Fendt 108 SL - Hydrauliek lek hef. Hoe krijg ik de hef cylinders er af? Vervolg.
Ik ben een leek op het gebied van trekkers........maar ik durf wel van mijzelf te zeggen dat ik een reparatieproject aan kan.
Weet iemand waar je een werkplaatshandboek kan downloaden, of kopen? Of een goede site naast dit forum?
De trekker:
Onder de motorkap, boven op de motor, zit een grote Hydrauliekolietank (geplaatst voor de dieseltank). Als ik daar een aantal liters olie in gooi, werkt alles (stuurbekrachtiging, voorlader en hefinrichting) maar na enige tijd is de olie op met al gevolg dat alle hydrauliek uitvalt.
De hydrauliekpomp is denk ik wel goed, ik kon met de voorlader een hele dikke dennenboom ontwortelen en optillen en ook was het geen probleem om een half kuup zand op te tillen.
De cilinders van de hefinrichting (achter) lekken behoorlijk, dus ik zit er aan te denken om die als eerste te repareren. Weet iemand hoe je die 2 cilinders moet demonteren?
Daarnaast lees ik hier en daar over hydrauliek onder de stoel?? Waar moet ik op letten?
Deel dit topic
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 108 SL en hebben de trefwoorden hefinrichting en hydrauliek geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
makkelijk te controleren peil je versnellingsbak olie maar eens denk dat die vlot boven aan peil zit
Reparatie hoofdhefcilinder:
Klik: tractorfan.nl/topic/75445/
P.S.: Oliepeilstaaf versnellingsbak zit aan de grote moer/plug bij de versnellingspook.
Even de afdeling domme vragen.... waar zit die versnelllingsbakpijlstok
Wouw dat is wel een kers op de taart zeg maar Omdat je zegt dat je geen verstand hebt van tractors zal ik het je maar gelijk vertellen: Je hebt hier de zwaarste trekker uit de 100 serie van Fendt en ze zijn niet direct zeldzaam maar wel gewild. (kijk een op facebook naar de "Fendt 108/106" pagina )
Wat betrefd de uitwendige 2 cilinders heb ik geen ervaring mee want die heeft mijn 102s niet maar ik weet niet of je ervaring hebt met hydrauliche cilinders? Er zitten 2 plaatsen waar je adichtingen vindt in een cilinder zie tekening:
skf.com/binary/101-146081/…
Wat betrefd de inwenige cilinder heb ik wel ervaring en daar kun je hier op de site een heel aantal topics over vinden. Hier een foto van hoe ik het uitelkaar heb gehaald:
tractorfan.nl/picture/857046/…
tractorfan.nl/picture/856914/…
Dit stelt eigenlijk maar weinig voor en is gemakkelijk te doen
De klacht is dus dat de olie verdwijnt? Dat is een probleem wat ik wel meer gehoord heb met de 100serie wat er dan gebeurt is dat de keering rond jouw inwendige cilinder oud/hard/versleten is waardoor olie langs deze keering in de achterburg terecht komt. Hier zal het olie pijl gaan stijgen, ik heb wel eens hier op deze site gehoord dat de olie op een gegevenmoment lans de versnellingspook omhoog komt
Dit alles is dus eenvoudig op te lossen door de inwendige cilinder van nieuwe keeringen te voorzien en vervolgens zou ik even de achterbrug olie na kijken of het niveau niet te hoog is en of de olie niet vervuild is.(men vergeet hier vaak naar te kijken). Wat betrefd de uitwendige cilinders zou ik de onderdeel nummers een googlen om te zien of je gemakkelijk aan onderdelen kunt komen. zo ja dan zou ik er zelf aan beginnen zo nee breng ze even naar het mechanisatie/hyrdauliek bedrijf
Wanneer je aan deze oude tractoren gaat sleutelen kun je eigenlijk niet zonder onderdelen en werkplaats boek. Netjes uitgeprint en ingebonden is vrij duur vind ik daarom dat ik een onderdelen boek cd gekocht heb. dan print je de blaadjes uit die je nodig hebt en hoef je niet bang te zijn als er olie op komt.
Hoop dat je hier iets mee kunt!
Grt
Marc
Heeft iemand ene idee waar je dat soort onderdelen online kan kopen?
Hieronder een kort fotoverslagje van het verwijderen van de linker Hydraulische cilinder van de hefinrichting.
Marc, thnx voor de info. kon ik wel wat mee.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Anders ben je nog weer een keer alle hydrauliek olie kwijt.
Ik heb jullie advies opgevolgd om toch ook maar de inwendige cilinder er uit te halen. Dat was niet onverstandig! zie foto's
Ik moest wel eerst een hydrauliekleiding (van de extra hulpcilinders) los halen voordat ik bij de afdekplaat kon komen. De 4 bouten zaten goed vast! Met behulp van een lange pijp gingen ze wel los.
De cilinder heb ik er met een magneet uitgetrokken.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Het was ook nog wel redelijk goed te doen toch?
Mooi dat de hef straks weer goed is.
Moet er verder nog veel aan gerepareerd worden?
De keringen heb ik bij Th. Grimme Traktoren en Landbouwwerktuigen te Muntendam weg. Super service daar!
Het was nog wel even wurgen/uitvogelen om de kering om de zuiger te krijgen!
Best stug spul! gewoon met de blote handen lukte het mij echt niet!!! Ook niet toen ik hem warm gemaakt had in warm water.
- O-ring er voor een gedeelte met de hand op drukken tot die niet verder wil.
- vast houden met een hand, want hij flipt er gelijk weer af!
- dunne schroevendraaier in de andere hand, multitasking!!!
- Concentratie......niks laten losflippen.....
- met de schroevendraaier langs de zuiger naar beneden tussen de zuiger en de o-ring
- voorzichtig de o-ring op de zuiger geleiden door met de schroevendraaier rond de zuiger te draaien.
- Als je het goed doet, beschadig je niks!
Tja, dit valt niet echt uit te leggen zou je een filmpje van moeten maken. Was zo gepiept met deze techniek.
Wat ga ik nog aan de Fendt doen.....goeie vraag. Als ik hem helemaal super netjes zou willen hebben dan moet er nog wel wat aan gebeuren.
Een ditje en een datje zal ik er waarschijnlijk wel aan doen, gewoon voor de hobby. Met name de remmen. Volgens mij remt hij op een wiel. Zal waarschijnlijk ontlucht moeten worden (als ik tijd heb ) Niet dat ik echt remmen nodig ben op ons terrein (de handrem doet het goed), maar het is toch prettig om te weten dat je snel kan stoppen als het een keer nodig is Je weet maar nooit met kinderen enzo....!!
Ik weet ook nog niet of ik de Fendt wil houden. Zou maar zo eens kunnen zijn dat ik hem wil omruilen voor een kleinere. Zo'n Kubota of id.
Ben er nog niet helemaal over uit. Vind dit gewoon een cool groot stoer ding en de voorlader is wel handig om bomen mee plat te drukken
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
fendt verkocht of opgeknapt zoja wat allemaal
zijn de hulpcilinders gelukt met reviseren
(klik om te vergroten)