Illustratie van:

Massey Ferguson 135 - Warmte vastloper perkins 3.152.4

Wat is er fout gegaan....

Van mijn ahlmann shovel heb ik de motor gereviseerd. Nieuwe bussen, zuigers, lagers, kop (laten) reviseren, verstuivers, etc. Alles liep soepel bij montage. Flinke klus, en nadat alles in elkaar was gezet inloopolie erin gedaan. Starten en lopen. Geen enkele carterdruk, geweldig. Shovel verder in elkaar gezet en vandaag voor het eerst voorzichtig stukje gereden. Na 100 meter merkte ik dat de trekkracht eruit ging. Aanvankelijk dacht ik aan een rem die aanliep, maar al snel bleek het de motor. Warmtevastloper....

Na 5 minuten weer gestart en hij liep weer. Helaas met carterdruk en ik heb het idee dat er ook een klop/tikje in het blok zit.

Kortom, project mislukt. Wat kan hier nu mis zijn gegaan? Ideeen welkom. Opmerkingen van 'had m dan naar een revisiebedrijf gebracht' gaan er momenteel even niet zo goed in.

Mensen met een 3.152.4 te koop zijn ook welkom...

Deel dit topic

Reacties

old man jose
Olie pomp, aanzuigleiding krom te weinig olie, olie kanalen verstopt, koelwater probleem(luchtbel), slotspeling zuigerveren, lagerschalen te strak. Er zijn talloze oorzaken die vanaf de zijkant niet te beoordelen zijn.
Hanjelle
@old man jose oliepomp zou kunnen. Olieleiding krom niet, verstoppingen eigenlijk ook niet. Die waren er niet en alle pakkingen waren gelijk aan originele. Lagerschalen te krap vraag ik me ook af. Er is namelijk geen overmaat in gekomen. Zuigers en zuigerveren waren nieuw en 'matching'. Enige wat ik me kan bedenken is dat de gaten waar de nieuwe bussen in zijn gekomen 'onrond' waren. Komt dat voor?
old man jose
@Hanjelle
Heb je de bussen gepolijst of geschuurd met een 3 benig schuursteentje op de schroeftol?
Als je het verkeerde moment hebt gebruikt om de lagers aan te halen??
Hoe heb je de bussen er uitgehaald ?
Hoe heb je deze weer terug geplaatst?
Zoals ik zeg tientallen oorzaken kunnen hier aan de hand zijn, zoals je zelf zegt door oververhitting dat kan koelsysteem zijn of uitzetting of te weinig smering. Eerst maar even de olie eraf, kijken of je daar wat kan zie. dan evt de carterpan om te zien of er geen slijtsel zichtbaar is, zo ga je langzaam verder. Maar als je al praat van onderdruk zal het probleem toch in de buurt van de zuigers en bussen zijn.
fendt2
Als er nu carterdruk is zou je zeggen dat het niet de lagerschalen kunnen zijn.
IH1055XL
Er is carterdruk en dan denk ik aan een fout bij de cilinderbussen en/of de zuigerveren... Kan het zijn dat er een zuigerveer stuk is gegaan bij het monteren en dat die na eventjes draaien helemaal naar de filistijnen is gegaan? Hoe zit het met uw compressiedruk?
Hanjelle
@IH1055XL zuigerveren zou kunnen maar lijkt me stug. Ik heb een zuigerverenbus gebruikt en montage ging vrij gemakkelijk
Huuuuub
Randen onder in het blok goed gereinigd?
De goede o ringen gemonteerd?
Zuigers niet verkeerdom gemonteerd?
Geen rechte veer in een trapezium groef gemonteerd.
En als laatste, koelvloeistof gevuld en goed ontlucht?
Hanjelle
@Huuuuub welke o-ringen?
RPCounty
Wat was het onderdeelnummer van de zuigerveren. Weet je dat zo? Cylinderbussen met 1.2 of 4 mm kraag?
RPCounty
Dus staal of gietijzeren bussen?
Hanjelle
4 mm kraag was het. Alles mooi schoon gemaakt ook. Revisieset was compleet aangeleverd via een bedrijf. Ik ga er toch van uit dat dat bijpassende zuigerveren en zuigers zijn. Zuigers verkeerd om lijkt me ook niet. Alles precies als t was
RPCounty
4mm is de gietijzeren bus. Dan kun je geen last van vreters hebben. Deze hebben stalen veren. 41158057 als t goed is
Hanjelle
@RPCounty het is een 3.152.4 blok. De laatste van de 3.152.4 serie. Iemand vertelde me dat het mogelijk onronde boringen kunnen zijn? Lijkt me zo stug...
RPCounty
@Hanjelle heb je m zelf verbust?
Hanjelle
Ja, zelf verbust. Met een exacte pasplaat op de draaibank gemaakt. Met stellage en draadeind er weer ingetrokken.
RPCounty
Ok. Maar heb je de zuiger eerst zonder veren in de boring laten zakken van boven om t kijken of hij ook stuikt op een bepaalde plek?
Hanjelle
@RPCounty nee... had ik beter wel kunnen doen inderdaad. Motor draaide zonder kop wel soepel
RPCounty
@Hanjelle vaak is het zo dat je na de montage de bussen even moet na honen met een hoonapparaat op bijv. De boormachine. Ik heb vaak meegemaakt dat de bussen idd te krap zijn op bepaalde plekken in de cylinderwand...
RPCounty
Dus nieuwe zuigers monteren aan de drijfstang en dan van boven naar beneden laten zakken. Dit moet gewoon heel soepel gaan.
Hanjelle
@RPCounty zit niks anders op dan alles weer uit elkaar te halen. Pfff. Ik hoop maar dat er niet meer stuk is want ik hoor volgens mij ook een klop die er eerst niet in zat. Niet aldoor, maar vooral bij uitzetten hoorbaar
RPCounty
En nou is t weer effe wachten tot de "konedata"weer om de hoek komt rollen
Hanjelle
@RPCounty konedata?
RPCounty
@Hanjelle ja das hier nogal n populaire site
RPCounty
Ook de drijfstangkappen niet omgedraaid of verwisseld?
Hanjelle
@RPCounty nee volgens mij niet. Wel nieuwe lagers er in, maar standaardmaat dus lijkt me niet te krap kunnen zijn. Wat gaat er mis als ze omgedraaid zitten?
Hanjelle
Heb ze voor zover ik weet exact hetzelfde teruggeplaatst
Hanjelle
Nog even gechecked. Ik had foto's gemaakt met de nummers van de kappen in beeld, die zitten nu net zo
RPCounty
@Hanjelle dan zocht ik het in de bussen. Dus zuigers er uit en kijken of je wat ziet.
RPCounty
De drijfstangkappen horen altijd bij de drijfstang waar ze vanaf komen. Die worden bij productie op elkaar geschroefd en dan wordt het gat er door geboord. Dus geen tollerantie. Draai je ze n halve slag dan past t al niet meer.drijfstang en kap worden dus samen geboren en gaan samen dood zeg ik altijd. Dus ook als je kap nr 3 op drijfstang 1 zet kan dus niet. Dit gaat ten koste van je krukas en lagerschalen. Het loopt dus niet. Maar als je zegt dat hij soepel rond liep valt deze optie vermoedelijk af. Succes in ieder geval.
Hanjelle
Dank voor je goede adviezen. Het wordt er niet leuker van maar helpt me wel!
RPCounty
Wimsumar
Beste HanJelle: Verrekte jammer dat het zo afloopt!

Je schrijft:

Quote:
het is een 3.152.4 blok. De laatste van de 3.152.4 serie.

Daarnaast vermeld je in de topictitel: "Massey Ferguson 135".
Nu heeft een M.F.135 welliswaar ook een PERKINS motor, maar wel met ander motortype-aanduiding.
(Konedata: konedata.net/traktorit/massey-ferguson/… )
Is de onderdelenbestelling wel goed gecommuniceerd met de leverancier ervan? Ik kan me voorstellen dat beide motortypen net wat andere onderdelen bevatten die elkaar bij verwisseling gaan 'bijten'.
Anderszijds, dat het dan al zo snel misgaat, dat is ook weer moeilijk te bevatten.
Hanjelle
@Wimsumar je hebt gelijk wat betreft het 'bijten'. Zo heeft deze motor vlakke kleppen ipv met een holling. Die zaten er dus verkeerd bij. Zuigers en bussen heb ik allemaal nagemeten. Was gelijk dus ik vraag me af of het daarin kan zitten. Zal het straks wel zien als t weer uit elkaar is... Ben er zelf ook erg verbaasd over dat het zo snel mis ging. Behoorlijk zuur want naast een berg geld gaat er ook een berg tijd in zitten...
jd user
En werkt je oliepomp wel?....Heb je daarvan de druk gemeten.ondanks de carterdruk.Want vastlopen betekend geen smering in de krukas........gevolg groeven /blauw aanlopen en als een huis zó vast.
Hanjelle
@jd user ik heb de druk niet gemeten maar oliedruklampje ging wel uit. Dat is een gunstig teken? Hoe meet je de oliedruk van de pomp? Of doe je dat als eea draait. Want ik heb t spul al weer zo'n beetje uit elkaar...
JD3010
@Hanjelle Al wat gevonden?
Hanjelle
@JD3010 nog niet, motor vrijmaken kost me al bijna een dag. Alle vloeistoffen afgetapt en daar is niks geks aan te zoen. Olie geen metaaldeeltjes voor zover ik het kon zien. Komende avonden blok opentrekken. Zal me benieuwen.

Iemand die een goede motor weet te vinden is van harte welkom. Eigenlijk geen zin in weer een revisie met alle risico's van dien...
fendt2
Olie druk meten doe je door de drukzender eruit te draaien. En daarvoor in de plaats een drukmeter plaatsen.
Hanjelle
@fendt2 dank, ik zal een meter regelen als ik alles weer in elkaar heb. Enig idee wat de druk moet zijn?
Wimsumar
Beste HanJelle:

Quote Reactie van @Hanjelle:
Enig idee

Ik heb wat op de Annatefka (M.F.) website zitten zoeken/lezen.
Jij noemt jouw (Ahlmann) Perkins 3.1524 in 1 zin met Massey Ferguson 135 (waarin Perkins AD 3.125).
Volgens de informatie op Annatefka heeft Perkins voor M.F. een exclusieve serie motoren gebouwd en is jouw Perkins 3.1524 toch een indirect ingespoten motor?
Ik vrees dat bij de onderdelenbestelling/aflevering per ongeluk verwisseling heeft opgetreden.
Hanjelle
@Wimsumar ik had inderdaad voor een deel verkeerde onderdelen. Kwam ik achter bij revisiebedrijf die mijn nieuwe kleppen en geleiders ging monteren. Moesten vlakke kleppen in ipv met holling.

Zuigers en bussen waren wel identiek aan spul wat eruit kwam. Heb alles nagemeten. Met digitale schuifmaat, dus kan natuurlijk preciezer. Ik ga het eerst maar uit elkaar halen. Als ik intussen geen andere motor kan vinden laat ik er bij revisiebedrijf nieuwe zuigers en bussen in zetten. Zij monteren halfklare bussen en boren ze op maat. Geen risico's meer nemen.

Hoop dat de krukas en drijfstangen geen optater hebben gehad. Motor doofde uit dus niet met klap. Maar hoorde wel een zachte klop toen de motor daarna weer liep. Iemand anders op forum dacht dat een zuiger en veren naar zijn grootje zijn en dat dat geluid daarvandaan komt.
joop-same
@Hanjelle Heb je je achterste krukas lager/kering al nagekeken hij kan zo maar vastlopen op een te droge afdichting en of je lager loopt vast door te hoge temperatuur van de kering.
+1
fendt2
@Hanjelle weet ik niet voor een mf. Maar 3 a 4 bar is redelijk normaal voorzover ik weet.
Wimsumar
Beste Fendt2, HanJelle e.a.:

Quote Reactie van @fendt2:
3 a 4 bar

De vergelijkbare Perkins AD3.152 (in de M.F.-135) doet 3,5 tot 4,5 BAR.

annatefka.nl/mf_techniek/bn_tech_geg/…
Fendttrisixfan
@Wimsumar

1bar is al voldoende hoor
jd user
Volgens mij is het goedkoopste even bij je lmb de motor laten nalopen.

En ik zag zojuist dat histoparts ook een nieuwe motor in de aanbieding had wat jij zoekt.Dan ben je er voorgoed vanaf .
+1
wessel8830
Als je een gereviseerde motor aan het lopen maakt is de motoroliedruk toch iets waar je gelijk naar kijkt. zuigers, veren en bussen horen wel allemaal bij elkaar? hebben op werk keer gereviseerd blok gehad die stationair mooi liep maar de eerste x voor de waterrem gelijk vast liep, bleek later de tolerantie te klein te zijn waardoor de zuigers bij goed warmgestookte motor compleet vastliep.
Wimsumar
Beste Wessel8830:

Quote Reactie van @wessel8830:
gereviseerd blok gehad die stationair mooi liep maar de eerste x voor de waterrem gelijk vast liep

Logisch. Een gereviseerd blok (= nieuw blok) en zal eerst een inloopperiode moeten hebben gehad alvorens deze 'goed warmgestookt' mag worden voor de waterrem.
wessel8830
@Wimsumar deze motor kreeg overmaat zuigers erin. maar inloopperiode heeft niks te maken met deze vastloper. als je motor netjes op bedrijfstemperatuur is en alles is verder goed zal er niks gebeuren. zoals ik al zei, de tolerantie was niet goed dat was de oorzaak. en inloopperiode klinkt wel leuk maar volgens mij nemen sommige mensen dat iets te serieus. als je hem met regelmaat rustig belast de eerste draaiuren, dan is er niks aan de hand
Wimsumar
Beste Wessel8830:

Quote Reactie van @wessel8830:
als je hem met regelmaat rustig belast de eerste draaiuren, dan is er niks aan de hand

Dat doet de motorenfabrikant al als test bij ieder nieuwe motor die van de band rolt.
+2
wessel8830
@Wimsumar alle nieuwe trekkers wat wij verkopen gaan aan de rem voordat ze worden afgeleverd. dus "logisch dat hij vastloopt" is domme praat. een motor is goed, of hij is dat niet en dat zal dan wel aan het licht komen
jd user
Meestal hebben motoren met een tik in het blok een optater aan de krukas gehad.En misschien wel meer.Een krukasje telt ook weer een paar honderd euro.Evenals laten slijpen.En de ellende is: Het loopt vaak niet meer zoals ie vroeger liep.En de euro's bij revisie gaat weer oplopen.Van ......Nu die toch open is ....doe dan ook meteen dat ook maar.Vergelijk het maar als een oude overal die gaar is.Het word nooit weer de nieuwe.
+1
Hanjelle
@jd user ik hoop echt dat je voorspelling niet gaat uitkomen. Het is ook niet een echte tik, en bij koude motor sowieso niet hoorbaar. Zien is geloven... afwachten
jd user
@Hanjelle Je zegt zelf in bovenstaand topic dat je een warmtevastloper hebt!------------------
Vervolgens maak je het af met de zin :ik heb het idee dat er een klop/tikje in het blok zit?.......

En nu zeg je dat het niet een echte tik is?....Wie neem je in de maling?....jezelf of jou TF leden?...
Hanjelle
@jd user de warmtevastloper is een feit. Geen twijfel over mogelijk. Het geluid is iets wat ik dacht waar te nemen. Ik heb niet voor niet aangegeven 'ik heb het idee..'. Het is niet zo duidelijk namelijk, en als gezegd bij koude motor blijkt het ook niet hoorbaar.

Ik wil niemand in de maling nemen maar enig 'wishful thinking' heb ik wel natuurlijk. Inmiddels alles weer zover gedemonteerd dat ik de motor er weer uit kan hengelen. Hoop hem aanstaande vrijdag te kunnen opentrekken. Zal wel wat foto's op TF plaatsen. Een ding is zeker: als ik geen 2e hands kan vinden gaat ie naar het revisiebedrijf. Geen risico's meer...
radium45
Voor jaren terug een semi Volvo/Perkins blok uit een Volvo EW140 onder handen gehad, nieuwe bussen, zuigers en lagerschalen. De hele mikmak. Turbo ook meen ik. Na opstarten ging oliedruklampje niet uit. Toen eerst een oliedrukmeter gemonteerd op een kanaal en ja hoor, niks geen druk. Oliepomp vervangen, nog geen druk. Bleek er ergens een filter in het oliesysteem te zitten, dus niet het normale vervangbare element, die zat helemaal dicht. Die vervangen en het probleem was weg. Was anders ook helemaal fout gegaan.
Hanjelle
@radium45 ik heb alles uit elkaar gehad en heb geen extra filter kunnen ontdekken. Weet je nog waar hij zat? Lampje ging bij mij wel uit overigens, maar had natuurlijk sowieso oliedruk moeten meten.
RPCounty
@Hanjelle in deze motor zit geen verborgen filter hoor. Gewoon je zuigfilter en je normale filter buiten aan het blok
+1
basia
Waarschijnlijk zal je met demonteren wel een zuiger tegenkomen die "gevreten" heeft ; doordat de zuigerveren waarschijnlijk vast zitten , geeft dit vaak een tikkend/kloppend geluid bij gasgeven .

Oorzaak zal denk ik te weinig zuigerspeling in combinatie met onrondheid van de cilinders moeten zijn , en zoals hier al gezegd is bij monteren van nieuwe bussen sowieso cilinders na honen en zuigerspeling controleren (wat de fabrieks opgaaf is weet ik zo ook niet )

Misschien is het verstandig om nu een revisie bedrijf de bussen en zuigers te laten monteren en afwerken , als het meezit ben je misschien met een bus en zuiger weer klaar en het nodige nawerken van de andere cilinders .

Dat het probleem bij de lagers ligt , lijkt me niet waarschijnlijk al kan ik het mis hebben natuurlijk ; verder sucses met het perkinsje
Hanjelle
Oorzaak inmiddels bekend: een vreter in een van de cilinders.Slijpsel door het hele blok heen. Uit elkaar gedraaid en naar revisiebedrijff gebracht. Die verbust 3 cilinders met halfklare bussen en boort/hoont ze exact op maat. Nieuwe zuigers erin. Krukas slijpen en nieuwe lagers erin. Ik mag to h hopen dat het dan helemaal klaar is...

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Goed

(klik om te vergroten)

Niet goed...
RPCounty
@Hanjelle zonde man. Waren het bussen met 1.2 of 4 mm kraag?
RPCounty
Dit lijkt mij een geval van stalen bussen die gelopen hebben met stalen veren.....als je de 1,2 mm bussen hebt dan heb je dus stalen bussen. De bussen waar je revisiebedrijf het over heeft die je na moet bewerken zijn semi finished dus gietijzeren bussen. Die hebben 4 mm kragen. Dus dat wordt dan de sponning in het blok aanpassen als er stalen bussen in zaten van origine.
Hanjelle
@RPCounty de bussen die erin zitten hebben een hoge kraag van 4 mm. Dus dat klopt denk ik wel. Ben bang dat het gat wat in het blok zit onrond is of dat er toch vervuiling tussen heeft gezeten. Hoe dan ook, nu komt t goed. Hoop ik... duur zat
RPCounty
@Hanjelle ik heb er alle vertrouwen in👍
JD3010
@Hanjelle Nog contact gehad met de leverancier? Lijkt me dat er iets niet goed geweest is.
Hanjelle
@JD3010 ja heb ik. Deze heeft de onderdelen besteld op motornummer bij Granit motorparts. Met de kleppen is dat kennelijk niet goed gegaa. Ik wacht even het oordeel van revisiebedrijf af. Qua zuigers en bussen heb ik alles vergeleken en het was voorzover ik dat kon meten exact gelijk. Tja
Hanjelle
Als het materiaalfout was kan ik wellicht geld van revisieset terugkrijgen. Maar lijkt me sterk hoor
old man jose
@Hanjelle

Ik zal voor je duimen>
Hanjelle
@old man jose dank je wel! Wordt een zo goed als nieuwe motor zo! Alleen de brandstpomp is dan nog origineel...
wessel8830
Scheelt dat het een 3 pitter is, ma is nu nog duur zat. maar nu heb je nog geen oorzaak van die vreter of wel?
Welgerap52
Granit motor delen zou ik niet doen.
Hanjelle
@wessel8830 het lijkt erop dat 1 bus er onrond is ingekomen. Dat kan aan het ondeblok liggen begreep ik, in de loop der jaen kan het gietijzer door warmte wat vervomen. Schijnt wel vaker voor te komen volgens revisiebedrijf. @Welgerap52 ik zou er nu ook niet meer zo snel voor kiezen... er komen nu originele perkins-delen in.
JD3010
Originele bussen hoeven niet beter te zijn, Perkins maakt ze zelf niet, er zijn maar een paar fabrikanten.
+1
Hanjelle
@JD3010 dan zijn het in ieder geval delen waar Perkins achter durft te staan. Half-finish die in het blok op maat worden geboord geeft mij in ieder geval het vertrouwen dat de toleranties 100% goed zijn straks. Mocht er wat 'onronds' in het blok zitten dan is dat in ieder geval gecompenseerd
+1
Arie_MF
@Hanjelle ik heb meerdere keren een complete revisieset van Bepco gemonteerd, en dat is goed bevallen.
JD3010
@Arie_MF Voor 1 motor? .🤔
+1
Arie_MF
@JD3010 nee, 3 verschillende, 2 keer een a3.152 en een a6.354.
JD3010
@Arie_MF Heeft die A6.354 losse bussen? Ik heb nog zo'n motor met een kras in de wand. De motor loopt goed, maar lust best olie.
Arie_MF
@JD3010 ja, ook droge bussen zoals de a3.152.
Hanjelle
@Arie_MF heb ik ook goede verhalen over gehoord.
Hanjelle
@Wimsumar een vraagje: ik heb inmiddels mijn motor na mijn eigen mislukte zuigers en bussen revisie terug van het revisiebedrijf. Vandaag alles weer in elkaar gezet. Starten en lopen. Voor de zekerheid even een oliedrukmeter gemonteerd. Druk is 3,5/5 bar afhankelijk van toerental. Op zich keurig. Bij stationair schommelt de oliedruk wel een 1/2 bar. Revisiebedrijf vertelde dat motor in begin wel wat olie kon gebruiken na revisie. Motor rookt ook niet, behalve een beetje onder belasting. Mooi voorzichtig aan natuurlijk. Toch zit me dat schommelen niet lekker. Aan het tempo te zien lijkt het op een slag van een cylinder. Kan het zijn dat de boel nog een beetje moet inlopen en dat de schommeling wel verdwijnt? Of is het vrij normaal?
Wimsumar
Beste HanJelle:

Quote Reactie van @Hanjelle:
Bij stationair schommelt de oliedruk wel een 1/2 bar. ........... Toch zit me dat schommelen niet lekker. Aan het tempo te zien lijkt het op een slag van een cylinder.

Stationair toerental, laten we zeggen 600 toeren/minuut betekend 10 omwentelingen/seconde. Ik denk niet dat dat een zichtbaar trilling op de oliedrukmeter zou geven.
Zit de meter rechtstreeks op het blok? Dan zou de resonantie/trilling van het motorblok de naald versterkt kunnen laten schommelen.
Hanjelle
@Wimsumar meter op plaats oliedruksensor maar met meter rubberslang ertussen. Resonantie daarom niet voor de hand liggend. Antwoord rp county klonk me wel logisch.
Hanjelle
Voor de duidelijkheid, er zijn nu halffabrikaat bussen ingekomen die op maat geboord/gehoond zijn.
RPCounty
@Hanjelle maak je maar geen zorgen. Bij deze Perkins motoren verloopt de smering van de tuimelaars en kleppen door dat er een gat radiaal door de nokkenas is geboord. Dus bij elke omwenteling komt het gat door de nokkenas voor het druk kanaal en laat dus olie naar boven. Door deze oliestroom zakt je smeeroliedruk een fractie. Dus maak je geen zorgen dat is het ontwerp van deze motor! Succes verder👍
old man jose
Eerst maar een 100 uurtjes licht en gelijkmatig belasten, 1/2 uurtje stationair per dag na die 100 even andere olie er in en dan licht tot matig belasten en daarna gewoon zijn werk laten doen.
Fordje4600
@old man jose 100 uur? Dat hebben wij niet gedaan bij onze plaatselijke dealer een dag lang met iets gas erop laten lopen
Hanjelle
@old man jose dank! Als ik jou goed begrijp klinkt het niet echt abnormaal dus?
old man jose
@Hanjelle
Een gereviseerde motor zit altijd een beetje knel en moet inlopen zoals dat heet, maar bij normaal niet te overdreven gebruik klinkt het blok weer zoals het hoort en begin ook jij weer te genieten van je karretje.
Jammer dat er zoveel is fout gegaan
Suc 6.
Hanjelle
@old man jose thanks! Ik moet er nog een beetje vertrouwen in krijgen!
old man jose
@Hanjelle
Ik heb die van mijn Fordson samen met mijn maat gedaan, had in het begin ook wel een beetje angst maar nu ben ik reuze trots op ons. De Super Major loopt super en ook belast staat hij zijn mannetje, een dagje stront mixxen vond hij heerlijk en geen klapje verkeerd en nu nog niet.
+1
old man jose
Na een kwartier vol aan 50 rpm minder en geen rook meer te zien super zuinig mooie motor temp gladde verbranding en ik zo wijs als een pauww.
Hanjelle
@old man jose wat een prachtige trekker. Kan me best voorstellen dat je er trots op bent! Heb zelf ook nog een dexta, fantastisch om in de zomer op te zwadharken. Veel leuker dan op een grote met cabine.
+1
Hanjelle
@RPCounty dat zou het wel verklaren! Ik zag je reactie nu pas. Dank!
RPCounty
@Hanjelle geen twijfel mogelijk.
Hanjelle
@RPCounty dan heb ik nog een vraagje. De kop is ook gereviseerd door een revisiebedrijf. Nieuwe kleppen en klepgeleiders, etc. In begin hoorde ik af en toe een tikje bij de kleppen aan poelie-zijde. Weet zeker dat het niet kleppen tegen zuigers zijn. Het lijkt er op dat de twee veren rond de klep even langs elkaar tikken. Soms was het er een paar seconden en dan was het weer weg. Uiteindelijk hoorde ik het niet meer. Enig idee of mijn aanname klopt?
RPCounty
@Hanjelle dat is lastig te zeggen zonder dat ik er naast sta....
Huuuuub
@Hanjelle
Kan zijn dat de kommetjes in de stoterstangen nog geen olie hadden, maar als het weg is moet je je er geen zorgen meer over maken.
Hanjelle
@Huuuuub had je reactie nog niet gezien maar denk dat je gelijk hebt! Het is nu eigenlijk over.
Hanjelle
@RPCounty dat snap ik. Ik zal hem morgen eens starten om te kijken of hij het koud niet weer doet.
Hanjelle
@RPCounty @Wimsumar vanmorgen weer koud gestart. Lijkt goed. Geen bijgeluiden meer. Voorzichtig inlopen nu en 'fingers crossed' dat het nu wel goed gaat. Beetje zat was ik er wel van... hoe leuk sleutelen ook is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 135 en hebben de trefwoorden shovel , massey ferguson , geweldig , ferguson , blok , motor , carterdruk , Ahlmann , massey , rem , starten , warmte en montage geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
102
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
1.417