Hydrauliek ventiel olie lekkage: Ford 8700

Onze tractor lekt behoorlijk wat hydrauliek-olie. Ringetjes zijn vervangen (4 stuks). Heeft niet geholpen. Tractor uit 1977 maar wil het graag goed hebben. Gebruik de hefmast vrij veel en moet steeds olie bijvullen. Onderdelen nog te krijgen? Wat is verstandig te vervangen / of repareren?

Hij blijft gestaag druppen (zie foto's) ook als de tractor stil staat. De hefmast stond weliswaar halverwege maar was niet in gebruik (tractor uit).

Ik vul olie bij, maar waar kan ik het peil aflezen?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

De ventielen van de Ford 8700

(klik om te vergroten)

De plek waar de olie drupt, ook als de hefmast niet in gebruik is..

Reacties

nico 5000
Dan zijn ze inwendig lek.
Ja dat vermoedde ik. Dus, uit elkaar halen en onderdelen vervangen? Of is dat niet meer te doen.
Wimsumar
Beste Agrarisch Hobbyist:

Quote Reactie van @Agrarisch hobbyist:
onderdelen vervangen?

Begin met het vervangen van de "mannelijke" snelkoppelingdelen (aan de slangen van de hefmast). Mocht dit onvoldoende helpen, dan de "vrouwelijke" op de trekker vervangen door (goedkope) vrouwtjes en deze op de leidingen monteren.

jb-hydraulics.nl/img_producten/…
jammermaarhelaas
Misschien kun je de blauwe behuizing openen (bestaat uit een bovenste en onderste helft) en dan beter zien waar de olie lekt? De snelkoppeling zal nieuw te koop zijn, misschien is er ook wel een goedkoper alternatief, zal even afhangen van de koppeling waarmee hij aan de stalen leiding zit.
Alvast bedankt! Ik ga hier zeker mee aan de slag. Volgens mij moet dit te repareren zijn voor een zacht prijsje en er even goed in te duiken
casejxu115
Zit daar niet gewoon een o ring die je kan vervangen ?
hoest
Je wijst nu een plek aan tussen de mannelijke koppeling en de slang dan zou het dus niets meer de trekker maken hebben. waarschijnlijker is dat de vrouwelijke koppeling aan trekker versleten is, dan zou ik wimsumar zijn Read opvolgen en zet er een nieuwe maar simpele vrouwtjes op. Dan ben je voor een paar tientjes klaar
jammermaarhelaas
@hoest

En wat als er nu gewoon simpele vrouwtjes in die blauwe behuizing zitten? Maar als die dan eens Amerikaanse maat koppeling aan de leiding hebben waar ze op zitten?
hoest
@jammermaarhelaas
De Ford 7710 die wij hadden had van die éénhand koppelingen, werkt mooi maar lekken snel en zijn duur in aanschaf. Ik weet zo niet welke maatvoering de achterliggende leiding heeft maar met een verloop kom je heel eind, desnoods laat je het mechanisatie bedrijf de goede verloop solderen. Dit heb ik ook ooit laten doen bij een case 5150die, had overigens een onmogelijke maatvoering 😭
jammermaarhelaas
@hoest

Oke. Ja, die blokken van Ford waren (en zijn) erg handig. Later in de 40 serie hadden ze helaas geen hendels meer, dus moet je daar de koppelingen uittrekken.

Misschien is er zo nodig wel een verloopnippel voor te koop? De blauwe behuizing van de 8700 moet dan misschien wel eraf, ik ben benieuwd.
Wimsumar
Beste Agrarisch Hobbyist:

Quote:
De plek waar de olie drupt

De 'pest' met deze snelkoppelingen is dat ze (zelfs in nieuwstaat) erg gemakkelijk lekken als er juist geen druk op de leiding staat. Een enkel drupje lekolie moet je 'gewoon' tolereren.

In onderstaande link het onderdelenboek van Ford 8200 (ik denk met veel gelijkenissen met jouw 8600):

Op pdf blz nr129 zie je bij onderdeelnummer 64 de oliepeilstok van de achterbrug.
Onderdeelnummer 10(A) zal de vulopening zijn.
Op pagina 182 de hydraulieksnelkoppelingen.

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Wimsumar:
onderdelenboek van Ford 8200 (ik denk met veel gelijkenissen met jouw 8600):

Ik heb deze reactie even aangepast, de snelkoppelingen voor de hydrauliek zijn inderdaad gelijk aan die op de 8700, nu is alleen de vraag nog welke koppeling ze hebben met de stalen hydrauliekleidingen op de Ford.
Misschien is daarvoor zo nodig een verloopnippel te koop.

Ford gebruikte in hun tijd koppelingen in Amerikaanse/Engelse maatvoering, net even groter dan de duitsers (metrische) koppelingen. Gevolg: het paste wel net allemaal zo'n beetje, maar echt lekker en lekvrij (afhankelijk van wat in wat zit) is een ander verhaal.

Dank voor de link naar de pdf met onderdelen!
Bedankt voor de reacties! Voor mijn gevoel is het: OF een simpele reparatie (mannelijke koppeling vervangen, verloopje maken etc.) OF er is echt iets mis aan het binnenwerk v/d behuizing en dan zullen onderdelen lastig te vinden zijn. Mijn conclusie vooralsnog is: volgens mij zal het meevallen en ben ik met minder dan ~ 100 euro klaar. Ik maak zelf een start en desnoods met wat hulp van mechanisatiebedrijfje (zit bij mij in de straat :-))

Trouwens: Ik had het mis, ik dacht dat als de tractor niet in gebruik zou zijn, en hij lekt nog steeds, hij dus altijd lekt. Echter: klaarblijkelijk als de lepels omhoog zijn worst er denk ik toch nog steeds druk uitgeoefend (om hem daar te houden, hij gaat niet gewoon 'op slot'.

Van maandag op dinsdag heb ik hem namelijk helemaal laten zakken en vanochtend geen lekkage! Conclusie: hij lekt alleen wanneer oliedruk benodigd is.

Werkplaatshandboek heb ik trouwens, voor een paar euro van internet gedownload. Als iemand interesse heeft....is voor de 8000/9000/TW serie. Niet zo modern, maar leuk voor de liefhebber denk ik (zoals ik!)

(klik om te vergroten)

Werkplaats handboek 8000/9000/TW serie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden hydrauliek en ventielen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
47
TREFWOORDEN