Even voorstellen: PieterLV

Allround liefhebber van techniek

Deel dit topic

Reacties

+9
PieterLV
Opgegroeid tussen de tractors van de buren en alle omwonende boeren, maar na auto-technologie gestudeerd te hebben was de interesse in tractors toch wat verder te zoeken.
Toen ik een dikke twee jaar geleden als service-technieker begon bij AVR (in België) is de liefhebberij voor landbouwmachines in het algemeen sterk teruggekomen.

Gisteren is het onvermijdelijke dan uiteindelijk gebeurd: samen met m'n vriendin een Fordson gekocht, dus nu is het hek van de dam 😉
+1
valmet6400power
@PieterLV

Wat voor Fordsin mag het zijn? 😄
+1
Arnoldvd
Laat het maar effe weten , k doe een gokje op een Dexta?
+6
Wimsumar
Beste ArnoldvD:

Quote Reactie van @Arnoldvd:
k doe een gokje

Hahhh, ik doe mee! 😉
Pieter LV heeft een Fordson gekocht en nu is het hek van de dam".

Ik gok dat z'n aanwinst koppeling- en/of remproblemen heeft. 😎
+2
PieterLV
Géén Dexta en (tot nu toe) géén rem- en koppelingsproblemen!
Nee ik wou op z'n minst een Major want ik wil er een heftruckmast aan vastknopen want dat komt me af en toe wel es van pas om bijvoorbeeld een autowrak op een aanhanger te laden. Nu leen ik daarvoor altijd de heftruck van de buren, maar als ik zo'n mast op de hefarmen kan zetten bespaart dat me wel al wat moeite.

Het exemplaar dat we (mijn vriendin en ik) gekocht hebben is er eentje van '59 (en dus volgens mij een Power Major, heb ik dat juist?) en is ooit jaren geleden omgebouwd naar een zescilinder. Veel te veel vermogen voor hetgeen we gaan doen, maar teveel kan nooit kwaad 😉
Ik hou ook wel van de ronk van die zescilinder, dus dat is ook weer mooi meegenomen.
Op de motor, net achter de dynamo, zag ik trouwens B12C staan. Kan iemand daar iets uit afleiden? Ik heb een Simms-pomp, geen FOMOCO achter het uitlaatspruitstuk en volgens mij een aangepaste triangel.

Deze avond is de verkoper hem komen brengen, dus het spelen kan beginnen. Er is best wel veel werk aan, maar ik zie het zitten. Het eerste probleem is dat heel de startinrichting er aan hangt te bengelen, dus ik ga maar es op zoek naar een startrelais enzo. De hefarmen gingen ook niet omhoog zag ik toen hij van de aanhanger afreed, ondanks het feit dat het hendeltje omhoog stond.

Anyway, ik heb enkele foto's. Post ik die hier of maak ik dan beter een eigen vooruitgangstopic aan?

Oh en dank jullie voor jullie belangstelling, dat is altijd fijn 😄
+1
Wimsumar
Beste PieterLV:

Quote Reactie van @PieterLV:
Anyway

Met de aanschaf van de 1959 Fordson Power Major zal je vakantie naar Frankrijk er wel bij in schieten. Dan nu maar met een paar woordjes uit dat land het gevoel krijgen niets gemist te hebben:

Gebruikershandleiding:
(De hefarmen kunnen omhoog als eerst gelijktijdig met de aftakas de hefpomp wordt ingeschakeld).

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Het hydraulisch systeem:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Nog meer documentatie op de website van T.F.-lid LutjeFord:

lutje-ford.nl/
PieterLV
@Wimsumar

Wauw, daar heb ik pas iets aan, twee minuutjes in zitten scrollen en als weer wat geleerd. Dankje! Ik weet wat gelezen dit weekend 😄
+6
PieterLV
De hefarmen werken! 😃
PieterLV
Gisteren heb ik m'n vriendin leren met de tractor rijden en dat ging vrij goed. De Fordson heeft een dik uur gedraaid zonder problemen. Vandaag was het mis. Toen hij startte vloog hij direct naar hogere toeren terwijl de gashendel wel helemaal omhoog stond. Beetje zitten prutsen aan de pomp, maar ik kon hem toch echt alleen maar lager in toeren krijgen door aan het hendeltje te trekken waarmee je de motor stillegt.
Beetje online gezocht en een gelijkaardig topic gevonden op een ander forum en daar bleek dat het membraan in de pomp kapot was. Lijkt goed mogelijk als ik zo de symptomen op een rijtje zet.

Als ik een Simms pomp heb, maakt het dan uit of dat voor een vier- of een zescilinder is als ik dit membraan bestel?
histoparts.com/nl/webshop/…

Er staat bij dat het voor Simms pompen is, dus mij lijkt dat goed? Kan iemand dat bevestigen? Dan bestel ik'm meteen 😄
+2
Wimsumar
Beste PieterLV:

Quote Reactie van @PieterLV:
gelijkaardig topic gevonden op een ander forum

Op dit forum is de Fordson (Dexta + Major) naar ik meen de meest besproken trekker.

De vraagbaak: (Klik & scroll)

Super Major:
tractorfan.nl/machine/fordson/…

Power Major:
tractorfan.nl/machine/fordson/…
PieterLV
@Wimsumar Een vraagbaak. Dat ik daar zelf nog niet naar gezocht had...
Dankjewel!
+5
PieterLV
Ohja, bijna vergeten: Foto's!

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

mklok
@PieterLV wel even werk aan , maar zal best een mooie trekker. Succes ermee.
+3
fendt308-driver
Mooi project succes ermee
+5
PieterLV
Dankje!

Ondertussen is het membraantje in de pomp al vervangen, zit er een netter stuurwiel op en zijn er al enkele dingen die niet origineel zijn eraf gegooid. Het begint toch al een beetje een beter zicht te krijgen 😄
Volgend klusje: voetgas knutselen. Ik ben niet zo'n fan van enkel met handgas te rijden...

M'n vriendin is dus ook al fan trouwens! 😄

+1
Arnoldvd
Histoparts het een setje voor voetgas maar als je die binnen krijgt goed controleren bij mij was ie namelijk niet kompleet.
PieterLV
@Arnoldvd Ja dat heb ik ook al zien staan, zag er netjes uit, maar ik geef liever 100 euro aan dingen die dringender zijn zoals de filtertjes en stuurgewrichten enzo. Een voetgassetje knutselen lukt me wel 😄
Arnoldvd
@PieterLV daarom kun je mooi afkijken zo
PieterLV
Beetje minder leuk nieuws, gisteren tot de constatatie gekomen dat de koppakking lek is en dat de koppelingsplaat van de PTO versleten is. Ik had al in de mot dat er koelvloeistof verdween, maar toen ik gisteren bijvulde terwijl hij draaide en de KVS er terug werd uitgespuwd, werd het wel duidelijk. Het verbaast me wel hoe mooi de motor nog draait, dat is bij auto's meestal niet het geval 😛
De koppelingsplaat van de PTO is ook redelijk duidelijk, als je de hefarmen einde slag omhoog duwt stopt de asstomp gewoon met draaien, dus daar moet ik ook al niet lang zoeken.

Stomme dingetjes die ik eigenlijk had moeten zien toen ik'm kocht, maar ach, daar kan ik nu toch niks aan veranderen.
Binnenkort maar even enkele onderdelen bestellen. Zijn er dingen die ik ook beter meteen doe als de kop eraf is of als ik de motor en versnellingsbak splits?
Fordje4600
@PieterLV kijken of de zuigers, cilinderbussen nog goed zijn
marc102
Super interessant topic! Ik schrijf deze reactie zodat ik meldingen krijg als er iets gepost wordt, verder heb ik niks te melden 😆
PieterLV
@mklok
Aardig wat werk ja, maar ik heb tijd 😄
Dankje!

@Fordje4600
Allright bedankt, ga ik doen. Ik dacht sowieso te wachten om onderdelen te bestellen tot het blok openligt. Gezien de manier van slijtage van al de andere delen, verwacht ik daar ook nog wel een en ander aan te treffen wat aan vervanging toe is.

@marc102
Haha dat mag best, maar ik denk dat er elders op dit forum toch interessantere topics te vinden zijn dan een simpele restauratie 😛
+4
PieterLV
Zo! Ondertussen enkele kleine dingetjes gefixt en een beetje gespeeld, af en toe moet dat kunnen 😄









Toch maar even dat brekertje geprobeerd, koppakking is nu toch al om zeep, op die 5 minuten gaat het ook niet komen 😄



Gisteren ook maar eens de bekabeling gelegd zoals die hoort te liggen. Starten door de kabels van de startmotor rechtstreeks op de batterij te houden is niet zo handig.
Wonder, o wonder, alles werkt nog! Kabeltjes (provisorisch) aangesloten en nu start hij zoals dat hoort 😄



Op naar de winter, volgende jobs: koppakking en koppelingsplaten!
Arnoldvd
@PieterLV mooi om weer foto's van dit project te vinden
valmet6400power
@Arnoldvd

Inderdaad!
PieterLV
Dankje! Ik doe mijn best 😄
ford3600fan
Mooie trekker! Ga je deze restaureren?
Ben zelf ook bezig met het restaureren van een 6 cilinder. Ik houd je topic in de gaten. Goed bezig!
+1
PieterLV
@ford3600fan Dankje!
Dat is het plan ja, maar het zal een lange weg zijn. Er is geen haast bij, dus de restauratie zal stap voor stap gaan als ik er tijd voor heb. Eerst op mechanisch vlak maar 'ns alles goed doen werken 😄
+2
ford3600fan
@PieterLV Goed bezig! Dat is bij mij net zo, geen haast. Inmiddels is hij motorisch goed, net als de achterbrug en versnellingsbak. Het optische gedeelte is nu aan de beurt. Plaatwerk zit nog wat werk aan maar dat is prima te doen. Binnenkort er weer mee bezig.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
290