Illustratie van:

John Deere 1950 - Debiet opvoerpomp John Deere 1950

Ik heb in mijn John Deere 1950N een nieuwe hydrauliekpomp gestoken. De grote 80L/min pomp.
Reden hiervoor is dat deze tractor geregeld aan de schoffelmachine komt en daar is een groot oliedebiet voor nodig.
Het probleem dat zich stelt is dat de nieuwe pomp onvoldoende olie krijgt. Wanneer we de retour van de schoffelmachine rechtstreeks op de aanzuigfilter aansluiten stelt er zich geen probleem. Wanneer we echter de ventielen "normaal" gebruiken en de olie via het liftdeksel terug de transmissie inloopt krijgt de pomp te weinig olie (leidingen gaan trillen wat op lucht/cavitatie wijst).
Nu is mijn vraag : zou het kunnen dat die opvoerpomp (4bar dacht ik) geen 80L/min haalt? Zijn hier eventueel verschillende modellen in en dien ik naast de plunjerpomp ook deze opvoerpomp te vervangen?
Ik had al even geprobeerd de retour van de hydraulische ventielen op de filter te koppelen, maar dan stelt zich het probleem dat door die 4 bar de laatste 2 secties van de telescoopcilinder van de kipper niet meer inschuiven.
Alvast bedankt voor de tips!

Deel dit topic

Reacties

Tom VB
Ik geloof dat de inwendige systeemdruk zon 10 bar is. De tandwielpomp in de transmissie die dit regelt zal ook wel redelijk versleten zijn gezien de leeftijd?
Is je aanzuigfilter onderin de bak wel schoon?
kfranssens
@Tom VB Aanzuigfilter is proper. Die 10 bar is klaarblijkelijk voldoende om te lege kipper te laten heffen
930triplemaaier
@Tom VB dit is bij mijn weten gewoon een waaierpomp onderin de bak
JOHNDEEREBOERTJE
Zit er een ventielenblok op de schoffelmachine? Als dit het geval is moet dat er een zijn met een gesloten middenstand. met een open middenstand krijg je o. a. deze problemen.
kfranssens
@JOHNDEEREBOERTJE Daar zit een ventielblok met gesloten center op. Alleen het systeem om de schoffels te laten zwenken en ook het roteren van de schoffels vraagt een vrij hoog oliedebiet.
Vandaar de keuze voor de zwaardere pomp
JD3010
Wat voor pomp zat er eerst op? 4 of 8 plunjers? Er is maar 1 soort transmissiepomp die de hydropomp vult. Hydromotors moet je ALTIJD op het retourfilter aansluiten, bij de 50-serie kan het ook op je snelsluitingen.
Het probleem van die cilinders, kun je oplossen door het systeem te splitsen en de rotourolie daarvan wel in de bak terug te laten lopen. Je systeemdruk moet ca. 10 bar zijn, 4 bar is echt te laag.
kfranssens
@JD3010 Er zat een pomp op met 8 plunjers. Eentje met doorgaande as en front PTO. 23ccm. Nu zit er een 40ccm pomp op, eveneens met 8 plunjers.
Nameten van de systeemdruk geeft idd iets boven de 10bar aan.
Ik denk inderdaad dat ik best een retourleiding van de hydromotor op de filter voorzie en de retour van de ventielblok via de liftblok. kwestie van alles correct te laten functioneren....
Hydromotor op de ventielen aansluiten geeft bij mij de hogergenoemde problemen. Vandaar dat de retour van de ventielen naar de filter gebracht is.
JD3010
@kfranssens Vanaf de 50serie zat de retour van het ventiel blok via een filter op de aanvoer van de hoofdpomp. Ik weet niet of dat op zo'n 1950N ook zo is.
Met het juist aansluiten, vind ik het een plezierig systeem.
kfranssens
@JD3010
Nee op de 1950 gaat het via een rubberslang richting liftblok
JD3010
@kfranssens Oké, dan heb je geen last van de retour druk, met bieten rooien is het soms lastig bij me.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 1950 en hebben de trefwoorden oliepomp en debiet geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
6
TREFWOORDEN