Illustratie van:

Hanomag R12 - Hanomag R12 start niet

Dag allen,
Ik lees hier al een tijdje mee, maar ik heb nog niets gepost 😄

Ik heb een probleem met een Hanomag R12 (bj 1954).
Motor is het type D611 S, een cilinder, 2-takt diesel.
Deze startte steeds slechter en slechter. Uiteindelijk startte deze niet meer...
Mss zijn hier mensen die me hier mee kunnen helpen of me in de juiste richting zetten...

Wat we al geprobeerd hebben:
- compressie getest (rond de 22 bar, met pieken van 26 bar, door verlies van die leiding naar de tester), is dat genoeg?! Verhouding is 1:18.
- nieuwe injecteur (maar gaat die open bij de juiste druk? -dat is instelbaar dmv "rondellen"-, rond 150 "atü" = 148 bar) Dat kan je blijkbaar testen met zoiets: ebay.com/itm/… , maar ik heb dat niet...
- De druk van de pomp al wat bijgeregeld (wat minder, wat meer, maar blijft hetzelfde), is de druk /pomp goed? Ook hier geen apparatuur om dat te meten...
- starter gereviseerd (ging heel traag rond), draait nu snel genoeg...
- Injecteur van de andere traktor eens erin gezet (startte toen direct, maar is ook maar bij ene keer gebleven, lucky shot?)
- nieuwe gloeibougie (gloeit wel degelijk)
- startpilot en naft in de inlaat gespoten
- "in gang" proberen te trekken met de anderen traktor (we hebben nog een C112, => "facelift" R12).
- nieuwe diesel getankt
- ontluchten van de injectieleiding, filters vernieuwd
- nieuwe batterij

Hij startte wel steeds slechter (eens hij draaide, geen probleem). Dus da kan wel wijzen op slechter wordende compressie of falende pomp, veronderstel ik?
Zou het kunnen te maken hebben met de "centrifugale regelaar" van de pomp (die je toerental regelt)?

Er komt wel wit-grijze damp uit (is dat "onverbrande diesel"?), maar aanslaan doet hij niet...

Ik zou dit graag oplossen, dus alle hulp is welkom...

Al vast bedankt.

mvg,
Willem

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste VVillem: Het 'lucky' antwoord heb je zelf al ontdekt/gegeven. De grijs/witte damp wijst op onvoldoende verneveling van de ingespoten diesel en het "starten en lopen" met de verstuiver van de andere trekker bewijst tevens dat de verstuiver aan vernieuwing toe is.

P.S.: Zet de nieuwe verstuiver 10 `a 20 BAR lager dan eigenlijk voorgeschreven is. De inspuitpomp is, zoals je zelf ook al terecht opmerkt, niet nieuw meer en mogelijk niet meer in staat de voorgeschreven inspuitdruk te behalen.
VVillem
Beste Wimsumar,
Bedankt voor het snelle antwoord. Er zit reeds een nieuwe verstuiver in (ik had "injecteur" geschreven, ik ben van België sorry 😄 ).
Toen ik de verstuiver van de andere traktor (C112, zelfde motor) erin zette, startte deze inderdaad. Maar het is bij die 1 keer gebleven...Daarna sloeg hij niet meer aan met deze verstuiver. Zowel niet bij "warme" motor (toen ik de hem 10 minuten had afgelegd) als bij koude motor (de dag erna)...Daarom dat ik aan een lucky shot dacht.
Ik beschik momenteel niet over materiaal om de verstuiver te regelen (en de pomp ook niet). Maar waarom startte die de ene keer wel direct en de andere keren niet meer...?
We hebben tot slot ook nog eens geprobeerd om "warme lucht" rechtstreeks in de roots blower te blazen (om de verbrandingskamer sneller warm te krijgen), maar ook dit zonder succes...
De CR is 1:18. Hoeveel bar moet deze minimum hebben?
Deze heeft max 22-26 bar (pieken in de meeting, door een "lekje" in de leiding die naar de meter gaat). Maar ik veronderstel dat deze gewoon 26 bar heeft.
Onze andere traktor (die wel mooi draait en start) heeft pieken rond de 30 bar...
Tevens ook geprobeerd om zonder uitlaat te starten (omdat er redelijk veel vuil in de uitlaat zit), maar ook zonder succes...
Volgens mij ligt het ook aan de verstuiver/pomp (indien de compressie van 22-26 bar genoeg is natuurlijk, anders is het de zuiger/cilinder).
cyclonedriver
Verstuiver laten afstellen in een "diesel-center"
Polderjong
Heb je al eens naar het lucht toevoer gedeelte gekeken ? Roots blower vervuild ?
VVillem
Wanneer we hem proberen te starten koppelen we de luchtfilter af (rubberen buis tussen de luchtfilter en de blower) zodat we wat "startpilote" rechtstreeks in de blower kunnen spuiten. De blower heb ik nog niet nagekeken.
Kan iemand mij zeggen hoeveel bar de motor minstens moet hebben om te draaien/starten (CR is 1:18)?
Ik heb een garage gecontacteerd waar ik de verstuiver kan laten afstellen. Dat ga ik één dezer dagen maar eens doen. Andere suggesties zijn nog steeds welkom 😄
old man jose
Zorg ook dat de startmotor voldoende toeren draait zo dat de motor tijdens het starten snel rondgaat. Bij het langzaam starten koelt de lucht en de damp te snel en is het verbrandingspunt te laag, neem anders 2 accu's dan is het amperage hoger en draait de starter sneller. Zeker de gloeibougie nog een keer testen.
VVillem
In de startmotor zitten nieuwe koolstofborsteltjes. Deze draait nu een pak sneller dan ervoor, maar het is precies niet voldoende. Met 2 batterijen kan ik het eens proberen. De huidige is levert 76Ah (dat is niet super veel) en is redelijk nieuw. De traktor is slechts 510cc en de starter lijkt er helemaal geen moeite mee te hebben... De gloeibougie is nieuw en gloeit zowel bij het voorverwarmen als bij het starten (dat heb ik getest).
We hebben ook al geprobeerd om hete lucht rechtstreeks in de blower te blazen, zodanig dat de verbrandingskamer sneller op temperatuur komt. Maar zonder succes.
Maar ik vraag me nog steeds af hoeveel compressie de motor moet hebben minstens...
VVillem
Hier kan je de "compressietest" zien, genomen via het gat van de gloeibougie. Het feit dat er zoveel verlies is, ligt aan de verbinding tussen het adaptiestukje en de leiding. Maar je kan zien dat er "pieken" zijn van rond de 26 bar (als je goed kijkt 😄 ). CR is 1:18. Onze andere Hanomag C112 (zelfde motor) draait 4 bar meer. En die rijdt en start wel goed...
tinypic.com/r/jhaknm/…
Polderjong
Heb je al eens geprobeerd om hem aan te slepen ? als je de ruimte hebt en je kan hem over een lengte van een paar honderd meter slepen met een andere tractor ervoor, even door de zure appel van een aantal kleine verstoringen heen trekken, vroeger op de boerderij standaard protocol wanneer er eens weer een oud beestje niet wilde starten. Mogelijk zitten je zuigerveren deels vast gekoekt, wanneer hij eenmaal loopt en de motor komt op temperatuur heb je kans dat deze weer los komen.
VVillem
Dat hebben we inderdaad al geprobeerd... Een paar 100m gereden, en ondertussen de gloeibougie laten warmen en startpilote ingespoten (terwijl we hem aanslepen). Veel damp, maar weinig succes.
Wimsumar
Beste VVillem:

Quote Reactie van @VVillem:
startpilote

De meningen over het gebruik van startether zijn nogal eens erg verdeeld. Het zou de motor (gemakkelijk) inwendig kunnen beschadigen. Als ik de animatie van een 2-takt-diesel bekijk, lijkt mij juist dit type dieselmotor bij uitstek gevoelig voor "startpiloteschade".


Ook lees ik iets over de relatief hoge compressiedruk van een 2-taktdiesel.

nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktdieselmotor/

Helaas kan ik geen Hanomag R12 documentatie vinden.

Herstel, toch documentatie van de Hanomag 611 motor gevonden:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
VVillem
@Wimsumar
Ik heb idd ook al verdeelde meningen gelezen over het gebruik van startether.
Volgens de ene persoon enorm schadelijk, volgens de andere persoon perfect onschadelijk.
Mijn grootvader (92 jaar) is altijd mechanieker geweest (traktoren) en heeft het dikwijls gebruikt. Volgens hem werd het vroeger altijd gebruikt (maar dat neemt natuurlijk niet weg, dat het niet schadelijk kan zijn). We gebruiken het slechts in berperkte mate... Om te zien of de motor er op reageert...
Bedankt voor de pdf van de D611-motor. Ik had afgelopen maandag net hetzelfde besteld (in het Duits). Maar dat Frans is wat gemakkelijker, super!
Ik ga deze namiddag nog wat proberen te sleutelen en mss de verstuiver eens binnenbrengen om te laten afstellen dmv "shims".
deeremeneer
- De druk van de pomp al wat bijgeregeld (wat minder, wat meer, maar blijft hetzelfde), is de druk /pomp goed?

Hoe en waar heb je de druk van de pomp verstelt? De andere dingen die je gedaan hebt is dat voor of na dit verstellen? Kun je eens een filmpje maken van je startpogingen?
VVillem
@deeremeneer
Ik ga eerst nog eens kijken of de "timing" van de injectiepomp nog goed staat...
De pomp kan je bijregelen aan de onderkant van de pomp:
tinypic.com/r/2ez3b7t/…
Rechts onder de oliepeilstok kan je de zeskantmoer verwijderen en daaronder zit een schroef om de druk bij te stellen (volgens mijn grootvader toch).
De andere dingen waren voor het bijgeregelen van de pomp...
akkermopet
@VVillem Heb je de blower al na gekeken?
Als de blower niet mee draaid via een v-snaar, slaat de motor nooit aan!!!
De blower is het "hart" van de motor!
Startpiloot is een moordenaar voor deze Hanomag!!!!
VVillem
Afgelopen vrijdag de verstuiver laten testen met het juiste materiaal.
Dit type verstuiver kan je bijregelen (wnn deze open gaat) dmv shims achter de veer te plaatsen.
De verstuiver moest open gaan bij 150 bar. Helaas ging deze pas open bij 180 bar. Er zaten geen shims meer achter de veer. Dus de enige manier om deze vroeger open te laten gaan is de veer bijwerken (inkorten). Dat wou ik voorlopig niet doen. De verstuiver heeft trouwens een mooi patroon en druipt/lekt niet...
Old school materiaal, maar werkt nog goed:

Om zeker te weten of de pomp deze druk kon opbrengen, alles maar eens gemonteerd met de verstuiver buiten de motor. Met dit als resultaat:
View My Video
Ik had niet verwacht dat de pomp de druk ging halen. Maar zoals je kan zien, lukt dit aardig. De timing van de pomp lijkt ook goed te staan als je alles nagaat...

Dan maar alles eens gemonteerd en terug ontlucht.
Toch maar eens proberen te starten en wonder boven wonder startte de Hanomag binnen de 5 seconden.
Helaas was het van korte duur. 200m gereden en toen hij wat "kracht" moest zetten, viel hij stil. Daarna hebben we hem niet meer kunnen starten.
Dan maar teruggesleept naar de stalplaats.

We vermoeden dat het toch de compressie is van de piston (gebrek aan). Eens de motor op temperatuur komt, zet de cilinder uit en daalt de compressie waarschijnlijk.
Ik ga een dezer eens langs bij een specialist. Ik heb nog een reserve cilinder (onderblok) liggen en pistons/segmenten kan je in overmaat bestellen.
Ik hoop dat het hiermee opgelost gaat zijn...
Wimsumar
Beste VVillem:

Quote Reactie van @VVillem:
View My Video

Dat ziet er veelbelovend uit. Toch blijkt uit de literatuur dat een veel hogere inspuitdruk ten opzichte van voorschrift een negatief effect heeft op een optimale werkslag. Door de veel krachtigere inspuiting vindt de eventuele verbranding niet op de juiste plek in de (gehele) verbrandingsruimte plaats. Ook komt de inspuiting een fractie later (te laat?) op gang. De ingespoten diesel zou onvoldoende met de lucht mengen, en zichzelf zelfs blussen.

(P.S.: Als ik met de hogedrukreiniger op 100 BAR spuit in plaats van 70 heeft dat ook een enorm effect op wat de waterstraal doet. Niet allemaal ten gunste van een goed reinigingseffect).
VVillem
@Wimsumar
Dat is waar ik ook bang voor ben...
Maar de traktor heeft daarna wel gelopen (tot hij op bedrijfstemperatuur was en wat "kracht" moest zetten).
Voorgaand had ik wel eens de verstuiver (gehele behuizing) van onze andere Hanomag (zelfde motor) -die wel goed loopt- overgezet. Toen startte die ook direct en stopte die er ook mee, eens op temperatuur...
Dus net hetzelfde verloop, met andere verstuivers...
Volgens mij kan dat wel wijzen op een te lage compressie (zuiger) of een soort van "vapour lock" op een of andere manier...
We zoeken verder 😄
VVillem
@akkermopet
Die hebben we inderdaad nagezien. Vorige keer hadden we "backfires" bij het starten. Eerst dachten we dat deze uit de uitlaat kwamen. Maar afgelopen vrijdag had ik ontdekt dat er een schroef miste van de blower (1 vd 4). En en een andere stond los. Deze vastgezet en een andere schoef geplaatst. De blower ook maar eens gereinigd (er zat wel wat vuil in). De V-snaar spant genoeg en de blower draait mooi mee...
Dus het zullen wel "intake manifold" backfires geweest zijn. Aangezien hij der daarna niet meer gedaan heeft...
Ik probeer startpilote zoveel mogelijk te vermijden. Maar leg dat maar eens uit aan mijn grootvader 😄
+1
VVillem
Ik heb de cilinder gisteren bij een gespecialiseerde firma binnengebracht om te laten boren + honen. Dat zal de compressie zeker ten goede komen.
Oversize piston en pakkingen ga ik ook bestellen.
Ik hou jullie op de hoogte!
+2
VVillem
Update!

Wegens het vermoeden van een te lage compressie heb ik een cilinder (die we nog liggen hadden) laten boren en honen.
Tegelijk ook een oversize piston en pakkingen besteld.
Afgelopen week had ik alle stukken binnen.
Gelijk maar begonnen, aan de “revisie”.
Je start met dit:
i65.tinypic.com/30naf7n.jpg/

Na wat demontage-werken krijg je dit:
i67.tinypic.com/28guhhc.jpg/
Wat een smerige boel! Deze motor is al heel lang niet geopend. Het leek wel pek ipv olie!

Alles mooi gereinigd en alle nieuwe stukken geplaatst.
Laatste foto voor de nieuwe cilinder er op ging:
i68.tinypic.com/351u839.jpg/

Daarna alles gemonteerd.
Nieuwe olie, brandstoffilter, koelwater,...
Brandstofleidingen ontlucht.

Toen werd het spannend, zou hij starten?

Door het ontluchten was de batterij wat platter geworden en draaide de startmotor veel te traag.
Motor sloeg niet aan 😕

Dan de startkabels aangesloten op mijn draaiende wagen...
De startmotor ging nu wel snel rond. En na enkele seconden waren de eerste pruttels/tekenen van leven er.

De motor sloeg aan! En draait zonder al te veel rookontwikkeling. Hij draait nu veel zachter dan ervoor (toen hij wel nog draaide).
Ook als je hem 30 min aflegt, start hij zonder al te veel problemen.
Nu inrijden 😄

Mijn grootvader (bijna 93 jaar) heeft ondertussen het gras gemaaid van zijn boomgaard met de traktor (met maaibalk). Alles perfect verlopen.
Op naar de eerste 10 draaiuren en dan een oliewissel 😄

Succes dus!!!
+1
thefendtfreak
@VVillem leuk om te lezen dat het probleem opgelost is, de aanhouder wint!
+1
akkermopet
Ja, met recht gezegd "de aanhouder wint!"

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hanomag R12 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
22