Geremde as onder platte wagen voor of achter?

Hoi.
ik wil een geremde as onder mijn platte wagen maken. Moet ik die onder de draaischamel maken of als achterste as monteren.
het gaat om een kleine platte wagen met draaischamel met 6m lengte en 2.5m breed. Zit altijd een trekker voor van meer dan 6 ton eigen gewicht en lading zal niet meer zijn dan 24 folie balen. Dus ongeveer 8 a 9 ton lading

Deel dit topic

Reacties

+1
Koiter
Ik zou het onder de achteras doen, zo is de kans op scharen het aller kleinst. Als je het op de vooras zou doen en je rijd hard en wil stoppen, dan kan het zijn dat door de massa van de achterkant van de wagen gaat scharen
+2
Wimsumar
Beste Fendt926Driver: Dat schoot mij, net als Koiter, ook in gedachten: Kan de vooras (voorbanden, bandoppervlak) voldoende remkracht ontwikkelen zonder te blokkeren (en scharen)?

B.T.W.: 24 pak? 8 `a 9 ton? Voordrooggraspakken zijn al snel ruim meer dan 500 kg(!) ( = ruim 12 ton lading).

P.S.: Bij mij in de buurt wordt een nieuwe autoweg aangelegd met o.a. speciaal voor de landbouw ongelijkvloerse kruisingen door middel van tunnels. De op- en afritten van deze tunnels zijn dermate stijl, dat een "ruimbemeten" trekker, met 30 grasbalen op de wagen niet uit de tunnel kan komen. 😎
(Ook zijn de tunnels dermate smal dat passeren van tegemoetkomend verkeer een hachelijke zaak wordt).
SjoerdHylke
@Wimsumar toevallig die tunnel onder de centrale as door? Bij sumer richting garijp?
Wimsumar
Beste SjoerdHylke:

Quote Reactie van @SjoerdHylke:
tunnel onder de centrale as door

Ja. Als ik het verhaal goed begreep (de melkautochauffeur vertelde het) de tunnel bij het voetbalveld en (aan andere kant) die boer met de nieuwe robotstal.
GD tuning Garyp
@Wimsumar Ja, schitterend weer he 😂 T schijnt dat er ook al een vrachtwagen niet bij op kon komen? Bij die tunnel bij de Jouke vd meer wei
sikuman
@GD tuning Garyp dat klopt .
hebben nu al 3 trekker met vracht vast gestaan en de voerauto komen er slecht door .
de tunnel bij jelle batema is veel minder steil en daar kom je onder door zonder terug teschakelen met vracht.
ik kon bij de joute van de meer weg 2 versnellings terug om dat de tunnel te steil is .
word veel over geklaagt .
was jouw buurman die als eerste vast stond wim
henno-boenink
Tijdens afremmen, verplaatst de massa naar voren, dus ook meeste druk op vooras, dus ik zou die geremd maken, doordat tijdens remmen de druk op de achteras vermindert, zal hij juist eerder achter gaan blokkeren en scharen.
Ford 2000 Ruben
@henno-boenink daar zit wat in. Maar dan moet je wel goed zorgen dat beide voorwielen precies even hard remmen, anders heb je alsnog problemen.
henno-boenink
Maar dat lijkt me altijd van belang, scheef remmen, is altijd uit den boze.
jehan
Wij hebben 3 wagens ..remmen zitten allemaal op de achteras
+1
JD3010
Dan rem je toch beide assen, hoef je ook geen keuze te maken. Wat kan het toch simpel zijn.
Koiter
@JD3010 dat kan ook een oplossing zijn, maar het gaat om een kleine platte wagen, dat is een beetje overkill
+1
Favorit614
Op de vooras is de remwerking het grootst, ook met lege wagen
Achteras blokkeerd heel snel.
Slippende wielen remmen minder.
En dat de combinatie gaat scharen met rem op de vooras is vrijwel nihil
+1
marc102
@Favorit614 bij een auto schamelaanhanger is volgensmij ook alleen de vooras geremd(oplooprem)
+1
Koiter
@marc102 maar ik denk dat de as afstand ook invloed heeft op het remgedrag, als de wielen direct achter elkaar zitten remt hij heel anders denk ik?
Favorit614
Quote Reactie van @marc102:
bij een auto schamelaanhanger is volgensmij ook alleen de vooras geremd(

als je een "goede"schamelwagen hebt, is hij op alle wielen geremd
Fendt926Driver
@Favorit614 ja daar zat ik ook aan te denken. Mijn oude transport tank had ook alleen achter remmen. Maar bij een noodstop met lege tank. (Toch een ton of 4 gewicht ) blokkeerden de achter wielen en schoof je gewoon door
+1
Favorit614
@Fendt926Driver Dat had ik vroeger ook met de eerste transport tank.
Deze was alleen geremd op de vooras van het tandem.
Dit heb ik na de eerste "noodstop"veranderd in alle assen geremd.
Nu de beide tanken en de platte wagen zijn op alle assen geremd,ik wil het nu gewoon goed voor elkaar hebben , en maak daar in geen uitzondering.
Ik heb alle 3 in de verhuur, en wil niet hebben dat ik , of de huurder problemen krijgt met slecht werkende of remmende wagens.
Kost een paar cent , maar dan durf ik met gerust hart te zeggen , neem maar mee.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , gewicht en folie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
20
TREFWOORDEN