Illustratie van:

International 1246 - Wat voor olie

Kan iemand mij duidelijk vertellen wat er voor olie er in gaat van mijn 1246 4wd in het
Motorblok ?
Versnellingsbak ?
Achterbrug ?
Eindaandrijving?
Hydrauliek?
Cadan ?
Graag duidelijk uitleggen alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Roy25798: Klik / zoom-in / Lees: (Ehhh, duidelijk zo? )

Fullmengen & schmierstoff:

ihace.de/04_techndaten/946_1046_1246/…
RobVolvo
Of je pakt een STOU olie, oftewel een multifunctionele olie. Bijv. TOTAL Multiagri 10w40. Die kan in de motor, bak, achterbrug, hydrauliek en dan hoef je alleen in de vooras en eindvertragingen nog maar andere olie te doen (ik neem aan 80W90). Zo hoef je dus maar 2 soorten olie op de plank te hebben staan, kun je je niet gauw vergissen. 😉
jammermaarhelaas
@RobVolvo

Wat zou de reden zijn dat de STOU niet in de vooras en eindvetraging kan? Of kan dit wel gezien het net als de versnellingsbak en achterbrug assen met tandwielen, differentieel, planetairen: met name tandwieloverbrengingen, zijn?

Persoonlijk zou ik een motorolie in de motor doen, en voor het gemak een UTTO voor de rest, indien door IHC goedgekeurd/voorgeschreven.
RobVolvo
@jammermaarhelaas Ik denk wel dat het kan. Maar het mechanisatiebedrijf waar ik stage loop doet wel 80w90 op de vooras en geen STOU. Wat ze wel in de achterbrug doen. Maar je zou even kunnen uitzoeken of het ook op de vooras mag, dan hoef je maar 1 soort te hebben.

Waarom geen STOU in de motor? Is vaak een 10w40 olie dus kan geen enkel kwaad...

Ik bedoel hier trouwens de oudere trekkers. De nieuwe trekkers zou ik wel de voorgeschreven motorolie op doen 😉
jammermaarhelaas
@RobVolvo

Bij mijn weten, en voor mijn gevoel (ja, dat is natuurlijk subjectief) hoort een olie die in de omstandigheden in een verbrandingsmotor zijn dienst goed kan doen, anders gedoopt te zijn dan die welke in een tandwielaandrijving/hydraulisch systeem/natte remmen/natte koppelingen systeem gaat.
Destijds eens bij een lmb gevraagd of een STOU een goed alternatief voor aparte olieën voor de diverse reservoirs was. Zij waren alles behalve enthousiast hierover. Wat niet wegneemt dat het er wel is, en er zelfs productspecificaties voor zijn van de machine/tractor fabrikant.
Wimsumar
Beste Jammerenhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
er zelfs productspecificaties voor zijn van de machine/tractor fabrikant.

Moet je voor de grap eens lezen wat het INTERNATIONAL-voorschrift is voor Getriebe und Hydraulik. (Zie de link in mijn bovenstaande reactie).
(In menig I.H.-discussie hierover meent men dat er echt beslist I.H.-HyTran op het olie-etiket moet staan.

N.B.: Dit staat er:

Getriebe + Hydraulik:

I.H.-Hy-Tran Fluid oder (!) motoröl.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Quote:
Getriebe + Hydraulik:

I.H.-Hy-Tran Fluid oder (!) motoröl

Aha, dan is dat ook maar weer duidelijk (aufschlussreiches document allerdings).

Andersom, dus aandrijfolie, bv. een SAE 90, wordt niet aanbevolen als motorolie, een teken aan de wand.
RobVolvo
@jammermaarhelaas Ja ik snap jou ook wel idd. Voor je eigen trekker kun je inderdaad best de desbetreffende olie erin doen die voorgeschreven staat. Maar als LMB die vaak meerdere trekker merken wel in de werkplaats krijgt is dit een goed en vooral makkelijk product, je kan altijd toe met dezelfde olie zonder dat je voor elk merk een andere oliesoort hebt staan, die je verder niet kan gebruiken. 😉 Maar je moet inderdaad voor jezelf bedenken wat je erin gooit en waar je je goed bij voelt...
ramele
Zou op het blok de voorgeschreven motorolie op doen.
De transmissie/hydrauliek/achterbrug is bij deze een bak, dus een soort olie
bv een kroon agri-fluit of een BP super transnissie.
De eindaandrijving/kardan een GL80W90.
Deze olie soorten kunnen ook in de 6 cil. 06 serie van Deutz die hebben ook
de ZF achterbruggen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 1246 en hebben de trefwoorden olie , 4wd , international 1246 en oliën van een geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
230