Same Tiger 100 - Wielmoeren gaan los bij 1 achterwiel, hoe kan dit en is er wat aan te doen.

Zag voor de tweede keer na een dag rijden dat er bij een achterwiel zes van de acht moeren los zaten [kan ik met de hand aan draaien].
En geloof me ik heb ze toch echt heel strak aan gedraaid de laatste keer.
Een maat van mij heeft het al een jaar bij een John Deere 6610 waar vaak een kipper achter zit maar bij de Same zit er zelden wat achter.
Wie kan er wat over vertellen, of nog beter wat kan ik er aan doen.

Alvast bedankt
a3vandiejen

Reacties

+1
Rocco1
Is het linker achterwiel dat losloopt? Dan is er maar 1 oplossing, en dat is nieuwe bouten er in.
+1
a3vandiejen
@Rocco1 Ja dat klopt idd, het is het linker achter wiel.
a3vandiejen
@Rocco1 Kun je dat uit leggen linker achterwiel.
+2
varken
@a3vandiejen
draairichting van losdraaien...
als je de toertocht doet en de hele weg achteruit rijd gaat het waarschijnlijk wel goed
a3vandiejen
@varken Hahaha, word leuk denk ik.
Rocco1
@a3vandiejen Dit heb ik gevraagd omdat ik het zelfde meegemaakt heb. Mocht het probleem dan nog niet opgelost zijn, dan zal het raadzaam zijn om het hart van het wiel uit te snijden en een nieuw hart in te lassen. Succes.
+1
JD3010
Vet erop en goed vast draaien.
a3vandiejen
@JD3010 Dat ga ik zeker proberen wand heb aan staande zaterdag de laatste rit van het jaar.
JD3010
@a3vandiejen je kunt ze dan veel vaster draaien, als het draad nog goed is.
a3vandiejen
@JD3010 O.K, ik snap het niet wand ik kan ze super strak aan draaien. En dan toch los komen.
Maar ga het proberen met vet. En zal uiteraard het draad controleren.
+1
JD3010
@a3vandiejen Ik doe er altijd olie of vet op en nooit problemen dat ze los gaan. Maar ik kan het hier vandaan niet zien bij jou. Wel raar dat ze zomaar los gaan, zo gek doe je er niet mee, lijkt me.
a3vandiejen
@JD3010 Nee doe er zeker niet gek mee, maar dit is de tweede keer dat het gebeurd. Inderdaad gek. Een vrijdag avond zal een maat van me ze aan draaien met een tol.
We zullen zien na een zaterdag.
a3vandiejen
@JD3010 Bedankt voor de reactie.
jehan
@a3vandiejen heb je een foto van de moeren van dicht bij ?
a3vandiejen
@jehan Nee helaas, hij staat ook in een ander dorp maar zal proberen om er woensdag een foto van te maken.
+1
jehan
@a3vandiejen we wachten af
a3vandiejen
@jehan

(klik om te vergroten)

Hier vond ik nog een foto van het loslopende wiel. De bouten zijn niet conische. Maar heb weinig ruimte op de bouten .
+1
jehan
@a3vandiejen zou toch graag een foto van dichterbij willen zien .graag van de moeren zelf
a3vandiejen
@jehan Hoop morgen even een foto te maken.
+2
Jasperfendt
@a3vandiejen kopervet
Valtra-Fordpower
@JD3010 Heb 1x wielmoeren vast gezet met koper vet, de eerste en de laatste keer, Met een week laag het wiel eraf.
+2
newholland6640
@JD3010

Ik doe er nooit vet op. HOud het liever goed schoon.
Arnoldvd
@newholland6640 zit meestal wel goed vast met vet de rest kun je dan af vegen
newholland6640
@Arnoldvd

Nadeel is dat je met vet ook gelijk weer zand enz aantrekt als je de moeren eraf hebt.
Arnoldvd
@newholland6640 dat wel keer druk spuit er over en weg is het
+2
GROENEDEERE
Wat ook kan schelen is de bouten met een moment sleutel aan te draaien.
+1
930triplemaaier
Vaak als ze eenmaal een keer goed los gelopen zijn blijven ze los lopen omdat de gaten dan vaak niet meer zuiver rond zijn, te veel ruimte gekregen hebben of ovaal geworden zijn. Beste en goedkoopste is om dan om er een nieuwe ring in te lassen.
+3
spotmelker
Als de moeren aan de achterkant vlak zijn (conische) veerringen er achter.
+1
jehan
@spotmelker daar zat ik ook an te denken vandaar mn vraag naar een foto
+1
930triplemaaier
@spotmelker als de gaten nog mooi rond zijn is dat een optie
+2
Wimsumar
Beste A3van Diejen: Haal het loslopende wiel er eerst af. De schade is dan het best te bekijken, en vooral, eventuele vuilophoping (roest, verfresten e.d.) is dan goed te verwijderen zodat de velgpan strak ''ijzer-op-ijzer'' op de wielflens vastgezet kan worden.
+1
a3vandiejen
Iedereen bedankt en ik ga alle optie,s bekijken.
+1
wim-same
@a3vandiejen De oorzaak is waarschijnlijk verf tussen de wielmoeren. Als je er direct bij ben is er niets aan de hand. Verf verwijderen en heel goed vast draaien. Als je te lang met losse wielen hebt gereden zijn waarschijnlijk de gaten uit gelubberd, en de moeren en eventueel de bouten gesleten. in dat geval andere wielplaten en eventueel bouten en moeren. Vastdraaien doe ik dan ook met een grote luchtsleutel ( kijk uit dat je niet te gek doet ) of met een kruissleutel met een pijp erop. Dan nog lopen ze los als er verf tussen zit.
waarschijnlijk is er in jou geval niets ernstigs aan de hand omdat jij er geen zware werktuigen achter heeft.
a3vandiejen
@wim-same Dank je wel Wim, heb het redelijk snel in de gaten gehad en de laatste weken weinig gereden. ga er vrijdag naar kijken.
+1
joop-same
@a3vandiejen Adrie als je de schotel en de steekasflens schoon hebt zoals Wim ook zegt en je
zet de moeren met een kruissleutel met een pijp erop goed vast, dan lopen ze met gewoon werk niet weer los,
Een vraag zijn de boutgaten in de schotel verzonken of zijn dit rechte gaten?? hoe groot zijn de gaten?? ik denk dat je verkeerde moeren voor de schotel hebt.
1. er zijn schotels met kleine gaten recht gat +- 21 mm met moeren met vlakke ring die aan de moer zit,
2. en er zijn schotels met gat van 21 + verzonken, hiervoor gebruik je een conische moer of vlakke moer met conische ring.
3.En er zijn schotels met grote gaten ongeveer 30 mm verzonken, met losse conische ring en met een vlakke moer.
Zoals al gezegd is, maak even een foto van een moer en een ring en het gat in de schotel.
Groet Joop-Same.
+1
joop-same
@a3vandiejen Nog even iets over de bouten smeren: volgens diverse fabrieks gegevens moet je de schroefdraad heel licht in olieén dus géén vet of molicote of kopervet gebruiken.
a3vandiejen
@joop-same Toen de nieuwe banden er op gekomen zijn heb ik koper vet gebruikt. Zal je advies op volgen Joop. En ga naar de gaten kijken.
+1
jd user
Als wielen eraf zijn geweest ,dan moeten ze na een tijdje weer nagetrokken worden.In de bandenservice wereld staat ook meestal op de band /velg (NATREKKEN!!!!).Waarschijnlijk is dat bij jou trekker niet gebeurd.En meestal zit alles wel vast ,maar in de truck wereld moet alles nagetrokken worden ,anders vliegen de wielen je zó voorbij.En ligt je as met wiellagerflens in het asfalt.

Zó heb ik dat wel met een opraapwagen gehad.Deze kon je ook blijven natrekken,omdat deze ook niet nagetrokken was.
a3vandiejen
@jd user Heb ik na het wisselen van de banden eerlijk gezegd niet gedaan, bedankt voor je advies.
+1
Rocco1
Dit heb ik gevraagd omdat ik het zelfde meegemaakt heb. Mocht het probleem dan nog niet opgelost zijn, dan zal het raadzaam zijn om het hart van het wiel uit te snijden en een nieuw hart in te lassen. Succes.
a3vandiejen
@Rocco1 Bedankt.
a3vandiejen
Had ze idd even na moeten trekken, de andere kant zat ook niet super vast. @wim-same @joop-same Dit zijn de foto,s. @jehan

(klik om te vergroten)

Hier de foto van de bout .

(klik om te vergroten)

Hier de moer.
jehan
@a3vandiejen mooi bedankt .. conisch dus ..zag liever een platte of vlakke moer met een conische ring er achter ..die blijven naar mijn idee beter vast zitten ..maar zoals al gezegd wielen er helemaal afhalen en kijken of er verf aan de schotel een flens zitten ..goed schoon maken ..veel succes ermee ..
a3vandiejen
@jehan Ga ik vrijdag avond doen, kan ik zaterdag met een gerust hart rijden hoop ik. Bedankt.
1046
Aandraaien en vastlassen
+2
a3vandiejen
@1046 Heb ik stiekem aan zitten denken. Voorlopig hoef ik geen andere banden hahaha.
jehan
@a3vandiejen ik schrijf altijd met een gele wasco nat en de datum van het wiel aanzetten op de band ..nat betekent natrekken
a3vandiejen
@jehan Dat ga ik in het vervolg ook zeker doen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Tiger 100 en hebben de trefwoorden john deere , john , same , deere , kipper en wiel moeren lopen los van achter wiel. geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!