TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Toen ik een dikke twee jaar geleden als service-technieker begon bij AVR (in België) is de liefhebberij voor landbouwmachines in het algemeen sterk teruggekomen.
Gisteren is het onvermijdelijke dan uiteindelijk gebeurd: samen met m'n vriendin een Fordson gekocht, dus nu is het hek van de dam
Nee ik wou op z'n minst een Major want ik wil er een heftruckmast aan vastknopen want dat komt me af en toe wel es van pas om bijvoorbeeld een autowrak op een aanhanger te laden. Nu leen ik daarvoor altijd de heftruck van de buren, maar als ik zo'n mast op de hefarmen kan zetten bespaart dat me wel al wat moeite.
Het exemplaar dat we (mijn vriendin en ik) gekocht hebben is er eentje van '59 (en dus volgens mij een Power Major, heb ik dat juist?) en is ooit jaren geleden omgebouwd naar een zescilinder. Veel te veel vermogen voor hetgeen we gaan doen, maar teveel kan nooit kwaad
Ik hou ook wel van de ronk van die zescilinder, dus dat is ook weer mooi meegenomen.
Op de motor, net achter de dynamo, zag ik trouwens B12C staan. Kan iemand daar iets uit afleiden? Ik heb een Simms-pomp, geen FOMOCO achter het uitlaatspruitstuk en volgens mij een aangepaste triangel.
Deze avond is de verkoper hem komen brengen, dus het spelen kan beginnen. Er is best wel veel werk aan, maar ik zie het zitten. Het eerste probleem is dat heel de startinrichting er aan hangt te bengelen, dus ik ga maar es op zoek naar een startrelais enzo. De hefarmen gingen ook niet omhoog zag ik toen hij van de aanhanger afreed, ondanks het feit dat het hendeltje omhoog stond.
Anyway, ik heb enkele foto's. Post ik die hier of maak ik dan beter een eigen vooruitgangstopic aan?
Oh en dank jullie voor jullie belangstelling, dat is altijd fijn
Beetje online gezocht en een gelijkaardig topic gevonden op een ander forum en daar bleek dat het membraan in de pomp kapot was. Lijkt goed mogelijk als ik zo de symptomen op een rijtje zet.
Als ik een Simms pomp heb, maakt het dan uit of dat voor een vier- of een zescilinder is als ik dit membraan bestel?
histoparts.com/nl/webshop/…
Er staat bij dat het voor Simms pompen is, dus mij lijkt dat goed? Kan iemand dat bevestigen? Dan bestel ik'm meteen
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Ondertussen is het membraantje in de pomp al vervangen, zit er een netter stuurwiel op en zijn er al enkele dingen die niet origineel zijn eraf gegooid. Het begint toch al een beetje een beter zicht te krijgen
Volgend klusje: voetgas knutselen. Ik ben niet zo'n fan van enkel met handgas te rijden...
M'n vriendin is dus ook al fan trouwens!
De koppelingsplaat van de PTO is ook redelijk duidelijk, als je de hefarmen einde slag omhoog duwt stopt de asstomp gewoon met draaien, dus daar moet ik ook al niet lang zoeken.
Stomme dingetjes die ik eigenlijk had moeten zien toen ik'm kocht, maar ach, daar kan ik nu toch niks aan veranderen.
Binnenkort maar even enkele onderdelen bestellen. Zijn er dingen die ik ook beter meteen doe als de kop eraf is of als ik de motor en versnellingsbak splits?
Toch maar even dat brekertje geprobeerd, koppakking is nu toch al om zeep, op die 5 minuten gaat het ook niet komen
Gisteren ook maar eens de bekabeling gelegd zoals die hoort te liggen. Starten door de kabels van de startmotor rechtstreeks op de batterij te houden is niet zo handig.
Wonder, o wonder, alles werkt nog! Kabeltjes (provisorisch) aangesloten en nu start hij zoals dat hoort
Op naar de winter, volgende jobs: koppakking en koppelingsplaten!
Ben zelf ook bezig met het restaureren van een 6 cilinder. Ik houd je topic in de gaten. Goed bezig!