Illustratie van:

Deutz D8005 - Deutz 8005 versnellingsbak uitwisselen

Beste tractorfanners,

Ik ben bezig met een vierwiel aangedreven set voor mijn deutz 8005. Nu is het wel een orginele vooras voor een 8005 alleen is de inschakelkast van de 4wd van een nieuwer type versnellingsbak. Nu kan ik ook een losse bak kopen. (heb nu een 8bak en word dan een 12bak) Mijn vraag is in hoeverre dit past. Er staat op internet een verslag van iemand met een deutz 9005 die ook de bak heeft uitgewisseld. De vraag is of ik ook een kopelingshuis van een 06 serie moet hebben of dat de bak zo tegen het koppelingshuis van een 05 past. En de as eindes (steek assen met trompet) of ik die ook zo over kan steken!? Die 9005 bezitter heeft alleen een oplossing moeten bedenken voor de smering van de bak met het uitwisselen van de hef voor zo ver ik kan zien.

Alvast vriendelijk bedankt!

mvg Deutz-5006

Hier nog het verslag van de 9005 waar het uitwisselen ook deels in staat:
members.tele2.nl/patrickvangenderen/9005.htm/

Deel dit topic

Reacties

valmet 605
Is dit geen zf bak? Zo een stomme gedachte??? Iets met oa een @1046 ??? Past da ook?
casejxu
Lijk op de foto's wel te zien dat de koppelingshuizen aan de transmissie blijven hangen.
Deutz-5006
Klopt vandaar de vraag is zf Ja, geen idee of dat past Maar heb gewoon een deutzbak gevonden vandaar
casejxu
@Deutz-5006 via die site kwam ik op een link terecht waar hij een auto aan t opknappen is. Miscchien is ie daar meer actief en kun je proberen via daar contact te leggen.
Fendt926Driver
Misschien dat @deutzmagirus het weet. heeft een 90 05 en 90 06 ( en nog 36 andere deutzen). je zou hem een pb kunnen sturen.
Deutz-5006
Heb al duidelijk heid! Geen koppelingshuis nodig (gelukkig want heb k de originele.nummers.er op staan) en trompetten passen zo!
1046
Die van de 8006 en 10006 is wel zf. Zijn etzelfde als die van de 46ers van ih. Herkenbaar aan de eindaandrijving. Zat ook in fendt .steyr . Schluter
die bak die ik in de reportage zie heeft geen eindvertraging. Dus lijkt mij geen zf
ramele
@1046

Eicher had ook nog die bakken, toch moet je goed opletten wand er is meende ik in '74 een 5mm dikkere as ergens in gekomen weet niet precies hoe het zit maar er zit verschil in die bakken.
1046
@ramele zit ook verschil in aftakasstompen . Die van een deutz past nie in fendt en ih. Positie van eindlager is net iets anders
Deutz-5006
@1046 helemaal exact het zelfde zijn die zf bakken bij verschillende trekkermerken dus toch niet? en de inschakelbakken van de vierwielaangedreven voorassen, daar een idee van?
1046
@Deutz-5006 zit zowiezo verschil in aftakasstompen. Schakeldeksel van een deutz past op ih . Maar dan moet er wel een vulring tussen.
+2
KubotaB6001
De D8005 heeft een ZF A230 bak. Deze ZF A200-serie stramt uit de jaren '50. Op dat moment een zeer moderne bak met een voorloperversie van de moderne synchronisatie, 1000tpm aftakas, onfhankelijke remmen etc etc. Echter in die tijd nog maar zeer weinig zescilinder modellen bij de fabrikanten te vinden, waardoor het topmodel A230 slechts een 300-tal keer van de band loopt (voor de Deutz D8005, schlüter super 900 en Fendt Favorit 4S prototypen met ronde motorkap). In 1966 kwam ZF met de (toen wederom revolutionaire) T-300(0)-serie. Deze werd gebruikt op o.a. de D9005 en latere 06-zescilinders.

Om een lang verhaal kort te maken: gegevens, kennis en zeker wisselstukken voor de A230 zijn extreeeeem schaars.

Voor mij bekende grote verschillen:
-Hydraulische remmen op de T-serie I.t.t. de mechanische op de A-serie
-Partiele of volledige synchronisatie van de versnelingen (niet voor de groepen) afhankelijk van 12+4 of 18+6 variant.
-Bediening van de koppeling: vooruit trappen op de D8005; omlaag trappen op de D9005.
-Totaal andere vorm van de trompetten (echter geen idee van de afmetingen van de ingaande assen).
-Compleet verschillende aandrijfkast van de vooras

Kortom: onderdelen van de A230 overzetten op de T330 gaat onmogelijk, een vroege T3000 van de 06 combineren met een T330 gaat wel lukken. Voorassen van de D8005 (die dan weer wel), D9005, D7506 (met de lichte versie van de eerste twee) en D9006 (met de zware versie van de 05'ers) zijn wel onderling uitwisselbaar.

Samengevat: uitwisselen tussen 06 en D8005 is quasi onmogelijk; tussen 06 en D9005 is mits goed naslagwerk wel mogelijk (pm voor meer)

P.S. aan allen: in de ZF T30xx serie staat getal x voor de versie per Trekker fabrikant (heb die notities nu niet langs me liggen, pm voor meer). Deze versie omvat de kleine verschillen die jullie hier allemaal opnoemen.
Deutz-5006
@KubotaB6001 Bedankt voor deze uitgebreide uitleg!!, ik heb het aan nog een kenner gevraagd van de week en die vertelde me dat de trompetten van mijn 8005 wel op de versnellingsbak/achterbrug van een 06 passen (dit is voor mij het belangrijkst) maar daar ben jij dus niet zeker van? waar kan ik vinden op de achterbrug welk type het is eigenlijk? Ik wil dus de gehele versnellingsbak tegen het koppelingshuis van mijn 8005 schroeven (dit zou wel moeten passen) en de trompetten wisselen.
KubotaB6001
@Deutz-5006 afgezien van de pasmaten ga je sowieso al een probleem hebben met de mechanische vs. hydraulische remmen. Ik denk dat de trompetten van een T330-II met 18+6 (vlakke naaf) sowieso niet gaan passen. De eerste T330 met 12+4 misschien wel, maar dan zit je nog steeds met de remmen in de knoei.
Deutz-5006
@KubotaB6001 hoe zou die met die 9005 dat dan hebben gedaan? Heeft ook aseindes uitgewisseld, of heeft een 9005 ook Hydraulische remmen? Is troues een 12 bak ja
KubotaB6001
@Deutz-5006 Heeft jouw D8005 hydraulische remmen dan????
Deutz-5006
@KubotaB6001 Nee maar een 9005 tog ook niet??
KubotaB6001
@Deutz-5006 Volgens wat ik weet wel, was namelijk verplicht in DE op een 30kmh en denk niet dat er 25kmh versies van een D9005 bestaan? Ik wist alleszins niet dat er D9005'ers zonder hydraulische remmen geproduceerd zijn. Maar ik kan natuurlijk ook niet alles weten uiteraard 😬

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D8005 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
393