Aslasten en bandenspanning hoe bepalen jullie dat?

Hoe bepalen jullie de gewenste/ideale bandenspanning?
Passen jullie deze dan ook elke keer aan aan de hand van de werkzaamheden?
en zijn jullie ook wel eens naar een weegbrug geweest om dan as voor as de aslast te meten?
Ik ben wel benieuwd hoe mede tfers hier mee omgaan

Deel dit topic

Reacties

kerstrunner
Ik ben daar mee begonnen omdat mijn trekker nogal hard stuiterde op de baan. Toen ben ik met trekker en verschillende werktuigen naar een assen-weger gaan wegen. (Bv met de ploeg,en dan ook met en zonder frontgewichten,maiszaaimachine met en zonder gewichten in de zaadbakjes...) Op de website's van de meeste bandenfabrikanten kan je per type band,de bandenspanning bij een bepaalde belasting en snelheid terugvinden. Ik schrok ervan hoe laag je mag gaan! Sindsdien is het comfort fel verbetert en ik heb de indruk dat de slijtage ook minder is. Maar je moet er wel wat voor over hebben
930triplemaaier
@kerstrunner als je met beleid rijdt kun je inderdaad heel laag gaan maar de ene band is daar beter geschikt voor dan de andere en dat is ook een punt om bij aanschaf rekening met te houden
spotmelker
Ik kom er vrijwel nooit aan bij de trekkers (60, 75 en 110 pk op 600R34, 650R32 en 650R38/540R26)behalve als ze voor wegtransport bij een buurman gebruikt worden dan gaan ze van 1 naar 1,4 bar. Mesttank van 7 M³ staat op 800R32 altijd op 1,25 bar.
valtra1
In theorie: gebruik maken van technische gegevens tractor maar weegbrug is toch nauwkeuriger. Nadien inschatting afhankelijk van belasting gedragen machine, bijvoorbeeld voor vicon frontmaaier vind je op kvgportal.com/W_global/Media/… de handleiding waarin berekening staat welke belasting er op de voor en achteras komt bij machine voor en of achter aangekoppeld. Als je de belasting per wiel kent en snelheid dan in bandentabel juiste druk opzoeken. In praktijk: banden zo zacht mogelijk op het veld en opletten dat je ze niet kapot rijdt op de weg, of snelheid aanpassen.
930triplemaaier
@valtra1 of zoals bij loonwerkers zovaak: de banden zo hard mogelijk ivm slijtage
kerstrunner
@930triplemaaier Ik reed vroeger om stro te halen al op 1,3 bar omdat hij dan zachter reed,maar was in de veronderstelling dat dat al veel te laag was. Toen de bandenspecialist die trekker zag was het eerste dat hij zei dat ik met lagere bandenspanning moest rijden,omdat de banden niet egaal waren afgesleten. En dus sneller slijten dan bij de nu gebruikelijke 1 bar. (Niet vergelijkbaar met bv een silagewagen of grondkipper uiteraard)
930triplemaaier
@kerstrunner ik had dus gisteren de jd6920 met volle schuitemaker ladewagen(15 ton lading op de weegbrug gezet en had op de achteras van de jd bijna 11ton. ik wist dat de ie hoog zou zijn maar niet zo hoog. dat betekend dat de 650/65R38 multibib banden op minimaal 2,1 bar moeten volgens de michelin app die ik op de telefoon heb. Voorop had ik maar 2700kg en daar was 0,8 bar voldoende maar voor een fatsoenlijk stuur en weg gedrag heb ik zo op 1,2 staan. Dit betekend dat de trekker dus 13,7 ton voor de kiezen heeft. Trekker weegt met 1000kg frontgewicht ruim 8 ton maar dus dat betekend dat ruim 5,5 ton aan de trekhaak hangt terwijl max 4 ton toegestaan is op de kogeltrekhaak....
kerstrunner
@930triplemaaier Ik heb maar een lichte trekker (95pk, 4250 kg) dus die waarden liggen heel anders. Ik heb een bijberoep met kleine loonwerken, (meer hobby), dan ligt de tijdsdruk ook anders dan bij loonwerkers of akkerbouwers. Ik heb ook wel eens werkdagen van 18 uur maar geen weken aan een stuk zoals bij de grote bedrijven. Toch ga ik ook met die drukke dagen,de bandenspanningen aanpassen als ik bv ben gaan ploegen,en daarna ga maiszaaien.
hobbyboer
@930triplemaaier oei oei oei, ik zat even je tonnages te bekijken: ik hoop voor je dat oom agent niet meeleest.
Ruim 5.5 op een trekhaak die 4 mag hebben.
Straks kun je niet meer met een volle wagen over de weg zonder dat er een agent achter je aan rijdt mee naar de weegbrug.
(Er zit geloof ik een weegbrug heeeel dicht bij jullie boerderij in de buurt 😉 )
930triplemaaier
@hobbyboer ach met nederlandse mahines is bekend dat ze vaak flink meer oplegdruk hebben dan toegestaan
hobbyboer
@930triplemaaier
Oja, ik heb ook nog een serieuze vraag:
Heb je de aslast van de vooras ook gewogen met een lege opraapwagen?
930triplemaaier
@hobbyboer ja 3700kg voor en 7500 achter
hobbyboer
Ik rij heel af en toe weleens naar de weegbrug.
Daarna kijk ik goed hoe plat ze staan met de spanning volgens de tabel en probeer dat te onthouden.
Dan heb ik het idee dat ik dat daarna met andere werktuigen aan de trekker wel ongeveer kan schatten.
JD3010
Quote Reactie van @hobbyboer:
Daarna kijk ik goed hoe plat ze staan

Dat staat ook in de tabel.

Ik doe het meestal op de gok en kijk goed naar de banden hoever ze doorzakken. Dat zegt mij veel meer dan de weegbrug.
+9
dx11
@JD3010 ik schop altijd tegen de band. heb je niks aan, lijkt wel lomp stoer 😄
Rdeweerd
Nok plat op het asvalt is het mooist , hoeveel druk dat is hangt van het gewicht af , maar wij kijken niet zo nou, alleen de aanrijdtrekker word vaak veel lucht in de banden gedaan 2,5 bar ofzo , voor de piekspanning in het gras
Fordje4600
Helemaal niks aan gedaan
930triplemaaier
Zie.foto

(klik om te vergroten)

Bandenspanning rondom 0.7 bar tijdens wortelland lostrekken. De banden zijn 710/70r42 michelin axiobib en 600/70r30 michelin axiobib

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
679