Deutz F4L514 - Hoger toerental (vrachtwagenmotor) in tractor: kapotte zuigerring.
Dit jaar (7de jaar hobby rijden) is er echter een bovenste zuigerring gebroken. De motor krijgt nu wellicht allemaal nieuwe segmenten en dichtingen maar mijn vader wil de motor wat terugschroeven omdat het hoge toerental volgens hem de oorzaak van het stukke segment is. Op mijn argument dat de motor altijd zo snel heeft gedraaid in de vrachtwagen en hier dus op gebouwd is zegt hij dat de motor dat hoge toerental niet volhoudt omdat hij vaak onbelast vol gas draait (leeg op de weg).
Ik wil er het fijne van weten en ben op zoek naar onderbouwde meningen.
Bedankt!
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Deutz F4L514 en hebben de trefwoorden hobby , tractor , deutz , motor , toerental , gaspedaal , gas en belasting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Niet liggen prutsen maar op (laten) meten en nieuw laten honen. Anders nieuwe zuigers en bussen.
normaal gebruik je het bovenste gedeelte van het toerental alleen bij het optrekken dus onder belasting en eenmaal op gang zal het toerental in een vrachtwagen lager liggen.
Ik weet niet hoe oud de motor was toen jij hem kocht maar een motor slijt tijdens het gebruik de cilinderwand in. Als jij dan op een gegeven moment het toerental van de motor gaat verhogen zal door meer snelheid van de zuiger de zuiger maar vooral de zuigerveren ietsje verder naar boven gaan. Hierbij zal de zuigerveer continu tegen de oude stootrand aan komen met dit als gevolg.
- Injector die los stond vast gezet.
- Cilinders met de boormachine gehoond, stootrand was te erg om weg te krijgen.
- Nieuwe zuigerveren en beetje afgeslepen van de bovenste zodat deze niet meer tegen de stootrand komen.
- Nieuwe uitlaatkleppen.
- Inlaatkleppen geslepen.
- Kleppengaten in cilinderkoppen geslepen.
- Cilinderkoppen met de hand gerodeerd op bovenkant van de cilinders.
- Nieuwe dichtingen.
- Nieuwe injectornaalden.
Dit hielp allemaal niet, blijkbaar was de pomp verdraaid. Door de pomp te vervroegen is het probleem van de baan. De andere zaken die gedaan zijn hebben de motor zeker goed gedaan.
Wat je ook kon doen is de bus iets af vlakken bovenaan en ze dan hoger plaatsen door een dikkere afstelring onderaan, dan heb je ook geen last meer van die rand.
Ik hoop voor jou dat dat goed blijft met die afgeslepen zuigerveren, maar daar vrees ik voor..
dit was een motor uit 1947, zonder losse bussen.
boot (waar hij inligt) draait weer super voor alweer 6 jaar
@Frederick ik had persoonlijk niet zelf de zuigerveer afgeslepen maar er 1 besteld