Illustratie van:

Fendt Vario - Duidelijke uitleg werking vario-pook fendt

Hallo,
Ik had een vraag, ik heb al op veel traktoren gereden, john deere, case, oudere fendt, ford.
en nu krijg ik de kans om met een vario 412 aan de gang te gaan.
graag zou ik wat uitleg hebben, hoe dit werkt, wat de functies zijn van naar voor rechts links..
zodat ik zo snel mogelijk gas dan geven!

Deel dit topic

Reacties

hermanjohndeere
Hendel vooruit bewegen: versnellen
hendel achteruit bewegen: afremmen
hendel naar links: rijrichting veranderen
hendel naar rechts: cruise-control
Deutz Keroltje
Ik zou eerst rustig aan doen. Eerst rustig kijken hoe alles werkt. Zelf beetje proberen, en als je alles onder de knie hebt kuj wel wat harder gaan rijden enz 😛
mf6495driver
Naar voor= sneller, naar achter = trager
links duwen is vooruit/achteruit
rechts duwen is cruisecontrol opzetten

als je zo snel mogelijk vooruit wil geraken, zet je hem op standje 4, gas geven een pook vooruit, hij zal dan wel optrekken.
paultje
Welk model 412 is het? met wat voor pook? het nieuwe of oude model want dan zit namelijk de ontgrendelingsknop op een andere plaats op de pook.
frieling6
Kijk daar hebben we wat aan!
dankjewel!
Fendttrisixfan
Naar voor= vooruit
als je al vooruit rijd en nogmaals vooruit duwen is versnellen, als je vooruit rijd en achteruit trekt is afremmen, idem voor als je achteruit rijd . dan heb je 2 verticale rechthoekjes bovenaan om groen en rood olieventiel te bedienen (dit kan veranderd worden naar blauw en geel olieventiel) en daarboven heb je nog 2 blauwe ronde knopen om de ventielen drukloos te zetten.
dan heb je ook nog 1 grote knop met daarop Go en end is om de hef en aftakas samen in en uit te schakelen en dan nog 2 aparte knoppen met Go en end voor de fronthef/aftakas
(dit geldt alleen als je nieuw model hebt met nieuwere joystick zoals in de 700/800)
Fendttrisixfan
Hoop dat je er wat van begrijpt
Variodriver
En niet op de variobak afremmen... vinden ze niet zo fijn...
Kamps
Volgens mij ist altijd nog zo dat ie eerst geactiveerd moet worden door op t knopje N te drukken, zodat t lampje uitgaat, dan de knop aan de odnerkant van de pook indrukken en de pookvooruit bewegen. of zit ik nu dom te denken?
Variodriver
Dat is bij de oude vario's.. dat je eerst N in moet drukken.. bij de nieuwere vario's hoefd dat niet
fendtfan16
Misschien moet dat bij die nieuwe kamps maar bij die oudere hoeft dat niet.
bij die waar je nog zo'n pook hebt hoeft t niet
Kamps
Krijg nu de hik 2 personene die elkaar tegenspreken...zover ik weet emto het bij de odueren nog wel:p net als de cruisecontrol keuze opt rechterzijpaneel want ander houd ie je actuele snelheid aan
Variodriver
Bij de 900's Gen 1 bijvoorbeeld moet je wel eerst N indrukken.. Bij de Gen 2 en 3 hoefd het weer niet..
Fendttrisixfan
Bij nieuwere modellen hoeft het idd NIET bij eerste 400 enzo WEL
interpowerrr
Ik kan maar 1 goed advies geven en dat is voortijd het instructie boek doorlezen, en dan pas op de trekker gaan zitten en proberen!!!
ik heb al een paar keer meegemaakt dat de jongens zeggen dat ze er mee kunnen rijden, komen ze met een wagen bij de kuil kunnen ze de klep nog niet los krijgen!!!
eerst boek lezen dan proberen en dan vragen als je het niet snapt. iets afleren is moeilijker dan aanleren.
maan820tms
Ik ben met interpowerrr eens
dat is beter als je op het land staat te kloten om alles uit te zoeken
maarre ik heb al een tijd geen vario meer gereden en als ik er nu op zou gaan zou ik het niet precies meer weten alleen de basis dingen maar je kan vrij veel uit een vario halen en uit zo'n terminal en dat staat meestal in een boekje
Dr Fendt
Als je echt wilt gassen op een vario stel je de cruise control gewoon op maximale snelheid in, en steeds als je vooruit of achteruit zet trap je het gas in, en druk je hem in de cruise-control, trekt ie aardig rap op.

verder is het heel simpel (zo'n oude vario pook, die in de 400 zit)

Vooruit drukken versnellen (of afremmen als je achteruit rijdt)
achteruit drukken vertragen (of achteruit versnellen)

naar rechts, cruise control

naar links, voor/achteruit (zit ook een hendel voor onder het stuur (als je ooit op 500's/800's hebt gewerkt snap je wat ik bedoel)

maarja, het is net wat interpowerrr en maan820tms zeggen, gewoon wat uitproberen, wil het beste!, leer je het meest!
Iedereen zegt achteruit trekken om te vertragen.. maar vertragen doe je icm met de voetrem!, anders help je de hele bak naar de 7e wereld. wegrijden= ontgrendelingsknop indrukken+ pook naar voren als je vooruit wilt, of achteruit als je achteruit wilt.. vervolgens zit er nog een tuimelschakelaar op om de agressiviteid van het optrekken/afremmen te regelen, stand 1,2,3,4. dit is beetje de basis uitleg. alleen bij de oude 900`s gen 1. moet je de N eerst indrukken, en dan begin dit verhaaltje. voor veldwerk zit er aan de bestuurderskant nog een knop voor groep 1 veldwerk. zet `m daar altijd in als de trekker in het veld moet slepen!, groepje 2 vind de bak ook niet fijn!. en als je dit goed onder de knie hebt kan je wel weer verder uitneuzen wat de rest van functies zijn. p.s. het hydrauliek doet geen Kl*ten als je `m niet eerst ontgrendelt met het knopje naast de rechter stijl schuin onder het handgas
En ontkoppelings knop + pook naar links is de omkeer. en naar rechts zonder ontkoppelingsknop de cruisecontroll die je op het display in kunt stellen met scroll wieltje achter het menu met tandwieltje
mf6495driver
Bij onze 920gen2 moet ook eerst de N knop worden ingedrukt alvorens er kan mee gerede worden.
Fendt308
Gewoon op de trekker gaan zitten en iemand mee nemen die er verstand van heeft. Dan kun je zien wat je doet en kom je er achter dat het weinig voor stelt
interpowerrr
Gewoon eerst effe het boekje doorlezen!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt Vario ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
217