Illustratie van:

Fendt 106 S - Heeft iemand foto's van koppeling fendt 106s?

Heb vorig jaar koppeling vervang van mijn fendt106s. Nu start hij nog, schakelt, en er is voldoende olie op de vloeistofkoppeling maar trekker wil niet rijden. Koppeling draait rond maar centrale as niet. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Deel dit topic

Reacties

marc102
@Fendt926Driver @Wimsumar @Fendttrisixfan wat heb je vorig jaar vervangen?
wim71
@marc102 koppeling van cardan en rijkoppeling
Wimsumar
Beste Wim71: Ik denk dat de spiebanen van de prise-as versleten zijn.

P.S.: Je hebt de gearing- en/of de tussenbakpook niet in "neutraal" geschakeld staan?
wim71
Nee, de tussenbakpook staat niet in neutraal. Maar spiebanen van de prise-as dat is beetje chinees voor mij. Mijn kennis is nogal oppervlakkig.
marc102
@wim71 dat zijn eens soort spiegleuven net zoals jouw aftakas heeft maar dan fijner
Wimsumar
Beste Wim71:

Quote Reactie van @wim71:
spiebanen van de prise-as

Dat zijn de spiebanen die aangrijpen in de spiebanen (splines) in de koppelingsplaat.

Afbeelding koppelingsplaat met middenin de spiebanen waar de prise-as (de as naar versnellingsbak) in aangrijpt:
wim71
Ik kan ook schakelen zonder de koppeling in te drukken terwijl de motor draait. Trekker wil wel niet boven de 1300 toeren komen.
Wimsumar
Beste Wim71:

Quote Reactie van @wim71:
Trekker wil wel niet boven de 1300 toeren komen.

Ik krijg de indruk dat de vloeistofkoppeling blokkeert. Zou er een "vreemd voorwerp" in de behuizing van de vloeistofkoppeling kunnen liggen en dat deze nu de vloeistofkoppeling blokkeert?

P.S.: Je schrijft dat er voldoende olie in de vloeistofkoppeling zit. Hoe weet je dat? Heb je de sleutel nog op de vul-/peilplug zitten?
wim71
Heb de aflaatdop op 10u gezet en zie de olie zitten. Kan de vloeistofkoppeling wel verdraaien met de hand
Wimsumar
Beste Wim71:

Quote Reactie van @wim71:
verdraaien met de hand

Heb je een geblokkeerd aftakasaangedreven werktuig aan de trekker en hierbij de aftakas (per ongeluk) aanstaan?
wim71
Denk van niet. Ik was op de baan aan het rijden en plots begon de trekker in te houden en stopte met rijden. Heb dan nog even flink gas gegeven en toen is hij nog paar meter verder gereden maar daarna niks meer. Vloeistofkoppeling stond toen wel heeel warm.
wim71
Nee, heb de aftakas zelfs nog niet gebruikt.
Wimsumar
Beste Wim71:

Quote Reactie van @wim71:
aftakas zelfs nog niet gebruikt.

Je schrijft dat je versnellingen kunt schakelen zonder de koppeling in te trappen. Hierbij kan de motor hooguit 1.300 toeren halen.
Dit (1.300) toerental is het maximum wat de motor normaal gesproken haalt bij volledig doorslippende vloeistofkoppeling. (Hier is tot zover niets mis mee).
Dat je kunt schakelen zonder koppelingsgebruik wijst er op dat de rijkoppeling muurvast zit (niet rond wil draaien).
Waardoor kan ik zo niet bedenken.
marc102
@wim71 gekke vraag maar kun jij de tractor van zijn plaats duwen? Zonder bijzonder veel weerstand?
wim71
@marc102 dat kost toch wat kracht. Gaat niet vanzelf
marc102
@wim71 dan is het toch duidelijk?
Tussen de vloeistofkoppeling en de achterwielen zit een probleem 😉
Maakt het kwa duwen verschil of hij in versnelling staat of niet? Zou geen verschil moeten zijn
wim71
@marc102 maakt inderdaad geen verschil. maar de remmen staan niet op nee
marc102
@wim71 oke dus het zit ook niet tussen de koppeling en de versnellingsbak.
Je remmen staan er niet op zeg je maar zou het kunnen dat ze vanbinnen vast zitten? Dan zou er een beetje rook uit de achterbrug moeten komen
wim71
Die doorslippende koppeling zal dan ook de geur zijn die ik rook bij 1300 toeren?
marc102
@wim71 geur en rook zijn zelden goed
Je hebt toch niet de remmen geblokkeerd of wel? Dat zou alles verklaren haha
+1
Wimsumar
Beste Marc102:

Quote Reactie van @marc102:
Dat zou alles verklaren haha

Nee. Als de remmen vast zouden zitten lukt het niet zonder koppelingsgebruik versnellingen in en uit te schakelen.

Ik blijf er bij dat de rijkoppeling geblokkeerd zit. (Vreemd voorwerp tussen koppeling en behuizing of iets dergelijks).
marc102
@Wimsumar daar heb je gelijk in de remmen zullen het wel niet zijn 😉

Maar dan zou de tractor in versnelling toch niet verplaatst kunnen worden?
Wimsumar
Beste Marc102:

Quote Reactie van @marc102:
in versnelling toch niet verplaatst kunnen worden?

Inderdaad. Dan staat de rijaandrijving geblokkeerd. (Bij stilstaande motor moet je zo'n Fendt in de versnelling vooruit kunnen rollen door de slipmogelijkheid van de vloeistofkoppeling).
wim71
@Wimsumar ik kan de cardan met de hand verdraaien maar als ik hem inschakel krijg ik er geen beweging meer in. Bij draaiende motor draait de aftakas ook niet als ik die inschakel
wim71
Waar kan ik een technisch boek verkrijgen waar alles staat uitgelegd met eventueel foto's?
Wimsumar
Beste Wim71:

Quote Reactie van @wim71:
technisch boek

Zie bij [Trekker CD's]:

onderdelenboeken.nl/
Favorit614
Eerder een onderwerp voor @appie1967
wim71
Oke, denk dat ik mijn fendt zal mogen open doen 😄. Bedankt voor jullie reacties. Als ik nog vragen heb horen jullie mij wel
joop-same
@wim71 Als de vloeistofkoppeling heel heet is geweest dan kunnen er aluminium schoepen gesmolten zijn en er nu losse stukken inzitten,
Wimsumar
Beste Joop-Same:

Quote Reactie van @joop-same:
gesmolten zijn en er nu losse stukken inzitten

Dat is niet aannemelijk.
Volgens de informatie van Wim71 kan de vloeistofkoppeling de motor nog (zoals normaal) tot 1.300 motortoeren smoren en schakelen zonder koppelingsgebruik is mogelijk waarbij de trekker niet gaat rijden.
Jasperfendt
@Wimsumar Maar als die hem wel in de vloeistofkoppeling laat slippen nu brand die zijn keerringen er ook wel uit
Arrie94
Of voorin de versnellingsbak zit wat vast.
+1
basia
Als ik alles zo lees , krijg ik het idee dat er iets met de tussen-bak is , wat de aandrijving naar de versnellingsbak blokkeert .
Misschien vastgelopen o.i.d.
Wim71 zegt dat de ingaande as (ik neem aan de price as vanuit de vloeistof-koppeling ) niet draait en de motor niet meer dan 1300 toeren krijgt . Dus de aandrijving is geblokkeert .

Ik zou eerst het dekseltje ( 4 m8 boutjes) bij de pook van 30% schakeling eraf halen , en kijken of de rij-koppeling wel wil draaien

Zit deze vast dan zit toch de tussenbak vast , rij-koppelig zelf kan ook het probleem zijn , maar dan merk je dat vaak wel aan het pedaal (heel hoog of heel veel vrije slag )

Draait de rij-koppeling wel (wat niet aannemelijk is vanwege wel kunnen schakelen zonder te koppelen ) zou er in de bak iets vast kunnen zitten .
basia
Ook kan nog de aftakas-aandrijving of koppeling kapot zijn en vastzit ; waardoor de tussenbak geen aandrijving doorgeeft
rick11441
Denk dat je een probleem in je tussenbak hebt. Draai het luikje rechts van de tussenbak er maar eens af
appie1967
Ook ik ga voor een probleem in de tussenbak omdat zowel het rijden als de aftakas niet meer werk omdat die in de tussenbak gescheiden worden moet het daar worden gezocht
Wimsumar
Beste Appie1967, Basia, Wim '71, e.a.:

Quote Reactie van @appie1967:
Ook ik ga voor een probleem in de tussenbak omdat zowel het rijden als de aftakas niet meer werk

Als de tussenbak vastgelopen is, dan zou bij intrappen van de rijkoppeling het motortoerental weer "vrij" boven de 1.300 toeren kunnen komen, dus niet langer afgesmoord worden door de vloeistofkoppeling.
basia
@Wimsumar

Hu ? Hoe verklaar je dat ? De rij-koppeling draait niet eens , als de tussenbak vast zou staan !

De rij-koppeling zit immers achter op de verdeelbak of tussenbak ( officieel verdeelbak uit Duits vertaald = verteilergetriebe )
Hij verdeelt immers via de ingaande as (uit de vloeistofkoppeling) vermogen naar de 2 uitgaande assen t.w. de rijkoppeling en de aftakas ( waarvan de Lamellen koppeling ook in de verdeelbak zit )
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
verdeelbak of tussenbak

Spraakverwarring. Ik was er van uitgegaan dat de hoog/laag 'tussenbak' werd bedoelt.
+1
wim71
Bedankt voor alle reactie en kennis die jullie hebben gegeven. Is hier mijn eerste keer op dit forum en ben toch iets slimmer geworden. Heb hem terug aan de praat gekregen. Koppeling zat vast. Heb ze dan met de hand los gekregen. Motor gestart en ze draaide rond. Maar heeft wel moeite om te vertrekken als ik geen gas geef. Vooral in zijn hoogste versnelling. Koppeling kan ik verdraaien met de hand maar er is altijd een punt waar ze zich precies weer vaster zet.
basia
@wim71

Welke koppeling bedoel je nu ; de vloeistofkoppeling (direct achter de motor ) of de rijkoppeling ( zit achter op de verdeelbak )
fendt2
Is er een stuk van je koppelingsplaat afgebroken en of een veer uit het hart van de plaat gebroken. Waardoor de boel klem komt te zitten. Zou het in de plaat koppeling zoeken
wim71
Heb het over de droge koppeling. Denk niet dat er een stuk afgebroken is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 S en hebben de trefwoorden olie , trekker , fendt , versnellingsbak , koppeling en vloeistofkoppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
422