Mening gevraagd: Aankoop schijveneg
Na het overschakelen op een niet kerend systeem zijn er nog al wat struikelblokken geweest. zoals het onderwerken van de groenbemester zelfs na het klepelen.
dit jaar hebben we gewerkt met een oude goudland 2meter met een gekartelde rij en een gladde rij schijven. over het algemeen zijn we tevreden van het resultaat.
Maar we willen iets hebben met een betere controle over de diepte en een grotere arbeidsbreedte. De voorkeur gaat uit naar schijven gemonteerd of evenwijdige balken (geen x of v). Het primaire doel is gewasresten versnijden.
Na eens rond te kijken naar het aanbod zitten we nog steeds met een paar vragen over wat welke voordelen heeft en wat noodzakelijk is?
1.is een agressiviteitsinstelling (voornamelijk terug te vinden op evers) noodzakelijk of is dit iets dat in de praktijk bijna nooit wordt aangepast?
2.grof of fijn gekartelde(bv. potinger fox) schijven wat zijn de voor/ nadelen van beide. Voor welke zou je persoonlijk kiezen?
3.wat is nodig om een vlakke akker achter te laten? ketsplaten aan de zijkant, een rol breder dan de eg of de buitenste schijven van iedere rij met een andere diameter/model?
4.schijven samen op een vaste balk gemonteerd of individueel op een veer?
5.diameter van de schijven "groter is beter" maar wat is het idee hierachter en wat is de gulden middenweg?
zijn er voor de rest nog andere opmerkingen omtrent schijveneggen voel vrij ze hier te schrijven.
Vriendelijke groet Gert
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden controle en machines geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
maar toen we eens achter met onkruid op braakland hebben we een
evers schijfeg gehuurd man wat heft dat een capaciteit n in een keer alles er onder
Op mijn werk wordt bijna jaarrond een schijveneg gebruikt om na de teelt van graszoden de grond die vergeven is van de wortels weer open te krijgen.
Lange tijd is er een evers skyros gebruikt waarbij op de spindels van de schuinstelling twee cylinders gezet zijn. Zo was tijdens het rijden de hoek te verstellen. Op zich best handig als de grond erg wisselend was, nadeel was dat niet zomaar iedereen met de schijveneg aan het werk kon.
De skyros had ook een ander groot nadeel; de lagerhuizen zaten aan de binnenkant van schijven, dus aan de kant waar het zand langs komt. Om de paar jaar was er dus een grote revisie nodig waarbij je een kruiwagen met lagers en dichtingen nodig had.
Vorig jaar is er geinvesteerd in een nieuwe schijveneg, een kuhn optimer+.
Een eenvoudige machine met simpele diepteverstelling. Eerst wisten we niet of de machine wel ver genoeg in de grond zou kunnen komen, maar dat valt gelukkig heel goed mee.
Er is bewust gekozen voor schijven met een grove karteling om zo goed mogelijk in de grond te kunnen komen en de grond toch niet al te fijn uit elkaar te gooien.
Sinds vorig jaar zijn we volop aan het experimenteren met groenbemesters zoals mosterd en bladrammenas. Ook die gewassen krijgt de schijveneg goed fijn gesneden om daarna te kunnen ploegen.
Ik heb wel de kleinere schijf vervangen voor een schijf met dezelfde diameter als de anderen omdat de kleine schijf naar mijn idee minder deed dan de rest.
Met het afstellen van de borden ben ik een tijd aan het zoeken geweest maar uiteindelijk een afstelling kunnen vinden dat het land zo vlak mogelijk blijft, wat voor een graszodenkweker toch zeer belangrijk is.
Het vermogen wat de machine vraagt is ook minder als de evers skyros van voorheen. Meestal hangt de schijveneg aan een 120pk 6cylinder omdat die trekker ingericht is voor de grondbewerkingen. Maar een 90/100pk 4cylinder op gazonbanden trekt de machine ook vlot.
De beste werksnelheid ligt zo tussen de 8 en 12 kilometer per uur.
Om met een schijveneg vlak te werken moet je wel rond rijden alsof je met een rondgaande ploeg werkt. Volgens vertegenwoordiger niet nodig maar om je land vlak te houden vind ik dit een vereiste.
Foto van een Steyr CVT 120