Even voorstellen: same Explorer 80

Ik ben Lieben Davy uit Belgiê. Ik heb eind vorig jaar een Same Explorer 80 4WD gekocht van bouwjaar 1992 met 3723 echte draaiuren.

Deel dit topic

Reacties

same Explorer 80
Wie kan mij helpen met volgende probleem . Ik ben gisteren met mijn Same explorer 4WD de weide aan het maaiden met een cirkelmaaier . De cirkelmaaier heeft een breedte van 1,85 m en heeft 1 lang mes onder aangedreven door een boite. Ik gebruik een cardanas zonder slipkoppeling. De sloffen onder de maaier staan laag ingesteld zodat ik het gras heel kort kan maaien. Ik gebruik de maaier voor in een paardenweide de strontplaatsen zuiver te maaien . Nu ben ik gisteren aan het maaien in redelijk lang gras en op een gegeven moment krijgt mijn maaier het moeilijk. ( moeilijk om de hoeveelheid gras weg te krijggen) Opeens begint de cardan langzamer te draaien totdat de cardan bijna stil gaat staan zonder dat de motor van de tractor afgooit . En dan plots komt er een grijze rook van onder de tractorkabine achteraan uit ... Ik stop dadelijk en hef de maaier omhoog en stilletjes aan komt de cardan weer op toeren... De rook is dadelijk weg en bij contrôle kan ik niet zeggen waar de rook nu juist vandaan komt. Ik maai verder en even later hetzelfde probleem. Ik bel naar een meckanieker en die denkt dat het een probleem is van de hydraulische aftakas . Hij controleert even later de trekker en maaier en kan geen probleem vaststellen. S' avonds ga ik met mijn pottenmaier PZ van 1,85 raaigras maaien om te hooien. Er staat een zwaar snede op. Plots krijgt de maaier het moeilijk en begint weer onder mijn kabine rook uit te komen. Witte grijze rook, verbrande geur.
Met al deze werkzaamheden rij ik in de 1st of 2 de versnelling van de middengroep. Dus ik rij langzaam.
Weet iemand wat dit probleem kan zijn ?
Aan de cirkelmaaier hing vroeger een Deutz 5206 van 51pk en die speelde daarmee.
Nu heb ik 80 pk en een jonge trekker en die krijgt het moeilijk met dezelfde maaier.
Wie weer hier raad mee ? Want ik durf zo niet verder maaien .
maikwolsink
Ik vermoed dat de aftakas koppeling is doorgebrand.
same Explorer 80
@maikwolsink Is die aftakaskoppeling makkelijk te vervangen ? moet de kabine daarvoor af ?
En wat zouden de kosten daarvoor zijn ?
joop-same
@same Explorer 80 Jou hydraulische koppeling van de PTO is nu wel helemaal verbrand, vermoedelijk was de stuurdruk /vuldruk van de PTO te laag deze moet minimaal 14 bar bedragen.
Je kan er nu de gehele hefbak wel afhalen anders kun je er niet bij om de zaak te repareren.
joop-same
@same Explorer 80 De cabine hoeft er niet af, en de rook kwam uit het ontluchting filter!
Een complete PTO kost wel 2000 euro.
joop-same
@same Explorer 80 Je weet wel dat er 4 toeren op de aftakas zitten?? als er behoorlijk zwaar
gras opzit moet je zeker niet de ECO. standen van de aftakas gebruiken, dus 540 gewoon of 1000 gewoon geen ECO standen.
same Explorer 80
Nee, dat weet ik niet. Ik heb links van de zetel een hendel staan met 2 standen. 540 of 1000 toeren. En dan rechts achter de zetel een trekhendel. Omhoog trekken om in te schakelen en omlaag duwen om uit te schakelen. Ik heb vandaag in iets minder zwaar gras gemaaid. Geen probleem vandaag. Maar gaat ZE nu verbrand zijn van die 3 keer even te roken ? En moet die altijd volledig vervangen worden ? En hoe kan ik die stuurdruk/vuldruk verhogen ?
same Explorer 80
2000 Euro. Dat is veel... Ik heb die trekker nog maar een half jaar en nu dan al zoveel onkosten...
joop-same
@same Explorer 80 Dat zal het ongeveer kosten als alles stuk is en als je het laat repareren bij de dealer, gebruik je wel een aftakas met vrijloop koppeling ? er zit nl. ook een hydraulische rem op de PTO ook deze kan alleen verbrandt zijn.
Een handleiding/Instructie boek heb ik ook wel voor jou te koop, mail naar: Berendijk@kpnmail.nl
same Explorer 80
Nee, ik heb geen vrijloopkoppeling op mijn cardan van de maaier zitten. De man waar ik voor het gewoon onderhoud ga met de tractor vond dat niet nodig. Hij zei mij bij het uitschakelen, toerental van de trekker verminderen en dan pas aftakas uitschakelen zodat de rem niet teveel kracht moet zetten. Ik wilde een vrijloop zetten op mijn cardan maar dat was volgens hem weggesmeten geld. Dus heb ik dat niet gedaan.
Nu zit ik met de vraag, heb ik nu die koppeling kapot gemaakt met die 3 keer maaien in zwaar gras of zou daar al eerder slijt op gezeten hebben ? 3723 uren is toch niet veel voor die trekker .
joop-same
@same Explorer 80 De PTO koppeling kan voor die tijd ook al wel ondeskundig gebruikt zijn,
Kijk ook wel even naar de kleine zwarte handel met rode knop naast de andere PTO handel dat
deze in de normale stand staat en niet in de ECONOMICA stand.
Zolang de PTO nog vermogen heeft kan je rustig door werken tot hij helemaal stopt, er gaat niet
meer stuk dan de plaatjes en de trommel, dit voering materiaal van de plaatjes kan niet tegen
slip en zijn dan ook zo helemaal glad versleten.
Vriendelijke groet Joop-Same.
same Explorer 80
Ok. Ik kijk het morgen na. Ik mail je dan ook nog even persoonlijk. Ik heb nog een probleem dat mij enorm stoort. Bij het verzetten van de schakelpook vooruit en achteruit kraakt die in 80 procent van de gevallen. Ik zorg dat de trekker volledig stil staat en verzet de pook langzaam maar heel veel toch een krakend geluid. Is dat normaal voor dat type?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!