Fendt 108 SL - Hydrauliek lek hef. Hoe krijg ik de hef cylinders er af? Vervolg.

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Fendt 108 SL 4x4 😄, de trekker zat bij de boedel van ons nieuwe huis. Helaas kan ik er niet veel mee, want de hydrauliek werkt niet goed....
Ik ben een leek op het gebied van trekkers........maar ik durf wel van mijzelf te zeggen dat ik een reparatieproject aan kan.

Weet iemand waar je een werkplaatshandboek kan downloaden, of kopen? Of een goede site naast dit forum?

De trekker:
Onder de motorkap, boven op de motor, zit een grote Hydrauliekolietank (geplaatst voor de dieseltank). Als ik daar een aantal liters olie in gooi, werkt alles (stuurbekrachtiging, voorlader en hefinrichting) maar na enige tijd is de olie op met al gevolg dat alle hydrauliek uitvalt.

De hydrauliekpomp is denk ik wel goed, ik kon met de voorlader een hele dikke dennenboom ontwortelen en optillen en ook was het geen probleem om een half kuup zand op te tillen.

De cilinders van de hefinrichting (achter) lekken behoorlijk, dus ik zit er aan te denken om die als eerste te repareren. Weet iemand hoe je die 2 cilinders moet demonteren?

Daarnaast lees ik hier en daar over hydrauliek onder de stoel?? Waar moet ik op letten?
ekema

Bijlages

(klik om te vergroten)

Fendt 108 SL

(klik om te vergroten)

Fendt 108 SL

(klik om te vergroten)

Fendt 108 SL

Reacties

+1
Fendt926Driver
Je hydauliek olie kwijt kan op 2 manieren. 1 de keer ring van de pomp ligt eruit en de hydro olie gaat de motor in. Niet heel waarschijnlijk want na paar keer bijvullen had het carter propvol moeten zijn2 de afdichtingsring van de interne hef cylinder ligt eraf. Olie gaat er langs en loopt in de versnellingsbak in. Is makkelijk te repareren zelf. De ring die kapot is kost 4.50 euro en een 3 uur werk. Dealer kan je zo opnoemen wat je moet doen als je een nieuwe ring haalt.
makkelijk te controleren peil je versnellingsbak olie maar eens denk dat die vlot boven aan peil zit
+1
Wimsumar
Beste Ekema: Gefeliciteerd met de aankoop.( Niet van het huis hoor, maar van het stukje inboedel 😉 ).

Reparatie hoofdhefcilinder:

Klik: tractorfan.nl/topic/75445/

P.S.: Oliepeilstaaf versnellingsbak zit aan de grote moer/plug bij de versnellingspook.
ekema
Dank voor je reactie!
Even de afdeling domme vragen.... waar zit die versnelllingsbakpijlstok 😬
+1
Fendt926Driver
@ekema zie hierboven bij de reaktie van @Wimsumar .
een moer van ongeveer 16mm met iets opgelast. Kunt het iets herkennen doordat er (als het goed is) een koper ring onder zit
marc102
Fendt 108 SL 4x4 😄, de trekker zat bij de boedel van ons nieuwe huis.

Wouw dat is wel een kers op de taart zeg maar 👍 Omdat je zegt dat je geen verstand hebt van tractors zal ik het je maar gelijk vertellen: Je hebt hier de zwaarste trekker uit de 100 serie van Fendt en ze zijn niet direct zeldzaam maar wel gewild. (kijk een op facebook naar de "Fendt 108/106" pagina 😀 )

Wat betrefd de uitwendige 2 cilinders heb ik geen ervaring mee want die heeft mijn 102s niet maar ik weet niet of je ervaring hebt met hydrauliche cilinders? Er zitten 2 plaatsen waar je adichtingen vindt in een cilinder zie tekening:
skf.com/binary/101-146081/…

Wat betrefd de inwenige cilinder heb ik wel ervaring en daar kun je hier op de site een heel aantal topics over vinden. Hier een foto van hoe ik het uitelkaar heb gehaald:

tractorfan.nl/picture/857046/…
tractorfan.nl/picture/856914/…
Dit stelt eigenlijk maar weinig voor en is gemakkelijk te doen

De klacht is dus dat de olie verdwijnt? Dat is een probleem wat ik wel meer gehoord heb met de 100serie wat er dan gebeurt is dat de keering rond jouw inwendige cilinder oud/hard/versleten is waardoor olie langs deze keering in de achterburg terecht komt. Hier zal het olie pijl gaan stijgen, ik heb wel eens hier op deze site gehoord dat de olie op een gegevenmoment lans de versnellingspook omhoog komt 😱

Dit alles is dus eenvoudig op te lossen door de inwendige cilinder van nieuwe keeringen te voorzien en vervolgens zou ik even de achterbrug olie na kijken of het niveau niet te hoog is en of de olie niet vervuild is.(men vergeet hier vaak naar te kijken). Wat betrefd de uitwendige cilinders zou ik de onderdeel nummers een googlen om te zien of je gemakkelijk aan onderdelen kunt komen. zo ja dan zou ik er zelf aan beginnen zo nee breng ze even naar het mechanisatie/hyrdauliek bedrijf

Wanneer je aan deze oude tractoren gaat sleutelen kun je eigenlijk niet zonder onderdelen en werkplaats boek. Netjes uitgeprint en ingebonden is vrij duur vind ik daarom dat ik een onderdelen boek cd gekocht heb. dan print je de blaadjes uit die je nodig hebt en hoef je niet bang te zijn als er olie op komt.

Hoop dat je hier iets mee kunt!

Grt

Marc
Wimsumar
Beste Marc102:

Quote Reactie van @marc102:
daarom dat ik een onderdelen boek cd gekocht heb. dan print je de blaadjes uit die je nodig hebt en hoef je niet bang te zijn als er olie op komt. Hoop dat je hier iets mee kunt!

Dan moet je de onderdelenboekCD-pdf wel eerst even doorsturen naar topicvraagsteller Ekema. 😉
+1
marc102
@Wimsumar Die heb ik al vaker naar leden van tf doorgestuurd, eigenlijk gun ik die man(trekkeronderdelenboeken.nl) zijn 10tje voor zijn cd wel. Maar iedereen die mij een pbtje stuurt krijgt er wel een kopie van haha 😀

Nadeel van die cd is dat de het slecht ingescande paginas zijn waardoor details niet altijd even goed te zien zijn maar ik kan er mee werken...

Dus bij deze een oproep: Als iemand een beter bestand heeft graag even naar mij sturen dan krijg ik ook eens iets terug haha 😀
+1
Wimsumar
Beste Marc102:

Quote Reactie van @marc102:
eigenlijk gun ik die man(trekkeronderdelenboeken.nl) zijn 10tje voor zijn cd wel.

We zullen ter compensatie een beetje reclame voor hem maken met een (werkende) link van z'n website:

(Doorklikken naar [Trekker CD]
onderdelenboeken.nl/
Jasperfendt
@Angelo368 net wat voor jou
+1
ekema
Zo het is al weer even geleden. Geen tijd gehad om te sleutelen. Inmiddels heb ik 1 van de 2 cilinders er af gehaald. Die moet nu uitelkaar om de keringen en zo te vervangen.

Heeft iemand ene idee waar je dat soort onderdelen online kan kopen?

Hieronder een kort fotoverslagje van het verwijderen van de linker Hydraulische cilinder van de hefinrichting.

Marc, thnx voor de info. kon ik wel wat mee.

(klik om te vergroten)

Aan de onderkant v/d de cilinder drie dikke moeren los draaien en de stalenplaat verwijderen.

(klik om te vergroten)

Aan de bovenkant zitten de cilinders vast met een soortborgpen. Deze kan je er uit slaan met een drevel. Hef moet omhoog met bijvoorbeeld een krik of assteun en bij mij moest eerst een deel van de cabine verwijderd worden anders kon ik geen slag maken met de hamer.

(klik om te vergroten)

Achterste deel van de cabine verwijderen (4 boutjes per kant) zodat ik ruimte had om met de hamer de borgpen aan de bovenkant van de hefcilinder te tikken.

(klik om te vergroten)

Nog een deel cabine. Onderste achterruitje.

(klik om te vergroten)

Borgpen bovenkant van een van de 2 cilinders, (eruit getikt met de achterkant van een staalboor....) had geen drevel in de buurt... pas op voor je ogen!! Als je de bouten aan de onderkant los hebt, deze pin er uit is en je het de hydrauliekslang los, dan pak je de cilinder er eenvoudig af. Pas op voor de olie die nog uit de cilinder komt.

(klik om te vergroten)

Linker cilinder is er nu af. Rechter moet nog. Eerst deze maar eens uitelkaar halen 😄 en zoeken naar de onderdelen.
Wimsumar
Beste Ekema:

Quote Reactie van @ekema:
onderdelen online

FENDT zou FENDT niet zijn als de prijs van onderdelen ( keerringen van de extra hefcilinders) op FENDT-niveau liggen.
Met andere woorden, laat reparatie van de gedemonteerde extra hefcilinders achterwege en draai een afdichtplug in de plek waar leiding/slangen van deze cilinders beginnen. Er blijft ruim voldoende hefvermogen met alleen de inwendige hefcilinder.
ekema
@Wimsumar
Goed idee! Daar had ik nog niet aan gedacht! Ik ga de leidingen afdoppen en in de tussentijd kan ik de trekker nog gebruiken en rustig de twee cilinders als ik tijd heb repareren! Dank je!
+2
SjoerdHylke
Altijd fijn dat er tussendoor nog een aantal fotos en voortgang geplaatst wordt! 😄 Kunnen anderen ook weer wat mee!
+1
marc102
Hier een tekening:

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
Maar heb je het probleem van de inwendige hefcylinder die lek zou zijn dan al wel gerepareerd?
Anders ben je nog weer een keer alle hydrauliek olie kwijt.
+1
ekema
Ik denk niet dat die lekt maar ik ga wel voor de zekerheid even de versnellingsbakolie checken, dat heb ik nog niet gedaan, dank 😀 @Fendt926Driver
+1
Fendt926Driver
@ekema zet er een emmer onder als je de plug los draaid. Als er teveel op zit komt het er direct uit. Heb hier toen 45 liter afgetapt en nog iets te hoog peil in de versnellingsbak
+1
basia
@Fendt926Driver

En steeds maar denken ; waar blijft mijn hydrauliek olie ?
+1
Fendt926Driver
@basia ja. Het eerste keer dat het je overkomt heb je geen flauw idee waar de olie blijft. En maar bijvullen.....
+3
ekema
Weer een paar maanden verder... geen tijd enzo 😀

Ik heb jullie advies opgevolgd om toch ook maar de inwendige cilinder er uit te halen. Dat was niet onverstandig! zie foto's

Ik moest wel eerst een hydrauliekleiding (van de extra hulpcilinders) los halen voordat ik bij de afdekplaat kon komen. De 4 bouten zaten goed vast! Met behulp van een lange pijp gingen ze wel los.
De cilinder heb ik er met een magneet uitgetrokken.

(klik om te vergroten)

Los halen hydrauliekleiding hulpcilinders

(klik om te vergroten)

Cilinder ligt onder de stoel

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Er kwam in eerste instantie niet veel olie uit

(klik om te vergroten)

Magneet voor er uittrekken van de cilinder

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Gebroken dichting

(klik om te vergroten)

Gebroken dichting
+1
Fendt926Driver
Zo. Een mooie aanvulling op ons verhaal hoe het te repareren is. Nu met fotos.
Het was ook nog wel redelijk goed te doen toch?
Mooi dat de hef straks weer goed is.
Moet er verder nog veel aan gerepareerd worden?
+2
ekema
@Fendt926Driver

De keringen heb ik bij Th. Grimme Traktoren en Landbouwwerktuigen te Muntendam weg. Super service daar!

Het was nog wel even wurgen/uitvogelen om de kering om de zuiger te krijgen!
Best stug spul! gewoon met de blote handen lukte het mij echt niet!!! Ook niet toen ik hem warm gemaakt had in warm water.
- O-ring er voor een gedeelte met de hand op drukken tot die niet verder wil.
- vast houden met een hand, want hij flipt er gelijk weer af!
- dunne schroevendraaier in de andere hand, multitasking!!!
- Concentratie......niks laten losflippen.....
- met de schroevendraaier langs de zuiger naar beneden tussen de zuiger en de o-ring
- voorzichtig de o-ring op de zuiger geleiden door met de schroevendraaier rond de zuiger te draaien.
- Als je het goed doet, beschadig je niks!

Tja, dit valt niet echt uit te leggen 😀 zou je een filmpje van moeten maken. Was zo gepiept met deze techniek.

Wat ga ik nog aan de Fendt doen.....goeie vraag. Als ik hem helemaal super netjes zou willen hebben 😀 dan moet er nog wel wat aan gebeuren.
Een ditje en een datje zal ik er waarschijnlijk wel aan doen, gewoon voor de hobby. Met name de remmen. Volgens mij remt hij op een wiel. Zal waarschijnlijk ontlucht moeten worden (als ik tijd heb 😀 ) Niet dat ik echt remmen nodig ben op ons terrein (de handrem doet het goed), maar het is toch prettig om te weten dat je snel kan stoppen als het een keer nodig is 😄 Je weet maar nooit met kinderen enzo....!!

Ik weet ook nog niet of ik de Fendt wil houden. Zou maar zo eens kunnen zijn dat ik hem wil omruilen voor een kleinere. Zo'n Kubota of id.
Ben er nog niet helemaal over uit. Vind dit gewoon een cool groot stoer ding 😁 en de voorlader is wel handig om bomen mee plat te drukken 😂

(klik om te vergroten)

Hulpcilinders nieuwe keringen in laten zetten en hoofdzuiger met nieuwe o-ringen

(klik om te vergroten)

Heet water, achter de bar....

(klik om te vergroten)

Na wat zweten en een paar slokken bier....

(klik om te vergroten)

Klaar voor installatie
ambu954
Het is al een oude topic maar ben benieuwd hoe het verder is gegaan
fendt verkocht of opgeknapt zoja wat allemaal
zijn de hulpcilinders gelukt met reviseren
+1
Kluiszicht
Dit was voor mij best wel een verrijkende lezing. Ben immers zelf bezig met het rijklaar maken van een Fendt 309 LSA. Ik demonteerde de hefpistons en liet de dichtingen vervangen in een werkplaats: niet gedacht dat je dat ook zelf kon. Ik bezit de originele handleiding van de tractor (tractor overgekocht van de eerste eigenaar) maar mis wel werkplaatshandboek. Nu ben ik bezig met de motorkap bij te werken(roest in de neus). De nieuwe radiator is geïnstalleerd: geen lekken bij het proefdraaien. Was blij de tractor nog eens te horen na twee maanden! het werk vordert (té) langzaam want mijn werkplek is onvoldoend geïsoleerd van koude en vooral vocht. Het is uitkijken naar warmer en droger weer zodat ik klaar geraak om deel te nemen aan de rondritten.

(klik om te vergroten)

Bijna klaar om de motorkap er opnieuw op te plaatsen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 108 SL en hebben de trefwoorden hefinrichting en hydrauliek geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!