Fendt 100 Serie - Afdichting carterpan (vloeibare)pakking
+- 4 jaar terug heb ik de carterpanpakking vervangen omdat deze langs de randen begon te zweten/lekken. Toendertijd heb ik de het oppervlak schoongemaakt, vloeibare pakking op beide kanten gedaan en een nieuwe pakking gemonteerd. Hellaas heeft dit nooit goed afgedicht en nu +- 4 jaar later begint het steeds meer te zweten. Ik vermoed dat de vloeibare pakking verkeerd is geweest, welk merk het was weet ik niet meer maar het was een tube wat we nog ergens hadden liggen. Nu is mijn vraag:
1) Welk merk/type vloeibare pakking kan ik best gebruiken(denk aan hitte/olie)? Waar hebben jullie goede ervaringen mee?
2) Hebben jullie tips voor het aanbrengen van de pakking? Hoelang moet ik deze laten drogen? Hoe dik aan te brengen?
3) Kan ik de +- 4 jaar oude pakking hergebruiken? Volgensmij heeft deze niks geleden wat denken jullie hiervan?
Groet,
Marc
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 100 Serie en hebben de trefwoorden olie , fendt , dik , vervangen , pakking , ervaringen , carterpan en vloeibare pakking geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als vloeibare pakking raad ik dirko aan van elring. En dan de gewone lichtgrijze, niet de rode rommel.
Of reinzosil van victor reinz is ook fijn. de antraciet kleurige.
Als je een kurken pakking hebt mag je er geen vloeibare tussen doen.
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Loctite 518 , gebruik het ook voor hefdeksels en versnellingsbak deksels zonder normale pakking erbij tussen , en nooit geen lekkages .
(Wel vlakken goed schoon en droog maken)
Een licht laagje aanbrengen en gelijk monteren .
Zelf zou ik de oude pakking (mits nog heel ) weer gebruiken ; aansluitvlakken en pakking goed schoonmaken (remreiniger) pakking van 2 kanten voorzien van vloeibare pakking (is een soort pasta) en carter-pan weer monteren .
Tussenuit gedrukte "pasta" wegvegen , en het moet gek zijn dat je nog lekkage hebt .
(Zelf onlangs nog gedaan om een oliepomp te controleren op goed vastzitten )
Zonder pakking locatie 5910 en met pakking 5922 .
gr. jorn
Een nieuwe pakking kost pakweg € 20,- (= prijs van vergelijkbare/zelfde? carterpakking)
mechashop.nl/classic-parts/passend-voor-fendt/…
Tegenwoordig gebruiken (auto) motor fabrikanten practisch geen pakkingen meer , alles word "gekit" of met rubber strips in onderdelen verwerkt gemonteerd
Maar in dit geval zou ik de tip van Wimsumar opvolgen ; nieuwe pakking ,licht insmeren met de pakking versterker en zo weer monteren .(5922)
*UPDATE*
Al vrij snel na dat ik de carterpan met loctite 5910 had gemonteerd begon deze langzaam weer te lekken, dit keer enkel aan de achterkant(bij de starterkrans). Om erachter te komen wat er fout is gegaan toch maar weer de olie eruit gehaald en de carterpan los gemaakt.
Als ik de pakking bekijk kan ik niet zien dat er ergens te veel of te weinig pakking heeft gezeten wel valt op dat rond de boutgaten de laag veel dunner is maar hier is weinig aan te doen denk ik omdat het een plaatstalen pan is. Wat ook opvalt is dat op de plaatsten waar de lekages ongeveer zaten een naad zit in het motorblok wat je ook terug ziet in de pakking.
Ik ben nu weer van plan alles met loctite 5910 vast te zetten omdat het product aan zich goed lijkt te werken.
Heeft iemand nog suggesties of ideen wat ik de volgende keer anders/beter kan doen?
Misschien herkennen jullie te probleem wel van andere fendts uit de 100 serie?
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Ikzelf gebruik die loctite al langer en heb er geen probleem mee ;
(klik om te vergroten)
Ik ga mijn carterpan ook opnieuw monteren.
Heb jij een bepaald aanhaalmoment aangehouden voor je bouten?
Ga er wel een nieuwe dichting tussen doen.