de reacties.
Als ik het goed begrijp geeft de agriomatic dus de mogelijkheid om te schakelen zonder koppeling. Het voordeel hiervan is dan dat de aftakas door blijft draaien.
uit reacties blijkt dat de agriomatic onderhevig is aan slijtage maar wat zijn de symptomen van een kapotte agriomatic. Ik kan dit nog niet aan mijn probleem linken. Of ga ik hier de mist mee in. Is de agriomatic een deel van de aandrijflijn. Normaal: motor-koppeling-twk-wielas. Zit hier de agriomatic hier dan tussen of is dit iets wat parallel staat?
Oldtimer-fan
@sebastiaanguzik

De agriomatik is een tussenbak volgensmij. Die zit dus tussen de koppeling en de versnellingsbak.
De d serie agriomatik slijt niet zo hard als de agriomatik S. Slijtage is te merken wanneer hij later pakt of doorslipt.
Vooral de S versie op de grote CM serie sleet snel door foutief gebruik. Te lang de agrio S hendel in de vrij en de groepenhendel in de versn. dan lopen de lamellen droog.
Bij de d serie is dat anders volgensmij. Weet niet precies hoe.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 430 en hebben de trefwoorden motor , aftakas , koppeling , versnelling , afstelling en rem geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
17