Illustratie van:

Fendt 309 LSA - Rook uit luchtinlaat bij kuil aanrijden

Hallo allemaal. Toen ik met onze 309 de maiskuil aan het vastrijden was, begon de motor raar te lopen en kwam er rook uit de luchtinlaat. Luchtfilter ruikt branderig. Heb de trekker direct uit gezet. Op het moment dat hij raar begon te lopen stond de trekker behoorlijk steil tegen de kuil op. Wat kan dit zijn? Motor gaat trouwens nog wel rond als je aan de koelvin draait.
Kan ik de motor weer starten of liever eerst loshalen?
Alvast bedankt.
Groet Stefan

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Stefan310: Een maiskuil, zo steil dat de motoroliedruk wegvalt, daar klim je met een trekker niet bij op (slipt). Met een Fendt 309 olieslurper (met veel te laag oliepeil) zou misschien toch de motoroliepomp even droog kunnen lopen. Vermoedelijk is je turbo daarbij "verbrand".
Fendt926Driver
Ik heb zelf ooit een keer gehad dat ik de trekker smoorde tot de laatste hik en toen de koppeling in trapte en de motor andersom ging draaien en er dus ook de rook uit het luchtfilter kwam. Snel uitgezet en weer gestart en alles liep weer goed.
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:

Quote Reactie van @Fendt926Driver:
smoorde tot de laatste hik

Dan had je zeker spijkers in plaats van olie in de Turbomatik?
Fendt926Driver
@Wimsumar nee was in een grijs verleden met een ander groen merk
appie1967
@Fendt926Driver dat kan idd goed met de eicher van slager staphorst kun je dat ook best voor elkaar krijgen ik ga er ook voor
Fendt926Driver
@appie1967 heb niet helemaal de doorkijk. Maar zou hij de trekker kunnen laten draaien met de stopknop uit. Dus puur op de startmotor om te kijken of alles nog draait en of er nog (witte of zwarte) rook uit het luchtfilter komt?
appie1967
In princiepe moet nadat je hem heb stopgezet gewoon weer kunnen starten het enige probleem wat zou kunnen zijn is dat je luchtfilter er niet schoner van wordt
hobbyboer
@appie1967 Niet schoner? Al het stof is door de motor dan toch mooi uit het filter geblazen? 😉
appie1967
@hobbyboer dat wel met een dosis rook en daar word hij weer niet schoner van , en niet te lang zo laten lopen want je hebt ook geen smering meer in de motor
hobbyboer
@appie1967 Hartelijk dank voor uw duidelijke uitleg!

Mijn voorgaande reactie was ook niet heel serieus bedoeld getuige de "😉" die ik erbij plaatste ter verduidelijking.
+1
appie1967
@hobbyboer snap ik
valmet 605
Klinkt alsof die een moment achterstevoren heeft gelopen. Ook bij fendt zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
+1
boereke
Moet je niet aan twijfelen, motor heeft achterstevoren gedraaid! Ik dacht ook dat dat nooit kon, tot ik het persoonlijk bij een same heb gezien die met een maiskar met tractie op de kuil opreed, stilviel, achteruit rolde, waarna de ingeschakelde tractie via de aftakas de motor terug aanzwengelde. Gevolg; rook uit de luchtinlaat en een heel raar geluid. Die trekker deed dat trouwens wel meer, chauffeur legt telkens de motor direct stil en die trekker rijdt nog altijd hoor.
hobbyboer
@boereke als dat gebeurt is merkt de topicopener dat toch direct omdat de rijrichting van de trekker niet meer overeenkomt met de geselecteerde versnelling?
Fendt926Driver
@hobbyboer door de schrik hield ik toen de koppeling ingetrapt en de trekker uit gezet voordat ik ging rijden
hobbyboer
@Fendt926Driver dat kan ook ja, maar misschien heeft @stefan310 nog een klein stukje gereden?
Als hij zich dat nu herinnerd dan weet hij zeker wat er gebeurt is.
stefan310
@hobbyboer Ik schrok inderdaad ook, en heb de koppeling ingetrapt. Daarna direkt uitgezet. Dus verhaal van @boereke klinkt eigenlijk best logisch en herkenbaar wat er bij mij gebeurde.
valmet 605
@boereke ik heb het vaak genoeg gezien ben meer als 10 jaar vlagger geweest bij de ntto farmstock.
spotmelker
Quote Reactie van @valmet 605:
10 jaar vlagger geweest bij de ntto
Dan heb je in de vrije klasse ook menig luchtfilter er af zien springen door zogenaamde 'backfire'. Het wil ook wel gebeuren als je (te) lang voorgloeit bij koud weer.
valmet 605
@spotmelker backfire is toch anders. Heb genoeg grote en kleine klappen gezien. Zelfs dingen die volgens de theorie niet kunnen.
deJong
Ik had laatst een kapotte veer bij een volvo motor, blaasde 1 cilinder ook de uitlaat gassen door de inlaat er weer uit ^^
boer drenthe
Stefan310 mechanisatie lochem heeft er nog wel wat staan moet je
Paul Nijenhuis ff bellen heeft nog wel een paar mooie gebruikte staan ruil je hem in
stefan310
@boer drenthe Haha, als de melkprijs beter was, zouden we dat inderdaad wel overwegen ja! 😂
stefan310
Bedankt voor het meedenken allemaal. Heb de trekker weer gestart en loopt weer als een zonnetje. Dus waarschijnlijk is het wel het terugdraaien van de motor geweest.
Arrie94
Gelukkig maar, maar dat je met een vloeistofkoppeling ertussen de motor de andere kant op krijgt is ook wel apart eigenlijk haha
valmet 605
@Arrie94 als een trekker van volgas naar afslaan gaat en dan een klap na krijgt dan is de vloeistof nog te wild in de koppeling vermoed ik.
Arrie94
@valmet 605 Ja natuurlijk, er treedt natuurlijk niet meteen slip op, iets met traagheid vd olie tussen de schoepen ☝Dat met trekkertrek heb ik weleens gehoord, vanwege de veerenergie in de geplooide banden. Hier zal dat dan wel de zwaartekracht geweest zijn haha
valmet 605
@Arrie94 het gebeurt eigenlijk altijd als trekker afslaat en men de koppeling niet intrapt bij het terug op aarde landen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA en hebben de trefwoorden olie , rook en luchtinlaat geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
18
TREFWOORDEN