Deutz F4L514 - Hoger toerental (vrachtwagenmotor) in tractor: kapotte zuigerring.

Sinds 2009 rijden wij rond met een Deutz F4L514 (zie profielfoto's). De originele motor was kapot, er ligt nu een prima motor in uit een vrachtwagen. Het enige verschil met een tractormotor is (naast een iets andere carterpan) dat deze een RQ brandstofregelaar heeft. Deze grijpt enkel in bij stationair draaien en vol gas. Daartussen is het zoals een auto: het toerental is afhankelijk van de belasting. Normaal heeft een tractor een RQV regelaar waarbij het toerental afhankelijk is van hoe diep je het gaspedaal intrapt. Vol gas was bij de tractormotoren 1650 rpm (60 pk) of in de latere 65 pk versie 1800. Bij de RQ vrachtwagenmotor is dit 2300 rpm en 90 pk. Dit is mooi meegenomen omdat de tractor nu 28 km/u rijdt in plaats van 20.
Dit jaar (7de jaar hobby rijden) is er echter een bovenste zuigerring gebroken. De motor krijgt nu wellicht allemaal nieuwe segmenten en dichtingen maar mijn vader wil de motor wat terugschroeven omdat het hoge toerental volgens hem de oorzaak van het stukke segment is. Op mijn argument dat de motor altijd zo snel heeft gedraaid in de vrachtwagen en hier dus op gebouwd is zegt hij dat de motor dat hoge toerental niet volhoudt omdat hij vaak onbelast vol gas draait (leeg op de weg).
Ik wil er het fijne van weten en ben op zoek naar onderbouwde meningen. 😄
Bedankt!

Deel dit topic

Deutz-oldie

Reacties

Huuuuub
De veer is waarschijnlijk gebroken door een teveel slijtage in de cilinder.

Niet liggen prutsen maar op (laten) meten en nieuw laten honen. Anders nieuwe zuigers en bussen.
echte844
Ik denk dat ik je vader voor een deel gelijk moet geven.
normaal gebruik je het bovenste gedeelte van het toerental alleen bij het optrekken dus onder belasting en eenmaal op gang zal het toerental in een vrachtwagen lager liggen.
Ik weet niet hoe oud de motor was toen jij hem kocht maar een motor slijt tijdens het gebruik de cilinderwand in. Als jij dan op een gegeven moment het toerental van de motor gaat verhogen zal door meer snelheid van de zuiger de zuiger maar vooral de zuigerveren ietsje verder naar boven gaan. Hierbij zal de zuigerveer continu tegen de oude stootrand aan komen met dit als gevolg.
spotmelker
@Deutz-oldie Is de motor (bovenin) nooit heel warm geworden als je langdurig volgas reed? Ik denk dat de combinatie van luchtkoeling en langdurig hoog toeren niet ideaal is.
Deutz-oldie
@echte844 Daar zit wel wat in van die stootrand, doordat de motor weinig belast is en dus weinig tegendruk vangt worden krukas, zuigerstang en zuiger misschien minder ingedrukt dan tijdens zijn actieve jaren met belast gebruik. Ook de veer 'vliegt' bij gebrek aan tegendruk misschien iets verder omhoog, hoger dan de oude stootrand. Dan lijkt het me beter om de raad van @Huuuuub op te volgen. Als die rand weggehoond is kan de motor weer als nieuw zonder problemen dat hoge toerental aan, ook zonder belast te zijn. De motor is van 1953, naar ik vernomen heb moesten de vrachtwagens toen wel vol gas draaien om 80 of 90 km/u te halen.
@spotmelker Ik denk dat de motor eerder te koud blijft door onbelast te rijden met dit hoge toerental. Er zit een grote koelturbine op, en ventilatoren koelen evenredig met het toerental tot de derde macht, terwijl de motor weinig diesel verbrandt door de lage belasting. De warmtemeter blijft in elk geval steeds in het groen.

Bedankt voor jullie reacties!
spotmelker
@Deutz-oldie Tot de 3e macht? Dat zou keer 100 betekenen... Ik denk dat je keer 3 bedoelt? Is het de voorste of achterste cilinder, m.a.w. zit hij het dichtste bij de koelvin? Hier in de buurt rijden vrij veel (nog luchtgekoelde) Deutz trekkers waarvan verscheidene bij wegtransport al een keer een warmloper hebben gehad.
+1
spotmelker
@Deutz-oldie Tot de 3e macht? Dat zou keer 100 betekenen... Ik denk dat je keer 3 bedoelt? Is het de voorste of achterste cilinder, m.a.w. zit hij het dichtste bij de koelvin? Hier in de buurt rijden vrij veel (nog luchtgekoelde) Deutz trekkers waarvan verscheidene bij wegtransport al een keer een warmloper hebben gehad.
Deutz-oldie
@spotmelker Luchtdebiet = een factor * toerental tot de derde, niet 10 tot de derde. Het is de voorlaatste cilinder. Meestal loopt de laatste eerst warm omdat deze al het vuil vangt maar deze motor rijdt niet in stof, de motor is proper. Is het niet bij zwaar wegtransport?
spotmelker
@Deutz-oldie De hoge snelheden (>40km/u) maken transport al gauw zwaar, je ziet vaak een klein rookpluimpje. Meestal wordt de versnellingsbak ook loeiheet, zijn niet gebouwd op langdurige zware belasting bij hoge snelheid.
+1
Deutz-oldie
Intussen draait de motor weer als een zonnetje. Dit is er aan gedaan:
- Injector die los stond vast gezet.
- Cilinders met de boormachine gehoond, stootrand was te erg om weg te krijgen.
- Nieuwe zuigerveren en beetje afgeslepen van de bovenste zodat deze niet meer tegen de stootrand komen.
- Nieuwe uitlaatkleppen.
- Inlaatkleppen geslepen.
- Kleppengaten in cilinderkoppen geslepen.
- Cilinderkoppen met de hand gerodeerd op bovenkant van de cilinders.
- Nieuwe dichtingen.
- Nieuwe injectornaalden.

Dit hielp allemaal niet, blijkbaar was de pomp verdraaid. Door de pomp te vervroegen is het probleem van de baan. De andere zaken die gedaan zijn hebben de motor zeker goed gedaan.
+1
Huuuuub
@Deutz-oldie
Dat je zulk gepruts hier durft te verkondigen...
Maar nu weten we wel welke tractor we nooit hoeven te kopen.
+3
echte844
@Huuuuub Best Huuuuub. Ik denk dat we allemaal wel eens behoorlijk geprutst hebben. En als ik terug kijk heb ik van al dat gepruts nog het meeste geleerd. Zoveel dat ik weet dat ik dat niet meer moet doen. Dus dat verkondigen op T.F. vind ik klasse en stijl. Hiervan leren andere ook van jou fouten. Ik weet niet iedereen durft er voor uit te komen als dingen duurder worden als gepland maar ik vind dit klasse.
echte844
@Huuuuub Dink d'r um aug in Baolder zitte prutsers
Frederick
Zuigerveren afgeslepen?? 🤔 Dan zou ik er toch liever nieuwe bussen opgezet hebben als de slijtrand zo groot is, of laten boren en overmaat zuigers monteren.
Wat je ook kon doen is de bus iets af vlakken bovenaan en ze dan hoger plaatsen door een dikkere afstelring onderaan, dan heb je ook geen last meer van die rand.
Ik hoop voor jou dat dat goed blijft met die afgeslepen zuigerveren, maar daar vrees ik voor..
Deutz-oldie
@Frederick We hebben die raad gekregen van iemand die zijn hele leven aan motoren heeft gewerkt en dus weet waarover hij spreekt, niet dat hij dat is zijn carrière zal gedaan hebben aangezien die motoren nog veel moesten lopen. Hij heeft zelf oldtimer auto's en weet hoe je kosten kan besparen en toch een goed lopende oldtimer hebben, het is niet dat de tractor nog elke dag aan de gang moet. De tijd zal ons leren als het een goede zet was.
+1
schluterman
@Deutz-oldie ik heb ongeveer hetzelfde gedaan om inderdaad kosten te besparen en dat is onderhand al 7 jaar geleden. En wat ij hier opnoemt kreeg ik te horen van een motoren revisie bedrijf dus echt bang hoef je er niet voor te zijn denk ik.
+1
paulusmahandel
Je kunt ook afgedraaide zuigerveren krijgen bij een zuigerveren leverancier, deze heeft mij ook het advies gegeven voor een motor waarvan de stootrand redelijk groot was.
dit was een motor uit 1947, zonder losse bussen.
boot (waar hij inligt) draait weer super voor alweer 6 jaar
@Frederick ik had persoonlijk niet zelf de zuigerveer afgeslepen maar er 1 besteld
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz F4L514 en hebben de trefwoorden hobby , tractor , deutz , motor , toerental , gaspedaal , gas en belasting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!