Illustratie van:

Deutz D9006 - Verschil industrie / normale lijnpomp

Ik ben van plan een lijnpomp op mijn 9006 te zetten aangezien ik maar 90 pk uit mijn roterende pomp kan halen (met gereviseerde motor)

Nu wil ik hem bij de sloop halen aangezien ze er daar een aantal hebben staan.

Maar een industrie pomp geeft teveel druk? Heb ik gehoord. En dit mag ook niet met trekkertrek.

Nu was dus mijn vraag,kan iemand mij dat exacte verschil uitleggen en waar ik dat aan kan zien? Manier van bouwen/ serie nummer oid.

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
@goeiedag eem

Als Deutz en trekkertrek ervaringsdeskundige, weet jij hier misschien wat van? 😄
valmet6400power
@jippe

Ben benieuwd!
goeiedag eem
@valmet6400power kan daar geen echt zuiver antwoord op geven, maar wat ik wel eens gehoord heb is dat een industrie motor, dus uit een agregaat een andere regelaar heeft dan een normale trekker motor lijnpomp, maar 90 pk moet er met gemak uitkomen uit zon blok met roterende pomp, op de 10006 van mij zit ook een roterende op, heb hem nog niet voor de waterrem gehad als er geen 100 uitkomen valt het mij tegen, een kennis van mij heeft op zijn 8006 een lijnpomp van een vrachtwagen opgebouwd en die geeft nu dik 110 in de laagste opbrengst, maar volgens mij moet je met een roterende ook wel 120 kunnen halen, denk een kwestie van afstellen, je kunt ze ook snel teveel geven, veel rook zijn altijd geen pks en koppel
KubotaB6001
Stel je vraag eens op www.deutzforum.de, daar zitten wel een paar mensen die je gaan kunnen helpen. Weet niet hoe goed je bekend bent met de zaak, maar onderstaand filmpje is wel erg leuk om de basics van (Bosch) lijnpompen te begrijpen

Jarno1h
Lijnpomp moet normaal gesproken zo kunnen. Wel moet er een passtuk tussen de pomp en de trekker.
Jarno1h
90 pk vind ik wel een beetje weinig. Ik ken ze die er ook 108 aan de stomp uit halen met rotorpomp. Met mijn standaard lijnpomp haal ik ongeveer 118 aan de stomp.
KubotaB6001
Ik geloof inderdaad ook dat een lijnpomp een ander passtuk nodig heeft op het blok.
Maar teveel druk; het zijn toch juist je verstuivers die pas openen bij de juiste druk? Zou ook niet inzien waarom de inspuitdruk hoger zou moeten zijn bij een industriemotor. Eerder zoals @goeiedag eem zegt, een andere regulateur omdat je met constante toerentallen werkt.

Vergeet ook niet dat een 7506, 8006, 9006 en 10006 allemaal andere pompen hebben (of toch andere plunjers in de pomp, in het geval van een lijnpomp), omdat het vooral het inspuitvolume per tijdseenheid is dat je vermogen kan opkrikken. Met de stelbout op de pomp kan je alleen de inspuitduur verlengen, waardoor er inderdaad meer brandstof wordt ingespoten, waarvan er een deel op het juiste tijdstip wordt ingespoten, maar ook een deel te laat. Met gevolg dat een deel van de brandstof slechter zal verbranden, waardoor je vooral rookontwikkeling gaat krijgen en amper vermogenswinst.

Mijns inziens: Zet er een lijnpomp op, maar zet er dan dadelijk de plunjers van een groter model in. Of neem een pomp van een groter model. Dit gaat je de meest efficiënte vermogenswinst opleveren.

Over de exacte benodigde onderdelen en hun respectievelijke nummers weet ik echter te weinig om je praktisch verder te helpen.
redeagle14
Een tractor motor heeft een all speed regelaar. Een industrie of truck motor heeft een two speed regelaar.
hendry-06
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ging er eerst van uit dat op een 912 motor zowel lijn als roterende pomp passen.
Ik heb duseen lijnpomp op proef gekregen. Eenmaal thuis kwam ik er dus achter dat ik er flink naast zat.. er zaten we extra gaten in het blok maar daar pastte bij lange na geen lijnpomp op.

Nu laat ik binnenkort even de verstuivers controleren,
Zet ik hem voor de rem, en als die dan nog geen goeie 100 pk heeft laat ik de roterende pomp controleren etc,
redeagle14
@hendry-06 Meet de druk in de pomp maar op, waarschijnlijk is de schottenpomp aan het slijten. Als die te weinig druk geeft heb je minder vermogen, en de pomp regelt niet goed.
KubotaB6001
@hendry-06 Op een 912 passen wel degelijk lijnpompen, er staat alleen een adapterstuk tussen pomp en blok.
Jarno1h
@hendry-06 Je moet een tussen plaat monteren dan past hij zeker. Deze zijn wel te krijgen met de gaten op de juiste plek.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D9006 en hebben de trefwoorden trekkertrek , deutz , brandstofpomp , pomp , lijnpomp en industriepomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
808