Dag allen,
Ik lees hier al een tijdje mee, maar ik heb nog niets gepost
Ik heb een probleem met een Hanomag R12 (bj 1954).
Motor is het type D611 S, een cilinder, 2-takt diesel.
Deze startte steeds slechter en slechter. Uiteindelijk startte deze niet meer...
Mss zijn hier mensen die me hier mee kunnen helpen of me in de juiste richting zetten...
Wat we al geprobeerd hebben:
- compressie getest (rond de 22 bar, met pieken van 26 bar, door verlies van die leiding naar de tester), is dat genoeg?! Verhouding is 1:18.
- nieuwe injecteur (maar gaat die open bij de juiste druk? -dat is instelbaar dmv "rondellen"-, rond 150 "atü" = 148 bar) Dat kan je blijkbaar testen met zoiets: ebay.com/itm/… , maar ik heb dat niet...
- De druk van de pomp al wat bijgeregeld (wat minder, wat meer, maar blijft hetzelfde), is de druk /pomp goed? Ook hier geen apparatuur om dat te meten...
- starter gereviseerd (ging heel traag rond), draait nu snel genoeg...
- Injecteur van de andere traktor eens erin gezet (startte toen direct, maar is ook maar bij ene keer gebleven, lucky shot?)
- nieuwe gloeibougie (gloeit wel degelijk)
- startpilot en naft in de inlaat gespoten
- "in gang" proberen te trekken met de anderen traktor (we hebben nog een C112, => "facelift" R12).
- nieuwe diesel getankt
- ontluchten van de injectieleiding, filters vernieuwd
- nieuwe batterij
Hij startte wel steeds slechter (eens hij draaide, geen probleem). Dus da kan wel wijzen op slechter wordende compressie of falende pomp, veronderstel ik?
Zou het kunnen te maken hebben met de "centrifugale regelaar" van de pomp (die je toerental regelt)?
Er komt wel wit-grijze damp uit (is dat "onverbrande diesel"?), maar aanslaan doet hij niet...
Ik zou dit graag oplossen, dus alle hulp is welkom...
Al vast bedankt.
mvg,
Willem
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Hanomag R12 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
P.S.: Zet de nieuwe verstuiver 10 `a 20 BAR lager dan eigenlijk voorgeschreven is. De inspuitpomp is, zoals je zelf ook al terecht opmerkt, niet nieuw meer en mogelijk niet meer in staat de voorgeschreven inspuitdruk te behalen.
Bedankt voor het snelle antwoord. Er zit reeds een nieuwe verstuiver in (ik had "injecteur" geschreven, ik ben van België sorry ).
Toen ik de verstuiver van de andere traktor (C112, zelfde motor) erin zette, startte deze inderdaad. Maar het is bij die 1 keer gebleven...Daarna sloeg hij niet meer aan met deze verstuiver. Zowel niet bij "warme" motor (toen ik de hem 10 minuten had afgelegd) als bij koude motor (de dag erna)...Daarom dat ik aan een lucky shot dacht.
Ik beschik momenteel niet over materiaal om de verstuiver te regelen (en de pomp ook niet). Maar waarom startte die de ene keer wel direct en de andere keren niet meer...?
We hebben tot slot ook nog eens geprobeerd om "warme lucht" rechtstreeks in de roots blower te blazen (om de verbrandingskamer sneller warm te krijgen), maar ook dit zonder succes...
De CR is 1:18. Hoeveel bar moet deze minimum hebben?
Deze heeft max 22-26 bar (pieken in de meeting, door een "lekje" in de leiding die naar de meter gaat). Maar ik veronderstel dat deze gewoon 26 bar heeft.
Onze andere traktor (die wel mooi draait en start) heeft pieken rond de 30 bar...
Tevens ook geprobeerd om zonder uitlaat te starten (omdat er redelijk veel vuil in de uitlaat zit), maar ook zonder succes...
Volgens mij ligt het ook aan de verstuiver/pomp (indien de compressie van 22-26 bar genoeg is natuurlijk, anders is het de zuiger/cilinder).
Kan iemand mij zeggen hoeveel bar de motor minstens moet hebben om te draaien/starten (CR is 1:18)?
Ik heb een garage gecontacteerd waar ik de verstuiver kan laten afstellen. Dat ga ik één dezer dagen maar eens doen. Andere suggesties zijn nog steeds welkom
We hebben ook al geprobeerd om hete lucht rechtstreeks in de blower te blazen, zodanig dat de verbrandingskamer sneller op temperatuur komt. Maar zonder succes.
Maar ik vraag me nog steeds af hoeveel compressie de motor moet hebben minstens...
tinypic.com/r/jhaknm/…
Hoe en waar heb je de druk van de pomp verstelt? De andere dingen die je gedaan hebt is dat voor of na dit verstellen? Kun je eens een filmpje maken van je startpogingen?
Oversize piston en pakkingen ga ik ook bestellen.
Ik hou jullie op de hoogte!
Wegens het vermoeden van een te lage compressie heb ik een cilinder (die we nog liggen hadden) laten boren en honen.
Tegelijk ook een oversize piston en pakkingen besteld.
Afgelopen week had ik alle stukken binnen.
Gelijk maar begonnen, aan de “revisie”.
Je start met dit:
i65.tinypic.com/30naf7n.jpg/
Na wat demontage-werken krijg je dit:
i67.tinypic.com/28guhhc.jpg/
Wat een smerige boel! Deze motor is al heel lang niet geopend. Het leek wel pek ipv olie!
Alles mooi gereinigd en alle nieuwe stukken geplaatst.
Laatste foto voor de nieuwe cilinder er op ging:
i68.tinypic.com/351u839.jpg/
Daarna alles gemonteerd.
Nieuwe olie, brandstoffilter, koelwater,...
Brandstofleidingen ontlucht.
Toen werd het spannend, zou hij starten?
Door het ontluchten was de batterij wat platter geworden en draaide de startmotor veel te traag.
Motor sloeg niet aan
Dan de startkabels aangesloten op mijn draaiende wagen...
De startmotor ging nu wel snel rond. En na enkele seconden waren de eerste pruttels/tekenen van leven er.
De motor sloeg aan! En draait zonder al te veel rookontwikkeling. Hij draait nu veel zachter dan ervoor (toen hij wel nog draaide).
Ook als je hem 30 min aflegt, start hij zonder al te veel problemen.
Nu inrijden
Mijn grootvader (bijna 93 jaar) heeft ondertussen het gras gemaaid van zijn boomgaard met de traktor (met maaibalk). Alles perfect verlopen.
Op naar de eerste 10 draaiuren en dan een oliewissel
Succes dus!!!