Chaos in Galder: vaten diesel vallen van tractor, andere tractor vliegt in brand [foto's]



GALDER - [update: 20.27 uur] Op de Markweg in Galder is een tractor maandagochtend in brand gevlogen. Dat gebeurde toen een andere tractor twee dieselvaten van een aanhanger liet vallen. Niemand raakte gewond.

Deel dit topic

Reacties

Newslinker
+2
Wimsumar
Beste NewsLinker:

Quote Reactie van @Newslinker:
Lees meer

Verrekte dieselsmokkelaars jonguhhhh!

Nog een filmpje 😄

hartvannederland.nl/nederland/noord-brabant/…
JD6930
@Wimsumar

Vrees dat het een van de twee linkse op deze foto is, het zou er een van @pemen grondwerken zijn. Gelukkig geen gewonden! Je zou het maar meemaken! 😮

Met je trekker onderweg zijn en door een tegenligger in eens je trekker in vlammen op zien gaan en springen voor je leven. 😮


Foto van een Fendt 936
+1
Quote Reactie van @Wimsumar:
Verrekte dieselsmokkelaars jonguhhhh!

Welkom op het grensgebied met België. Het zit hier vol loonbedrijven die een "vestiging" hebben op belgisch grondgebied om met rode diesel te kunnen blijven rijden. Die vestiging kun je dan gewoon zien als een schuur van een boer met een grote dieseltank naast, waar de bedrijven in kwestie elke dag alle combinaties aftanken om daarna terug weg te zetten op nederlands grondgebied...

En ik kan idd bevestigen dat het om dieselsmokkel ging. Was een nederlandse boer die rode diesel was gaan halen in België...
Wimsumar
Beste Tractorquintentje:

Quote Reactie van @tractorquintentje:
Was een nederlandse boer die rode diesel was gaan halen

Op zich lijkt het best wel lucratief: dieselprijs in België € 0,52 en in Nederland € 1,22 per liter. (incl B.T.W.).
2.000 liter ophalen is € 1.400,- in the pocket houden.
Maar,
Een beetje 'vakidioot' boekhouder zal z'n medewerking niet verlenen zo'n dieselaankoop in de bedrijfsboekhouding als bedrijfskosten 'weg te werken'. Een accountantskantoor wil z'n goede naam niet verspelen bij......... de Belastingsdienst(!).
Ik denk dat achter de schermen menig boer door de boekhouder toch onder druk wordt gezet alsnog accijnsheffing en wat dies meer zij aan te geven/te betalen.
"minst"-illegaal is de diesel met 'cash'geld af te rekenen (bij de pomp) zodat het in de boekhouding als privé-uitgave te boek gaat. De 'smokkelwinst' moet dan nog verlaagd worden met een bedrag ter grootte van het te betalen inkomstenbelastingspercentage. (Laten we gemakshalve stellen dat het halveert. 😉 ).
+4
walker1
@Wimsumar De grote bonusvraag voor vandaag is: Hoe vaak heeft deze dieselsmokkelboer een ritje naar België moeten maken om genoeg bespaard te hebben om alle nu ontstane schade en boetes te kunnen betalen?

Onder de goede antwoorden verloten we een jerrycan rode diesel 😄
JD6930
@walker1

100 miljoen? 😃

Wel meer denk( er van uitgaand dat het geen euro's scheelt). 😛
walker1
@JD6930 dat is wel erg hoog, maar een paar ton kan dit geintje wel eens gaan kosten.
JD6930
@walker1

Dat zeker. Sowieso al een boete, mag geen rode diesel in een tank hebben, alleen in de tank van de trekker of machine als je bonnetje bij je hebt, kosten voor de afgefikte trekker zal de verzekering ook niet volledig vergoeden vrees ik. Kipper zelfde. Dan heb je nog de kans dat de brandweer een rekening stuurt omdat het verboden is om met rode diesel zo rond te rijden en dit dus voorkomen had kunnen worden. ..

Duur grapje!
JD3010
@JD6930 Heb je gezien dat het rode diesel was, of is het een aanname van je. Bij veroordeling gaat het om de feiten.
walker1
@JD6930 de brandweer stuurt nooit een rekening, dat blussen hoef je niet te betalen. Maar het is idd de vraag in hoeverre de verzekering wil betalen voor de uitgebrande trekker en de overige schade.
JD6930
@walker1
Logt er aan waarvoor ze moeten komen. Normaal gesproken hoef je niks te betalen maar heeft iemand bijv. expres de boel in de hens gezet kun je een rekening krijgen. Is mij ooit vertelt. Maar doorgaans hoef je inderdaad niks te betalen.
Rickvh94
Als je het dan vervoert zorg dan dat t goed vast zit...
+1
walker1
Zo te zien waren het van die IBC vaten, is ook niet echt een verantwoorde manier van diesel vervoeren. Kan nog wel eens een duur grapje worden voor dat bedrijf. Behalve de uitgebrande trekker, zullen ze ook de rekening gepresenteerd krijgen van de bodemsanering en het vervangen van het asfalt. Ook zal er nog wel een dikke prent volgen, want op deze manier dieselolie opslaan en vervoeren is ook niet helemaal zoals bedoeld, diesel hoort uiteraard in dubbelwandige tank met lekbak te zitten. Boven een x aantal liters mag je het ook niet zelf vervoeren, dan is namelijk vervoer van gevaarlijke stoffen en dient het te gebeuren met een tankauto en een daarvoor opgeleide chauffeur. Als het inderdaad waar is dat hij rode diesel uit België smokkelde, krijgt hij ook de douane en/of belastingdienst nog achter zich aan.
walker1
Was zeker de eerste werkdag na de bouwvak voor die mannen?
+14
walker1
En verder is dit topic natuurlijk het ultieme antwoord op de hier regelmatig terugkerende vraag: "hoe laat ik mijn trekker meer roken?"
jef h
Was het wel diesel? Dat vliegt toch zo maar niet in brand?
Jasper83
@jef h dat vroeg ik me dus ook af.....
+1
walker1
@jef h Diesel kan zeker wel in brand vliegen, het is tenslotte een brandstof. Heeft alles te maken met het vlampunt.
Onderstaande komt van een branweersite:

Vlampunt = laagste temperatuur waarbij een brandbare vloeistof zoveel damp afgeeft dat je een brandbaar mengel kunt krijgen.
Benzine vlampunt - 23 Graden Celsius (minus 23 C) en een ontstekingstemperatuur van 420C
DIESEL vlampunt 60 Graden Celsius (PLUS 60 C) en een ontstekingstemperatuur van 270C
De diesel zelf moet dus opgewarmd zijn tot 60C wil hij dus brandbare DAMPEN gaan afgeven.

Bij een normale buitentemperatuur (gisterochtend rond de 20 graden) kan benzine dus wel ontbranden als je er een vlam bij houd, maar diesel niet. Je kan bij wijze van spreken gerust een brandende lucifer in een emmer diesel gooien. Met een emmer benzine moet je dat niet doen.
wat hier(waarschijnlijk) gebeurd is, is dat de diesel vervoert werd door een tractor, dus draaiende motor, hete motorolie, hete hydrauliek olie, etc. Door het ongeluk zal er iets zijn gaan lekken en gaan branden, dan wordt al snel boven de 60 graden en gaat die diesel ook branden.
De boel is niet in 1 x ontploft, wat bij benzine misschien wel gebeurd zou zijn, maar toen er bij die tractor eenmaal brand was, zal die plas dieselolie wel snel als een lopend vuurtje zijn gaan branden.
+1
Wimsumar
Beste Jef H e.a.:

Quote Reactie van @jef h:
Was het wel diesel?

Het is geen geheim dat er in het grensgebied diesel op zo'n manier getransporteerd wordt.
Anders mogelijkheid is dat er propyleenglycol in de vaten zat. (Dit is een energie"drankje" voor melkkoeien). Dit spul is echter nog iets minder snel brandbaar dan diesel (Vlampunt bij 130 graden t.o.v. diesel `a 60 graden).
Maar vooral de typische stank (ja , diesel stinkt) van diesel zal de omstanders niet ontgaan zijn.
Het metalen krat om de I.B.C.-container zal over het asfalt geschaafd hebben en hitte en vonkenregen voor de ontbranding van de diesel veroorzaakt hebben.
ilja
@jef h als het opgesloten zit brand het zeker op de grond niet direct.
walker1
Nog even aanvullend, vorige week was er die hittegolf, met buitentemperaturen van ruim 30 graden, een zwarte asfaltweg wordt in de felle zon harstikke heet, soms zelfs zo heet dat het asfalt zacht wordt. Dus 60 graden haalt zo'n weg dan wel, heet genoeg om diesel te laten ontbranden bij een ongeval.
mklok
@walker1 en dan met een combinatie met een warme trekker en dat hete asfalt en een vonkje , dan gebeurt er dit. Diesel dampt al bij 60 graden .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden brand en diesel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
22
TREFWOORDEN