Illustratie van:

International 423 - Elektriche zaken doen het niet

Hallo,

Ik ben de volledige bedrading van men trekker aan het restaureren maar dat lukt niet overal even goed. Enkele vreemde zaken die niet goed werken zijn: claxon, als ik de claxonknop indruk gaan de grootlichten aan en als ik op de juiste manier de grootlichten wil aanzetten gaan deze ook?

ten tweede: als ik de knipperlichten wil bedienen gaan enkel de achterste maar deze branden voordurend en knipperen dus niet? (miss een kapotte pinkerdoos?)

Voor de rest: achter en breedtelichten werken niet, oliedruklampje werkt niet, knipperlichtlampjes in de klok werken niet en de belichting in de klokken werkt niet enkel bij de combimeterklok als de grootlichten branden. (kan slechte massa ook een boosdoener zijn in dit proces?)

Dit is misschien een hele boterham maar alvast bedankt 😉

Groet Victor

Deel dit topic

Reacties

IH fan 1997
Ps: ik heb nog geen enkele schakelaar of relais vervangen
yoohan
Zo te zien is je knipperlichtrelais kapot, zit er eentje in van bosch denk? Zijn nog wel te krijgen en anders imi van Cobo ofzo.
Zit de claxon bij een 423 ook op de stuurschakelaar, of apart? Je hebt kans dat er intern in de schakelaar wat contacten kapot zijn of sluiting maken.

Let er goed op dat de massa bij de klok goed klopt, anders krijg je rare dingen.
IH fan 1997
Danku om te reageren idd een bosch pinkdoosje en de claxonknop zit op de richtingaanwijzer origineel bij bijna alle IH's allezins de CM en 33 serie er springen dan wel geen zekeringen als ik de claxonknop bedien enkel hoor ik een knets en ik denk dat ie vanuit de schakelrelais komt .

ook heb ik juist al een pinker doen pinken maar redelijk onregelmatig en deze branden zelfs zonder de pinkerdoos??
yoohan
Dan is je knipperlichtrelais kapot. Is een mechanische met bi-metaal die de interval van knipperen regelt. Waarschijnlijk is dit stukje kapot, dan kan hij continu blijven branden.
Even voor de zekeheid: zit er geen alarmlichtenschakelaar op? Daar kan ook nog wat fout gaan.
IH fan 1997
@yoohan weet jij hoe ik het beste de draden rechtstreeks aansluit omdat ik een kabelboom heb die gebaseerd is op het systeem met de omschakelrelais?
IH fan 1997
Ik weet niet wat een alarmschakelaar is maar ik denk niet dat ik dat heb dus volgens jou is de knipperlichtautomaat (pinkerdoos) stuk?
IH fan 1997
De knipperlichten doen het ondertussen al 😀
yoohan
@IH fan 1997
Wat was nou het probleem?
IH fan 1997
Slechte verbinding ik heb het nu "niet origineel" opgelost. Maar nu zit ik met een vreemder probleem de claxon doet het niet soms als ik op het knopje druk gaan de grootlichten en ik hoor hem dan schakelen in het relais nu hebben we twee aparte draden naar de toeter getrokken één massa en één voeding en hij wil maar niet toeteren en de toeter zelf doet het hoor (hij is trouwens nieuw) (ook hebben we de bedrading hiervan eens doorgemeten en hij geeft wel effectief stroom door. Ook gaan de achter en breedtelampjes niet???
old man jose
Een claxon schakel je via de massa. Dat wil zeggen de plus direct op de hoorn en de min naar de schakelaar en dan naar chassis.
IH fan 1997
Dat weet ik maar het werkt niet?
IH fan 1997
Ik vind het wel vreemd want de meeste instrumenten neem nu een werklamp schakel je met de plus

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 423 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
20
TREFWOORDEN