Illustratie van:

Fendt Favorit 3 - Hef werking is slecht

Beste mede tractorliefhebbers,

Vraagje over mijn fendt. Gister ochtend hefmast afgekoppeld, hef kracht was prima. Toen een tractor toertocht gehad van zo'n 4 uur. Na de rit wilde ik de hefmast weer aankoppelen, maar bij het omhoog doen van de hefhandel, geen reactie. Als ik nu niks in de hef hang en vol gas geef gaat hij langzaam omhoog, maar met 20 kg in de hef doet hij niks meer. Uit het olieventiel achterop heeft hij genoeg druk en liter/per minuut.

Zit genoeg olie op, handels staan in de goede stand(trekkracht, daalventiel en hef blokkering). Opbrengt van de pomp is goed en overdrukventiel is nog geborgd. Oliepeil in bak is niet gestegen.

Iemand enig idee?

Gr. Paul

Deel dit topic

Reacties

marc102
Heb je de druk en opbrengst van de pomp gemeten voor of na de toertocht? Wat gebeurd er als je de mast zelf ophoog probeerd te doen?
paulmf260
@marc102 druk en liters zijn goed, pak stenen pakt hij wel op met de mast zelf. Daar stond hij nog in ge'parkeerd'. Hefmast aangekoppeld en hydraulisch ging hij wel omhoog (mast cilinder )
marc102
@paulmf260 vreemd en je zegt dat de trekkracht handel goed staat? Hoor je toevalig olie intern lekken in jouw ventiel? Een zacht pssss geluid alsof je je tuinslang heel ver dicht knijpt?

Dit heeft mijn 102s gehad vandaar
paulmf260
@marc102 ja die staat goed, verschillende malen verzet, niks werkte.

Nee hoor niks sissen etc
marc102
@paulmf260 ik snap er niks van maar @Wimsumar weet meestal wel iets meer
Wimsumar
Beste Marc102:

Quote Reactie van @marc102:
weet meestal wel iets

Helaas, ik kan er ook geen touw aan vastknopen.
case-inter
Kan het zijn dat er een handel/klep/kraan verkeerd staat? Was laatst bij een d-439 waarvan de hef ook plots niet meer werkte, bleek dat een kind aan een kraan had gedraaid die de olie naar de hef cilinder kan blokkeren. Na het terug zetten werkte de hef weer als vanouds.

En ik heb nu thuis een 323 staan waarvan de hef soms wel/niet werkt. Na een rondvraag gedaan te hebben, zou het wel eens kunnen zijn dat er ergens een groffilter in de leiding naar het hefblok vervuilt is. Misschien heeft uw trekker dat ook?
marc102
@case-inter Mijn 102s heeft geen filter maar dat wil niet zeggen dat @paulmf260 er geen heeft 🤔
marc102
Feitenlijk zou het geen jij hier omschrijft onmogelijk moeten zijn @paulmf260 er moet haast wel iets niet kloppen aan hetgeen je schrijft(Handels, geen olie tot bij de pomp, overdruk blijft open staan). Kun je misschien een filmpje maken en even op youtube zetten of lukt dat niet?

Heb je met de toertocht van Gastel gereden? Dat is hier namelijk niet zover weg...
jeffke
Beste @paulmf260

zou het kunnen dat er misschien de o-ring is doorgegaan van de hefcillinder.
het hefcircuit en de hydraulische snelkoppeling zijn namelijk 2 gescheiden systemen.

verder zou ik het direct niet weten wat er anders kan zijn.
marc102
@jeffke Klopt dan zou het niveau in de bak moeten stijgen en in het recevoir moeten dalen. Maar ik kan me niet voorstellen dat je dan helemaal niks meer omhoog krijgt.
jeffke
@marc102

ja dat is ook correct wat je daar zegt. maar zo veel werk is het niet om even snel de o-ring te checken. en als je hem vervangt dan weet je ook dat het een nieuwe is. 😛
4 bouten los vooraan op de hef en 1 o-ring op de cilinder vervangen en de dunnere op het deksel en kan je dit al uitsluiten.

btw: ik vind het wel raar dat je dit ineens na een lange rit krijgt.

alvast succes.
marc102
@jeffke @paulmf260 Zo vervang je jouw cilinder keerring:
tractorfan.nl/picture/857046/
+1
geoffrey
De oliekeerring lijkt mij ook de meest voor de hand liggende oorzaak.
de reden dat de trekker dit doet na een lange rit kan te maken hebben met de viscositeit van je olie.
het is goed mogelijk dat het met nieuwe olie terug even werkt.

grts geoffrey
+1
paulmf260
Nou ik ga er zo even naar kijken. Maar de viscositeit, nou nee dat is niet het verschil tussen 100% werking en 5% werking.Ga dat ventiel nog eens bekijken
thefendtfreak
Zit er nergens een ventiel dat de olie stroom stuurt naar, of olieventielen of lift. weet niet de juiste naam ervan. Misschien blijft dit hangen ofzo, of defect.... ik probeer maar mee te denken. Grtn
paulmf260
O-ringen zijn dicht en zuigermanchet ook. Inbusplug die in het oliekanaal zit, op de deksel onder de stoel maar eens losgedraait. Kwam stationair geen olie uit en bij volgas 2 liter per minuut(drukloos)

Zal dan toch in het ventielenblok zitten.

Kan het niet zijn dat de trekkrachtregeling inwendig een pal is vergaan (onder de hefdeksel?

Paul
marc102
@paulmf260 oke dan zou ik nu je ze toch los hebt de keeringen vervangen(zijn niet zo duur)

Als er geen olie uit die plug komt is er zeker iets raars aan de hand. Ik weet vrij goed hoe de hefdeksel er van onder uit ziet. Kijk anders eens naar mijn fotos en topics.

Ik dacht eerst dat jij jouw overdruk misschien vast hebt zitten maar dan zou er evengoed iets van olie uit de plug moeten komen bij stationair
paulmf260
@marc102 morgen de overdruk eens open maken. Nou zou wel kunnen hoor. Als je de overdruk helemaal losdraait gooit hij ook alles naar de retour normaal gesproken
marc102
@paulmf260 Olie pakt toch de weg van de minste weerstand? Door de vulplug zou dan minder weerstand moeten geven als door het leidingstelsel terug naar de tank denk ik dan

(klik om te vergroten)

paulmf260
@marc102 ja klopt, maar die inbusplug zit in het kanaal na alle ventielen en smoringen. Onder de stoel, schuin op de plaat die met 4 bouten vast zit. Dicht de hef cilinder af en houd hem vast. Dit is het laatste punt voordat hij de cilinder in gaat.

Gr.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt Favorit 3 en hebben de trefwoorden hef tilt slecht en heeft geen kracht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
22