Fendt 100 Serie - Afdichting carterpan (vloeibare)pakking

Beste TF'ers

+- 4 jaar terug heb ik de carterpanpakking vervangen omdat deze langs de randen begon te zweten/lekken. Toendertijd heb ik de het oppervlak schoongemaakt, vloeibare pakking op beide kanten gedaan en een nieuwe pakking gemonteerd. Hellaas heeft dit nooit goed afgedicht en nu +- 4 jaar later begint het steeds meer te zweten. Ik vermoed dat de vloeibare pakking verkeerd is geweest, welk merk het was weet ik niet meer maar het was een tube wat we nog ergens hadden liggen. Nu is mijn vraag:

1) Welk merk/type vloeibare pakking kan ik best gebruiken(denk aan hitte/olie)? Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

2) Hebben jullie tips voor het aanbrengen van de pakking? Hoelang moet ik deze laten drogen? Hoe dik aan te brengen?

3) Kan ik de +- 4 jaar oude pakking hergebruiken? Volgensmij heeft deze niks geleden wat denken jullie hiervan?

Groet,

Marc
marc102

Reacties

marc102
+1
SjoerdHylke
@marc102 Je hebt mij hier wel in getagt, maar heb er geen verstand van 😅 Dat verstand moet nog komen 😉
+1
Huuuuub
Zowiezo een nieuwe pakking monteren.
Als vloeibare pakking raad ik dirko aan van elring. En dan de gewone lichtgrijze, niet de rode rommel.
Of reinzosil van victor reinz is ook fijn. de antraciet kleurige.

Als je een kurken pakking hebt mag je er geen vloeibare tussen doen.
basia
Is te verwachten dat je heel uiteenlopende reacties krijgt ; maar ;

Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Loctite 518 , gebruik het ook voor hefdeksels en versnellingsbak deksels zonder normale pakking erbij tussen , en nooit geen lekkages .
(Wel vlakken goed schoon en droog maken)

Een licht laagje aanbrengen en gelijk monteren .

Zelf zou ik de oude pakking (mits nog heel ) weer gebruiken ; aansluitvlakken en pakking goed schoonmaken (remreiniger) pakking van 2 kanten voorzien van vloeibare pakking (is een soort pasta) en carter-pan weer monteren .
Tussenuit gedrukte "pasta" wegvegen , en het moet gek zijn dat je nog lekkage hebt .
(Zelf onlangs nog gedaan om een oliepomp te controleren op goed vastzitten )
marc102
@basia heel uiteenlopende reacties vind ik niet erg als er maar een paar goede tussen zitten 👍
Ik ben bekend met vloeibare pakking want dit heb ik de vorige keer ook gebruikt maar dus zonder goed resultaat. Moet er wel bij zeggen dat ik toen nog nooit iets dergelijks had gedaan en het pakkingsmateriaal had ik ergens in de werkplaats gevonden.

Dus nu wil ik het beter doen...
marc102
@basia Het oppervlak waarop de pakking komt is vrij smal bij mijn (blikken)carterpan zeker rondom de gaten. Daarom durf ik het niet goed aan om er helemaal geen originele pakking tussen te doen. Hoe denk jij hierover?
Huuuuub
@basia loctite 518 is inderdaad fijn spul, maar niet voor een blikken carter.
Het is ook vlakkenafdichting in plaats van vloeibare pakking. meer geschikt voor, zoals je zegt. deksels met aan beide kanten een mooi vlak oppervlak.

Nu is een dikkere vloeibare pakking meer aan te raden. ook qua prijs 😉
basia
@Huuuuub

Ja , ik ga af op mijn eigen ervaringen . Maar je hebt wel gelijk , misschien is in dit geval Loctite 5922 of 2926 aan te raden ; of waar jij goede ervaringen mee hebt de Elring Ditko .
Maar om een nieuwe pakking te monteren zie ik de noodzaak dan niet van in .
( Zelfs de fendt dealer hier gebruiken de oude pakking weer , mits niet kapot .)
Het is geen kurkpakking en een pakking uit 1 stuk en ong 1,5 mm dik
Huuuuub
@basia
Als een pakking er 4 jaar tussen zit en er olie lekt kun je die niet meer gebruiken. het papier heeft de olie op gezogen en daar hecht de vloeibare pakking weer niet op.
basia
@Huuuuub
Het is geen pakking van papier ; het is een stevige pakking ; maar O.K. dan koopt Mark daar maar een nieuwe voor
marc102
@basia Uiteindelijk zal het daar wel op neerkomen...
basia
@marc102

Ja; zelf weten ; ik heb hier mijn eigen bevindingen gezegd en dat Huub het hier heeft over kurken of papieren pakkingen geeft me het gevoel dat hij niet bekend is met de MWM motor van Fendt .

Dus nogmaals als pakking gaaf is goed schoonmaken met remmenreiniger ; insmeren met bv loctite 5922 (pakking-verbeteraar) en carter weer monteren .
( hetzij een nieuwe pakking niet duur is )
jo845xl
Zoals Basia het doet , doe ik het ook .
Zonder pakking locatie 5910 en met pakking 5922 .
+1
Fendttrisixfan
@jo845xl

Ik gebruik gewoon de loctite 5910 zonder pakking, blijft je carter zelfs hangen zonder bouten 😛
+1
jo845xl
@Fendttrisixfan Inderdaad , dat gaat ook prima .
marc102
Quote Reactie van @jo845xl:
n met pakking 5922 .

Je bedoeld dat je locite 5910 mengt met loctite 5922? Hoe krijg je dat dan netjes aangebracht?
+1
basia
@marc102
Hij bedoeld ; als je 5910 gebruikt , dan maak je de vlakken goed schoon en legt er een laagje kit op en monteert het carter zonder de originele pakking

Gebruik je 5922 dat smeer je op de pakking (schoongemaakt) die er nu tussen zit en zo monteer je de c-pan
jorn-mols
Originele papier pakking tussen met aan beiden dennenhars (loctite) eraan
gr. jorn
marc102
@jorn-mols Hub genne denneboam den mot ig wachte tot kerstmis Jorn... 😉
Wimsumar
Beste Marc102: Heb vertrouwen in de pakking. Ik bedoel, ga er niet nog een dikke laag vloeibaar pakkingmateriaal op smeren, hooguit een flinterdun laagje om de (nieuwe) pakking goed te laten verkleven met motorblok en carterpan. Met om de 5 `a 6 cm een bevestigingsboutje wordt de carterpan in beginsel al heel gelijkmatig (lekvrij) tegen het blok gemonteerd.

Een nieuwe pakking kost pakweg € 20,- (= prijs van vergelijkbare/zelfde? carterpakking)

mechashop.nl/classic-parts/passend-voor-fendt/…
marc102
@Wimsumar Bedankt voor de link!
Zit op het moment te denken aan een nieuwe pakking met Loctite 5922 of geen pakking en Loctite 5910. Het laatste is wel goedkoper
+1
Fendttrisixfan
@marc102
Geloof Me heb zelf ook stuk of 3 originele tussengelegd, werkt gewoon niet. Goed laagje loctite en je bent gerust
marc102
@Fendttrisixfan Jij kan het weten met jouw verzameling 😉
Hebben die van jou ook de "blikken" carterpan dan?
Fendttrisixfan
@marc102

Nee van gietijzer maar dat maakt niet veel uit
basia
Veelal zijn de carterpannen "vervormd " d.w.z. bij de boutjes is het plaat vaak soms meer dan 1 mm "doorgebogen" dus met een rei even controleren , desnoods de randen weer "vlak " kloppen met een hamer met het carter op een geschikte ondergrond

Tegenwoordig gebruiken (auto) motor fabrikanten practisch geen pakkingen meer , alles word "gekit" of met rubber strips in onderdelen verwerkt gemonteerd
Maar in dit geval zou ik de tip van Wimsumar opvolgen ; nieuwe pakking ,licht insmeren met de pakking versterker en zo weer monteren .(5922)
marc102
@basia @Fendt926Driver @Fendttrisixfan @Wimsumar
*UPDATE*
Al vrij snel na dat ik de carterpan met loctite 5910 had gemonteerd begon deze langzaam weer te lekken, dit keer enkel aan de achterkant(bij de starterkrans). Om erachter te komen wat er fout is gegaan toch maar weer de olie eruit gehaald en de carterpan los gemaakt.

Als ik de pakking bekijk kan ik niet zien dat er ergens te veel of te weinig pakking heeft gezeten wel valt op dat rond de boutgaten de laag veel dunner is maar hier is weinig aan te doen denk ik omdat het een plaatstalen pan is. Wat ook opvalt is dat op de plaatsten waar de lekages ongeveer zaten een naad zit in het motorblok wat je ook terug ziet in de pakking.

Ik ben nu weer van plan alles met loctite 5910 vast te zetten omdat het product aan zich goed lijkt te werken.

Heeft iemand nog suggesties of ideen wat ik de volgende keer anders/beter kan doen?
Misschien herkennen jullie te probleem wel van andere fendts uit de 100 serie?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
jo845xl
Dan zou ik denken dat het niet aan de vloeibare pakking ligt maar aan het deksel waarin de oliekeerring zit van de krukas . Ofwel die pakking lek ofwel de oliekeerring , maar dan zul je alles (motor of bak) moeten demonteren om daaraan te kunnen .
Ikzelf gebruik die loctite al langer en heb er geen probleem mee ;
marc102
@jo845xl Dat zou ook kunnen ja de vorige keer heb ik de aansluiting van de carterpan tegen het "klokhuis" waar de starterkrans in zit omdat ik dacht het kan nooit kwaad. Ik ga dat deze keer niet doen en als dan de olie in het midden van de tractor eruitkomt tussen de carterpan en het klokkenhuis dan is het waarschijnlijk toch de oliekeering van de krukas. In dat geval laat ik alles zitten 😞
jo845xl
@marc102 Als het lek van die pakking komt kan het geen kwaad (loopt de olie waarschijnlijk recht naar beneden) , maar als het van de oliekeerring komt , hopen maar dat het niet op de koppelingsschijven komt . ( slippen )
marc102
@jo845xl hmm maar achter de motor zit de starterkrans(zie foto), daarachter een vloeistofkoppeling en dan pas de gewone koppeling, tenmiste dat is hoe ik meen dat het zit

Het probleem is meer dat ik alle lekages zat ben, ookal kunnen ze geen kwaad 😠
SjoerdHylke
@marc102 als je em lekvrij wil hebben, moet je een nieuwe kopen😝
+1
marc102
@SjoerdHylke heb er al vaker aan gedacht een lekbak over de volledige lengte eronder te hangen 😉
RenaultN94
Moet er bij die starterkrans ook een pakking?

(klik om te vergroten)

+1
marc102
@RenaultN94 hier zou in principe geen olie mogen staan. In mijn geval wel omdat de keering langs de krukas lek is waardoor hij hier lekt
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 100 Serie en hebben de trefwoorden olie , fendt , dik , vervangen , pakking , ervaringen , carterpan en vloeibare pakking geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!